bioindustrie... voor en tegenstanders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 02:33


Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 07:38

Ehh zijn hier voorstanders van dan?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 07:46

Supervixen schreef:
Ehh zijn hier voorstanders van dan?

Meer dan genoeg. Kijk maar eens hoeveel mensen de goedkope barbecuepakketten, de voordeelverpakkingen kipfilet en de 2x 500g varkensshoarma voor €2,99 kopen.
Mensen zijn echter ook massaal hypocriet, dus ze zullen ook allemaal een slappe poedersuikersmoes hebben om het voor zichzelf recht te banketstaven.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 07:58

De toon is in ieder geval weer gezet….massaal hypocriet…ook goedemorgen.
Misschien ook wel handig om bioindustrie even te definiëren.
Laatst bijgewerkt door Dani op 19-03-18 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de wijzig-knop gebruiken.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 08:06

Ik ben niet tegen de bio-industrie van de bedrijven waarvan ik gezien heb hoe het gaat. Maar weet niet wat er hier precies onder verstaan wordt dus inderdaad een definitie is handig..

gerlindie

Berichten: 4640
Geregistreerd: 10-08-10

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 08:08

Vallen melkstallen ook onder de bio industrie?
Want dat heb ik genoeg verschillende stallen gezien, en de stallen waar ik geweest ben hadden de koeien het in elk geval erg goed.
Dus daar heb ik geen problemen mee.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 08:45

Bedoel je alle veehouderij, gangbare veehouderij (dus in principe geen sterren), of alle niet-eko veehouderij (waarbij dieren die in 'natuurgebieden' geboren worden en alleen voor de slacht op transport gaan ook onder eko vallen).

oftewel, definieer bio-industrie.

Voor dé duidelijkheid: plofkip valt onder gangbare industrie.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 08:46

Supervixen schreef:
Ehh zijn hier voorstanders van dan?


Er is heel veel vraag naar bio-industrie vlees en het wordt massaal verkocht.
Dus ik neem aan dat er heel veel voorstanders zijn :)

Maar idd, eerst de definitie voor de discussie.

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 08:47

oomens schreef:
Supervixen schreef:
Ehh zijn hier voorstanders van dan?

Meer dan genoeg. Kijk maar eens hoeveel mensen de goedkope barbecuepakketten, de voordeelverpakkingen kipfilet en de 2x 500g varkensshoarma voor €2,99 kopen.
Mensen zijn echter ook massaal hypocriet, dus ze zullen ook allemaal een slappe poedersuikersmoes hebben om het voor zichzelf recht te banketstaven.


Dat ze dit kopen betekent niet automatisch dat ze er voorstander van zijn.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 08:48

Hoezo zou je iets kopen waar je op tegen bent :?

esmee_stip

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-11-07
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 08:52

Over het algemeen heb ik zelf op ‘mega’-stallen veel minder dierenleed gezien dan bij de kleinere veehouders die weinig dieren hebben. Ik moet wel zeggen dat dit voorál bij melkveehouders was. Vooral de boeren die zegmaar maximaal 60 melkkoeien hadden in een grupstal vond ik de situatie vaak niet goed. Dan zie ik veel liever een veehouder met 300 koeien in een ligboxenstal, daar wordt het management in ieder geval goed gepland en is het vaker voor elkaar.

Ik maak hierbij geen onderscheid tussen geen- of wel sterren stallen. Biologische veehouderij vindt ik wel anders (niet per se beter..) maar daar gaat deze discussie niet over denk ik.

Neemt niet weg dat ik de veehouderij helemaal een beetje gek vind, en ik kan het voor mezelf niet verkopen of goedpraten dat dieren (die niet in het wild hebben geleefd) op mijn bord belanden.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 08:53

verootjoo schreef:
Hoezo zou je iets kopen waar je op tegen bent :?


Omdat mensen een stukje vlees belangrijk vinden maar niet financieel de ruimte hebben/voelen voor biovlees.
En ik denk idd dat als je een gelijkwaardige discussie wil dat bijdragen als die van oomens niet helpen gek genoeg :')

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 08:57

Je hebt de burger, die is (over het algemeen) tegen en vindt het (opnieuw over het algemeen) zielig. Dan heb je de consument en die laat zich over het algemeen leiden door prijs en gemak.

En eerlijk gezegd, voor een deel doe ik dat ook. Een voorbeeld: ik wil graag spareribs eten, maar spareribs zijn in de winkel waar ik kom alleen als gangbaar vlees te krijgen. Ga ik nu geen spareribs eten of denk ik: ik wil gewoon spareribs kunnen eten (En dus hebben de varkens pech).

En op het moment bepaald mijn portemonnee of ook zo af en toe vlees kan eten, met 1 a 2x in de week houdt het sowieso op. Ik heb niet de behoefte mijn vleesconsumptie nogmaals te halveren omdat ik dan eko-vlees kan kopen. (Die spareribs komen dus zeer zelden voor, want daarvan kan je 3-4 stuks eko-vlees kopen)

Anoniem

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:02

Ik denk dat er weinig mensen zijn die actief voor het lijden van dieren voor hun stukje vlees zijn, maar ik denk dat heel veel mensen hun ogen daar een beetje voor sluiten omdat ze niet anders kunnen. Vooral als je een gezin moet voeden op een laag budget kan ik me voorstellen dat je eerder kiest voor kiloknallers kip dan voor minder vlees of alleen biologisch vlees. Ik heb persoonlijk de keuze gemaakt om in NL minder vlees te eten en 1/2 keer per week vlees van de stadsboerderij in de buurt te eten, maar dat is ook lang niet altijd en ik ga ook wel eens de mist in met kip kopen.

Zo lang dierverantwoord vlees niet de norm wordt is het ook niet betaalbaar, en zo lang er vraag is naar betaalbaar vlees zal de bioindustrie blijven bestaan, in welke mate dan ook. De laagste ster voor biologisch vlees is ook niet om van naar huis te schrijven.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:09

Geloof ook meteen dat er een verschil is tussen wat de mensen er van vinden en hoe ze zich gedragen als consument.
Persoonlijk wil ik de hele veehouderij niet steunen en probeer daarom alleen plantaardig te eten. Wat ook als voordeel heeft dat het nog goedkoper is dan kiloknallers kopen.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:22

Dat laatste vind ik nogal tegen vallen. Tofu kost ook gewoon 4.5€/kg en moet dan nog gemarineerd worden (ook dat is niet gratis), met 100g tofu heb ik minder product/voldoening dan 100g vlees. Bonen zijn alleen gedroogd echt goedkoper, want 100g geweekte bonen vervangen geen 100g vlees, hoewel het wel iets scheelt. Vleesvervangers zijn gewoon loeiduur met 1-1.50€ per portie.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:32

Ik koop vleesvervangers heel weinig en alleen als ze in de aanbieding zijn, dan kom je vaak op €0,50 per portie. En mijn ervaring met tofu is juist omgekeerd, vind het beter vullen, dat is dus heel persoonlijk. Moet wel zeggen dat ik heel anders ben gaan koken (veel meer groente, peulvruchten, dingen zelf maken in plaats van kant en klaar e.d.) want bij alleen vlees door vleesvervangers vervangen ben je inderdaad duurder uit.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:02

oomens schreef:
Supervixen schreef:
Ehh zijn hier voorstanders van dan?

Meer dan genoeg. Kijk maar eens hoeveel mensen de goedkope barbecuepakketten, de voordeelverpakkingen kipfilet en de 2x 500g varkensshoarma voor €2,99 kopen.
Mensen zijn echter ook massaal hypocriet, dus ze zullen ook allemaal een slappe poedersuikersmoes hebben om het voor zichzelf recht te banketstaven.


Oh en dan ben je meteen voor natuurlijk? Wat een onzin zeg. Het probleem zit niet bij de consument, maar bij de aanbieder. Mensen zijn echt wel bereid iets meer te betalen voor fatsoenlijk vlees, maar dan moet je gewoon zorgen dat ze de keuze niet meer hebben. En als dan argumenten komen als 'bijstand', 'minder te besteden', bla bla, dan eet je maar wat minder vlees. Gelukkig doen we dat al steeds minder.

Ik walg van de bio-industrie en een groot deel van de veehouderij. Dieren worden gebruikt als wegwerproducten, schandalig.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:08

Ik ben bij een aantal melkstallen geweest... als je dat vergelijkt met (menig) paard wat 23/7 op stal staat in de winter? Stukken beter! Sociaal contact, kunnen lekker rondlopen, enz. In de zomer vaak ook naat buiten.

Ik drink geen melk, eet af en toe kaas en meestal plantaardige yoghurt (m'n darmen vinden gewone niet zo leuk). Maar die beesten hebben het prima. Beter kan altijd natuurlijk!

Vlees uit de bio industrie probeer ik te mijden. Ik koop vooral scharrel en soms biologisch vlees. Vleesvervanger vind ik achterlijk duur: 4-7 euro voor 350 gram vegetarische kipstukjes. Dat kan m'n studentenbudget niet vaak aan. Ook koop ik soms gewoon vlees in de aanbieding, als ik zuinig moet doen.

Echt dierenmishandeling ga ik bio-industrie niet noemen. Het gros van de boeren heeft hart voor z'n dieren en doet z'n best. Maar ik probeer vooral, als ik vlees eet, dieren te eten die een nog beter leven hebben gehad. Ook die boeren hebben steun nodig.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:11

Hmm ik ben niet voor de bio industrie. Maar ik neem de boeren die werken in de bio industrie evenmin iets kwalijk. Ik neem de consument iets kwalijk, het enige waartoe de boer gedwongen wordt is zich aanpassen aan de consument. Door de hoeveelheid vlees de we namelijk met zn allen consumeren is de bio-industrie de enige optie om zoveel vlees te kunnen "produceren".

Daarnaast is voor veel mensen het "diervriendelijke" vlees nuet betaalbaar. Het liefst zou ik varkensvlees van de buitengewone buiten varkens hebben, en rundsvlees van de runderen die jaar rond in de Eiffel lopen. Maar ik kan dit helaas ook niet betalen.

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:13

Hypocriet vind ik een beetje een nare toon. Ik koop inderdaad ook weleens goedkoop vlees. Eet ook weleens vleesvervangers (uit de aanbieding) of geen vlees. Maar het is niet te doen voor mij om hoogwaardig vlees te kopen.

Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:21

Moderatoropmerking:
Goed initiatief om een los topic over deze discussie te openen. Ik zou wel graag direct willen verzoeken om, ook al is het een gevoelig onderwerp, er op te letten dat de discussie netjes en op de bal blijft. Het is niet de bedoeling om personen of groepen personen te beledigen of andere vervelende insinuaties te maken, dit komt de inhoud van de discussie niet ten goede. Bij voorbaat dank!

Dyanne_z

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:26

Als ik mensen spreek zijn ze bijna allemaal tegen dierenleed. Maar bij doorvraag sluiten toch de meeste mensen hun ogen voor dierenleed. Er bestaat geen diervriendelijk vlees. Geen enkel dier wil graag sterven. Het is ook niet nodig. Mensen kunnen over het algemeen prima zonder vlees. En het is beter voor het milieu. (Milieu schade brengt ook dierenleed met zich mee)

Veel gehoorde smoezen;
*Vegetarisch eten is duur
* vegetarisch eten is ongezond
* Ik vind vlees lekker

Er bestaat voldoende bewijs dat mensen zonde vlees kunnen. Voor wie niet wil lezen kijk eens een documentaire, forks over knives, what the health, earthlings, cowspiracy.
Ook voldoende bewijs in de omgeving vegetariërs en veganisten.

Ik heb het idee dat mensen gewoon niet willen. Ja het vergt wat moeite en discipline om een gezonde levensstijl te ontwikkelen. En ja je zult etiketten moeten lezen en zelf koken. Weegt gemak op tegen dierenleed? Voor mij niet.

Ik kan ook werkelijk waar niet begrijpen dat mensen het oké vinden om jonge dieren bij hun moeder weg te halen. Omdat wij mensen zo graag melk willen drinken? Van de week bij ons in het dagblad een advertentie. Kom met je kinderen onze lammetjes een flesje geven voor 2 euro. Daar word ik misselijk van. Het is zo ingeburgerd en normaal dat dieren van een dag oud weggehaald worden bij hun ouders.

Goed samenvatting: tegen
Laatst bijgewerkt door Dyanne_z op 19-03-18 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:27

Ik vind onverdoofd castreren dus echt wel dierenmishandeling. En varkens die hun kont niet kunnen keren. Ik kom bij een koeienboer om hooi te halen en daar staan de koeien nog aan een aanbindpaal. Ze kunnen alleen liggen en staan, vind het echt te absurd dat dit nog kan. En ja ze hebben het goed voor met hun dieren, want die dieren vormen hun inkomstenbron.

Afbeelding

Afbeelding

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:29

Varkens liggen niet constant in zo'n hok. Alleen de eerste week of 2 met biggen dacht ik. Niet mee eens, maar kan het begrijpen (biggen beschermen). De rest van de tijd lopen ze gewoon in groepen in de stal.