[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:11

Inderdaad heel normaal voor een jong en ongetraind paard en prima zonder bijzet aan de enkele longe op te lossen, maar dat moet je zien, voelen en ervaren.


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 02:19

Gimme_Spurs schreef:
Ik werk tot nu toe alleen maar zonder lijnen. Uiteraard omdat we ook aan het begin van de training staan, maar ik ook vind dat we allebei meer bewegingsvrijheid hebben en ze beter op me let.

[ Video ]

Wegsturen en uitnodigen. Belangrijk is dat ze naar me toe draait ipv van me af.


Ben heel benieuwd wat je wilde bereiken op dit filmpje. Ik zou namelijk juist een lijn gebruiken om te kunnen helpen met lang en laag en het niet afsnijden en versnellen. Niet dat het allemaal niet kan zonder lijn, maar als je dat allemaal wil gaan corrigeren en het paard is nog jong en kent het nog niet, dan maak je het je paard en je zelf zo moeilijk, terwijl dat (naar mijn idee) niet nodig is.

De bring back is wel heel netje trouwens :) die zou voor ts ook heel nuttig kunnen zijn :)
Even verder daarop voor ts: werk je in de les alleen aan de longe of meer algemeen grondwerk? Ik spiekte even op je lesgevers website en één van haar lesgevers ken ik weer, weet dat die ong. op dezelfde manier werkt als ik.

Ik zou wat meer mentaal grondwerk toevoegen, je weet nu je hem kalm kan krijgen op een cirkel. Enge dingen ben je ook mee bezig. Wat je nu zou kunnen doen is de emotional fitness van Limo proberen te verhogen, door puzzeltje te maken die hij kan leren snappen en het steeds moeilijk te maken, op die manier train je echt dat hij bij alle moeilijke dingen de rust in z’n koppie bewaard.

Je kan bijv 8-tjes toevoegen of juist de hele bak gebruiken en dan langs de bakrand longeren en elke keer een mini volte doen bij elke letter, sowieso is volte openen en sluiten een goede oefening. Longeren met obstakels in de bak en daar dan omheen, overheen, doorheen etc. Of je kan op je volte 6 pionnen neerzetten en slalommen om het gevoel op de volte te krijgen van wegsturen en (vooral) terughalen. Dat zal helpen met het scheeflopen.

Het scheef lopen heeft naar mijn idee vooral te maken met spanning die hij heeft. Paarden met spanning proberen hun lijf alvast te positioneren voor vluchten. Vaak doen ze dat door naar binnen vallen met hoofd naar buiten, soms doen gevoelige paarden dat door het lijf naar buiten te laten komen, maar wel het hoofd naar binnen. Dit is een houding waar een mindset bij hoort en die mindset is: ik wil weg van de cirkel. Bij hem zal de motivatie daarachter spanning zijn. Wat je kan doen is het eerst eens proberen om te draaien, haal hem eens veel vaker naar binnen even rusten.

Op die manier gaan ze mentaal veel meer naar het midden toe lopen en zwaaien ze niet meer zo uit. Jij staat in het midden en bent dan het rustpunt. Elke moment van desinteresse of uitzwaaien haal je hem naar binnen. Even rust en knuffels in het midden en weer op de cirkel. Het kan ook helpen om juist te oefenen om die voorhand wat naar buiten te sturen, bijv in een slalom moet je dat doen. Dat helpt ook vaak goed.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 08:23

Ow maar Sanne, we zijn er absoluut nog niet aan toe om lang en laag te werken. Ik ben nu alleen nog maar bezig met wegsturen en uitnodigen. Het filmpje vertekend omdat ik een camera in de wegstuur hand heb. Ik wil juist dat ze nu alleen maar reageert op mijn lichaamshouding en naar me toe draait als ik dat vraag. Lijnen komen pas over een half jaar minstens.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 21:22

Vandaag limo weer gelongeerd.
Deze keer longeersingel om en wat bijgezet. Het longeren met zadel heeft vruchten afgeworpen. De longeersingel is niet eng meer :D
Waar hij linksom normaal niet snel zakt met het hoofd gaf de bijzet hem aanleiding om linksom wél te zakken en wat deed hij het super !! *D
Helaas geen beeldmateriaal ervan. Maar zondag is de planning dit te herhalen :)

Heb ook een fijn moment gehad. Toen ik aankwam op stal lag limo te soezen in zijn box. Stilletjes tegen hem gepraat en de deur geopend. Normaal zou hij rechtstaan maar nu keek hij me aan en bleef rustig liggen. Ben erbij gaan hurken (zodat ik snel recht kon moest hij plots toch opspringen) en wauw hij bleef gewoon liggen. Heb even zijn hoofd gekroeld (vind hij zalig aan de maantop) en ben rustig de stal uitgegaan. Pas toen is hij recht gegaan <3


Sanne, het scheef lopen heeft volgens mij ook meer met spanning te maken want als hij rustig is loopt hij niet zo naar buiten toe. Dat bevestigt misschien wel dat het idd spanning is wat hem naar buiten doet trekken.

Leef en laat leven.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:15

Jullie zijn vlot bezig nu :) heb je een idee wanneer he erop wil?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:32

Even dit topic opgezocht om te kijken hoe het nu met Limo gaat.

Ik heb een paar stukjes van je longeerfilmpjes gekeken TS (allebei niet helemaal) Maar in die paar stukjes vielen mij een aantal dingen op.
Je bent niet consequent genoeg in bereiken wat je wilt. bv filmje van 13/3 wil je op rond 2.30 dat ie gaat stappen. Limo luistert niet, je geeft nog een paar keer commando stap, limo luistert niet, jij stopt met commando stap geven. Op 3.10 trekt ie een sprintje, jij zet hem stil, hij draait om en je gaat de andere kant verder met longeren. Het herhaalde commando stap is dus volledig genegeerd en daar ben jij gewoon in meegegaan. Je had beter als ie 3 keer door jouw commando stap heenwalst, hem halt kunnen zetten net zoals op 3.10 en hem vervolgens daarna op dezelfde hand laten stappen, weer aandraven en weer terug naar stap. Dan leert ie wat het commando stap inhoudt, dan leert ie dat een commando nooit genegeerd dient te worden.
Zelfde geldt voor filmje van 15/3 ook niet consequent. Jij geeft commando galop, Limo galoppeer keer op keer verkeerd of overkruist aan en valt er vervolgens weer uit. Voert het commando dus niet goed uit maar jij beloond hem wel....dan leert ie gewoon niet wat je aan hem vraagt.

Verder valt me op hoe drukker Limo wordt, hoe drukker jij wordt in je longeren. Als ie rustig is zoals 13/3 sta je redelijk in het midden, zoals het hoort, maar wordt limo druk zoals in 15/3 dan ga jijzelf ook druk lopen en blijf je niet meer op je plek. Juist dan dien jij het stilstaande rustpunt in het midden te zijn. Probeer daar op te letten.

Verder zou ik je echt adviseren om met een longeerzweep te gaan longeren, zodat je mooi de drijvenden en begrenzende driehoek kan vormen vanuit je midden positie. Ik denk dat dat Limo veel meer duidelijkheid zou geven. Wanneer je wilt drijven zweep iets hoger en actief houden, wanneer je een overgang terug wilt zweep lager brengen.

Persoonlijk zou ik gezien hoe het longeren nu gaat, echt nog zeker niet met dubbele longe gaan longeren. Goed longeren met dubbele longe is een kunst op zich, daar dien je goed ervaren voor te zijn en echt eerst lessen in te nemen. Als je meer lichaamsgebruik wilt zou ik eerst werken aan veel beter en consequenter aan de hulpen en vervolgens een touwtje of een chambon om hem naar beneden uit te nodigen. Maar zolang ie niet consequent aan de hulpen is, is dat eigenlijk in mijn ogen nog helemaal niet aan de orde, want om een paard zijn lijf goed te laten gebruiken, dient hij de drijvende en begrenzende hulpen te snappen en zo ver is het voor wat ik tot nu toe gezien heb gewoon nog niet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 17:36

Ben er al eenmalig op geweest maar meer dan 10min rondstappen heb ik toen niet gedaan.
Inmiddels alweer een maand geleden ook. Wou toen zien hoe hij reageerde.

Maar heb meteen daarna eigenlijk mijn doelen bijgesteld en besloten eerst aan de verdere ontspanning tijdens longeren te werken met longeersingel en zadel erop.
Ook lag het zwarte zadel niet zo goed dus vandaar ook niet meer erop geweest.

Dus pas als hij wat beter in de spieren zit en zadel/longeersingel goed accepteert en ermee ontspannen rondloopt ga ik er weer op.

Had de foto's niet online gezet omdat ik eerlijk gezegd bang was voor de reacties :\ (genoeg negativiteit gehad met mijn vorige pony).

Hangen
Afbeelding

Schrikken door steigbeugel tegen bakwand
Afbeelding

5 seconden erna
Afbeelding

Brave pony
Afbeelding

Afgestapt
Afbeelding

Afzadelen: eng maar wél blijven staan om daarna ontspannen te gapen en gaan rollen.
Afbeelding
Afbeelding

Ondanks dat hij dus wél braaf is toch eerst mijn bijgestelde doelen afwerken voor ik er weer op ga ;)




Oji, longeerzweep gebruik ik wel hoor. Soms gewoon de dressuurzweep (denk ook in laatste filmpje dressuurzweep).

Leef en laat leven.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:03

Ok, je hebt een gespannen en schrikkerig paard, en dan ga je er voor het eerst eerst op, en dan heeft niemand m vast/aan de lijn :?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:04

LadyMadonna schreef:
Ok, je hebt een gespannen en schrikkerig paard, en dan ga je er voor het eerst eerst op, en dan heeft niemand m vast/aan de lijn :?


Nou ja dat dacht ik dus ook. Het is volgens mij niet de eerste keer dat ze erop zit, maar als je erop gaat op deze manier ven je altijd met z'n tweeën. Dat is zoals ik het ga doen.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:06

Dat deed hij wel braaf precies :)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 19:54

Niet aan de lijn was bewust gekozen. Als hij dan aan het rennen zou gaan en zich lostrekt kán hij namelijk nóg meer gaan rennen door de lijn die hij meesleept. (Is namelijk vaak het geval geweest bij lostrekken)
Tevens was de bak afgezet vanaf kwartlijn tussen K-E overkant naar de kwart tussen F en B en dus weinig ruimte om veel mis te doen.

Poes, hij deed het super zelfs bij de schrikreactie van de steigbeugels heel snel weer rustig aant stappen ipv wegrennen.

Maar zoals gezegd nu eerst werken aan dat ontspannen :)

Leef en laat leven.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:07

Je was goed op weg, maar ik vind nu dat je teveel gaat doen. Laat hem eerst aan het ene wennen en ontspannen voor je het andere begint, hij heeft ook rijd nodig alles te verwerken en snappen en als je alles tegelijk gaat doen heeft hij veel te veel te verwerken

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:08

Ze is gewoon aan het longeren? Ik zie een paard dat echt wel wat meer achter zijn vodden gezeten mag worden. Ik vind de lijn van afgelopen weken met regelmatig werken alleen maar goed. Technisch zou het allemaal veel beter kunnen daar ben ik mee akkoord maar het longeren ziet er ook niet heel verkeerd uit.

Ga je hem zelf beleren?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:11

Ik zie iemand die op een paard zit die niet eens fatsoenlijk kan ontspannen aan een longeerlijn, geen idee of we het zelfde zien blijkbaar niet. Maar goed ik zei ook dat IK dat vond.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 20:23

Vraag me soms echt af of mensen álle informatie wel eerst duidelijk lezen?
Heb duidelijk vermeld wat de planning is.

Poes ik ga hem idd zelf beleren. Feit dat hij het zo braaf deed bijna een maand geleden heeft me hiertoe doen beslissen het zelf te doen. Mét goede dressuurles uiteraard om te starten. Toekomstige plannen zijn recreatief rijden met af en toe eens een wedstrijd. Maar hé dat zijn toekomstplannen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 17-03-18 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Leef en laat leven.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:24

Ah ze heeft er 5 min opgezeten en dat is ok gegaan en ze wil nu eerst verder met longeren. Prima plan :j

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 21:09

poes schreef:
Ah ze heeft er 5 min opgezeten en dat is ok gegaan en ze wil nu eerst verder met longeren. Prima plan :j

Dank je.
Ik wil voornamelijk ook verder met longeren om hem wat bespierder te maken zodat hij mij tzt beter kan dragen.

Maarja zoals ik al zei was ik al.bang voor negatieve reacties op de foto's. Had ze beter niet gepost denk ik nu weer.

Leef en laat leven.

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:22

TS, ik vind het stoer dat je ze toch post met de oliebol aan negatieve reacties die je af en toe over je heen krijgt :j. Ik denk dat je plan om hem eerst beter in de spieren te krijgen dmv longeren een prima plan is! +:)+


hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:23

Trek het je niet aan, ze moeten maar leren lezen. :).

Ik vind het ook verstandig dat je eerst verder longeert, want zoals ie nu nogal gespannen en uit balans loopt met zadel aan de longe, vrees ik dat met ruitergewicht hij wel eens aan de haal zou kunnen gaan in draf Lijkt me gelukkig geen paardje dat snel gaat bokken, maar de rem wil je er toch wel op hebben natuurlijk.

TS, je zei een tijd geleden dat ie nogal schrikkerig is aan zijn rechterkant. Mss proberen om langs rechts op te zadelen, zien of dit ook lukt?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:23

Het is goed dat je post. Jij bent uiteindelijk degene die kan inschatten wat Limo nodig heeft. Ik zeg alleen dat ik dat anders gedaan zou hebben. Maar mijn situatie is ook anders.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 21:27

Thnx allemaal :o

hwn schreef:
Trek het je niet aan, ze moeten maar leren lezen. :).

Ik vind het ook verstandig dat je eerst verder longeert, want zoals ie nu nogal gespannen en uit balans loopt met zadel aan de longe, vrees ik dat met ruitergewicht hij wel eens aan de haal zou kunnen gaan in draf Lijkt me gelukkig geen paardje dat snel gaat bokken, maar de rem wil je er toch wel op hebben natuurlijk.

TS, je zei een tijd geleden dat ie nogal schrikkerig is aan zijn rechterkant. Mss proberen om langs rechts op te zadelen, zien of dit ook lukt?

Hm nu je zegt dat is idd wel iets om te proberen. Langs rechts opzadelen of singel opleggen. Ga ik morgen zeker eens proberen en kijken wat hij dan.doet.
Vriendin had al gezegd veel langs rechts te doen. Maar voelt zo onnatuurlijk aan we zijn gewend alles links te doen. :')

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 21:49

Zoals ik al dacht is limo ook weer aan het groeien. Wat voor mij óók een extra reden is om niet te gaan rijden met hem.

Morgen maak ik een vergelijkingsfoto op dezelfde plaats als de eerste foto.

Maar voor nu te vergelijken:
Afbeelding
Afbeelding

Leef en laat leven.


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 00:19

Hij heeft echt een flink holle rug voor zo'n jong paard. Zorg dat je goede begeleiding hebt om dit te gaan trainen. "Meer spieren" is niet relevant. Eerst zorgen dat hij z'n rug op de juiste manier kan bewegen. Hij loopt nu continue met een voorovergekanteld bekken en een holle rug. Dan is het letterlijk onmogelijk om op de juiste plekken spieren te krijgen. Meer longeren zorgt op dit moment alleen maar voor meer spieren in de verkeerde houding en een bevestiging van de houding waarin hij nu loopt.

Gimme_Spurs schreef:
Ow maar Sanne, we zijn er absoluut nog niet aan toe om lang en laag te werken. Ik ben nu alleen nog maar bezig met wegsturen en uitnodigen. Het filmpje vertekend omdat ik een camera in de wegstuur hand heb. Ik wil juist dat ze nu alleen maar reageert op mijn lichaamshouding en naar me toe draait als ik dat vraag. Lijnen komen pas over een half jaar minstens.


De camera vertekend het beeld inderdaad, maar ik bedoel het allesbehalve negatief hoor :) Hij draait super naar je toe, niets meer aan doen :D

Waarom ben je er nog niet aan toe om lang en laag te werken? Wat gebeurt er over een half jaar dat er wel een lijn bij komt kijken? Gewoon vragen om over na te denken, geen kritiek :)

Even voor de duidelijkheid: naar mijn idee gebruik je mét en zonder lijn exact dezelfde lichaamstaal en hulpen. De lijn is een communicatiemiddel, je leert alvast aan wat druk op het hoofd betekent, dat heb je later uiteraard nodig met rijden. Het is een vangnet, voor als er iets misgaat. Het is een extra verduidelijking voor als je paard het niet begrijpt. Al die dingen moet je uiteraard eerst aanleren.
Ik zie geen reden om mijn paarden eerst een tijdje te laten zwemmen, als ik ze ook gewoon gelijk duidelijk kan maken wat ik graag wil.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 00:21

Hij staat ook heel erg overbouwd nu, dat vertekent vaak enorm

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 00:31

sanne83 schreef:
Hij heeft echt een flink holle rug voor zo'n jong paard. Zorg dat je goede begeleiding hebt om dit te gaan trainen. "Meer spieren" is niet relevant. Eerst zorgen dat hij z'n rug op de juiste manier kan bewegen. Hij loopt nu continue met een voorovergekanteld bekken en een holle rug. Dan is het letterlijk onmogelijk om op de juiste plekken spieren te krijgen. Meer longeren zorgt op dit moment alleen maar voor meer spieren in de verkeerde houding en een bevestiging van de houding waarin hij nu loopt.

Gimme_Spurs schreef:
Ow maar Sanne, we zijn er absoluut nog niet aan toe om lang en laag te werken. Ik ben nu alleen nog maar bezig met wegsturen en uitnodigen. Het filmpje vertekend omdat ik een camera in de wegstuur hand heb. Ik wil juist dat ze nu alleen maar reageert op mijn lichaamshouding en naar me toe draait als ik dat vraag. Lijnen komen pas over een half jaar minstens.


De camera vertekend het beeld inderdaad, maar ik bedoel het allesbehalve negatief hoor :) Hij draait super naar je toe, niets meer aan doen :D

Waarom ben je er nog niet aan toe om lang en laag te werken? Wat gebeurt er over een half jaar dat er wel een lijn bij komt kijken? Gewoon vragen om over na te denken, geen kritiek :)

Even voor de duidelijkheid: naar mijn idee gebruik je mét en zonder lijn exact dezelfde lichaamstaal en hulpen. De lijn is een communicatiemiddel, je leert alvast aan wat druk op het hoofd betekent, dat heb je later uiteraard nodig met rijden. Het is een vangnet, voor als er iets misgaat. Het is een extra verduidelijking voor als je paard het niet begrijpt. Al die dingen moet je uiteraard eerst aanleren.
Ik zie geen reden om mijn paarden eerst een tijdje te laten zwemmen, als ik ze ook gewoon gelijk duidelijk kan maken wat ik graag wil.



Thnx! Het gaat inderdaad verbazingwekkend goed! Maar ik vind haar gewoon nog te jong om er een lijn aan te hangen. Dit wegsturen is puur nu om even wat meer conditie te bouwen voor de show van 14 april. Druk op haar hoofd oefen ik nu in het midden van de roundpen uit stilstand. Ook flexen (hoofd naar schouder brengen) en desensibiliseren voor leadrope en stick pak ik dan mee. Na 14 april gaat ze lekker het land op en als ze dan 2,5 jaar is gaan we eens aan wat meer longeerwerk denken.

Juist omdat ze het nu al onwijs snel oppakt ben ik bang dat ik haar ga overvragen als ik nu al echt ga longeren. Dat wil ik voorkomen. Ik heb wel al eens uitgeprobeert hoe ze reageert op een rondje om me heen aan de leadrope. Dit gaat prima.

Mocht je ons ook willen volgen, in mijn onderschrift staat ons volgtopic! :D

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flavlip, herous, Plus_en_Min, Riviera87 en 133 bezoekers