Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 17:57

Ik heb al het 1 en ander gegoogled, maar ik kom er niet helemaal uit :o
Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen!

Het volgende is aan de orde;
Ik werk sinds februari bij een nieuwe werkgever. Ik werk contractueel gezien 32 uur in de week, en heb dit jaar 140 vakantieuren. Ik werk op dinsdag, donderdag, vrijdag en zaterdag.
De maandag ben ik op school en woensdag is mijn vrije dag, zondag zijn we gesloten.
Maar nu wil ik vakantie opnemen, van woensdag tot woensdag. Dit kost mij dus 4 vakantiedagen. Echter word ik nu verplicht om de 2e woensdag van mijn vakantie te gaan werken.

Mijn vraag nu, mag dit?
Ik val zat woensdagen in voor andere collega's, en nu ik zelf vrij wil kan dit niet? Is hier een bepaalde regel voor?
Help! Ik wil zo graag weer eens een weekje weg!

Nör frá Gimli
Volg ons op Insta @ noppie_the_icelandic

And she lived happily ever after.


belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:05

Als het bedrijf gewoon open is is het een gewone werkdag

Anoniem

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:13

Als woensdag jouw vrije dag is en er staat niet in jouw contract dat je op deze dag inzetbaar moet kunnen zijn, mogen ze jou niet verplichten. Maarrr jij valt op woensdagen in voor anderen. Dus vermoed ik dat dit niet zo geregeld is. Dit betekent dan ook dat jij gewoon zult moeten werken. De week wordt dan een dagje minder. Jammer maar geen reden om niet er tussenuit te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:15

Kun je niet overleggen wanneer je dan wel een hele week vrij kan zijn?

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:25

Die week kan dus blijkbaar niet. Kan je niet gewoon een andere week een volledige week?
Vakanties gaan altijd in overleg, bij ons iig.

[o]

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:34

Ligt er volgens mij ook aan wat er in je contract staat. Als erin staat dat je op di, do, vr en za werkt dan is woensdag gewoon een vrije dag.
Tenminste met nationale feestdagen werkt dat wel zo. Valt dat op een dag waarop je volgens contract werkt heb je recht op deze dag en kunnen ze niet verplichten om op een andere dag terug te komen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:35

De dinsdag ervoor ook vrijnemen?

koeien op de weg...

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 18:39

Maar ik moet mijn vrije dag inleveren, omdat anders mijn collega geen vrije dag heeft. Hoe zit het dan?
Ik ga zo ook eens even nakijken hoe het in mn contract staat :)

Nör frá Gimli
Volg ons op Insta @ noppie_the_icelandic

And she lived happily ever after.

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:52

Iejoorr schreef:
Maar ik moet mijn vrije dag inleveren, omdat anders mijn collega geen vrije dag heeft. Hoe zit het dan?
Ik ga zo ook eens even nakijken hoe het in mn contract staat :)


Hmm dat lijk me niet geheel eerlijk omdat de woensdag je normale vrije dag is..

Geen idee hoe dat geregeld is. Zou gewoon even goed overleggen. En zeggen dat je normaal al vrij bent op die dag. En dat je niet zo blij mee bent dar je moet werken omdat een andere collega dan vrij wilt. Terwijl woensdag al je vrije dag is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:03

Iejoorr schreef:
Maar ik moet mijn vrije dag inleveren, omdat anders mijn collega geen vrije dag heeft. Hoe zit het dan?
Ik ga zo ook eens even nakijken hoe het in mn contract staat :)

Ik heb nooit een contract gehad waar de werkdagen in waren vastgelegd.

Hoe ging het dan precies, had je al akkoord voor die week vrij en kwamen ze daarna hiermee?

roxiie

Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:18

Marie_Anne schreef:
Iejoorr schreef:
Maar ik moet mijn vrije dag inleveren, omdat anders mijn collega geen vrije dag heeft. Hoe zit het dan?
Ik ga zo ook eens even nakijken hoe het in mn contract staat :)

Ik heb nooit een contract gehad waar de werkdagen in waren vastgelegd.

Hoe ging het dan precies, had je al akkoord voor die week vrij en kwamen ze daarna hiermee?


Dat jij dat niet hebt gehad, wil natuurlijk niet zeggen dat er geen contracten zijn waarin dat wel vastgesteld is.

In mijn contract staat vermeld op welke dag ik werk.

Ik zou even met je werkgever overleggen wanneer je wel een volledige week vrij kan.

Winnaars hebben een doel, verliezers slechts een excuus..

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:22

Ik kan me best voorstellen dat als die andere collega eerst vrij had gevraagd (is dat zo?) en men er normaal gesproken vanuit kan gaan dat jij die dag dan wel wilt werken en ze je daar dus ingepland hebben, dat je deze dan niet alsnog vrij kan krijgen als jij ook vrij wilt.

Als er dan niemand anders is om in jouw plaats te helpen...?

Nielojram

Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:26

Of je nu in ploegendienst werkt, of niet, je vrije tijd behoor je 28 dagen van tevoren te weten.

Als er in jouw contract is vastgesteld op welke dagen je werkt, is het een vraag van de werkgever, naar jou toe.

Als jouw casus gaat over een dag wat niet binnen 28 dagen is, zou hij je dus in mogen plannen.

Redelijkerwijs stem je dit af tussen beide partijen. Maar, ik heb geen idee hoe jouw werkgever erin zit.

Es war schön.


Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:46

Ja volgens mij kunnen ze je dat verplichten.
Toen ik in de zorg werkte was dinsdags mijn vrije dag. Is jaren zo geweest en toen plande ze mij ineens een paar keer op een dinsdag in.
Heb ik ook gezegd dat dat me vaste vrije dag was. maar volgens CAO mocht het gewoon.
Zou CAO even nakijken want ik weet niet of dat overal het zelfde is.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:47

Birdie60 schreef:
Ja volgens mij kunnen ze je dat verplichten.
Toen ik in de zorg werkte was dinsdags mijn vrije dag. Is jaren zo geweest en toen plande ze mij ineens een paar keer op een dinsdag in.
Heb ik ook gezegd dat dat me vaste vrije dag was. maar volgens CAO mocht het gewoon.
Zou CAO even nakijken want ik weet niet of dat overal het zelfde is.

Dat mag zeker niet.
Je hebt recht op 1 vrije aanvraag per week en 1 voorkeur.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:47

Nielojram, je hoort je vrije tijd 28 dagen van te voren te weten?
heb je dit ergens in een wet gelezen of iets....ik ken deze regel niet en die bestaat ook niet.
Ik krijg vrijdags mijn werkrooster door voor de week erna..

TS kijk in je contract of er vemeld is dat de woensdag echt jouw vrije dag is, zoniet, dan mag hij vragen of je die woensdag wil komen werken. In je contract staat dan dat je 32 uur werkt, maar niet wanneer...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17914
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:02

connie64 schreef:
Nielojram, je hoort je vrije tijd 28 dagen van te voren te weten?
heb je dit ergens in een wet gelezen of iets....ik ken deze regel niet en die bestaat ook niet.
Ik krijg vrijdags mijn werkrooster door voor de week erna..


Toch echt wel: http://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR ... 2018-01-01
In de CAO kan er overigens vanaf geweken worden, maar zeggen dat de regel niet bestaat is dus niet correct.

De vraag is in deze wel, in welke volgorde zijn dingen gegaan en wat staat er precies in je contract. Zonder dat is er moeilijk iets van te zeggen.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

Nielojram

Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:08


Es war schön.

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 20:46

pmarena schreef:
Ik kan me best voorstellen dat als die andere collega eerst vrij had gevraagd (is dat zo?) en men er normaal gesproken vanuit kan gaan dat jij die dag dan wel wilt werken en ze je daar dus ingepland hebben, dat je deze dan niet alsnog vrij kan krijgen als jij ook vrij wilt.

Als er dan niemand anders is om in jouw plaats te helpen...?

Ik zal de situatie even verduidelijken :D

Mijn andere collega heeft namelijk geen vrij gevraagd.
Het betreft hier een winkel met 2 man personeel doordeweeks en op zaterdag 3 man. Wij werken samen met 3 andere filialen van de keten.
Mijn eerste dag vakantie is mijn vrije woensdag, de donderdag is een feestdag waarop wij zijn gesloten.
De vrijdag sta ik normaal gesproken in een ander filiaal waar ze mij best kunnen missen (staat meer personeel), de zaterdag kunnen ze ook met 2 man aan ipv 3. Het enige probleem zou dus de dinsdag zijn.
De collega (even makkelijke gezegd A) waar het om gaat werkt op maandag en dan woensdag tm zaterdag. Maar A is nu dus ingepland op de dinsdag die ik vrij neem. Omdat A anders geen vrije dag meer die week heeft, moet ik dus op de woensdag werken.

Maar nu heeft collega B (waarmee ik op dinsdag werk) een week of 2 geleden vakantie opgenomen, en hij kon toen wel vervangen worden door een andere collega, waardoor collega A gewoon vrij kon houden op dinsdag.
Nu weet ik voor 99% zeker dat er niemand anders die week vakantie heeft opgenomen, dus ik snap niet waar het probleem nu ligt. Zoals het op mij nu over komt, kan ik namelijk nooit 7 dagen of meer vrij nemen, omdat collega A dan geen vrije dag heeft/ ze geen vervanging voor mij willen regelen.
Dit terwijl andere collega's 2 tot 3 weken achter elkaar vakantie mogen opnemen.

Ik het zou het echt verschrikkelijk jammer vinden om een dag vakantie te missen, maar wat niet kan, kan natuurlijk niet.
Echter heb ik voor de 2 weken erna toestemming gegeven om op de woensdagen te werken, zodat collega A op dinsdag én woensdag vrij is. Maar dit betekend dat ik in die weken zelf ook geen vrije dag heb, en daar word geen rekening mee gehouden en daarnaast werk ik dan 3 woensdagen achter elkaar, terwijl dit mondeling is vastgesteld, dat dit mijn vrije dag is.


Hihi, is nogal een klaag verhaal geworden, maar het moet even van mn hart :o Ben nogal teleurgesteld..

Nör frá Gimli
Volg ons op Insta @ noppie_the_icelandic

And she lived happily ever after.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:03

Iejoorr schreef:
pmarena schreef:
Ik kan me best voorstellen dat als die andere collega eerst vrij had gevraagd (is dat zo?) en men er normaal gesproken vanuit kan gaan dat jij die dag dan wel wilt werken en ze je daar dus ingepland hebben, dat je deze dan niet alsnog vrij kan krijgen als jij ook vrij wilt.

Als er dan niemand anders is om in jouw plaats te helpen...?

Ik zal de situatie even verduidelijken :D

Mijn andere collega heeft namelijk geen vrij gevraagd.
Het betreft hier een winkel met 2 man personeel doordeweeks en op zaterdag 3 man. Wij werken samen met 3 andere filialen van de keten.
Mijn eerste dag vakantie is mijn vrije woensdag, de donderdag is een feestdag waarop wij zijn gesloten.
De vrijdag sta ik normaal gesproken in een ander filiaal waar ze mij best kunnen missen (staat meer personeel), de zaterdag kunnen ze ook met 2 man aan ipv 3. Het enige probleem zou dus de dinsdag zijn.
De collega (even makkelijke gezegd A) waar het om gaat werkt op maandag en dan woensdag tm zaterdag. Maar A is nu dus ingepland op de dinsdag die ik vrij neem. Omdat A anders geen vrije dag meer die week heeft, moet ik dus op de woensdag werken.

Maar nu heeft collega B (waarmee ik op dinsdag werk) een week of 2 geleden vakantie opgenomen, en hij kon toen wel vervangen worden door een andere collega, waardoor collega A gewoon vrij kon houden op dinsdag.
Nu weet ik voor 99% zeker dat er niemand anders die week vakantie heeft opgenomen, dus ik snap niet waar het probleem nu ligt. Zoals het op mij nu over komt, kan ik namelijk nooit 7 dagen of meer vrij nemen, omdat collega A dan geen vrije dag heeft/ ze geen vervanging voor mij willen regelen.
Dit terwijl andere collega's 2 tot 3 weken achter elkaar vakantie mogen opnemen.

Ik het zou het echt verschrikkelijk jammer vinden om een dag vakantie te missen, maar wat niet kan, kan natuurlijk niet.
Echter heb ik voor de 2 weken erna toestemming gegeven om op de woensdagen te werken, zodat collega A op dinsdag én woensdag vrij is. Maar dit betekend dat ik in die weken zelf ook geen vrije dag heb, en daar word geen rekening mee gehouden en daarnaast werk ik dan 3 woensdagen achter elkaar, terwijl dit mondeling is vastgesteld, dat dit mijn vrije dag is.


Hihi, is nogal een klaag verhaal geworden, maar het moet even van mn hart :o Ben nogal teleurgesteld..

Ah, dat klinkt niet zo eerlijk idd. Ik zou kijken of ik eens kon zitten met de manager om te overleggen hoe het opgelost kan worden. Je moet toch gewoon een of twee weken vrij kunnen nemen.

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:05

Is het niet het makkelijkst om dit met A te bespreken? Jij doet die weken erop A immers een plezier, kan A je nu een plezier doen

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:08

Ik zou gewoon vragen waarom t voor andere collega’s het wel lukt als hun 2-3 weken vrij hebben. En voor jou ene weekje niet.

Ook aankaarten dat jij nu 2 woensdagen extra werkt en dus dan ook geen vrije dag heeft.

En dat gevoel hen dat je niet gelijk behandeld wordt

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:09

Maar zijn ze er wel van op de hoogte dat je van woensdag tot en met woensdag vrij wil zijn/op vakantie? Want als jij alleen de 4 tussenliggende werkdagen vrij gevraagd hebt weten ze misschien niet eens dat je de aansluitende woensdag ook per sé vrij wil?

koeien op de weg...

hesterve

Berichten: 1923
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:19

Met weinig personeel in de winkels is het geven en nemen. Wij hebben een groepsapp waarin dit soort problemen opgelost worden. ( gelukkig een team wat veel voor elkaar over heeft. ) weet niet hoe dit bij jullie werkt? Bij ons komt t personeel eerst naar mij en vaak kan ik dan al vertellen wie er misschien wel in kunnen vallen , dan wordt t in de app gezet en kan iedereen reageren.
Als ik jou was zou ik bij degene die de roosters maakt even vragen of er niet wat te regelen valt aangezien je zelf ook vaak degene bent die zich flexibel opsteld.

Kato Z2 + 11 pr229,5 pnt, Top Tuiger!
Veron Z2
Melody M2

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17914
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Verplicht werken op vrije dag, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:27

Wat gdg zegt, hoe heb jij je vakantie doorgegeven?

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers