Weet jij hoe psychische hulpverlening werkt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Weet jij hoe psychische hulpverlening werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:01

Het valt me al een langere tijd op dat wanneer mensen niet lekker in hun vel zitten, ze eigenlijk niet zo goed weten wat ze moeten doen, waar ze heen kunnen of wat er voor mogelijkheden zijn. Nu ben ik wel benieuwd naar jullie ervaring en mening erover. Zouden jullie onderstaande vragen eens willen beantwoorden of jullie licht er eens op willen schijnen?

Graag JA/NEE antwoorden toelichten indien mogelijk :)
Voor de mensen die in het verleden wel met psychische klachten hulp hebben gezocht:

1 Wist jij waar je heen kon toen je psychische klachten had?
2 Was je op de hoogte van de mogelijkheden van verschillende ggz-instellingen bij jou in de omgeving?
3 Heb je het gevoel gehad dat je de juiste psychische hulp hebt ontvangen?

Voor de mensen die nog niet te maken hebben gehad met psychische klachten:

1 Stel dat je in de toekomst niet lekker in je vel komt te zitten en denkt hulp nodig te hebben, waar kun je dan terecht?
2 Zou je zelf gaan zoeken naar mogelijk beschikbare psychische hulp in je omgeving?
3 Heb je vertrouwen in de psychische hulpverlening?

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14469
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:08

1 Wist jij waar je heen kon toen je psychische klachten had?
Half. Ik kende een paar opties, maar ben er niet zelf rechtstreeks in contact mee gekomen. Eerste keer werd ik via de schoolcoördinator gemeld bij Jeugdzorg. Later zelf naar de huisarts geweest om opties te bespreken en uiteindelijk naar het GGZ gegaan.
2 Was je op de hoogte van de mogelijkheden van verschillende ggz-instellingen bij jou in de omgeving?
Eerst niet, werd er wel goed over ingelicht door de huisarts.
3 Heb je het gevoel gehad dat je de juiste psychische hulp hebt ontvangen?
In het verleden niet. Van het kastje naar de muur gestuurd worden tot 5 verschillende behandelaars in één week als 'record'. Hulpvraag werd uiteindelijk bij de persoon die voor vast zou zijn, ook niet beantwoord. Jaren later weer het 'kastje naar de muur' traject gehad maar uiteindelijk kwam ik bij de juiste terecht.

PollyPancake

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:09

1 Stel dat je in de toekomst niet lekker in je vel komt te zitten en denkt hulp nodig te hebben, waar kun je dan terecht?

Ik zou altijd beginnen om mijn verhaal te vertellen bij de huisarts. Deze kan me inlichten over de verschillende mogelijkheden die er zijn en met mij meedenken welke mogelijkheid het best bij mij past.

2 Zou je zelf gaan zoeken naar mogelijk beschikbare psychische hulp in je omgeving?

Ja. Ik zou altijd alvast vooronderzoek doen voor ik naar de huisarts ga. Dit houdt in dat ik alvast ga kijken welke opties er ongeveer zijn voor mijn klachten en bijvoorbeeld ervaringen uit mijn omgeving ga vragen m.b.t. een bepaalde organisatie/praktijkondersteuner o.i.d.

3 Heb je vertrouwen in de psychische hulpverlening?

Deels. Ik heb er vertrouwen in dat zij hun best doen om mij te helpen binnen hun mogelijkheden. Ik denk wel dat je zelf altijd alert moet blijven en mee moet blijven denken omdat hulpverleners niet altijd kunnen weten hoe ik in elkaar zit, wat er precies speelt en met name hoe ik mij ergens bij voel. Ik vind het belangrijk om dit bespreekbaar te maken.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:11

1 Wist jij waar je heen kon toen je psychische klachten had?
Nee
2 Was je op de hoogte van de mogelijkheden van verschillende ggz-instellingen bij jou in de omgeving?
Nee
3 Heb je het gevoel gehad dat je de juiste psychische hulp hebt ontvangen?
Nee

En voor de toekomst:
1 Stel dat je in de toekomst niet lekker in je vel komt te zitten en denkt hulp nodig te hebben, waar kun je dan terecht?
Dat vraag ik me ook af
2 Zou je zelf gaan zoeken naar mogelijk beschikbare psychische hulp in je omgeving?
Ja
3 Heb je vertrouwen in de psychische hulpverlening?
Nee

lobkewikjem

Berichten: 258
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:14

Voor de mensen die in het verleden wel met psychische klachten hulp hebben gezocht:

1 Wist jij waar je heen kon toen je psychische klachten had?
nee, via de huisarts ben ik meerdere keren door verwezen naar een aantal verschillende therapie. Na elke keer de teleurstelling van de 'verkeerde' therapie, een second opinium gevraagd bij een andere huisarts
2 Was je op de hoogte van de mogelijkheden van verschillende ggz-instellingen bij jou in de omgeving?
nee na googlen zelf achter gekomen.
3 Heb je het gevoel gehad dat je de juiste psychische hulp hebt
momenteel zit ik bij de goede, daarvoor al een lange weg afgelegd. Helaas door veranderde zorgvraag wissel ik binnenkort naar een instelling met crisis opvang.

primera

Berichten: 919
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:17

Voor de mensen die in het verleden wel met psychische klachten hulp hebben gezocht:

1 Wist jij waar je heen kon toen je psychische klachten had?

Ze hebben me er een beetje toe gedwongen (hulpverlening) en aangezien ik moeilijk contact maak ben ik gelijk bij een fact team terecht gekomen (na hun vakanties en dergelijke)

2 Was je op de hoogte van de mogelijkheden van verschillende ggz-instellingen bij jou in de omgeving?

Niet dat ik onder een fact team zou vallen en dat er serieus regelmatig bezoek kwam.

3 Heb je het gevoel gehad dat je de juiste psychische hulp hebt ontvangen?
Absoluut niet, in de periode van half 2013 tot november 2017 zijn er periodes geweest dat ze wat meer aanwezig waren maar eigenlijk ben ik regelmatig langere periodes "vergeten" en er is nooit juiste hulp op gang gekomen, jammer maar helaas. Vertrouwen erin heb ik totaal niet meer.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:24

Voor de mensen die in het verleden wel met psychische klachten hulp hebben gezocht:
1. Wist jij waar je heen kon toen je psychische klachten had?
Ja, nouja, ik wist dat ik bij mijn huisarts aan kon kloppen. Hij zou me ook serieus nemen, in die zin vertrouwde ik hem al wel. En dat bleek ook terecht te wezen. Hij kon me precies aanraden waar ik het beste met mijn klachten heen zou kunnen gaan.
De huisarts is in mijn ogen altijd de juiste eerste stap.
Nu met mijn terugval heb ik hetzelfde gedaan.

2. Was je op de hoogte van de mogelijkheden van verschillende ggz-instellingen bij jou in de omgeving?
Nee, dat toentertijd absoluut niet, voordat ik naar de HA ging althans.

3 Heb je het gevoel gehad dat je de juiste psychische hulp hebt ontvangen?
Absoluut!
Ondanks dat ik nu een terugval onderga, heb ik er nog steeds heel veel baat bij. Ik heb ook weer de juiste medicatie gekregen die een enorm solide "ondergrond" geven. Nu heb ik gewoon wat extra "handvaten" nodig.

Anoniem

Re: Weet jij hoe psychische hulpverlening werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:39

Ik heb twee keer ervaring gehad met GGZ-instellingen dus zal het ook even op die manier indelen.

1. Wist jij waar je heen kon toen je psychische klachten had?
- De eerste keer dat ik te maken had met GGZ ging het om ADHD-klachten waar ik graag iets aan wilde doen. Ik wist dat de eerste stap hiervoor de huisarts was en ben daar dus ook naartoe gegaan voor een doorverwijzing.

- De tweede keer ging het om depressiviteit en ook hiervoor ben ik in de eerste instantie naar de huisarts geweest. Ik heb zelfstandig een psycholoog zoeken destijds als tweede optie gezien.

2. Was je op de hoogte van de mogelijkheden van verschillende ggz-instellingen bij jou in de omgeving?
- Ja en nee. Voor de diagnostiek ben ik uiteindelijk naar PsyQ geweest, daar had ik zelf goede ervaringen mee gehoord en ze hadden de kortste wachttijd.

- Ik wist het wel maar wist niet waar ik naartoe moest met mijn klachten. Omdat ik geen gevaar voor mezelf of anderen was hoefde ik niet met gierende banden naar de GGZ en moest ik, hoe banketstaaf het ook is, achterin de rij aansluiten. Dat betekende in mijn geval een aantal maanden wachten en omdat er enige haast achter zat (ik zit sinds februari een half jaar in het buitenland en wou daarvoor bezig met mijn mentale toestand) heb ik er toen voor gekozen om eerst naar de praktijkondersteuner te gaan. Samen met haar heb ik een aantal keer vragenlijsten doorgelopen en daar zijn we tot de conclusie gekomen dat ik depressief was maar na korte gesprekken ook dat de klachten voornamelijk kwamen door heftige gebeurtenissen in mijn omgeving destijds. We hebben toen samen besloten om de inschrijving bij de GGZ achterwege te laten (de wachttijd was zo lang dat ik niet meer voor mijn vertrek terecht zou kunnen) en in de tussentijd eens per week samen zouden afspreken om die specifieke problemen te tackelen. Dat was in dit geval de scheiding van mijn ouders en hoe ze daar beiden richting mij, hun volwassen dochter, mee omgingen. Ik lag er echt tussenin en hoewel ik ze dat niet kwalijk kan nemen was het echt heel heavy voor mij. De POZ heeft me toen verschillende handvaten gegeven om daarmee om te gaan. Ik merkte dat het ook heel fijn was om gewoon even elke week mijn hart te kunnen luchten en te kunnen vertellen hoe het met me ging zonder dat daar een oordeel aan vasthing of ik me bezwaard voelde om dingen te vertellen.

3. Heb je het gevoel gehad dat je de juiste psychische hulp hebt ontvangen?
- Ja, voor zover dat mogelijk was. Ik had geen interesse in de cognitieve gedragstherapie maar moest verplicht door een traject, wat op zich begrijpelijk is maar voor mij niet echt de juiste stap op dat moment. Ik heb minimale begeleiding gehad in het bepalen van medicatie maar omdat ik zelf goed aan kon voelen wat ik nodig had op dat moment (wisselen van ritalin naar Concerta was de belangrijkste stap en nog steeds de beste keuze die ik heb gemaakt op dat gebied) was dat ook niet nodig. Het is ook vrij snel uitgezet naar de huisarts omdat het niet logisch was om mijn receptuur via hun te laten lopen, dan zou ik het jaar daarop ook weer mijn eigen risico volledig moeten betalen.

- Ja, maar op een lastige manier. Ik merk dat ik nog steeds tegen veel dingen aan loop, vooral nu ik in m'n eentje ben en niemand het door heeft als ik sip ben of terugslip in slechte gewoontes. Het gaat goed met me, maar ik ben in die paar afspraken niet van m'n depressie af gekomen (ook niet verwacht overigens) en hoewel ik me veel stabieler voel merk ik af en toe wel dat het nog een beetje prikt. Ik heb dus ook besloten om als ik terug ben nog een afspraak te plannen en dan kijken wat er nog nodig is. Of een aantal gesprekken met haar me nog verder kunnen helpen, of anders misschien toch op zoek naar een zelfstandige psycholoog waar niet zo'n lange wachtrij voor is. De GGZ is in ieder geval geen logische stap.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:08

Ik heb in het verleden wel met psychische klachten hulp hebben gezocht:

1 Wist jij waar je heen kon toen je psychische klachten had?

Vaag toen ik 20 was, toen ik 40 was wist ik van het bestaan van psychotherapie, het riagg en ik had een idee mbt hun werkwijze.

2 Was je op de hoogte van de mogelijkheden van verschillende ggz-instellingen bij jou in de omgeving?
Nee - 'het riagg'. Er zijn natuurlijk ook wel vrijgevestigden (daar heb ik op mijn 41ste mijn heil gezocht) - opname heb ik nooit gewild.

3 Heb je het gevoel gehad dat je de juiste psychische hulp hebt ontvangen?
Nou - uiteindelijk toch wel, maar mensenkinderen wat eas dat zoeken, doorvragen, zelf research doen en wat al niet....

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Weet jij hoe psychische hulpverlening werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:21

Het enige wat ik wist/weet is dat ik naar de huisarts kan en dat zij me verder kan doorverwijzen oid. Nu ik bij een instantie bekend ben kan ik als er iets is daar contact mee opnemen.

Op de hoogte van verschillende GGZ instellingen was ik niet. Nu ben ik wel bekend aangezien ik al veel verschillende hulp heb gehad.

Ik heb veel verschillende vormen van hulp gehad. Het ene beter passend dan het andere. Helaas nog steeds veel psychische probemen en de juiste hulp nog niet gevonden. Op het moment weet mijn huisarts het niet meer en krijg ik ondersteuning maar waar ik echt hulp voor moet hebben is op het moment niets te vinden. Overal loop ik tegen regeltjes en eisen aan waardoor ik niet geaccepteerd word. Verder zijn de wachtlijsten soms ontzettend lang, Nou heb ik door de ernst van de sittuatie daar al wel eens wat voorrang gekregen.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 00:57

Voor de mensen die in het verleden wel met psychische klachten hulp hebben gezocht:

1 Wist jij waar je heen kon toen je psychische klachten had?De eerste keer via de huisarts naar het GGZ dat was geen succes. Jaren later weer naar de huisarts voor een verwijzing.

2 Was je op de hoogte van de mogelijkheden van verschillende ggz-instellingen bij jou in de omgeving?
Omdat het GGZ de eerste keer geen succes was ben ik de tweede keer op zoek gegaan naar een kleine praktijk. Daar kon ik binnen een week terecht i.p.v. de 8 weken die voor het GGZ stonden.

3 Heb je het gevoel gehad dat je de juiste psychische hulp hebt ontvangen?
De tweede keer zeker, er was veel meer aandacht voor mij als persoon en ik was geen nummertje wat weggewerkt moet worden.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 01:00

Voor de mensen die in het verleden wel met psychische klachten hulp hebben gezocht:

1 Wist jij waar je heen kon toen je psychische klachten had?
Nee. Ik ging naar mijn huisarts en die stuurde mij door naar een psycholoog. Vervolgens wou zij dat ik naar een instelling ging.
2 Was je op de hoogte van de mogelijkheden van verschillende ggz-instellingen bij jou in de omgeving?
Nee, en nog steeds niet!
3 Heb je het gevoel gehad dat je de juiste psychische hulp hebt ontvangen?
Nee, ik ben halverwege gestopt met de behandeling en heb het gedaan zoals ik het altijd gedaan heb met voortgaande dingen. Oftewel, met mezelf en de steun die ik kreeg van mijn vriend. Met het gevolg dat ik nu bij de instelling werk waar mijn psycholoog mij als patiënt heen wou sturen. _/-\o_

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Weet jij hoe psychische hulpverlening werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 02:07

1 Wist jij waar je heen kon toen je psychische klachten had?
Half. HA als eerste stap, maar daarna...? Ik wist niet van het bestaan van instituten en mensen tussen HA en psycholoog.

2 Was je op de hoogte van de mogelijkheden van verschillende ggz-instellingen bij jou in de omgeving?
Absoluut niet dus.

3 Heb je het gevoel gehad dat je de juiste psychische hulp hebt ontvangen?
Absoluut niet. Ik heb geloof ik wel een record geboekt. Bijna 40 hulpverleners in 3.5 maand tijd en op dit moment nog niemand gevonden die me daadwerkelijk kan helpen :+ .

Als je meer wilt weten, pbtje :)

Anoniem

Re: Weet jij hoe psychische hulpverlening werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:19

1 Stel dat je in de toekomst niet lekker in je vel komt te zitten en denkt hulp nodig te hebben, waar kun je dan terecht?

Mijn eerste stap zou het praten met familie/beste vrienden zijn. Daarna de HA.
Mocht het niet lukken om het aan bekenden te vertellen, en ik zit er wel echt mee, dan naar de HA.


2 Zou je zelf gaan zoeken naar mogelijk beschikbare psychische hulp in je omgeving?

Via fora zou ik misschien wel info inwinnen, maar dat ligt aan de situatie.
Mij kennende zou ik ook gaan googlen, maar het gesprek met de HA is leidend voor beslissingen. Hij/zij zal er meer in thuis zijn :)


3 Heb je vertrouwen in de psychische hulpverlening?

Voor de kleine 'problemen' wel. Hoe groter het probleem, hoe minder vertrouwen ik in de psychische hulpverlening heb. Dit komt ook door de verhalen die ik ken over falende hulpverlening. Dat politie bijvoorbeeld een verward persoon van de weg plukt, en er alles aan wil doen om de persoon te helpen, maar dat het na het overdragen aan hulpverlening weer mis gaat...

Anoniem

Re: Weet jij hoe psychische hulpverlening werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:20

Bedankt voor de reacties zover. Erg interessant om te lezen. Twijfel je om openbaar te antwoorden, mag je me ook een pb doen. Ik ga de antwoorden niet verwerken, maar het is even puur ter inventarisatie.