Paard bang voor alles

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Artiphex
Berichten: 27
Geregistreerd: 01-07-13

Paard bang voor alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 10:28

Hoi allemaal,

4 jaar geleden kreeg ik de kans om een aantal (manege)paarden zadelmak en lesklaar te maken. Het is allemaal goed en wel verlopen maar bij 1 paard heb ik tot de dag nu nog problemen mee. Hij is heel kijkerig en schrikkerig en raakt snel in paniek. In de stal is hij het liefste paard dat je je kan voorstellen! Kan hem overal aanraken, luide geluiden schrikt hij niet van, etc... Maar vanaf dat ik op hem zit verandert het hele plaatje. Hij is heel bang van bijna alles, vooral vooraan in de hoeken en aan de poort (ookal heeft hij die poort al miljoenen keren gezien). Elke keer opnieuw gaat zijn hoofd omhoog, oortjes recht vooruit en dan plots wegschieten. Vaak pakt ie het bit vast en kan ik hem bijna niet stoppen. Hij is niet persé stout want bokken en steigeren komen zelfs niet in zijn woordenboek voor. Ook is hij tijdens het rijden zeer gevoelig aan plekken waar mijn been normaal gezien niet zit, bv als ik mijn been iets te ver naar achter leg durft ie wel eens eventjes zijn kont intrekken en staart tussen de benen. Hij is springgefokt dus springen vindt hij wel leuk, maar ik moet dan altijd oppassen dat mijn houding perfect moet zijn want als ik nog maar een klein beetje mijn balans verlies is hij er vandoor. Het gaat zelfs zover dat hij schrik heeft van het geluid van zijn eigen poep die eruit komt vallen en zelfs de kleine scheetjes die hij soms laat.

Schriktraining aan de hand heb ik ook al vaak geprobeerd maar dat heeft niet zoveel zin aangezien hij aan de hand 10x keer minder bang is dan als ik erop zit. Als we richting de poort rijden en ik zie dat zijn oortjes naar voor gaan en klaar staat om weg te schieten probeer ik hem zoveel mogelijk af te leiden door bv. mijn stem te gebruiken, binnenstelling vragen en met mijn binnenbeen duwen. Maar tevergeefs heeft dat vaak niet veel zin...

Ik straf hem nooit voor zulk gedrag maar elke keer opnieuw heeft hij schrik van dezelfde dingen. Het kan gemakkelijk al een half uur verder zijn eer hij vlotjes voorbij de poort loopt, maar als ik dan de volgende dag opnieuw op hem rijd moeten we weer bij nul beginnen.

Nu is mijn vraag of jullie misschien nog wat tips voor mij hebben ivm zijn kijkerig gedrag?


Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Paard bang voor alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:47

Ik heb ook ooit zo’n paardje doorgereden... dat duurde lang. Op een gegeven moment merkte ik dat hij niet echt schrok maar onder het werk uit probeerde te komen. Hij ging er in de hoeken telkens vandoor. Telkens als hij ging rennen liet ik hem rennen en als hij moe werd moest hij doorgaan van me. Het heeft erg geholpen want hij deed het niet vaak meer. Ook voltes galopperen hielp. Deze pony verzon helaas telkens weer iets nieuws. Trappen tegen de bakrand en daarvan ‘schrikken’ was zijn specialiteit. Ik heb hem nooit ergens voor gestraft, maar hij rende in de hoeken weg. Dus een heel klein tikje in elke hoek niet hem weten dat ik er ook nog opzat. Het heeft geholpen. Hij heeft geen ‘kuren’ meer.

kim † ~ to the moon and never back ♥ ~

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:52

Ziet hij wel goed?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Artiphex
Berichten: 27
Geregistreerd: 01-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 10:56

Koper schreef:
Ziet hij wel goed?


Zijn zicht is 100% in orde.

Artiphex
Berichten: 27
Geregistreerd: 01-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 11:01

LillyMedley schreef:
Ik heb ook ooit zo’n paardje doorgereden... dat duurde lang. Op een gegeven moment merkte ik dat hij niet echt schrok maar onder het werk uit probeerde te komen. Hij ging er in de hoeken telkens vandoor. Telkens als hij ging rennen liet ik hem rennen en als hij moe werd moest hij doorgaan van me. Het heeft erg geholpen want hij deed het niet vaak meer. Ook voltes galopperen hielp. Deze pony verzon helaas telkens weer iets nieuws. Trappen tegen de bakrand en daarvan ‘schrikken’ was zijn specialiteit. Ik heb hem nooit ergens voor gestraft, maar hij rende in de hoeken weg. Dus een heel klein tikje in elke hoek niet hem weten dat ik er ook nog opzat. Het heeft geholpen. Hij heeft geen ‘kuren’ meer.

Bij mij ligt het net iets anders denk ik. Hij schrikt echt elke keer en het lijkt wel alsof hij echt bang heeft. Maar op sommige momenten waarbij hij al de 10de keer in 1 les aan de poort geschrokken heeft begin ik te twijfelen of hij het niet alsof doet? Want als hij goede dagen heeft luistert ie wel echt heel goed naar me en doet alles wat ik van hem vraag.

Fabj3

Berichten: 142
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Paard bang voor alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:22

Ik geloof oprecht dat sommige paarden zijn nou eenmaal erg gevoelig en bang aangelegd zijn. (net als bij mensen)
Zo kan de mijne de ene dag superbraaf zijn tijdens longeren en de volgende dag totaal over haar toeren zijn terwijl dit dezelfde bak is die ze ondertussen wel 10000 x heeft gezien.

De enige manier om te weten te komen of een paard echt bang is of onder werk uit probeert te komen is door een hartslagmeter te gebruiken.

Dat ik van je hou , dat is geen wonder. Maar dat jij om mij geeft dat is heel bijzonder.

manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard bang voor alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:27

Ik kan me ook wel voorstellen dat het paard misschien lichamelijks iets mankeert. Dat het door pijn of ongemak meer gestrest is onder het zadel dan zonder.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:55

Artiphex schreef:
Hoi allemaal,

4 jaar geleden kreeg ik de kans om een aantal (manege)paarden zadelmak en lesklaar te maken. Het is allemaal goed en wel verlopen maar bij 1 paard heb ik tot de dag nu nog problemen mee. Hij is heel kijkerig en schrikkerig en raakt snel in paniek. In de stal is hij het liefste paard dat je je kan voorstellen! Kan hem overal aanraken, luide geluiden schrikt hij niet van, etc... Maar vanaf dat ik op hem zit verandert het hele plaatje. Hij is heel bang van bijna alles, vooral vooraan in de hoeken en aan de poort (ookal heeft hij die poort al miljoenen keren gezien). Elke keer opnieuw gaat zijn hoofd omhoog, oortjes recht vooruit en dan plots wegschieten.
(...) Ook is hij tijdens het rijden zeer gevoelig aan plekken waar mijn been normaal gezien niet zit, bv als ik mijn been iets te ver naar achter leg durft ie wel eens eventjes zijn kont intrekken en staart tussen de benen.

Hij is springgefokt dus springen vindt hij wel leuk, maar ik moet dan altijd oppassen dat mijn houding perfect moet zijn want als ik nog maar een klein beetje mijn balans verlies is hij er vandoor.

Het gaat zelfs zover dat hij schrik heeft van het geluid van zijn eigen poep die eruit komt vallen en zelfs de kleine scheetjes die hij soms laat.

Schriktraining aan de hand heb ik ook al vaak geprobeerd maar dat heeft niet zoveel zin aangezien hij aan de hand 10x keer minder bang is dan als ik erop zit. Als we richting de poort rijden en ik zie dat zijn oortjes naar voor gaan en klaar staat om weg te schieten probeer ik hem zoveel mogelijk af te leiden door bv. mijn stem te gebruiken, binnenstelling vragen en met mijn binnenbeen duwen. Maar tevergeefs heeft dat vaak niet veel zin...
(...)
Nu is mijn vraag of jullie misschien nog wat tips voor mij hebben ivm zijn kijkerig gedrag?


Tip 1: kijk uit met woorden als 'willen' (zoals in 'hij wil onder het werk uit', dat soort botheid krijg je nu eenmaal mee te maken) en 'gedrag'.
Een paard toont doorgaans in gedrag hoe hij zich voelt.

Tip 2: Linda Tellington heeft meerdere verhalen van paarden 'die niet snapten dat ze een achterhand hadden'. Plus allerlei manieren om dit te verhelpen.
Variërend van de verschillende 'Ttouch's, tot zoiets simpels als: nadat je linksvoor hebt uitgekrabt, leg je je hand op de rug, strijkt langs de wervelkolom en over het achterbeen en dan vraag je pas voet.
Verder zijn er de 'afstrijk' oefeningen, het werken met de bodywraps en bijvoorbeeld 'the promise of engagement'. Combineer dit met met beleid door 'het labyrint' te lopen (halt, pasje terug, 1 bocht, halt, etc.)

Tip 3: verdiep je in angst.
Afleiden kan zin hebben, maar bij heftige angst werkt het "niet echt". Ervaart het dier jou als een betrouwbaar leider zal hij het monster op jouw gezag passeren - maar een monster blijft het.

Niet alle angst is 'angst voor het onbekende'...!!!!
De eerste keer dat een dier iets geks ziet is schrikken bescherming - jij vertelt dat het niet erg is: angst verdwijnt.
Er is helaas ook angst uit bittere ervaring.

Tip 4: gezien zijn angst (staart tussen de benen) als jij je been wat naar achteren legt: het kan een medisch probleem zijn. DA of osteopaat. Al dan niet in combinatie met het Linda Tellington werk aan de achterhand.

Tip 5: balans is een VOORWAARDE voor vertrouwen.
Kijk eens kritisch naar zijn benen - symmetrisch...? Of de ene hoef steiler dan de ander? Benen uit het lood...?
Hoe goed kan het dier halthouden aan een losse teugel als jij er op zit...? Hoe goed kan het dier zijn bekken kantelen en daarmee baas zijn over zijn zwaartepunt...? Zowel tijdens het poetsen; met alleen maar het zadel er op en met jou in het zadel...?
('Horizontale evenwicht' het vermogen om het bekken te kantelen, Karin Leibbrandt benoemt nog andere vormen van evenwicht zoals correcte lengtebuiging en de diagonale benenparen: FB 4 dimension dressage.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Monique1963

Berichten: 8562
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard bang voor alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 13:22

Ik ben 2.5 jaar verder en we schrikken nu nog maar een paar keer per rit.

Ik kan op rit niet voorspellen waar ze bang voor is. Maar ze ziet alles dat nieuw of veranderd is en daar moet je voor op je hoede zijn. En als het in haar beleving toch eng is, schrikken we ervoor.

In die 2.5 jaar is niet alleen het schrikken in aantal minder geworden, de reactie erop wordt ook steeds minder heftig.

Ik heb heel veel grondwerk gedaan en haar continu blootgesteld aan zo veel mogelijk verschillende dingen om haar sterker te maken. Dat heeft goed geholpen.

Ook heb ik mij als leider moeten profileren en ik denk ook dat dat heel veel scheelt. Niet alles, ik ben er nog steeds niet helemaal, maar we zijn op de goede weg.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard bang voor alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 13:47

Hoe oud is het beestje, en hoelang staat dit paardje al op zijn huidige plek? Komt hij wel eens met andere paarden in een paddock of wei? Is het heel anders dan waar hij vandaan komt?

Het klinkt alsof hij nogal onzeker wordt afentoe, maar wel erg zijn best doet.

De stal is nu bekend en daar heeft hij de rust om op jou te letten. Als je ernaast loopt, kan hij jou makkelijker lezen (op je leunen) én als hij wegschiet, ga jij niet anders op zijn rug zitten natuurlijk. Wat wel gebeurd bij het schrikken als je erop zit. Als hij altijd bang wordt van dezelfde dingen, komt dat vaak doordat het paard bij de vorige keer schrikken iets heeft ervaren wat pijn deed of vervelend was, en daar alvast op anticipeerd.

Ik hoop dat ik je hiermee niet tegen het hoofd stoot want dat is echt niet mijn bedoeling. Ik geloof direct dat je heel goed rijd! Maar zo te lezen reageert hij sterk op alle veranderingen in zit en houding, en je zult dat toch doen als hij zo wegspringt, anders lig je eraf :P .

Ik denk dat je vooral moet oefenen met raar zitten/doen als je op zijn rug zit. En erg rustig andere mensen erbij introduceren, waarschijnlijk vind hij dat ook erg moeilijk. Maar andere ruiter = andere huiding en zit, waar hij steeds meer aan moet gaan wennen.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat ontwikkelen, en of hij uiteindelijk geschikt zal zijn voor het manegewerk :).

Artiphex
Berichten: 27
Geregistreerd: 01-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 13:51

Janneke2 schreef:
Artiphex schreef:
Hoi allemaal,

4 jaar geleden kreeg ik de kans om een aantal (manege)paarden zadelmak en lesklaar te maken. Het is allemaal goed en wel verlopen maar bij 1 paard heb ik tot de dag nu nog problemen mee. Hij is heel kijkerig en schrikkerig en raakt snel in paniek. In de stal is hij het liefste paard dat je je kan voorstellen! Kan hem overal aanraken, luide geluiden schrikt hij niet van, etc... Maar vanaf dat ik op hem zit verandert het hele plaatje. Hij is heel bang van bijna alles, vooral vooraan in de hoeken en aan de poort (ookal heeft hij die poort al miljoenen keren gezien). Elke keer opnieuw gaat zijn hoofd omhoog, oortjes recht vooruit en dan plots wegschieten.
(...) Ook is hij tijdens het rijden zeer gevoelig aan plekken waar mijn been normaal gezien niet zit, bv als ik mijn been iets te ver naar achter leg durft ie wel eens eventjes zijn kont intrekken en staart tussen de benen.

Hij is springgefokt dus springen vindt hij wel leuk, maar ik moet dan altijd oppassen dat mijn houding perfect moet zijn want als ik nog maar een klein beetje mijn balans verlies is hij er vandoor.

Het gaat zelfs zover dat hij schrik heeft van het geluid van zijn eigen poep die eruit komt vallen en zelfs de kleine scheetjes die hij soms laat.

Schriktraining aan de hand heb ik ook al vaak geprobeerd maar dat heeft niet zoveel zin aangezien hij aan de hand 10x keer minder bang is dan als ik erop zit. Als we richting de poort rijden en ik zie dat zijn oortjes naar voor gaan en klaar staat om weg te schieten probeer ik hem zoveel mogelijk af te leiden door bv. mijn stem te gebruiken, binnenstelling vragen en met mijn binnenbeen duwen. Maar tevergeefs heeft dat vaak niet veel zin...
(...)
Nu is mijn vraag of jullie misschien nog wat tips voor mij hebben ivm zijn kijkerig gedrag?


Tip 1: kijk uit met woorden als 'willen' (zoals in 'hij wil onder het werk uit', dat soort botheid krijg je nu eenmaal mee te maken) en 'gedrag'.
Een paard toont doorgaans in gedrag hoe hij zich voelt.

Tip 2: Linda Tellington heeft meerdere verhalen van paarden 'die niet snapten dat ze een achterhand hadden'. Plus allerlei manieren om dit te verhelpen.
Variërend van de verschillende 'Ttouch's, tot zoiets simpels als: nadat je linksvoor hebt uitgekrabt, leg je je hand op de rug, strijkt langs de wervelkolom en over het achterbeen en dan vraag je pas voet.
Verder zijn er de 'afstrijk' oefeningen, het werken met de bodywraps en bijvoorbeeld 'the promise of engagement'. Combineer dit met met beleid door 'het labyrint' te lopen (halt, pasje terug, 1 bocht, halt, etc.)

Tip 3: verdiep je in angst.
Afleiden kan zin hebben, maar bij heftige angst werkt het "niet echt". Ervaart het dier jou als een betrouwbaar leider zal hij het monster op jouw gezag passeren - maar een monster blijft het.

Niet alle angst is 'angst voor het onbekende'...!!!!
De eerste keer dat een dier iets geks ziet is schrikken bescherming - jij vertelt dat het niet erg is: angst verdwijnt.
Er is helaas ook angst uit bittere ervaring.

Tip 4: gezien zijn angst (staart tussen de benen) als jij je been wat naar achteren legt: het kan een medisch probleem zijn. DA of osteopaat. Al dan niet in combinatie met het Linda Tellington werk aan de achterhand.

Tip 5: balans is een VOORWAARDE voor vertrouwen.
Kijk eens kritisch naar zijn benen - symmetrisch...? Of de ene hoef steiler dan de ander? Benen uit het lood...?
Hoe goed kan het dier halthouden aan een losse teugel als jij er op zit...? Hoe goed kan het dier zijn bekken kantelen en daarmee baas zijn over zijn zwaartepunt...? Zowel tijdens het poetsen; met alleen maar het zadel er op en met jou in het zadel...?
('Horizontale evenwicht' het vermogen om het bekken te kantelen, Karin Leibbrandt benoemt nog andere vormen van evenwicht zoals correcte lengtebuiging en de diagonale benenparen: FB 4 dimension dressage.)

Dat zijn heel wat tips, dankjewel! En ik zal zeker Linda Tellington een keer opzoeken :)

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard bang voor alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:12

Een paard dat veel schrikt kun je ook proberen veel bezig te houden zodat het paard op jou gericht gaat zijn ipv de omgeving. Dus veel wendingen, overgangen, figuurtjes, stil staan, achterwaarts

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Artiphex
Berichten: 27
Geregistreerd: 01-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 14:17

Sintara schreef:
Hoe oud is het beestje, en hoelang staat dit paardje al op zijn huidige plek? Komt hij wel eens met andere paarden in een paddock of wei? Is het heel anders dan waar hij vandaan komt?

Het klinkt alsof hij nogal onzeker wordt afentoe, maar wel erg zijn best doet.

De stal is nu bekend en daar heeft hij de rust om op jou te letten. Als je ernaast loopt, kan hij jou makkelijker lezen (op je leunen) én als hij wegschiet, ga jij niet anders op zijn rug zitten natuurlijk. Wat wel gebeurd bij het schrikken als je erop zit. Als hij altijd bang wordt van dezelfde dingen, komt dat vaak doordat het paard bij de vorige keer schrikken iets heeft ervaren wat pijn deed of vervelend was, en daar alvast op anticipeerd.

Ik hoop dat ik je hiermee niet tegen het hoofd stoot want dat is echt niet mijn bedoeling. Ik geloof direct dat je heel goed rijd! Maar zo te lezen reageert hij sterk op alle veranderingen in zit en houding, en je zult dat toch doen als hij zo wegspringt, anders lig je eraf :P .

Ik denk dat je vooral moet oefenen met raar zitten/doen als je op zijn rug zit. En erg rustig andere mensen erbij introduceren, waarschijnlijk vind hij dat ook erg moeilijk. Maar andere ruiter = andere huiding en zit, waar hij steeds meer aan moet gaan wennen.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat ontwikkelen, en of hij uiteindelijk geschikt zal zijn voor het manegewerk :).

Hij is ondertussen al 9 jaar oud en hij is hier geboren. Hij staat met alle andere manege paarden op de wei. En ik ga akkoord met je over dat hij af en toe onzeker is.

Wat me wel verbaasde was dat er een paar jaar geleden een brug met een verhoogje op het einde in de piste stond opgesteld en natuurlijk nam ik de kans om hem dat te leren. Eerst aan de hand natuurlijk en hij ging er in 1 keer vlotjes over zonder veel te twijfelen. Tegenover een ander paard dat ik zadelmak had gemaakt duurde dat meer dan 20 min vooraleer hij nog maar 1 hoef erop wou zetten. Dus koppig is hij in ieder geval al niet.

En je hebt helemaal gelijk dat hij sterk reageert op alle verandering in zit en houding. Wat ie vaak doet als hij wegschiet is gelijk stoppen, een draai van 180 graden maken en weglopen. Op verschillende momenten heeft hij mij er zo al afgekregen. Zo was ik eens een keer aan het springen en hij weigerde voor een sprong en ik belandde in zijn nek, hij schoot direct in paniek (je zag het aan zijn lichaamshouding, ging een schok doorheen zijn lichaam (had het op video)), draait volledig de andere kant uit wat mij geen kans gaf om mij snel terug in het zadel te zetten en daar lag ik dan.

De oefening die je voorstelt met dat raar zitten en doen ga ik zeker eens proberen, rustig opbouwen zodat hij me niet direct eraf gooit.

Dankjewel voor de tips! :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers