Ruiterbewijs halen of niet?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Ruiterbewijs halen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-18 23:14

Hoi,

Ik vroeg me af, hebben jullie je ruiterbewijs gehaald? En waarom wel of niet?
Heeft het toegevoegde waarde? En moet je perse een ruiterbewijs hebben om ergens een paard te huren en een buitenrit te maken? Net zoiets als dat je een rijbewijs nodig hebt om een auto te kunnen huren? Heeft het verder nog waarde om een ruiterbewijs te halen zonder een eigen paard (en dus zonder verzekeringen etc.)? En klopt het dat een KNHS ruiterbewijs kan dienen als een soort startpas in de BB van de KNHS zelf?

Ik ben 13 jaar en vraag me dit af. Ik wil het niet doen als het geen waarde heeft aangezien het best prijzig is.

kim † ~ to the moon and never back ♥ ~


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70488
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 23:32

Ik verplaats dit topic naar young rider talk.

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 23:36

In veel (natuur)gebieden ben je verplicht een ruiterbewijs te hebben, in het Gooi wordt er actief op gecontroleerd en zijn de bekeuringen ook niet de zuinigsten, maar het lijkt sterk afhankelijk van waar je woont en of je in natuurgebieden rijdt of niet. In dit opzicht, of het toegevoegde waarde is voor je, is aan jou.

Wbt KNHS, ik meen dat KNHS en het ruiterbewijs tegenwoordig niet meer samenwerken. Ik heb zelf nooit wedstrijden gereden maar ik geloof niet dat je een ruiterbewijs nodig hebt om mee te doen met wedstrijden en dat het je, zeker op lager nivo, niet makkelijker zal maken om in te schrijven oid.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 23:43

Ruiterbewijs gehaald omdat ik met een verzorgpony reed. Juist zodat wanneer er ongelukken zouden komen ik direct naar verzekering aan zou kunnen aantonen basiskennis te hebben. Er zijn enkele gebieden waar men ruiterbewijs verplicht stelt.
Ruiterbewijs gelden als startbewijs heb ik heb ik nooit van gehoord.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Ruiterbewijs halen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-18 15:00

En hoe zit het met een paardje huren (voor een buitenrit)? Heb je daar een ruiterbewijs voor nodig?

kim † ~ to the moon and never back ♥ ~

Ineke2

Berichten: 33090
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:03

LillyMedley schreef:
En hoe zit het met een paardje huren (voor een buitenrit)? Heb je daar een ruiterbewijs voor nodig?

Nee tenzij het gebied waar je gaat rijden dat verplicht stelt.
Een paard huren kan bijna nooit zonder begeleiding en die is dan ook verantwoordelijk voor eventuele schade aan paarden en de natuur.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:05

Ik heb geen ruiterbewijs, dat vind ik niet echt nodig. Of je een ruiterbewijs nodig hebt op paarden te huren voor bijvoorbeeld buitenritten dat ligt totaal aan de stal waar je huurt. Soms krijg je zonder ruiterbewijs echt geen paard mee, maar sommige stallen hechten er ook geen waarde aan en kan je dus ook zonder ruiterbewijs gewoon een paard huren.
Voor wedstrijden heb je geen ruiterbewijs nodig.

Hurby (Prinz K3 x Kennedy) ZZL+1 // Kronos Z1+2
Tongerenhof Pyriet M2
Roulette Fly Della Loggia M1 (verkocht) // Wobke R. M1 (verkocht) // Blinky M1 (verkocht)

OliverTwist

Berichten: 39
Geregistreerd: 01-11-17
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:03

Ik snap het ruiterbewijs ding niet zo goed.. Ik bedoel, die kan je toch al halen als je beetje de basisdingen weet en over een kruisje kan springen?

Als ik paarden verhuurde zou ik er ook geen waarde aan hechten; het betekent immers niet dat je zomaar elk paard kan rijden. Daarbij: de meeste goede ruiters die ik ken hebben ook geen ruiterbewijs. 8-) 8-)

Tilmar

Berichten: 3312
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:13

Nou, het is tegenwoordig best een pittig examen hoor.
Je moet een flink stuk theorie leren, daar krijg je 35 vragen over.
De praktijk haal je als je goede balans hebt, je pony netjes onder controle hebt en laat zien dat je goed met een paard om kan gaan.

En of het ruiterbewijs waarde heeft? Ik denk dat het voor iedereen nuttig is om de theorie te weten.

De praktijk is heel leuk om te doen. En als je eens een buitenrit wil maken zal je eerder met een gevorderde groep mee mogen als je je ruiterbewijs hebt

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+7

cissy

Berichten: 19820
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:18

Ik heb al sinds 1994 het ruiterbewijs en er is me nog nooit naar gevraagd. Ja ik rij regelmatig buiten in het bos. De verzekering is een wassen neus want die is secundair, je eigen AVP gaat voor.
Op zich stelt het ruiterbewijs niet zoveel voor vind ik. Gewoon basiskennis qua rijden/verzorging/verkeersregels. Er waren ooit geluiden dat iedere ruiter het nodig had om buiten te mogen rijden maar dat is nooit vd grond gekomen. Net zoals iedereen verplicht een cap op zou moeten buiten, dat is ook nooit gekomen.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:19

Na bijna 28 jaar rijervaring met eigen paarden zou ik er zelf geen meerwaarde in zien, waar ik mijn paarden heb is ruiterbewijs niet nodig. Dus bij mij komt ie er niet.

naomivl

Berichten: 75
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: Schiedam

Re: Ruiterbewijs halen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:44

Ik heb hem gehaald met school, het was wel een pittig examen en er zijn best veel mensen gezakt op de theorie toets en ook op het rijden.
Ik heb hem gehaald om aan te tonen op een Stagebedrijf dat je de (basis) kennis kent.

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Re: Ruiterbewijs halen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:48

Je gaat toch ook niet autorijden zonder rijbewijs? Ik heb hem wel, en zo moeilijk was dat examen niet. Als je ervaring hebt, sla je je er zo doorheen. Ik moest hem halen omdat ik buitenritten begeleid. Ik vind het absoluut een meerwaarde hebben! Vooral doen als je de kans hebt :))

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:27

Sxnnelenix schreef:
Je gaat toch ook niet autorijden zonder rijbewijs? Ik heb hem wel, en zo moeilijk was dat examen niet. Als je ervaring hebt, sla je je er zo doorheen. Ik moest hem halen omdat ik buitenritten begeleid. Ik vind het absoluut een meerwaarde hebben! Vooral doen als je de kans hebt :))


Nee want dat is illegaal ;)

Praktisch gezien is het nergens voor nodig zo'n ruiterbewijs, of je moet in een gebied wonen waar het toevallig verplicht is, maar dat is bijna nergens. Uiteraard is een beetje bijleren over de theorie en de omgang met paarden nooit onverstandig. Maar zie er zelf totaal de noodzaak niet van in.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ruiterbewijs halen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:53

Ik vind mijn instructeursdiploma een veel belangrijkere papier, dus in feite hoef ik hem niet meer te halen

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 01:50

miccamaaike schreef:
Sxnnelenix schreef:
Je gaat toch ook niet autorijden zonder rijbewijs? Ik heb hem wel, en zo moeilijk was dat examen niet. Als je ervaring hebt, sla je je er zo doorheen. Ik moest hem halen omdat ik buitenritten begeleid. Ik vind het absoluut een meerwaarde hebben! Vooral doen als je de kans hebt :))


Nee want dat is illegaal ;)

Praktisch gezien is het nergens voor nodig zo'n ruiterbewijs, of je moet in een gebied wonen waar het toevallig verplicht is, maar dat is bijna nergens. Uiteraard is een beetje bijleren over de theorie en de omgang met paarden nooit onverstandig. Maar zie er zelf totaal de noodzaak niet van in.


Dus je wou zeggen dat je het een goede regelgeving vind dat jan en alleman te paard (zonder proffesionele begeleiding) de openbare weg op mag?! Ik vind het bespottelijk dat er niet op gecheckt wordt. Levensgevaarlijk, of het nou legaal is of niet!

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 08:29

Sxnnelenix schreef:
miccamaaike schreef:

Nee want dat is illegaal ;)

Praktisch gezien is het nergens voor nodig zo'n ruiterbewijs, of je moet in een gebied wonen waar het toevallig verplicht is, maar dat is bijna nergens. Uiteraard is een beetje bijleren over de theorie en de omgang met paarden nooit onverstandig. Maar zie er zelf totaal de noodzaak niet van in.


Dus je wou zeggen dat je het een goede regelgeving vind dat jan en alleman te paard (zonder proffesionele begeleiding) de openbare weg op mag?! Ik vind het bespottelijk dat er niet op gecheckt wordt. Levensgevaarlijk, of het nou legaal is of niet!


Men leert fietsen en mag ook zonder papiertje/examen deelnemen in het verkeer. Ook levensgevaarlijk soms als ze de verkeersregels niet kennen. Ik heb zelf ook geen ruiterbewijs. Vind hem voor mijzelf niet nodig omdat ik voor mij voldoende kennis heb om veilig deel te nemen in het verkeer. Vind het dan alleen maar een duur grapje. Echter heb ik wel een menbewijs, maar dat is ook alleen omdat ik goed wilde leren mennen.

Isabel

Berichten: 2267
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Ruiterbewijs halen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 08:37

Ik heb mijn ruiterbewijs. Op een manege waar ik regelmatig kom mag je alleen een paard huren als je je ruiterbewijs hebt. Sommige maneges vragen ernaar mbt buitenrijden.
Verder is het gewoon handig om te hebben, je kan altijd aantonen dat je een bepaald niveau hebt.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Re: Ruiterbewijs halen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 09:17

Of het nodig is verschilt per gebied,
Goois natuur reservaat heeft het nergens meer vermeld staan dus is het naar mijn weten niet verplicht meer, wel moet je betalen voor de toegang per jaar of een dagkaart

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Ruiterbewijs halen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 17:38

En hoe zit het met het verlengen van je ruiterbewijs?

kim † ~ to the moon and never back ♥ ~

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 17:54

Verlengen is elke 2 jaar, en aan je ruiterbewijs zit een KNHS- lidmaatschap vast waarmee je inderdaad BB mag starten maar dat mag met elke vorm van KNHS-lidmaatschap. Ik heb hem 15 jaar geleden gehaald, toen er nog iets meer naar gevraagd werd, maar sinds ik hem heb is er nog nooit naar gevraagd. Nou rij ik wel bijna altijd in hetzelfde gebied, waar andere eisen gesteld worden.
Ik vond het vooral handig om de verkeersregels die specifiek voor paard en ruiter gelden te leren kennen.

Tilmar

Berichten: 3312
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 18:08

Er zijn tegenwoordig 2 ruiterbewijzen. Je kan examen doen bij de SRR en dan is het ruiterbewijs levenslang geldig of bij de knhs en dan moet je lid zijn van de Knhs om het geldig te houden.
Aan dat knhs lidmaatschap zitten een paar voordeeltjes, je kan kijken of je daar wat aan hebt.

Examen is gelijkwaardig, hangt er dus gewoon vanaf wat de organiserende manege/vereniging kiest.

Overigens kan elk ruiterbewijs dat gehaald is voor 2017 omgezet worden naar zo'n levenslang pasje van de SRR.

edit typfoutjes

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+7

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Re: Ruiterbewijs halen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 18:12

Ik heb hem jaren gehad(KNHS) maar niet gebruikt en ook nooit nodig gehad.
Dit jaar besloten om hem op te zeggen.

Christiene
Berichten: 7714
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Ruiterbewijs halen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 18:16

Ooit op de manege een deel gehaald recht jaren terug. Toen had je deel een twee en wel meer gok ik. Heb het nooit helemaal gedaan.

Nooit nodig gehad met bijrijdpaarden, verzorgpaarden werk of paarden huren. Ga toch nooit zonder begeleiding die zijn meteen de gids ik ken de weg niet.

The end


miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:50

Sxnnelenix schreef:
Dus je wou zeggen dat je het een goede regelgeving vind dat jan en alleman te paard (zonder proffesionele begeleiding) de openbare weg op mag?! Ik vind het bespottelijk dat er niet op gecheckt wordt. Levensgevaarlijk, of het nou legaal is of niet!


De vraag is wie jan en alleman dan is...
Als je zelf een paard heb dien je te kunnen inschatten of het verstandig is om de weg op te gaan. Als je geen eigen paard heb gaat er doorgaans begeleiding mee.

Je mag toch ook lopend of met de fiets zo de weg op. Zie niet echt noodzaak van zo'n papiertje, want het gaat er vooral om of jij je paard goed kunt inschatten en in bedwang houden. Dan kan de gemiddelde manegeruiter wel zo'n papiertje halen, maar dat wil nog niet zeggen dat je dat buiten ook allemaal waar kunt maken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Colinda20, Ghazella, tinker_sally en 44 bezoekers