Het peut/paat-bos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
assie

Berichten: 9484
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Het peut/paat-bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 21:59

Wanneer bel je nu wie?
Bij koliek bel je de dierenarts en bij een haak op de kies de tandarts. Dat is simpel.

Maar wie bel je bij een vage onregelmatigheid? Of iets onduidelijks.
Een osteopaat? Fysiotherapeut? Cranio sacraal? Massagetherapeut? Dry-needling? Manueel therapeut? Etc Etc.

Ze doen allemaal "iets". En je kunt er genoeg geld aan kwijt, met wisselend succes.

Ben ik de enige die soms door de peuten en paten het bos niet meer ziet? Wie bel jij en waarvoor?

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.


Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Het peut/paat-bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 22:05

Altijd een DA en dan met name zodra er een diagnose moet worden gesteld. Een niet-arts mag dat nl niet. Pas als DA een diagnose heeft gesteld, kan er een ander ingeschakeld worden. Je kunt nl nooit gericht behandelen als je niet weet wat er mis is. En alleen een DA kan en mag dat bepalen.
Zelfs een hoefzweer moet officieel eerst worden gediagnosticeerd door een DA voordat een hoefsmid er aan mag gaan snijden ;)

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 22:10

Ik bel regelmatig de DA annex osteo voor overleg/ diagnose.
Ik wil graag een verhaal met kop en en staart - wat zie ik, wat ziet de vakvrouw, waar komt het van weg, etc.

Een manueel therapeut en osteopaat doen in grote lijnen hetzelfde.

Een fysiotherapeut is doorgaans grondiger opgeleid (4 jaar hbo mbt mensen plus een jaar dieren) dan iemand die paarden massage doet (al zijn er gedegen cursussen met vooropleidings eisen).

Cranio sacraal is een mooie therapievorm, net als dry needling - maar graag wel iemand die dus bijvoorbeeld fysio is.

En ik heb goede ervaringen met de collega's van Eric Laarakker. Ze hebben een berg aan technieken (van voer tot 'die zwiebels', homeopathie, manueel, acupunctuur) maar het werkt doorgaans uitstekend.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Het peut/paat-bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 22:15

Mijn da is ook manueel therapeut, dus dat is wat mij betreft de ideale combi.


Mizora

Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Het peut/paat-bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:32

Ik laat iemand komen die opgeleid is (geweest) voor humane fysiotherapie, maar tegenwoordig veterinair osteopaat, chiropractor en dru-needler is. Zij bevalt ontzettend goed en haar kennis is groot (iemand kan nog zo goed zijn, als de theorie erachter onzin of niet bestaand is, ben ik toch uiterst voorzichtig. Want dan kunnen ze soms opeens overstappen op iets dat helemaal niet klopt, maar vanuit hun theorie wel zou moeten).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:05

Ibbel schreef:
Altijd een DA en dan met name zodra er een diagnose moet worden gesteld. Een niet-arts mag dat nl niet. Pas als DA een diagnose heeft gesteld, kan er een ander ingeschakeld worden. Je kunt nl nooit gericht behandelen als je niet weet wat er mis is. En alleen een DA kan en mag dat bepalen.
Zelfs een hoefzweer moet officieel eerst worden gediagnosticeerd door een DA voordat een hoefsmid er aan mag gaan snijden ;)


Helemaal mee eens!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amiigo, ChanelR, Corelli, dianalamboo, eshz, Furst, Kimberley_, Nancy01, Pierus, RianneH, Room_Soesje, xxxmh en 115 bezoekers