Help! Hengst aanvaard nieuwe ruin niet in zijn kudde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nancy01
Berichten: 158
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Help! Hengst aanvaard nieuwe ruin niet in zijn kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 10:43

Hoi,

Ik heb een hele fijne groep shetlanders waarvan eentje nog hengst is en duidelijk zijn taak opneemt als begeleider/beschermer van de kude. De kudde bestaat verder uit enkel ruinen.
Mijn oudste ruintje is wel de baas en bepaalt wat kan en wat niet. Mijn hengst is de beschermer van de kudde naar "vreemden" ( lees : andere paarden/pony's ) toe.
Nu hebben we recent een jonge 3-jarige ruin gekocht van een hengstenstation ( hij moet nog 3 worden in juni ) en hij heeft eerst een weekje met tussendraad de groep gezien maar gisteren is mijn hengst toch door de draad heen ( waar stroom op stond ) doorgebroken om bij de nieuweling te zijn. Dit heeft even wat gegil en getrap meegebracht maar dan werd het terug wat rustiger maar mijn hengst liet de nieuweling niet toe bij zijn kudde.
Na een uurtje begon hij echt de nieuwe ruin de hoek in te drijven en te bijten en trappen.
Ik ben nu echt even ten einde raad hoe ik dit kan oplossen. De nieuweling is helemaal niet dominant en heeft zelfs met mijn hengst staan "vriendschapslikjes" geven over de boxdeur heen en waar de anderen dan niet bij waren.
Ik wil hem heel graag mee in de groep hebben voor het sociale gedrag maar weet het even niet meer. Ik wil ook niet dat er te grote gevechten gaan uitbreken waarbij 1 van beide met behoorlijke verwondingen de strijd moet staken.
Wie kan me aub verder helpen met raad en hoe ik dit nu het beste aanpak?


Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Help! Hengst aanvaard nieuwe ruin niet in zijn kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:55

de hengst even apart steken en de ruin introduceren in de kudde tot hij daar goed in de groep valt, daarna de hengst er opnieuw bij?

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Help! Hengst aanvaard nieuwe ruin niet in zijn kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:06

Aangezien ze over de staldeur wel goed met elkaar konden, kan je overwegen om de hengst en de nieuwe ruin samen te zetten in een stuk waar ze geen zicht hebben op de kudde. En daarna de kudde bij hen te introduceren.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Help! Hengst aanvaard nieuwe ruin niet in zijn kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:33

Zet de nieuwe ruin een tijdje samen met een paar van de andere ruinen. Als die een groep vormen kun je de hele groep misschien ineens introduceren bij de rest en de hengst.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Help! Hengst aanvaard nieuwe ruin niet in zijn kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:44

Of juist de hengst en de nieuwe ruin een paar dagen bij elkaar zetten zodat die elkaar goed kunnen leren kennen, en daarna de kudde in? Zo deden wij het op mijn oude stal altijd met nieuwe paarden, eerst de nieuwe en de meest dominante samen. De rest ging daarna vanzelf.

There's nothing that you cannot do, when the horse becomes a part of you.


Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Help! Hengst aanvaard nieuwe ruin niet in zijn kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:44

Paar dagen of een paar uur trouwens, net wat nodig is. Wij deden het nooit zo lang, maar misschien is dat in een wat extremer geval wel nodig.

There's nothing that you cannot do, when the horse becomes a part of you.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Help! Hengst aanvaard nieuwe ruin niet in zijn kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:47

Idd hengst en nieuwe ruin apart, wel uit het zicht van de rest van de kudde

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Help! Hengst aanvaard nieuwe ruin niet in zijn kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:10

Ik heb mijn oude ex-dekhengst eerst een tijdje bij mijn jonge ruin gehad.
Ex-dekhengst kon bij alle merries, alleen niet bij mijn jonge ruin. Jonge ruin kon ook bij alle merries.
Eerst de mannen het samen uit laten maken, toen heb ik mijn meest dominante merrie er bij gezet. En toen dat goed ging de rest in 1x er bij.
Ze staan nu al een paar jaar probleemloos bij elkaar en sinds een paar maanden word er tussen de mannen ook gespeeld (ipv gecorrigeerd en genegeerd).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

arablover17
Berichten: 28
Geregistreerd: 04-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:43

Een tijdje samenzetten zonder de kudde!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers