agressieve vis (black molly)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

agressieve vis (black molly)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 16:38

Hoi hoi!

Ik zit wat met mijn handen in het haar de laatste tijd i.v.m. mijn aquariumvissen. Alhoewel, het is 1 bepaalde vis in mijn aquarium nml. onze black molly. Hij is super agressief naar andere vissen toe, jaagt ze op, en bijt ze zelfs dood.

Het verhaal begon ongeveer een jaar geleden toen ik voor mijn vriend een aquarium cadeau deed.
Samen met de verkoper uit de dierenspeciaalzaak zitten overleggen wat het beste was qua afmetingen, welke planten er makkelijk te onderhouden zijn, schuilplaatsen en welke vissen er echte beginnersvissen waren.
Zo kwamen we uit op guppy's en black molly's (en nog 2 andere vissen op de boel te kuisen).
Het begon allemaal heel leuk, tot er af en toe enkele vissen dood gingen. Onze fout dachten we eerst, omdat wij er niet zoveel van kennen. Tot we begonnen te zien dat die ene black molly de rest echt zat op de jagen. Na een tijdje, zelfs alle 9(!) guppy's dood.

Terug naar de dierenwinkel, uitgelegd wat het probleem was, en hij raadde ons aan een sterker karakter van vis erbij te steken. Uiteindelijk is het zelfs een chinese vechtvis geworden (dan gaan we toch meteen voor een echt sterk karakter dachten we). 1 mannetje en 3 vrouwtjes werden het uiteindelijk.
De eerste dag in het aquarium leek het echt goed te gaan, de vechtvis showde zich en de black molly ging eindelijk eens achteruit. Helaas was dit niet voor lang en uiteindelijk sneuvelde alle 4 de vechtvissen.

Een aquarium met 3 vissen (waarvan 2 kuisvissen) is echt wel leeg, dus wij opnieuw naar de dierenwinkel geweest maar eens een andere. Situatie uitgelegd, zij raadde ons ook een sterker karakter voor van vis en uiteindelijk hebben we nu gekozen voor 2 maanvissen (we weten dat maanvissen wel beter leven met een school vissen erbij, maar we wouden eerst zien hoe het ging met onze molly).
En voila, daar gaat onze molly weer.
Ze zit heel de tijd 1 van die 2 maanvissen op te jagen.

Ik ben het echt beu met die molly. Hebben wij (en de dierenwinkels) dus iets over het hoofd gezien i.v.m. het houden van een molly waardoor ze nu zo agressief is?
Of weet er iemand een goeie oplossing? Want wil geen dode vissen meer vinden in mijn aquarium. Mijn vriend overweegt om de molly gewoon dood te doen, maar dat vind ik dan weer zo erg...

some horses are worth melting for ♥ Olaf


xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: agressieve vis (black molly)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:43


Abby oet de Broekstreek v. Liz. Neustar
Catell van 't Jansveld v. Liz. Steuermann
†Mareja van Steenbergen Elite, Sport | v. Adidas | Z1+14
IG: @dutchhaflingers


Poekkie

Berichten: 7334
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:47

Wij hebben dit ook eens voorgehad met een groep sumatra’s. Jaren een stabiel aquarium en vanaf de grootste sumatra stierf, zag nr 2 zijn kans. Uiteindelijk heeft mama hem na de zoveelste jaagpartij uit miserie door de wc gespoeld :=

Aquarium was direct terug rustig, uiteindelijk geen spijt van gehad. Wat bij ons een hele goede combi bleek te zijn waren maanvissen + guppies + vlagzalmpjes. Neons waren ook leuk, maar de maanvissen vonden die nogal lekker :Y). Maarja, ik ben geen deskundige, weet er niet zo veel van.

Tegenwoordig hebben we alleen nog maar garnalen + kleine visjes (neons en guppies). Gaat al meer dan een jaar goed en is erg leuk om naar te kijken!

Paardengek in hart en nieren!

boeflover

Berichten: 6042
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:51

Meer Black Molly’s? Je hebt ze ook in andere kleuren als enkel zwart (dalmatiër, geel etc.)

Ik heb een cicliden aquarium en die kunnen ook vrij agressief zijn naar elkaar. Ik heb dus veel stenen en planten in het midden van de bak die de zichtlijnen doorbreken. Zo jagen ze elkaar niet het hele aquarium door maar enkel uit “hun” hoek.

Heb overigens ook een keer 2 Black Molly’s bij de ciclides gehad, dat ging prima, maar die waren niet echt agressief te noemen. En voordat je ciclides erbij zet, lees je in want het zijn geen standaard vissen..

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 16:53

boeflover schreef:
Meer Black Molly’s? Je hebt ze ook in andere kleuren als enkel zwart (dalmatiër, geel etc.)

Ik heb een cicliden aquarium en die kunnen ook vrij agressief zijn naar elkaar. Ik heb dus veel stenen en planten in het midden van de bak die de zichtlijnen doorbreken. Zo jagen ze elkaar niet het hele aquarium door maar enkel uit “hun” hoek.

Heb overigens ook een keer 2 Black Molly’s bij de ciclides gehad, dat ging prima, maar die waren niet echt agressief te noemen. En voordat je ciclides erbij zet, lees je in want het zijn geen standaard vissen..


We hebben al reeds veel planten en schuilplaatsen geprobeerd (toen we de vechtvissen kochten). Zo extreem zelfs dat we haast enkel planten zagen op een gegeven moment. Dit bleek dus niet veel uit te halen.

some horses are worth melting for ♥ Olaf

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: agressieve vis (black molly)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:56

Aangezien het huiskamer-gedeelte bedoeld is voor kletstopic's en de kans groot is dat jouw topic hier ook over het hoofd wordt gezien, verplaats ik hem naar de gewone Beestenboel.


Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:57

Eerlijk, wij waren die schurftvissen snel beu, kweekten als een malle en namen het hele aquarium over. Uiteindelijk mensen met een schildpad mee blij gemaakt :')

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

primera

Berichten: 919
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:02

Misschien aan je dierenwinkel vragen of hun je molly herplaatsen? Veel winkels doen dat wel, je krijgt geen geld voor je vis en hun vragen er ook geen geld voor aan de volgende eigenaar. Dan heb je een beter gevoel dan de vis dood te maken

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:04

Vis gratis weggeven. Een molly zit ook graag met soortgenoten.
Hoe groot is je bak?

Hoppit schreef:
Eerlijk, wij waren die schurftvissen snel beu, kweekten als een malle en namen het hele aquarium over. Uiteindelijk mensen met een schildpad mee blij gemaakt :')


Je klinkt als een toegewijde visliefhebber.

Poekkie schreef:
Wij hebben dit ook eens voorgehad met een groep sumatra’s. Jaren een stabiel aquarium en vanaf de grootste sumatra stierf, zag nr 2 zijn kans. Uiteindelijk heeft mama hem na de zoveelste jaagpartij uit miserie door de wc gespoeld :=


Dat is lachen inderdaad. Je weet dat dat een nare dood is? Sla hem dan gewoon dood. Is het in een seconde over.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Alaskan

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:08

Wat zijn de afmetingen van jullie aquarium? :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: agressieve vis (black molly)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:11

Denk dat de molly zich vooral niet fijn voelt omdat ie alleen zit.
Dus weggeven of vriendjes erbij.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:12

Door de wc spoelen zou wel een beetje stom zijn :=

Misschien wil de dierenwinkel hem herplaatsen of kan je iemand vinden die hem over wil nemen.

Daarentegen leven ze graag met soortgenoten, misschien is dat een idee? Misschien uit hij zijn frustraties door de eenzaamheid en reageert dat af op de andere vissen.
Wij hadden altijd black molly's bij onze guppy's, een groepje, en dat ging altijd goed.

*pum*

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:15

Er mist nogal wat informatie om een goed antwoord te kunnen geven, dus ik stel even wat vragen:

Hoeveel Molly's zitten er in de bak?
Hoe groot is de bak?
Wat is de temperatuur van de bak?
Welke vissoorten zitten er in? Namen als kuisers en Chinese vechtvissen helpen niet echt, om iets zinnigs te kunnen zeggen moeten we bij voorkeur de wetenschappelijke of in elk geval Nederlandse namen hebben. :) Als je dat niet weet is wat foto's handig, er zijn een hoop vissenkenners op bokt die ze waarschijnlijk wel herkennen.
Waterwaarden zijn ook handig om te weten. :)


Molly's staan niet bekend als etters. Het zijn wel scholenvissen, maar zelfs wanneer ze alleen zijn heb ik nog nooit van dergelijk gedrag gehoord.

Een eerste tip kan ik in elk geval geven: Niet meer naar de desbetreffende dierenwinkel gaan. Wat een baggeradvies geven ze daar zeg!

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:17

Nabster schreef:
Hoppit schreef:
Eerlijk, wij waren die schurftvissen snel beu, kweekten als een malle en namen het hele aquarium over. Uiteindelijk mensen met een schildpad mee blij gemaakt :')


Je klinkt als een toegewijde visliefhebber.


Wij waren slecht geïnformeerd. Wij hebben enkel Zuid-Amerikaans micro spul, wat lekker schoolt en vnl elkaar met rust laat. Daar past de Molly niet helemaal tussen. Door de temp kweekten ze echt absurd hard. Kregen ze half was en toen ze volwas waren bleken het 3 vrouwtjes en twee mannetjes. Dat ging vlot, elke maand of zo een stuk of 40 baby's er bij en aangezien dat zij op dat moment de grootste vis waren was er ook geen concurrentie.
Dus nee, niet helemaal wat we van plan waren.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:20

Hoppit schreef:
Wij waren slecht geïnformeerd. Wij hebben enkel Zuid-Amerikaans micro spul, wat lekker schoolt en vnl elkaar met rust laat. Daar past de Molly niet helemaal tussen. Door de temp kweekten ze echt absurd hard. Kregen ze half was en toen ze volwas waren bleken het 3 vrouwtjes en twee mannetjes. Dat ging vlot, elke maand of zo een stuk of 40 baby's er bij en aangezien dat zij op dat moment de grootste vis waren was er ook geen concurrentie.
Dus nee, niet helemaal wat we van plan waren.


Dan ligt het niet aan de "schurft" vissen, maar aan jullie informatievergaring. de Molly doet enkel waar het voor geboren is: voortplanting.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Ariannee

Berichten: 7469
Geregistreerd: 06-02-13
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:20

Captain schreef:
Ik zou hem denk ik door de wc spoelen.. :') :o


Ik ook.. :')

17-11-2017 een prachtige zoon gekregen
04-03-2019 - rust zacht lieve Damian! Y;(

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:22

Ariannee schreef:
Captain schreef:
Ik zou hem denk ik door de wc spoelen.. :') :o


Ik ook.. :')



Dat is echt een misselijke manier om een vis af te maken.
Dat je een dier afmaakt heb ik geen problemen mee, maar doe het netjes. Vergiftiging en/of onderkoeling zoals in het riool gebeurt is niet bijster diervriendelijk. Je kan dan beter met een schaar of mes onthoofden of doodslaan. Op het moment is kruidnagelolie ook populair als euthanasie methode al ben ik daar geen fan van.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:23

julius_juut schreef:
Er mist nogal wat informatie om een goed antwoord te kunnen geven, dus ik stel even wat vragen:

Hoeveel Molly's zitten er in de bak?
Hoe groot is de bak?
Wat is de temperatuur van de bak?
Welke vissoorten zitten er in? Namen als kuisers en Chinese vechtvissen helpen niet echt, om iets zinnigs te kunnen zeggen moeten we bij voorkeur de wetenschappelijke of in elk geval Nederlandse namen hebben. :) Als je dat niet weet is wat foto's handig, er zijn een hoop vissenkenners op bokt die ze waarschijnlijk wel herkennen.
Waterwaarden zijn ook handig om te weten. :)


Molly's staan niet bekend als etters. Het zijn wel scholenvissen, maar zelfs wanneer ze alleen zijn heb ik nog nooit van dergelijk gedrag gehoord.


Een eerste tip kan ik in elk geval geven: Niet meer naar de desbetreffende dierenwinkel gaan. Wat een baggeradvies geven ze daar zeg!


Ik denk niet dat je zover hoeft te gaan als waterwaardes etc. Dat klinkt interessant, maar is het probleem hier niet. Zoals TO schrijft zit de Molly alleen met twee maanvissen en twee "kuisers". Een Molly alleen is al geen goed idee en soms zit er gewoon een rot karakter tussen. De Molly jaagt alle vissen op, ongeacht wat erbij wordt geplaatst.
Twee maanvissen vind ik ook geen goed idee trouwens. Ik hoop dat de bak groot is.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Poekkie

Berichten: 7334
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:56

Nabster schreef:
Poekkie schreef:
Wij hebben dit ook eens voorgehad met een groep sumatra’s. Jaren een stabiel aquarium en vanaf de grootste sumatra stierf, zag nr 2 zijn kans. Uiteindelijk heeft mama hem na de zoveelste jaagpartij uit miserie door de wc gespoeld :=


Dat is lachen inderdaad. Je weet dat dat een nare dood is? Sla hem dan gewoon dood. Is het in een seconde over.


Goh...dit kan ook wel wat vriendelijker. En misschien had die dood achteraf gezien idd beter geweest. Maar om heel eerlijk te zijn was mams op een gegeven moment echt opeens 'klaar' met dat stuk slecht karakter. En voor een vis die vindt dat ie zomaar iedereen moet opjagen en vermoorden in een 1m20 bak vol planten en soortgenoten, heb ik echt geen medelijden, sorry. Vraag mij nu eigelijk wel af of zo'n vis onderkoeling eigelijk gewaar wordt...

Paardengek in hart en nieren!

Silenna

Berichten: 2983
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:11

Ariannee schreef:
Captain schreef:
Ik zou hem denk ik door de wc spoelen.. :') :o


Ik ook.. :')


Same. Wat een schijtvis :')

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: agressieve vis (black molly)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:18

Wat een dierenvrienden :)

*pum*

Alaskan

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:25

Het is dat ik de mensen in dit topic verder niet ken, op basis van sommige hun opmerkingen zou ik ze namelijk als best wel nare mensen zien. Misschien moeten we even wachten tot de TS meer gegevens geeft. De dierenwinkel heeft duidelijk erg slecht advies gegeven en wanneer je het advies geeft om een levende vis door een wc te spoelen of zo raar over dieren praat had je beter gewoon niet kunnen reageren.

Evi84
Berichten: 762
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Re: agressieve vis (black molly)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:53

Is er niemand die erover struikelt dat TS maanvissen in haar bak heeft geplaatst?

De minimumafmetingen voor maanvissen is 120cm lang en belangrijker: minstens 50cm hoogte (boven het zand en bij de grotere soorten zelfs 60 cm hoogte) - met PH waarden tussen 6 en 7 - met zacht water.

Black Molly's hebben PH waarden tussen 7,5 en 8 nodig - Hoe kun je dan in hemelsnaam er zelfs aan denken om die twee soorten samen in een aquarium te zetten???

Alaskan

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:59

Evi84 schreef:
Is er niemand die erover struikelt dat TS maanvissen in haar bak heeft geplaatst?

De minimumafmetingen voor maanvissen is 120cm lang en belangrijker: minstens 50cm hoogte (boven het zand en bij de grotere soorten zelfs 60 cm hoogte) - met PH waarden tussen 6 en 7 - met zacht water.

Black Molly's hebben PH waarden tussen 7,5 en 8 nodig - Hoe kun je dan in hemelsnaam er zelfs aan denken om die twee soorten samen in een aquarium te zetten???


Klopt inderdaad allemaal maar we weten de afmetingen niet? Dat alleen al kan een hoop verklaren.
Edit: Ga er niet vanuit dat het aan de eisen voldoet aangezien het in een dierenwinkel is gekocht, maar wie weet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Mirjam79, ogidni, Piekosjj, SparkYY_8 en 80 bezoekers