De extra gangen van IJslandse paarden

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

De extra gangen van IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 17:47

Sa!
Overige

Afbeelding
Een IJslander, foto door melody7.

Tölt en telgang, dat is wat het IJslandse paard anders maakt dan andere paarden. Deze twee ‘versnellingen’ zijn kenmerkend, evenals het zelfstandige, werklustige, sensibele en vriendelijke karakter. “Als je eenmaal getölt hebt, wil je nooit meer anders.”

IJslanders zijn paarden, geen pony’s. De schofthoogte van 1,30 tot 1,50 centimeter lijkt klein voor een paard, in tölt zijn ze allesbehalve klein, zegt Mirjam Scholte van Stal frá Þrastar. “Het onderscheid zit onder andere in de bouw, het gewicht dat het paard kan dragen. Het zijn gewoon paarden voor volwassenen.”

Achttien jaar geleden startte voormalig geschiedenisdocent Mirjam met paardrijlessen in de bossen van Beetsterzwaag. “In 1980 kreeg ik mijn eerste IJslander. Het paard gaf mij energie toen bij mij ME werd gediagnosticeerd.” Ze verhuisde van Nijmegen naar Burgum en in 1997 met twee IJslanders naar Beetsterzwaag. “Hier kwam er al snel een meisje dat les wilde. Dat werden er binnen korte tijd zes en later vijftien. We kochten er ook paarden bij en kregen paarden te leen en als gift.” Inmiddels heeft Stal frá Þrastar zo’n dertig jonge ruiters en een tiental volwassen lesklanten.

De IJslander is een werkwillig paard. Een voorwaarts denkend paard dat altijd klaarstaat voor de ruiter. Mirjam vindt het belangrijk dat alle ruiters het paard leren respecteren. Hoe jong de ruiter ook, het is belangrijk om te leren hoe je met een paard om moet gaan. Dus begint elke nieuwe ruiter met grondwerk. “Kinderen vinden poetsen vaak geweldig, daar beginnen we dan mee. Dan mogen ze opzadelen en vervolgens rijden onder begeleiding. We proberen de kinderen zoveel mogelijk spelenderwijs de beginselen van het paardrijden aan te leren. Een goede zit en balans zijn belangrijk.”

Omdat de concentratie van een jong kind maar kort duurt, zijn de lessen zo afwisselend mogelijk. "De lessen zijn altijd buiten, in de paardenbak naast het weiland aan de Beetsterweg. “Eigenlijk bieden we hetzelfde als andere maneges. Maar bijzonder bij ons is dat de lesgroepen ook heel veel het bos in gaan. Dat doen we ook om de paarden vrolijk te houden. Want alleen maar in de paardenbak rijden, daar stompen ze van af.” Ook worden buitenritten en ponykampen georganiseerd.

Mirjam krijgt bij Stal frá þrastar (uitgesproken als frau frastar) assistentie van haar dochter Myrthe Merel. “De naam betekent in het IJslands stal van de merel. Niet alleen een verwijzing naar mijn dochter, maar in de mythologie staat de merel ook symbool als wegwijzer en boodschapper.” Stal frá þrastar kwam op 22 januari landelijk in het nieuws toen het paard Aska slachtoffer werd van ernstige mishandeling en daardoor overleed. De resultaten van het forensisch onderzoek zijn nog niet bekend.

Het zal niemand verbazen dat de IJslander, net als ieder paard, kan stappen, draven en galopperen. Maar de IJslander kan meer, heeft nog twee versnellingen: de befaamde tölt en telgang. “In de tölt zet het paard zijn benen hetzelfde neer als in stap. Het gaat alleen veel sneller: kijk maar naar een IJslander in vliegende rentölt. Tölt is voor de ruiter heel comfortabel omdat het paard altijd één voet aan de grond heeft zonder zweefmoment.” Met telgang beweegt de IJslander twee benen aan één kant tegelijk met daartussen een zweefmoment. En dat gaat hard, heel hard.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De extra gangen van IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:56

Is dit een reclame artikel?

Ijslanders zijn niet de enige gangenpaarden..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Rauka

Berichten: 782
Geregistreerd: 09-03-04

Re: De extra gangen van IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:12

En als dan toch reclame gemaakt wordt voor de IJslander, is een verwijzing naar Icehorse morgen in Eindhoven een goede aanvulling!

Is je eigen weide toch wel duur? Wil je kosten besparen, maar wel meer gras? Beter bestand tegen de extreme weerspatronen van tegenwoordig? Look no further!! Praktische lezing weidebeheer zaterdag 28 oktober 2023 https://www.bokt.nl/markt/ad/522078/wei ... e-toekomst

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:21

Rauka schreef:
En als dan toch reclame gemaakt wordt voor de IJslander, is een verwijzing naar Icehorse morgen in Eindhoven een goede aanvulling!

*\o/*

Schoentje, kerstmuts en [o]

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: De extra gangen van IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 21:13

Als je ijslands spreekt klinkt dat gebruik van het voorzetsel "frá" nogal vreemd in namen als Stal frá þrastar.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 07:20

Kuggur schreef:
Als je ijslands spreekt klinkt dat gebruik van het voorzetsel "frá" nogal vreemd in namen als Stal frá þrastar.

Bedoel je dat je eerder iets zou verwachten als "Stal þröstur", waarvan de paarden dan als 'achternaam' "frá þrastar" heten? (En waarom eigenlijk geen "frá þresti(num)?)

Schoentje, kerstmuts en [o]

Koper

Berichten: 30094
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 07:30

Rauka schreef:
En als dan toch reclame gemaakt wordt voor de IJslander, is een verwijzing naar Icehorse morgen in Eindhoven een goede aanvulling!

Ik wou toch zeggen: vanwaar nu dit artikel zonder de meer dan logische overbrugging naar Icehorse.

Lijkt wel alsof bokt doelbewust alle gangenevenementen zo veel mogelijk negeert.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:04

Tja, ik denk dat als de organisatie van Icehorse een persbericht naar Bokt had gestuurd, dat wel geplaatst was.
Dit artikel gaat over een IJslanderstal die zich richt op recreatieruiters. Dat heeft m.i. niet zo'n duidelijke link met Icehorse, een sportevenement met (inter)nationale toppers.
Daarbij, ik denk dat de liefhebbers toch allang op de tribune zitten in Eindhoven ;)

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:28

Dit is door de nieuwsredactie geplaats... maar eigenlijk wil ik temmen. Doe ik denk ik alsnog.
Imo is dit een advertorial, gaat nauwelijks over de extra gangen van het ijslande paard, en voornamelijk over dit bedrijf en ik begrijp niet hoe dit dan als nieuwsitem op de voorpagina kan komen

Edit: getemd. Denk dat het handig is dat iemand anders dan degene die dit geplaatst heeft hier even naar kijkt.


Iedereen een Connemara!!


.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: De extra gangen van IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:02

Er komt toch regelmatig verkapte ad in het nieuws? Maar als het dan over bekende mensen op bv wedstrijd gaat is dat opeens anders? Misschien dan gewoon geen nieuws maar plaatsen. Wordt altijd wel iemand mee gepasseerd of op de tenen getrapt blijkbaar.

Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Re: De extra gangen van IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:23

Maar dit is toch geen nieuws, maar regelrechte reclame? Heb dit eerlijk gezegd nog nooit zo gezien.
Vrees verder dat ik het "bekende mensen" stukje niet begrijp?


Iedereen een Connemara!!


.

NorwayFjord

Berichten: 3131
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:43

Ik verwachtte eigenlijk een super interessant artikel met veel informatie over de extra gangen en hoe dat in elkaar zit met deze titel, niet een informatie stukje over een stal met IJslanders. Dus zou de titel even aanpassen naar iets dat bij dit stuk past, deze titel schept andere verwachtingen...

Olaf | Fjord | 25-04-2023 | Insta: olafthefjord

Definitely Diva | B+10 L1+10 L2+2

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:49

SharonPlugge schreef:
Ik verwachtte eigenlijk een super interessant artikel met veel informatie over de extra gangen en hoe dat in elkaar zit met deze titel, niet een informatie stukje over een stal met IJslanders. Dus zou de titel even aanpassen naar iets dat bij dit stuk past, deze titel schept andere verwachtingen...


Dat inderdaad, ik had ook gehoopt op iets informatievers eerlijk gezegd. :o
De extra gangen zelf vind ik heel interessant, een stal aan de andere kant van het land niet zo.

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:23

Titel aanpassen zou inderdaad al een stuk schelen. Ik verwachtte nl ook een stuk over de extra gangen.
Kop als "Afwisselende lessen op ijslanders bij stal x" zou wat mij betreft de lading veel beter dekken, helderder maken dat er ook een dienst wordt aangeboden, en dus veel passender zijn..

(en door mij dan niet aangeklikt zijn... dat ook. Ben wel geinteresseerd in de gangen van ijslanders, maar idd niet in een stal die om bepaalde redenen ijslanders gebruikt in de lessen)


Iedereen een Connemara!!


.

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De extra gangen van IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:28

Er staat iets in een plaatselijk sufferdje over paarden. En dús komt als het nieuws op bokt. Want 'paarden' hebben een 'krant' gehaald.
Zonder enige redactieslag er overheen, wat niet zo handig is.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: De extra gangen van IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:31

Ik zie de link wel tussen het voorval enige tijd geleden (merrie in laten slapen ivm mishandeling) en dit artikel. Gaat namelijk over dezelfde stal en dezelfde eigenaresse. Het bruggetje is echter niet helemaal lekker gelegd waardoor het verhaal een beetje uit de lucht komt vallen. :=

Koper

Berichten: 30094
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:09

Askja schreef:
Tja, ik denk dat als de organisatie van Icehorse een persbericht naar Bokt had gestuurd, dat wel geplaatst was.
Dit artikel gaat over een IJslanderstal die zich richt op recreatieruiters. Dat heeft m.i. niet zo'n duidelijke link met Icehorse, een sportevenement met (inter)nationale toppers.
Daarbij, ik denk dat de liefhebbers toch allang op de tribune zitten in Eindhoven ;)

Als je in dit weekend een nieuwsbericht plaatst over "de extra gangen van de IJslander" (wat inderdaad een ongelukkig gekozen titel is) vind ik dat die link wel degelijk te verzinnen is, denk je ook niet?

Daarnaast denk ik zomaar dat bij voorbeeld Jumping Amsterdam ook geen persbericht naar boktje stuurt over wanneer hun evenement is. Ik vraag toch niet of bokt de Landsmót of Meistaradeild wil verslaan. Ik vraag gewoon of ze uit zichzelf eens aandacht willen besteden aan een jaarlijks internationaal evenement wat in Nederland verreden wordt. In plaats van, ik noem maar wat, dit artikeltje. Want dáár komen ze wel uit zichzelf mee terwijl er zo te lezen niemand op zit te wachten. Wat heb jij dan liever?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:08

Nee, maar het is nu eenmaal een feit dat de IJslandersport in ons land niet echt een mainstream gebeuren is. Dus dat reguliere evenementen meer aandacht krijgen ligt dan voor de hand.
De titel van het artikel is inderdaad misleidend, niet zozeer omdat je een link zou verwachten met Icehorse. Maar omdat het idd een soort verkapte advertorial is, verpakt in een standaard verhaaltje over de gangen van de IJslander.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: De extra gangen van IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:03

Ik ben totaal onbekend met gangenpaarden, ik zat dus te wachten op een heldere uitleg over de extra gangen. Helaas niet veel wijzer geworden.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Re: De extra gangen van IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:08

Wat een gezeur hier, Google is your friend :roll:

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, _San87_, Anoukjuuuhh, Daninietje, jugito, Lienboon, Pierus, SemrushBot, StonedRomy en 37 bezoekers