[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:05

Die heb ik bij Leo ook een keer gehad ja. Tijdens het draven op het asfalt dacht ik heel even: voel ik nou wat? Dag later zat er een enorm gat in zijn hoef. Dat moet hij toch behoorlijk gevoeld hebben

Jets

Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:42

Galop hangt ook heel erg van het zadel af heb ik gemerkt. In sommige zadels kan ik echt totaal niet op Winnie blijven ziten en op andere juist wel. Met barebackpad/zonder zadel gaat het ook altijd beter haha.

Ik ben fan van lange manen, maar dat komt denk ik ook omdat Winnie zomereczeem heeft en ik gewoon wil dat het lang blijft ipv afgeschuurd wordt :') En ik haat knippen haha. Heb het toen een keer helemaal afgeknipt, maar uiteindelijk toch laten groeien. Heb de deken deze week al weer op gedaan, maar hij gaat vandaag weer af ivm sneeuw en vorst. De deken heeft vorig jaar de onderkant helemaal dun afgeschuurd dus zit nu steeds te vlechten, maar het blijft nooit zitten -O- Zelfs al een dubbele hengstenvlecht geprobeerd haha.

Afbeelding


Hoge pijngrens herken ik wel. Winnie miept echt nooit. Ze heeft alleen gevoelige hoefjes, dus ze loopt niet graag op het harde en steentjes voelt ze snel, maar ze loopt altijd door. Binnenkort de ijzers er maar weer onder kunnen we weer met de kar op pad *\o/*

Ze heeft ook niet vaak wat, alleen 1,5 jaar geleden tijdens een ritje was ze wat sloom, maar niets opvallends, 7 km gereden. Toen ik op stal kwam begon ze ineens haar hoeven te ontzien. Toen ik haar op de wei zette ging ze direct liggen en kreunen. Dierenarts erbij, was ze gewoon spierbevangen, hoefbevangen en had ze koliek tegelijk omdat ze die ochtend uitgebroken waren in het maïsveld en zoveel hadden gegeten. Niemand had mij die vertelt dus ben gewoon gaan rijden waardoor ze zo ziek geworden is. Volgens de dierenarts kantje boort! En dan toch zo braaf je rondje doen he, voelde me daarna zo schuldig!

Ik heb dinsdag de eerste grondwerkles met Oeps gehad :) We hebben wat oefeningen gedaan en het is echt wel heel interessant om het op de manier van mijn instructrice te bekijken. Oeps is een beetje drammerig, ze wil graag dat jij met haar meeloopt ipv andersom, kan je haar niet kwalijk nemen want dat heeft ze 24 jaar mogen doen. Alleen op het moment dat ik haar vanaf rechts ipv links ging leiden werd ze helemaal gespannen, wilde ze omdraaien of juist helemaal naar buiten kijken met die nek erop en sterk maken. Volgens mijn instructrice denkt ze dus als je vanaf links leid ja ik me altijd zelf gered je kijkt maar of je mee gaat haha, dus ik moet haar dan afleren dat ze zo "duwt" met haar lichaamstaal. En vanaf rechts zekerder maken want ze wil mij echt niet in dat rechter oog hebben, ze wil dan direct wegdraaien. Ik dacht als ze dat aan de longeerlijn deed gewoon dat ze scheef was en dat ze het moeilijk vond om in de goede stelling te lopen, maar dat is dus niet zo. Nu dus bezig met de achterhand drijven en de juiste stelling vragen aan de leadrope. Best lastig nog, maar ze doet zoooo goed haar best <3 Ze is echt wel heel lief en probeert zelf ook mee te denken ipv tegen te werken, wel heel leuk om te zien :j

Afbeelding

Afbeelding

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:01

L_iek schreef:
Boog! Ik durf het niet aan bij Zorro omdat ik zo slecht kan knippen maar als ik er handigheid in had dan zeker een boog.


Oefening baart kunst, gewoon proberen. Veel foto's kijken van goede bogen om te zien hoe die er uit zien en knippen maar.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:12

Hhm, vervelend van de deken Jets. Mijn meisje staat ook onder een exceem deken, maar die vlecht ik gewoon in 'rechte vlechten', dan slijt de onderkant inderdaad wel een beetje, maar dat blijft tenminste zitten...

Wij hebben plots terug een beetje sneeuw, maar het weer is zo guur en koud, dat de paardjes al weer binnen staan, Jules had het gewoon koud met zijn geschoren buik & zijn wintervacht is ook al heel wat minder :brr: ...

Afbeelding

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:31

Geloof dat Heps dit weer wel weer lekker vond, jammer genoeg was het erf spekglad en kon ik Toobs er niet bijzetten. Heps haar uitloop met stelcomplaten had ik de bui al zien hangen en had ik al oud en vies vlas over gestrooid zodat het niet glad zou zijn.

Hoop dat gladheid morgen weg is...

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:38

Slim gedaan Sjolvir! Hier lopen ze vooral op zand, en op het verharde deel klooien ze zelf zo met hun hooi, dat het niet meer glad is. Overigens is het hier niet echt super glad, het is de hele dag onder nul geweest, dus er ligt gewoon een heel dun laagje poedersneeuw :)

Normaal vind ik winterweer helemaal geweldig, maar nu heb ik wel even zoiets van, laat de lente maar komen, 't is half maart, hoef nu geen sneeuw meer :=

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:05

Echt onder de indruk :')

Afbeelding

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:43

Haha, lekker mak! Wij hebben vandaag voor het eerst ‘gesprongen’. Geen grote hoogtes maar toch haha! Afbeelding

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 00:12

Morgen met Caj naar de kliniek. Ze staat al een maand kreupel. Volgens de hoefsmid een bandje wat verrekt, maar het duurt me nu te lang. Dus wil weten wat er echt is. Ik hoop maar dat t meevalt.

heidiLOVERJarig

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 01:30

Ik heb me hier een hele tijd terug eens gemeld, maar het topic toen kwijt geraakt.
Wil me graag weer opnieuw melden! :D

Zal me dus even opnieuw voorstellen en vanaf nu weer lekker meelezen en meepraten. :)
Ik ben Robin, 26 jaar oud en heb een geweldig lieve fjordenmerrie Pamba die al 14 jaar mijn vriendin is. Ze wordt bijna 23 en is herstellende van meerdere peesblessures. We zijn nu een jaar op weg en het zag er erg slecht uit, maar ze verbaasd ons allemaal enorm en binnenkort mogen we wss weer draven. :D Hiervoor hebben we dressuur gereden en we gaan straks voor wat buitenritjes op zijn tijd en lekker van haar pensioen genieten.

Natuurlijk hoort er ook een foto bij:
Afbeelding

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 08:04

HeidLOVER, dat is voor mij nu interessant, dus ik ben benieuwd naar wat jouw merrie precies had en hoe alles is gegaan. Ik ga vanmiddag dus naar de kliniek met mijn merrie en zal waarschijnlijk een zelfde soort traject in gaan. Dus ben benieuwd wat me te wachten staat.

MJR_Tjelle

Berichten: 153
Geregistreerd: 12-09-11
Woonplaats: vlakbij m'n pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:37

Succes Fabster! Hoop dat het allemaal mee valt!

Afgelopen weekend mocht ik met Jarvik op het DK oost rijden. We zijn 3e geworden! *\o/* Voor ons allebei ons eerste wedstrijd seizoen, ik ben stiekem toch wel trots O:)

Afbeelding

heidiLOVERJarig

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:02

Fabster schreef:
HeidLOVER, dat is voor mij nu interessant, dus ik ben benieuwd naar wat jouw merrie precies had en hoe alles is gegaan. Ik ga vanmiddag dus naar de kliniek met mijn merrie en zal waarschijnlijk een zelfde soort traject in gaan. Dus ben benieuwd wat me te wachten staat.

Ik lees het net terug! Goed dat je niet af wacht en er naar laat kijken, hoop voor je dat alles meevalt! :)

Pamba heeft haar benen veel te lang overbelast terwijl ze wss al een blessure had opgelopen waardoor er nog meer blessures zijn ontstaan. Ze liep ineens heel licht kreupel en toen was het goed mis. Het ging bij haar om 3 benen, aan elk been 2 blessures. Het waren irritaties, maar ook haarscheurtjes en gaten in het checkligament, buigpees en strekpees. Omdat Pamba toen al 21 was heeft ze geen boxrust gekregen en zijn we 2 keet per dag 5 min gaan wandelen. Na 3 maanden zijn we terug gegaan en bleek ze goed vooruit te gaan waarna ze een schema heeft gekregen om naar 30 min op te bouwen, volgens mij duurde dat ook weer 3 maanden. In de tussentijd mocht ze gelukkig gewoon op de wei, wel op een postzegeltje. Het was de bedoeling dat ze na het opbouwen mocht draven, maar helaas kwam er aan 1 been 2 keer opnieuw een blessure overheen, daarom zijn we nu al een jaar verder en mag ze waarschijnlijk over 3 weken pas draven.

Ik heb er veel geluk mee gehad. De prognose was eigenlijk dat ze nooit meer zou draven of buitenritjes rijden en we haar alleen zouden opbouwen in stap om op het gehele weiland pensioen te houden. Normaal kun je sneller opbouwen. Vooral de blessure aan haar buigpees heeft flink gerommeld.

Zo een heel verhaal! Maar bij Pamba was het ook wel een ander verhaal dan bij de meeste paarden. Het kost veel tijd, maar zoals je hierboven ziet is er zelfs met zoveel blessures kans op herstel! Voor jou is de kans dat de prognose al een stuk beter is natuurlijk al veel groter. Er zijn niet veel paarden die zolang door blijven lopen met zoveel tegelijk :+

Veel succes vanmiddag!!



MJR-Tsjelle, mooie plaats behaald! Gefeliciteerd! Trots mag je zeker zijn :D

Jets

Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:52

Winnie was gister een beetje zielig :n Kreeg 's ochtends een appje dat ze in 10 minuten al een paar keer was gaan liggen en weer staan. Snel er heen gereden en ze lag inderdaad heel sneu, toen ik bij dr kwam zitten ging ze helemaal plat, arm paard. Snoepje moest ze ook niks van hebben. Dierenarts gebeld en met haar gaan lopen, arm ding wilde steeds weer gaan liggen :( Na een spuitje van de dierenarts knapte ze gelukkig snel op.

Afbeelding

Na drie uurtjes mocht ze weer een plukje hooi om te kijken of ze weer wilde eten en dan 's avonds een halve portie. Dus ze stond al snel weer bij het hek te schooien van Ik ben weer beter hoor je mag wel meer geven!! :')

Afbeelding
Afbeelding

Gelukkig weer goed gekomen dus :) Snap alleen echt niet waar het vandaan komt, kan niks bedenken wat dit veroorzaakt heeft ;( Ene moment stond ze gewoon lekker te eten en tone ineens ging ze liggen etc..

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:59

Oei dat zag er niet goed uit nee, gelukkig is ze snel opgeknapt!

heidiLOVERJarig

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:11

Ah dat zijn geen leuke dingen Jets! Jammer dat je niet weet waar het vandaan is gekomen, maar gelukkig voelde ze zich snel beter na de prik! :)

Jets

Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:23

Ja ik moest direct aan jou denken met Jules! Gelukkig viel het hier mee :) Alleen zo lastig als je niet weet waar het door komt, dan kan je er ook niks aan doen..

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:54

Welkom HeidiLOVER, leuk dier heb je, een knappe dame (op leeftijd) is ze :j ! Lijkt me heerlijk om ze al zo lang bij je te hebben, jullie kennen elkaar vast door en door :j

Woehoew, een lintje MRJ_Tjelle, goed gedaan :):)

He bah, wat jammer van Caj Fabster, hopelijk is ze snel terug helemaal oké... Lees dat er in de kliniek geen ernstige dingen gevonden zijn, dat is alvast goed nieuws, nu op naar een spoedig herstel! :(:)

He bah Jets, het haar komt recht omhoog op mijn armen hiero, gelukkig is het bij Winnie goed afgelopen en is ze weer helemaal de oude! Knappe stoere meid <3
Doet pijn hé, om ze zo te zien, je voelt je zo machteloos, dikke knuf voor jou en Winnie, ook van Jules & Vlekje :(:)
Vervelend dat je niet weet waar het vandaan kwam, kan ook zo veel zijn he... Ander hooi? Koude grasjes? Toch zand binnen? Te weinig gedronken? ...

Hier gaat alles goed. Ik merk dat Jules echt goed in zijn vel zit, gisteren kon ik bijna bij hem gaan zitten terwijl hij lag te slapen (maar toen had hij door dat ik eten kwam brengen) hij maakt een heerlijk ontspannen en vrolijke indruk <3 Vanmiddag hebben we weer een lesje grondwerk op de planning staan, ik heb er al zin in *\o/*

En, ik weet dat ik 'm al in het foto topic heb geplaatst, maar kijk nu, wat een knapperd heb ik toch :~
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:44

Jets schreef:
Winnie was gister een beetje zielig :n Kreeg 's ochtends een appje dat ze in 10 minuten al een paar keer was gaan liggen en weer staan. Snel er heen gereden en ze lag inderdaad heel sneu, toen ik bij dr kwam zitten ging ze helemaal plat, arm paard. Snoepje moest ze ook niks van hebben. Dierenarts gebeld en met haar gaan lopen, arm ding wilde steeds weer gaan liggen :( Na een spuitje van de dierenarts knapte ze gelukkig snel op.

[ [url=m/PEgdBN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na drie uurtjes mocht ze weer een plukje hooi om te kijken of ze weer wilde eten en dan 's avonds een halve portie. Dus ze stond al snel weer bij het hek te schooien van Ik ben weer beter hoor je mag wel meer geven!! :')

[ [url=m/YDGmJI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TlAqb1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gelukkig weer goed gekomen dus :) Snap alleen echt niet waar het vandaan komt, kan niks bedenken wat dit veroorzaakt heeft ;( Ene moment stond ze gewoon lekker te eten en tone ineens ging ze liggen etc..

Heb met die van soortgelijk gehad da geweest, maar uiteindelijk was dit ook makkelijk te verhelpen geweest met colosan zei de da. Het vermoeden bij die van mij was conifeer afval wat langs de weg lag de paddock in gewaaid was. Had de dag ervoor flink gewaaid namelijk.

Jets

Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:53

Winnie krijgt geen gras, het hooi is hetzelfde en wordt in een net boven de stenen gevoerd. Daarom vonden we het ook zo gek! Een andere dierenarts van de paardenkliniek was er net weer om een paard bij ons te enten. Hij gaf aan dat er momenteel heeel veel koliek gevallen zijn ivm de omslag van het weer en ze daarom ook extra medicatie ingeslagen hadden omdat dat dus vaker zien. Op zich wel fijn dat het dan niet aan ons heeft gelegen haha.

Ik zei gister inderdaad tegen de dierenarts dat wij vroeger altijd Colosan op stal hadden, maar ze zei dat als ze echt koliek hebben het dan niet werkt ofzo. Denk dat het voor Winnie misschien wel geholpen had. Heb gister ook even zitten kijken om het te bestellen gewoon dat je het in huis hebt voor het geval dat..

Jules is zo cute <3 Leuk weer een grondwerklesje! Heerlijk dat je ze lekker aan huis hebt, kan je er lekker mee tutten :)

Heidilover wat een knappe fjord heb jij! Ze oogt niet 23 vind ik :) Ik heb hier ook een "oudje" staan, wie zijn de ouders van de jouwe? Gaaf dat je haar al zo lang hebt!

Ik heb zaterdag een vrijheidsdressuurles gehad met Winnie ipv steeds alleen dat "serieuze" grondwerk. We doen eigenlijk al jaren hetzelfde qua vrijheidsdressuur dus ik bleef een beetje hangen, dus was echt wel leuk om wat nieuwe dingen te leren want ik was de motivatie echt een beetje kwijt! Ik heb ook zo'n vrijheidsdressuur blok besteld dus ben benieuwd :D

Ben er vandaag achter gekomen dat Oeps smalle doorgangen heeel eng vindt. We hebben op stal een grote roldeur en een "gewone" deur en daar wil ze eeeecht niet doorheen. Heb dus even tussen de stal en het schuurtje gekeken of ze dat ook spannend vond, nou ze heeft me een paar keer goed meegesleurd hoor :') Heb dus vandaag met haar geoefend en het ging eigenlijk heel goed :j Eerst gewoon rustig de gang doorlopen en een aantal keer stoppen, vond ze echt spannend. Vanaf een bepaald punt durfde ze dan ook niet meer achteruit en sleurde ze me weer mee of denderde over me heen := Dus rustig aan geoefend tot ze braaf achteruit stapte en ontspande en dan als beloning uit het "enge" steegje gelopen haha. Dat een paar keer gedaan en ze leert echt heel snel joh :j Moet wel echt wennen, ze is zoooo anders dan Winnie! Ze vindt zoveel dingen spannend, van geluiden tot beweging ofiets wat flappert, waar Winnie dus echt niet voor op zou kijken. Ze schrok laatst zelfs van haar eigen deken die wapperde in de wind _O- Wel een leuke uitdaging :P

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:21

Gelukkig is Winnie snel opgeknapt. En dat van die smalle doorgangen herken ik. Wel leuk om veel te oefenen met Oeps.

Wat is Jules toch knap he.

Ik ben echt kapot. Heb net geoefend op de galop en met succes. Duurt even maar dan heb je ook wat.

MJR_Tjelle

Berichten: 153
Geregistreerd: 12-09-11
Woonplaats: vlakbij m'n pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:23

Net nog even snel na m'n werk een rondje gemaakt <3


Afbeelding

Afbeelding

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:26

Heerlijk weer voor zo lekker in het zonnetje!

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:30

Oh wat lijkt me dat fijn zeg! Beide fjorden kunnen het (een zelfs een hele poos in vierspan gestaan) maar ik kan het niet -O- dan houd het snel op helaas

MJR_Tjelle

Berichten: 153
Geregistreerd: 12-09-11
Woonplaats: vlakbij m'n pony

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:52

Het is heerlijk om na kantoor nog even op deze manier te kunnen uitwaaien!
Kan niet wachten tot de zomer, dan is het net wat lekkerder hahah

@ Sanso, mennen is niet moeilijk, heel makkelijk te leren :))