21 maart 2018 gemeenteraadsverkiezingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

21 maart 2018 gemeenteraadsverkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 16:50

Volgens mij was hier nog geen topic over. :) En ik vind het toch wel interessant.

Ga je stemmen? Op wie? Lokaal of juist niet? Waar baseer je je op?

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit, ik ben te druk met campagne voeren voor de partij waar ik lid van ben (maar die niet mee doet in mijn gemeente _O- )

De stemwijzer voor een aantal (niet alle) gemeenten vindt je hier: https://stemwijzer.nl/
Of hier: https://www.gemeentekieswijzer.nl/
En voor echt kundig stemadvies doe je natuurlijk de speldwijzer: https://stemwijzer.speld.nl/

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 21 maart 2018 gemeenteraadsverkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 17:06

Ik vind het heel lastig..
De grootste partij in onze gemeente heeft op zich wat goede punten, maar is wel verantwoordelijk voor de goedkeuring van een giga varkensflat en een tweede varkensstal van de beruchte varkensbaron Straathof die in Duitsland zelfs een verbod heeft gekregen op het houden van dieren, en vervolgens hier gewoon een vergunning krijgt.. dus daar hebben ze wat mij betreft een enorme fout gemaakt.
Verder zitten er heel weinig goede partijen in onze gemeente.. Misschien stem ik ook dit jaar weer blanco.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: 21 maart 2018 gemeenteraadsverkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 17:11

Ik doe zelf mee aan de gemeenteraadsverkiezingen, sta op de tweede plaats voor de VVD. Alhoewel we een afdeling zijn van een landelijke partij zijn we echt voor onze stad en hebben we verder niet echt iets van landelijk te volgen. We zijn wel in landelijke lijn met onze posters.
Wij geven ook altijd het advies aan kiezers om niet alleen een partij maar ook een persoon te kiezen waar zij op vertrouwen.

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Re: 21 maart 2018 gemeenteraadsverkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 17:15

Ik heb nog even om erover na te denken gelukkig. Door de gemeentelijke herindeling hoeven wij pas in november te stemmen. :=

Ik zou het echt niet weten op dit moment.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: 21 maart 2018 gemeenteraadsverkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 17:21

Ik stem lokaal. Omdat ik geen vertrouwen meer heb in landelijke partijen.
Mijn lokale partij (Groep de mos) heeft veel goede punten voor Den haag

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 18:35

November108 schreef:
Ik doe zelf mee aan de gemeenteraadsverkiezingen, sta op de tweede plaats voor de VVD. Alhoewel we een afdeling zijn van een landelijke partij zijn we echt voor onze stad en hebben we verder niet echt iets van landelijk te volgen. We zijn wel in landelijke lijn met onze posters.
Wij geven ook altijd het advies aan kiezers om niet alleen een partij maar ook een persoon te kiezen waar zij op vertrouwen.

Nee wij kijken natuurlijk ook lokaal, maar het globale verkiezingsprogramma wordt op het landelijk congres bepaald. De precieze implementatie ligt dan bij de gemeentelijke fracties. Is dat niet zo bij de VVD?

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 18:43

Ik moet mijn stempassen nog binnen krijgen _-:( Heb al een formulier opgestuurd, maar ik ben de hele week bij mijn ouders in een andere gemeente. Als het goed is, krijg ik ze hier en dan stuur ik ze op naar een vriendin die wel in de goede gemeente woont. Lekker omslachtig :Y)

Ik stem denk ik op een lokale, groene partij. Ze hebben punten en een visie waar ik het mee eens ben, en ik heb verschillende mensen van de partij gesproken en dat voelde heel goed.
Een vriend van mij staat ook op de lijst (D66), en echt al mijn vrienden stemmen daar op, maar dat vind ik echt zo'n vriendjesgedoe :o

Shenavallie
Berichten: 11575
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 18:48

Het is voor mijn zoon de eerste keer dat hij zelf mag stemmen en daarom heb ik het er met hem over gehad. De partij waar hij graag op zou willen stemmen - mede door de maatschappijleer-lessen - komt helaas niet voor in de lijst van onze gemeente. Hij is er daarom nog niet uit. Zelf weet ik het ook nog niet, omdat de partij waar ik eerst nog over de spreken was inmiddels geen ruggengraat meer heeft voor mijn gevoel. Ik lees wel graag mee in dit topic om te kijken of er een "Aha"-moment komt. Wat mij wel opvalt - net als bij de landelijke verkiezingen - dat de grootste partijen ineens weer met mooie verhaaltjes aankomen. Ineens wil de VVD vlak voor de verkiezingen laten weten dat ze meermaal levenslang willen kunnen opleggen. Ineens moest er iemand bij GroenLinks ontslagen worden (die ze dus eigenlijk gewoon hadden willen houden ondanks het verwerpelijke gedrag, maar ja... verkiezingen voor de deur).

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 18:53

Shenavallie schreef:
Het is voor mijn zoon de eerste keer dat hij zelf mag stemmen en daarom heb ik het er met hem over gehad. De partij waar hij graag op zou willen stemmen - mede door de maatschappijleer-lessen - komt helaas niet voor in de lijst van onze gemeente. Hij is er daarom nog niet uit. Zelf weet ik het ook nog niet, omdat de partij waar ik eerst nog over de spreken was inmiddels geen ruggengraat meer heeft voor mijn gevoel. Ik lees wel graag mee in dit topic om te kijken of er een "Aha"-moment komt. Wat mij wel opvalt - net als bij de landelijke verkiezingen - dat de grootste partijen ineens weer met mooie verhaaltjes aankomen. Ineens wil de VVD vlak voor de verkiezingen laten weten dat ze meermaal levenslang willen kunnen opleggen. Ineens moest er iemand bij GroenLinks ontslagen worden (die ze dus eigenlijk gewoon hadden willen houden ondanks het verwerpelijke gedrag, maar ja... verkiezingen voor de deur).

Ik probeer me hier toch niet teveel door te laten leiden. Lokale bestuursleden zijn over het algemeen mensen met hart voor de stad/gemeente, en hebben niet zoveel van doen met wat er "bovenin" in het partijbureau allemaal gebeurt. In jouw voorbeeld: de GL-ers hier in Delft die graag zien dat de binnenstad autoluwer wordt en maatregelen willen treffen om het voor fietsen beter toegankelijk te maken hebben geen zier te maken met die persoon die ontslagen is (of waren verantwoordelijk voor het niet-ontslaan op het moment van het incident). Snap je?

Shenavallie
Berichten: 11575
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 21:21

Ik snap zeker wat je bedoelt. Het gaat mij eigenlijk om het signaal dat afgegeven wordt.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: 21 maart 2018 gemeenteraadsverkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 21:30

Ik zat net te denken een topic te openen! +:)+

Ik woon sinds 2 jaar in Purmerend. Helaas hebben ze geen kieswijzer en kan ik nergens een overzicht met partijpunten vinden. Ik ben normaal een D66 stemmer, maar ik wil wel even weten wat het programma is (em van de rest).

Ik zag net een reclame van Amnesty over de wiv. Dat de privacy tussen arts-patiƫnt niet gewaarborgd wordt in de nieuwe wet. Alsnog stem ik voor. Doodeng nu al, al die cyber aanvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 22:05

De speldwijzer is leuk, die kende ik nog niet :D.

Ik zweef nog, het wordt D66 of Groenlinks waarschijnlijk. Vind het lastig. Dinsdagavond nog maar even naar het debat kijken.

Dat is ook apart trouwens, wel campagne, maar niet meedoen?

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: 21 maart 2018 gemeenteraadsverkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 22:39

Ja dat snap ik dus ook niet. Laat de landelijke politici gewoon lekker in de TK blijven

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: 21 maart 2018 gemeenteraadsverkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 22:45

Wij hebben geen lokale partij. Ik neig naar SP maar wil nog een stemwijzer doen

Anoniem

Re: 21 maart 2018 gemeenteraadsverkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:15

Ik ga zeker stemmen, ze willen hier de koopzondag (supermarkten zijn hier pas sinds een paar maanden op zondag open) weer terugdraaien :roll: Stemwijzer zegt VVD of D66, nog ff kijken wat de verschillen zijn.. Zij zijn iig allebei voor de koopzondag.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:31

Magrathea schreef:
November108 schreef:
Ik doe zelf mee aan de gemeenteraadsverkiezingen, sta op de tweede plaats voor de VVD. Alhoewel we een afdeling zijn van een landelijke partij zijn we echt voor onze stad en hebben we verder niet echt iets van landelijk te volgen. We zijn wel in landelijke lijn met onze posters.
Wij geven ook altijd het advies aan kiezers om niet alleen een partij maar ook een persoon te kiezen waar zij op vertrouwen.

Nee wij kijken natuurlijk ook lokaal, maar het globale verkiezingsprogramma wordt op het landelijk congres bepaald. De precieze implementatie ligt dan bij de gemeentelijke fracties. Is dat niet zo bij de VVD?


Bij ons in ieder geval niet :D ons verkiezingsprogramma bestaat eigenlijk alleen uit punten die wij hebben verzameld uit gesprekken met de inwoners, in een liberaal jasje gegoten zeg maar. Vind ik wel heel mooi, maakt ons echt een heel lokale partij. Mensen weten door al die gesprekken ook wie we zijn en waar we voor staan. En hoe ze ons te pakken kunnen krijgen als ze het er ergens niet mee eens zijn.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:44

het gaat voor mij een lokale partij worden. De keuze voor landelijke partijen zijn partijen waar ik niet achter sta; VVd, CDA, PvdA, CU en Groen Links....
De laatste had nog een optie kunnen zijn als deze partij het OVP beleid niet gesteund had; nu hebben ze die optie zelf de container in geflikkerd. De eerste drie partijen zijn niet betrouwbaar in mijn ogen en CU te christelijk; geloof en politiek moet gescheiden zijn naar mijn mening.
Er zijn 2 lokale partijen in de gemeente hier, waarvan in ieder geval 1 een programma heeft waar ik achter kan staan, dus vandaar de keuze voor een lokale partij.


dat filmpje van de speldwijzer is geniaal, heb me rot gelachen: eindelijk een eerlijk vvd spotje :+

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 21 maart 2018 gemeenteraadsverkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 08:39

Ik ben er ook eindelijk uit. Ik ga toch Groenlinks stemmen ondanks dat ik er in de landelijke politiek niet op zou stemmen.
Onze regionale partij zet zich veel meer in voor milieu en dierenwelzijn dan de landelijke partij en blijkt nog steeds te strijden tegen straathof. Stemde ook als enige tegen de bouw van nieuwe varkensflats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 08:49

Ik ben er nog steeds niet uit. Ik vind het dit jaar lastiger dan ooit.

Petje af voor de mensen die iedere ochtend en avond in de kou bij alle stations hier staan te flyeren trouwens. Heb ik wel bewondering voor hoor.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: 21 maart 2018 gemeenteraadsverkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 13:51


Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: 21 maart 2018 gemeenteraadsverkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:52

D66 en GL kwamen bij mij als grote winnaar uit de lokale stemwijzer. Dus het wordt D66 waarschijnlijk. De lokale partijen kwamen echt een stuk daaronder uit, dus ik ga daar toch niet voor kiezen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: 21 maart 2018 gemeenteraadsverkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:59

Ik mag niet stemmen, eind van het jaar pas omdat we hervorming hebben van de gemeente.

Mijn moeder is verkiesbaar voor het CDA in haar gemeente (voor de eerste keer), niet een partij waar ik landelijk op zou stemmen maar wat ik gezien heb op gemeente nivo nog best te overwegen.

mememe
Berichten: 1766
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Ureterp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:10

Mijn gemeente heeft geen stemwijzer of kieskompas, gewoon helemaal niks :')
Dan vanavond maar even alle partijen zelf opzoeken als ik zin heb.
En anders weet ik echt niet wat ik moet stemmen, heb sowieso al een paar partijen waar ik niet op ga stemmen, dus de keuze is wel iets kleiner. :)

luuntje

Berichten: 13971
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: 21 maart 2018 gemeenteraadsverkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:11

In de Haarlemmer eer hebben we stemmen voor of tegen de sleepwet.
Gemeenteraadsverkiezingen zijn in november.
Eris ook geen stemwijzer voor onze gemeente.

Las vanochtend over oranje condooms die de VVD uit zou delen in Woerden.
Gekker moet het niet worden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:19

Condooms uitdelen?
Snap hoe dan ook de bemoeienis van de landelijke politiek in de lokale belangen niet helemaal. Alsof bijvoorbeeld rutte of wie ook weet wat er in een slaperig minigemeentetje op het platteland afspeeld

Ik ga zeker stemmen. Keuze hier vrij snel gemaakt. Ik stem landelijk anders dan provinciaal en lokaal weer anders. De keuze is hoe dan ook simpel. Weinig partijen die mee doen, de lokale partij is leuk voor mensen met veel geld die fit zijn. De lokale ondernemer dus.

De partij waar ik op ga stemmen is de enige die tegen uitbreiding van twee bedrijven in een natura 2000 gebied is. Daarvoor zou een enorm watergebied en recreatie mogelijkheid een van de laatste rustige plekken hier dichtgestort moeten worden voor een extra contaner ovrslag terminal die s nachts zou gaan laden en lossen. Terminal een heeft voor veel in een bepaalde wijk de rust, nachtrust al flink verstoord deze tweede zou dat nog erger maken. En veel meer vrachtwagens die aan en afrijden. Zonder dat het extra werkgelegenheid gaat opleveren. De twee bedrijven hanteren merkwaardige praktijken hierin, dreigen dat ze uit de gemeente weggaan als ze niet mogen. En nagenoeg alle partijen, wethouders zijn daar gevoelig voor

Ook is deze partij als enige nog enigszins begaan met gehandicapten, groen, natuur en tegen het krankzinnige afvalplan van de huidige raad, achthonderd meter moeten lopen met je vuilniszak buiten het centrum bijvoorbeld