Paard bijt op houten balk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Paard bijt op houten balk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 09:36

Ik heb een vraagje. Sinds een paar weken vertoond mijn paard opvallend gedrag. Mijn paard bijt op de houten balk waar aan ik normaal gesproken poets en na t rijden voer.. Dit is een paar weken geleden begonnen en het lijkt steeds erger te worden. Hij zuigt overigens geen lucht, maar knaagt wel aan de paal.. In de weide heb ik het hem nog niet zien doen.. Bakrand heeft hij ook wel eens aan geknaagd. Wat is de oorzaak hiervan?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 09:39

Wat krijgt je paard te eten en hoeveel.
Komt hij ook buiten?
Singelnijd wat weer een gevlog kan zijn van bv een maagzweer of een niet passend zadel.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 09:39

In principe is het gewoon onderdeel van het natuurlijk gedrag van een paard. Daarnaast is het een kwestie van opvoeding dat je hem tijden het poetsen niet aan de balk laat knagen.

Heeft je paard op andere momenten de beschikking over stammetjes om aan te knagen?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard bijt op houten balk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 09:43

Ik heb anders hele boxbalken kaal gevreten zien worden omdat de dieren gewoon niet genoeg te eten kregen. Pure frustratie. Dus hoeft niet zomaar natuurlijk gedrag te zijn.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 09:50

Cowgirl schreef:
Wat krijgt je paard te eten en hoeveel.
Komt hij ook buiten?
Singelnijd wat weer een gevlog kan zijn van bv een maagzweer of een niet passend zadel.


Paard krijg twee keer per dag hele berg hooi (vind dit zelf niet oké, daarom ga ik volgende maand verhuizen naar een stal waar ze meerdere keren per dag hooi krijgen).. Zadel is een paar maanden geleden aangepast en ligt goed. Daarnaast rijd ik maar twee keer in de week (opbouw)..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 09:51

Cowgirl schreef:
Wat krijgt je paard te eten en hoeveel.
Komt hij ook buiten?
Singelnijd wat weer een gevlog kan zijn van bv een maagzweer of een niet passend zadel.


Hij staat 24/7 buiten.. aan kracht voer krijgt hij weinig. Is een connemara (basis brok pavo halve kg, drie handjes muesli en wat lucerne, vitamine brok van lexa 100 gram)..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 09:52

GDG schreef:
In principe is het gewoon onderdeel van het natuurlijk gedrag van een paard. Daarnaast is het een kwestie van opvoeding dat je hem tijden het poetsen niet aan de balk laat knagen.

Heeft je paard op andere momenten de beschikking over stammetjes om aan te knagen?


Hij heeft alleen de palen in de weide Haha.. weet niet of die nu nog heel zijn..

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:11

Zal wel niet aan het ras of de kleur liggen, maar mijn connemara-schimmel is ook helemaal gek op hout knagen. Als de stroom er niet op staat, vreet ze heel mijn mooie houten omheining kaal. Ik geef ze af en toe wilgentakken, dat helpt wel, maar heb zelf niet zo’n boom. Ik durf nu ook niet elke dag bij de buren een tak te pakken! Ze heeft een paar maanden terug een slokdarm en maagscopie gehad en der maagje zag er prachtig uit, daar ligt het niet aan. Ze staan aan huis en hebben onbeperkt hooi. Ze vindt het volgens mij gewoon lekker of ze verveeld zich!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:11

Cowgirl schreef:
Ik heb anders hele boxbalken kaal gevreten zien worden omdat de dieren gewoon niet genoeg te eten kregen. Pure frustratie. Dus hoeft niet zomaar natuurlijk gedrag te zijn.

Dat zeg ik dan ook niet.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 10:14

Birgit01 schreef:
Zal wel niet aan het ras of de kleur liggen, maar mijn connemara-schimmel is ook helemaal gek op hout knagen. Als de stroom er niet op staat, vreet ze heel mijn mooie houten omheining kaal. Ik geef ze af en toe wilgentakken, dat helpt wel, maar heb zelf niet zo’n boom. Ik durf nu ook niet elke dag bij de buren een tak te pakken! Ze heeft een paar maanden terug een slokdarm en maagscopie gehad en der maagje zag er prachtig uit, daar ligt het niet aan. Ze staan aan huis en hebben onbeperkt hooi. Ze vindt het volgens mij gewoon lekker of ze verveeld zich!


Haha jij ook al. Ik vind het zo apart dat hij het ineens doet. Hiervoor was het namelijk niet.. Ik heb het hem niet zien doen op de weide.. En de mest verschilt per baal hooi heel erg..

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Paard bijt op houten balk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:17

Op de weide zal ze het ook niet snel doen, dan heeft ze wel iets beters te doen! Het hek rond de wei is nig nooit aan geknaagd, maar de paddock ...

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 10:18

Birgit01 schreef:
Op de weide zal ze het ook niet snel doen, dan heeft ze wel iets beters te doen! Het hek rond de wei is nig nooit aan geknaagd, maar de paddock ...


Ja bij mij dus op de poetsplaats..

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:25

Birgit01 schreef:
Op de weide zal ze het ook niet snel doen, dan heeft ze wel iets beters te doen! Het hek rond de wei is nig nooit aan geknaagd, maar de paddock ...

puur verveling dan?

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:28

Gizeppie schreef:
GDG schreef:
In principe is het gewoon onderdeel van het natuurlijk gedrag van een paard. Daarnaast is het een kwestie van opvoeding dat je hem tijden het poetsen niet aan de balk laat knagen.

Heeft je paard op andere momenten de beschikking over stammetjes om aan te knagen?


Hij heeft alleen de palen in de weide Haha.. weet niet of die nu nog heel zijn..


Daar zit vaak zo'n laag omheen. En mijn ervaring is dat er wel een bepaalde kieskeurigheid/willekeur is. Een rijtje van dezelfde bomen in de wei en aan één boom werd zo nu en dan geknaagd. En de aangeboden wilgentakken bleven onaangeroerd liggen. :+

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 10:29

Op de weide zal ze het ook niet snel doen, [b]dan heeft ze wel iets beters te doen! Het hek rond de wei is nig nooit aan geknaagd, maar de paddock ...
@ brigit

Zou t dan ook verveling bij mij zijn op de poetsplaats? Ook als ik altijd bezig met hem ben?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Paard bijt op houten balk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 10:32

@kahawa

Ik weet Hèt niet.. ik zie het hem alleen aan de balk doen van de poetsplaats. De palen heb ik Voorderest nog niet gezien of hij daar aan knabbelt of bijt..

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Paard bijt op houten balk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:01

Als ik ga lessen op de manege, moet ze soms ook even wachten, bind ik ‘r aan het hek, meteen der tanden in de paal! Ik denk toch gewoon even niks beters te doen of misschien gewoon fijn! ( dan blijf ik erbij dat ze het niet kan hoor, ga niet iemand anders zijn palen beschadigen)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard bijt op houten balk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:17

Kan het iets met stress te maken hebben? Mijn wildpony deed het ook vlak nadat hij voor de tweede keer in zijn leven was verhuisd, de eerste verhuizing (jaren eerder) was traumatisch geweest. Hield er na een paar maanden vanzelf weer mee op.
Mijn huidige merrie doet hij bij het opzadelen, daarvan is de oorzaak duidelijk (rij haar nu ook niet meer).

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Paard bijt op houten balk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:38

Hier staan ze 24/7 buiten, maar als ik ze opsluit met bijvoorbeeld oud en nieuw, dan is ook de hele stal aangeknaagd. Ik ben dan ook wel een echte ‘bosheks’, ik geef ze dan vaak riet, wilgen, brandnetel of ander kruid. Het helpt wel. Dan hebben ze iets om te ‘ontdekken’. Of wat het dan ook is, het helpt :P .

Anoniem

Re: Paard bijt op houten balk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:17

Paarden die last van de tanden hebben, willen ook nog wel eens knagen op harde dingen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 21:10

nessinator schreef:
Kan het iets met stress te maken hebben? Mijn wildpony deed het ook vlak nadat hij voor de tweede keer in zijn leven was verhuisd, de eerste verhuizing (jaren eerder) was traumatisch geweest. Hield er na een paar maanden vanzelf weer mee op.
Mijn huidige merrie doet hij bij het opzadelen, daarvan is de oorzaak duidelijk (rij haar nu ook niet meer).


Hij is wel verhuisd idd, maar aan het begin deed hij dat niet. En nu ineens na vier maanden wel.. Het is geen kribbenbijten, maar echt knagen..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 21:13

LillyMedley schreef:
Hier staan ze 24/7 buiten, maar als ik ze opsluit met bijvoorbeeld oud en nieuw, dan is ook de hele stal aangeknaagd. Ik ben dan ook wel een echte ‘bosheks’, ik geef ze dan vaak riet, wilgen, brandnetel of ander kruid. Het helpt wel. Dan hebben ze iets om te ‘ontdekken’. Of wat het dan ook is, het helpt :P .


Mijne staat ook 24 uur buiten. Misschien omdat het weiland kaal is en ze maar twee keer per dag hooi krijgen dat het daarom is? Dat hij het alleen op de poetsplaats doet? Ik vind het maar apart waarom hij dat doet. Hij ziet er goed uit, de mest is niet dun..

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Paard bijt op houten balk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:37

Die van mij wil graag alles proeven en zet dus ook bijna overal zn tanden in. Ook ijzer :') En dus ook met regelmaat de bakrand of een omgezaagde boom waar we langs wandelen. Takken buiten zijn ook niet veilig. Hij voelt gewoon alles graag even denk ik. Weet vrij zeker dat hij genoeg te vreten krijgt hoor :j

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paard bijt op houten balk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:50

Houten palen nodigen nou eenmaal uit om aan te knagen. Vooral op de poetsplaats want dan hebben ze niks beters te doen en dan is zo'n balk voor je neus erg aantrekkelijk. Ik zou me hier helemaal geen zorgen om maken ieder paard doet dat. Carboleum of iets anders stinkend er op smeren en het "probleem" is over. Of een ijzeren paal erop.