Ras kat op straat of niet?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 10:46

Wat doen jullie met je ras katten, ik lees namelijk dat er veel ras katten los buiten lopen. Vinden jullie dat er een verschil is tussen een huis tuin en keuken kat of een ras kat los buiten laten lopen.Ik heb mijn ras katten in een afgeschermde tuin.


cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:48

Ik ook. Drukke weg voor de deur en wil ze liever niet plat. Tuin afgeschermd en alleen buiten als ik thuis ben ivm eventueel stelen.
Ik heb groot huis met veel krabpalen dus ze kunnen zich lekker uitleven indien nodig.
Overigens zou ik dat ook met HTK katten doen.
Laatst bijgewerkt door cissy op 17-03-18 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:48

Ik kan me zo voorstellen dat raskatten sneller gestolen worden. Ze hebben vaak toch een bijzonder uiterlijk.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101360
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:49

Ik heb een raskat maar die loopt niet buiten. Ze is een Turk met lang haar en ontzettend lief...iedereen kan haar aaien en oppakken dus haar buiten laten lopen lijkt mij geen goed idee. :+ Maar hoe haar karakter ook was geweest, ik had haar niet buiten laten lopen, al mijn katten niet trouwens. Ze komen in mijn tuin maar verder niet.


Afbeelding


Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:51

Wij hadden siamezen en oosterse kortharen, deze kwamen inderdaad ook niet buiten. Maar huis met 4 verdiepingen en veel krabpalen huisjes etc hadden ze ook ruimte genoeg om zich even terug te trekken bv.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:53

hier een ragdoll, doet er werkelijk alles aan om naar buiten te gaan......
tis een rare, denkt volgens mij dat ie kater is.....gat in zn kop, scheur in zn buik, gebroken poot, bijna blind geslagen aan een oog en ga maar door.
Wij hebben hem met kunst en vliegwerk de hele winter binnen kunnen houden, hij heeft weer een lekker spekje op zn buik, vacht is weer heel mooi en hij stinkt niet.

Maar, ik houd me hart al weer vast voor lente die eraan komt en de deuren hier weer open gaan staan....

Tuin al tot en met stroomdraden afgezet...netten....opstaande randen....niets werkt!

Zijn favo plek is het duivenkot aan de overkant van de straat, dan komt ie thuis en zit ie helemaal onder duivenpoep en stinkt...(toch houd ik zielsveel van m)

Zn broer gaat altijd de tuin in maar doet verder geen rare dingen en blijft altijd lekker beetje rondscharrelen.

Ik ben me bewust van het risico maar weet echt niet meer wat we er verder aan kunnen doen.

StellaMay

Berichten: 520
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:53

Mijn ervaring van vroeger is me altijd bij gebleven. Mijn buurman had 3 Abbessijnen. De jongste is toen platgereden op de snelweg en de middelste is nooit meer thuisgekomen. :(:)
En wat waren dat pracht katten, prijzen winners, echt vreselijk zonde. Dus als er hier ooit nog een raskat komt, geen haar op mijn hoofd dat ie naar buiten gaat zonder toezicht.

-Is 4 a lot?
Depends on context. Money no, murders yes.


------------------------------------------------------------------------
28-07-2001 ~ 14-03-2013 †♡
03-03-1929 ~ 02-08-2013 †♡

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37153
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:54

Bij mij in de straat loopt een pers rond, maar ja geen idee of bazen daar goed naar omkijken dan wel weinig risico dat iemand het beest meeneem. Mottig en onverzorgd uiterlijk volvlooien en andere jeukende beestjes. Overigens de enige niet htk kat die losloopt in een extreem katrijke wijk helaas.

Ik zou willen dat alle katteneigenaren net zo zuinig op hun htk kat zouden zijn als raskat eigenaren. Scheelt een hoop overlast, platgereden katten enz.

Maar worden mooie katten echt door mensen meegenomen? :oo
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-03-18 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

StellaMay

Berichten: 520
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:54

connie64 schreef:
hier een ragdoll, doet er werkelijk alles aan om naar buiten te gaan......
tis een rare, denkt volgens mij dat ie kater is.....gat in zn kop, scheur in zn buik, gebroken poot, bijna blind geslagen aan een oog en ga maar door.
Wij hebben hem met kunst en vliegwerk de hele winter binnen kunnen houden, hij heeft weer een lekker spekje op zn buik, vacht is weer heel mooi en hij stinkt niet.

Maar, ik houd me hart al weer vast voor lente die eraan komt en de deuren hier weer open gaan staan....

Tuin al tot en met stroomdraden afgezet...netten....opstaande randen....niets werkt!

Zijn favo plek is het duivenkot aan de overkant van de straat, dan komt ie thuis en zit ie helemaal onder duivenpoep en stinkt...(toch houd ik zielsveel van m)

Zn broer gaat altijd de tuin in maar doet verder geen rare dingen en blijft altijd lekker beetje rondscharrelen.

Ik ben me bewust van het risico maar weet echt niet meer wat we er verder aan kunnen doen.


En aan een tuigje? Zo ga ik met mijn htk kat naar buiten. Ook beter voor mijn eigen bloeddruk :')

-Is 4 a lot?
Depends on context. Money no, murders yes.


------------------------------------------------------------------------
28-07-2001 ~ 14-03-2013 †♡
03-03-1929 ~ 02-08-2013 †♡

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:55

Als je in een dichtbevolkt gebied woont, zoals TS in Pernis... welnu, dan zou ik niet loslaten.
De kans dat poes wordt gepikt is wellicht nog groter dan dat poes door een auto wordt geschept.

Woon je in een dorp zoals ik dat doe, dan is de kans op diefstal vrij klein. Zeker als poes de ruimte heeft en niet perse ieder mens leuk vindt.
De katten van mij lopen los op eigen erf. Het erf is afgeschermd met een Petsafe Catfence systeem, omdat onder de auto komen hier wel een reëel gevaar is.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:56

helaas, ten eerste moet je daar dan dus altijd bij blijven...hij hangt zich daar in op..

Neon

Berichten: 4907
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:57

Nee mijn raskat komt niet buiten... en nee mijn huis tuin en keuken kattenbeest ook niet...

Ik wil niet dat ze aangereden worden en ik wil ook niet dat ze andere mensen tot last zijn... Als iets goor is dan is het toch wel kattenpis... of je kids die fijn aan het spelen zijn en in de kattenbak graaien...

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:00

Wij hebben een kruising pers x Maincoon, we hebben hem vorig jaar over genomen en toen was hij al 6 jaar en altijd gewend om naar buiten te gaan.
We hebben eerst geprobeerd om hem binnen te houden en daarna alleen in de tuin maar hij was echt niet te houden dus die gaat nu ook gewoon naar buiten.
Ik probeer hem wel binnen te hebben als we lang weg zijn of mijn ouders komen hem dan even binnen doen, ik ben met lang buiten vaak toch een beetje bang dat iemand hem misschien mee zal nemen...

We hebben hem trouwens wel gelijk laten chippen toen hij bij ons kwam

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:02

Mijn kat lijkt op een raskat :') hij komt gewoon buiten, maar hij gaat nooit ver en is ook niet heel aanhankelijk. Ik woon in een dorp en al mijn buren weten wel dat hij van ons is. Grootste gevaar is de weg voor ons huis, maar ik vind het sneu om hem altijd op te sluiten. Ik vond het in het begin wel eng om hem naar buiten te laten maar hij wordt er zo gelukkig van.

V i d a l & R i e n a & D i a n a & T i a l d a & Y l d a u

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:03

Vjestagirl schreef:
Ik kan me zo voorstellen dat raskatten sneller gestolen worden. Ze hebben vaak toch een bijzonder uiterlijk.

Ja. Alleen hebben ze daar dus een chip voor, met een gestolen kat gaat het zo lastig op show, denk je niet?

Ik woon in een rustige buurt en hier lopen veel katten. Noren, Abessijnen, coons, een balinees. En ook mijn halfbloed rus (waarbij je alleen aan de ogen kunt zien dat 't een kruising is). Mijn half-rus is ook ontstaan doordat de volbloed rus die haar vader was op straat mocht.

Eigenlijk komen hier in de buurt alle katten wel buiten behalve het Spaanse opvangertje met ataxie. Zo'n kat zou ik inderdaad ook niet buiten laten.
Laatst bijgewerkt door Koper op 17-03-18 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:04

Koper schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik kan me zo voorstellen dat raskatten sneller gestolen worden. Ze hebben vaak toch een bijzonder uiterlijk.

Ja. Alleen hebben ze daar dus een chip voor, met een gestolen kat gaat het zo lastig op show, denk je niet?

Ik woon in een rustige buurt en hier lopen veel katten. Noren, Abessijnen, coons, een balinees. En ook mijn halfbloed rus (waarbij je alleen aan de ogen kunt zien dat 't een kruising is).

Eigenlijk komen hier alle katten wel buiten behalve het Spaanse opvangertje met ataxie. Zo'n kat zou ik inderdaad ook niet buiten laten.


Tuurlijk denk ik dat wel, maar niet iedereen wil met zo'n bijzondere kat op show. Je kunt er ook eentje willen om zelf naar te kijken :).

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:06

Ja hoor, lekker naar buiten. Vinden ze heerlijk! :)
Voor mij maakt het niet uit of een kat nou een stamboom heeft of niet. De afweging die ik heb gemaakt om mijn katten buiten te laten is voor elke kat gelijk.

Natuurlijk vind ik het wel eens spannend als ze eens wat langer weg blijven. Ook dat geld voor de katten met- en ook die zonder stamboom. Maar als ik zie hoe zeer ze genieten van de vrijheid en het avontuur dan wil ik ze dat zeker niet ontnemen.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:06

Vjestagirl schreef:
Tuurlijk denk ik dat wel, maar niet iedereen wil met zo'n bijzondere kat op show. Je kunt er ook eentje willen om zelf naar te kijken :).

Dat is dan een kwestie van smaak. Maar je klinkt heel stellig dat raskatten vaker gestolen worden. De katten waarvan mij ter ore is gekomen dat ze gejat zijn waren zonder uitzondering htk's. Zou je daarom even een recent nieuwsartikel voor me willen zoeken om je uitspraak te staven?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:08

Ik denk trouwens dat we heel veel htk katten voor raskatten aanzien, enkel omdat het een langhaar kruising is.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:11

Mooie en opmerkelijk lieve katten worden gestolen. Of per ongeluk meegenomen.
Al gaan katten ook wel eens spontaan aan de wandel en vergeten dan waar ze thuis waren - als zo'n beestje dan ergens terecht komt waar men de eigenaar niet kan achterhalen, dan is zo'n kat zo geadopteert.

Maar het is geen fabel: in de randstad worden huisdieren gestolen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:11

Met een gestolen kat op show zal niet meevallen. Je moet de stamboom invullen bij aanmelden. En entingsboekje met chipnr meenemen.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:13

Koper schreef:
Vjestagirl schreef:
Tuurlijk denk ik dat wel, maar niet iedereen wil met zo'n bijzondere kat op show. Je kunt er ook eentje willen om zelf naar te kijken :).

Dat is dan een kwestie van smaak. Maar je klinkt heel stellig dat raskatten vaker gestolen worden. De katten waarvan mij ter ore is gekomen dat ze gejat zijn waren zonder uitzondering htk's. Zou je daarom even een recent nieuwsartikel voor me willen zoeken om je uitspraak te staven?


Oh nee hoor. Ik was juist absoluut niet stellig, ik zei alleen dat ik het me voor kon stellen. Ik heb geen onderzoeken, geen nieuwsartikelen, niets. Ik kan me alleen voorstellen dat ze sneller gestolen worden.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:14

cissy schreef:
Met een gestolen kat op show zal niet meevallen. Je moet de stamboom invullen bij aanmelden. En entingsboekje met chipnr meenemen.

Nou ja precies. Eigenlijk heb je er geen drol aan om zo'n dier te stelen, of je moet hem zelf gewoon heel mooi vinden. Zonder stamboom is hij eigenlijk niet meer waard dan een htk kat en als ze nog gecastreerd zijn dan zijn ze ook niet meer geschikt om mee te fokken.

Maar ik weet dat ze wel gestolen worden. :j

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:15

Jessix schreef:
Ik denk trouwens dat we heel veel htk katten voor raskatten aanzien, enkel omdat het een langhaar kruising is.

Ja.... of een oosters korthaar of balinees die als siamees wordt aangeprezen. Dan ben je ook een domme dief.

En je bent een domme koper als je je een "raskat" laat aansmeren zonder de papieren er bij. Volgens mij is het echt niet zo makkelijk om zo'n gejatte kat kwijt te raken hoor. Los nog dat 't altijd een kwestie van smaak zal blijven. Geef mij maar een rooie in theemutsmodel, bij voorbeeld. Wil iemand die even ergens voor me gaan gappen? :P
Laatst bijgewerkt door Koper op 17-03-18 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Van

Berichten: 6523
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:16

hier een raskat en een langhaar htk. Altijd binnen gehouden maar sinds we verhuist zijn 2 jaar geleden lopen ze nu toch buiten. Vooral omdat de htk ongelukkig leek sinds de dood van haar beste maatje en ze is helemaal opgefleurd sinds ze naar buiten mag. Zij is buiten onze tuin niet te benaderen dus ik ben niet bang dat ze word meegenomen.

Different isn't bad, it's just not the same


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fro, IASCrawler, Leo, Mizora, Sintara en 40 bezoekers