2 Main Coon katten op een afgelegen plek..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LufPony
Berichten: 580
Geregistreerd: 07-03-07
Woonplaats: Naarden

2 Main Coon katten op een afgelegen plek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 20:43

Hallo medebokkers,

Ik weet niet of het goed staat maar ik heb jullie advies nodig!
Ik kom net terug van mijn avond wandeling. Deze ronde loop ik regelmatig na het eten met mijn hond en mijn vriend. We lopen een stuk langs een weiland en komen dan uit bij het einde van de volkstuintjes. Hiernaast ligt een enge snelle weg. En de wijk erachter ligt nog een stuk verder weg.

Toen we daar liepen hoorde mijn vriend een kat, het schemerde al maar aan de andere kant van de sloot zat een hele mooie rode Main Coon, duidelijk miauwend naar ons.. het leek wel of hij de sloot over wilde springen. Ik liep een stuk terug naar waar de sloot ophoudt, de kat liep aan de andere kant van de sloot helemaal mee en kwam direct al mauwend naar me toe. Vervolgens kwam er nog een kat bij, deze iets meer crème kleurig maar ook een Main Coon en heel aanhankelijk.

Ze reageerde nauwelijks op de hond en waren erg aanhankelijk, dus het zijn geen wilde katten. De een was wat mager maar de ander zag er goed uit. Beide wel nog wat klein.
Weten jullie hoever katten van huis gaan? Ik vind het zo gek dat ik ze nooit eerder heb gezien en wat ze op deze afgelegen plek doen. Er woont niemand bij de tuintjes, er staan ook geen huisjes oid. Wat je bij andere volkstuinen nog wel eens ziet.

Hoe ze op ons reageerde en dat zulke mooie katten zover van huis zonder bandje zijn vind ik toch wel raar..
Ik weet niet zo goed of ik er iets mee moet doen? Iemand ervaring hiermee?

Alvast bedankt!

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: 2 Main Coon katten op een afgelegen plek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:50

Geen ervaring . Maar zou het geen idee zijn om de katten op te halen en ze aan te geven bij amivedi of zo ?
Of vast op de site te kijken naar een eventuele vermissing?

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:53

Hebben jullie geen buurtapp ofzo waarin je kan vragen of iemand de katten kent?
Inderdaad best vreemd dat zo'n raskatten zomaar in the middle of nowhere buiten rondlopen. Misschien ontsnapt?

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:54

Nou dat is zeker gek, ik zou ze denk ik meenemen en Amivedi oid bellen.

Denk niet dat ik lekker zou slapen , ze horen klaarblijkelijk bij elkaar.

Nou lastig hoor

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: 2 Main Coon katten op een afgelegen plek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:57

Ik zou teruggaan en ze gaan halen. Daarna morgen bij de dierenarts op een chip laten controleren. Ik zou de beestjes niet buiten alleen laten, zeker niet met de grote weg zo vlakbij.

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: 2 Main Coon katten op een afgelegen plek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:58

Misschien zijn het ontsnapte binnenhuis katten van ergens en die zijn niet zo goed om alleen te overleven buiten. Ik zou ze ook binnen halen en morgen ze ergens aanmelden ofzo.

LufPony
Berichten: 580
Geregistreerd: 07-03-07
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 21:01

Ja, lastige is dat de 1 wel wat afstand hield, hoop dat ik ze gevangen krijg.
Jullie bevestigen inderdaad wat ik zelf ook dacht.
Ga een kattenmandje zoeken en hopen dat ik ze kan vangen. Buurtapp is een goede!

Anoniem

Re: 2 Main Coon katten op een afgelegen plek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:04

Even amivedi en mijndieriszoek kijken of je ze daarop ziet, anders even foto's van ze proberen te maken en plaatsen op (fb)groepen in de regio of iemand de katten kent.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:06

Succes met vangen. Laatst een soortgelijke situatie gehad, poes liep een uur lang luid miauwend hier door de straat. Dierenambulance gebeld, die zijn gekomen en hebben de chip gelezen. Bleek een oude demente dame te zijn van 17 jaar die vermist was. Eigenaar is haar komen ophalen.

Naar de dierenarts gaan zou ik niet zo snel doen, dan mag je betalen.
Als de dierenambulance komt en een chip uitleest dan mag de eigenaar betalen, is 12,50.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:11

LufPony schreef:
Ja, lastige is dat de 1 wel wat afstand hield, hoop dat ik ze gevangen krijg.
Jullie bevestigen inderdaad wat ik zelf ook dacht.
Ga een kattenmandje zoeken en hopen dat ik ze kan vangen. Buurtapp is een goede!


Neem wat lekkers mee misschien helpt dat om het ijs een beetje te breken.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: 2 Main Coon katten op een afgelegen plek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:13

Omdat je vraag vooral gaat over katten verplaats ik het topic naar [BB] Beestenboel.

Birdie60

Berichten: 8400
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:15

Succes ik hoop dat je ze kan vangen

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:30

Maanlicht schreef:
Succes met vangen. Laatst een soortgelijke situatie gehad, poes liep een uur lang luid miauwend hier door de straat. Dierenambulance gebeld, die zijn gekomen en hebben de chip gelezen. Bleek een oude demente dame te zijn van 17 jaar die vermist was. Eigenaar is haar komen ophalen.

Naar de dierenarts gaan zou ik niet zo snel doen, dan mag je betalen.
Als de dierenambulance komt en een chip uitleest dan mag de eigenaar betalen, is 12,50.


De meeste dierenartsen lezen gratis chip uit van gevonden dieren hoor. Zo niet de meeste dan wel alle dierenartsen.
Dierenambulance bellen na ze gevangen zijn kan zeker. Maar hun mogen officieel geen katten op halen die niets mankeren! Raskat of niet maakt geen verschil hier in ;)
De meesten rijden ook niet om chip uit te lezen. Immers kat mankeerd niets dus waarom zou een eigenaar dat gaan betalen? Ook raskatten mogen buiten lopen immers ;)
Ga je met katten naar asiel dan zullen ze ook gratis chip uit lezen. Gezien de vindplaats kunnen ze zeggen vanwege langharige vacht dat ze ze houden en hopen dat de baas er om komt als er geen chip is. Echter officieel gezien als er geen chip te vinden is en geen gezondheid klacht dan zal TS ze terug moeten zetten waar ze gevonden zijn ;)
Anders steel je (erg wettelijk gezien) iemands eigendom mogelijk.

Hoe krom het gevoelsmatig ook is he!!

Anoniem

Re: 2 Main Coon katten op een afgelegen plek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:39

Ben ik dan de enige die dit niet zo'n goed idee vind? Ik zou het even afwachten, misschien was het eenmalig of waren ze iets te ver van huis af gedwaald.
Als je dan toch iets wil doen, bel dan de dierenbescherming oid, en laat die gaan kijken.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:54

Joolien schreef:
Ben ik dan de enige die dit niet zo'n goed idee vind? Ik zou het even afwachten, misschien was het eenmalig of waren ze iets te ver van huis af gedwaald.
Als je dan toch iets wil doen, bel dan de dierenbescherming oid, en laat die gaan kijken.

dierenartsen lezen gratis chips uit. raskatten worden meestal niet buiten gelaten, en als ze zo tam zijn hebben die buiten niet zo heel veel kansen.
in het slechtste geval zijn het katten die idd gewoon buiten mogen lopen, kan de DA de eigenaars bellen en kunnen die hun katten ophalen en terug buiten laten lopen
In het beste geval zijn het verloren gegane dieren en is hun baasje dolblij dat hij ze terug heeft.

Ik zou dus ook terugkeren en ze gaan ophalen.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:59

Duhelo schreef:
raskatten worden meestal niet buiten gelaten

Volgens wie niet? Hier in de buurt wemelt het er van. Coons, Noren, oosterlingen (en mijn wannabe-Rus ;) ) maken geregeld een ommetje. Wij weten hier in de buurt ongeveer welke kat bij wie hoort. En een tijdje terug heb ik nog een Brits korthaar ergens gevonden (niet hier in de buurt maar onderweg van paarden naar huis), die is via Amivedi ook weer bij z'n mensen terug gekomen.

TS ik zou vanavond even kijken of Amivedi een pagina heeft voor vermiste en gevonden dieren in jouw omgeving. En als ze daar niet op staan zou ik morgen even terug gaan naar waar je ze gezien hebt om te kijken of je ze kunt vangen.

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:04

ik zou ook even wachten. geen halsbandjes? naam/tel.
mijn (overleden) main coon heeft ook een aantal keer bij de dierenambu gezeten. die vond iedereen gezellig en was dus ook naar iedereen aan het schreeuwen en heel aanhankelijk. ging makkelijk naar de andere kant van het dorp. hij wist altijd de weg terug maar vond mensen te gezellig

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: 2 Main Coon katten op een afgelegen plek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:18

Mijn Coons, Noorse boskat en kruising pers lopen ook gewoon buiten.... zeker de Coon dame gaat ver van huis om muizen etc te vangen...

LufPony
Berichten: 580
Geregistreerd: 07-03-07
Woonplaats: Naarden

Re: 2 Main Coon katten op een afgelegen plek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 23:28

Oké, bedankt voor jullie tips. Ik heb ze nu thuis zitten.. of dit nou een slimme zet is weet ik ook niet.. ik liep naar de plek en riep ze. Ze kwamen meteen. Wel raar dat ze rond 7 daar zaten en nu rond 10 uur nog. (Duurde even voor ik een goede kattenmand kon vinden)

Heb ze nu op een kamer zitten maar geen idee wat verder te doen.. alle meldpunten zijn niet bereikbaar hier in de buurt

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:29

Dan morgen maar even bellen :)

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: 2 Main Coon katten op een afgelegen plek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:30

Goed gedaan TS!

LufPony
Berichten: 580
Geregistreerd: 07-03-07
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 23:31

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb geen kattenbak.. hopelijk houden ze het even vol. Moet morgen ook vroeg werken en ben pas laat thuis. Hoop dat ik vroeg iemand kan bereiken

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: 2 Main Coon katten op een afgelegen plek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:35

Kun je geen bak met zand neerzetten? Straks gaan ze op de grond plassen...

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:36

Je kunt ook een kartonnen doos gebruiken. Even een flinke schep aarde er in. Dat scheelt weer schrobben aan je tapijt/dekbed/vergelijkbaar graafbaar plekje.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:37

Nou ik vind het wel goed hoor dat je ze hebt, lijkt toch alsof ze ergens vreemd beland zijn en niet wisten waar ze waren.
Gelukkig zijn ze iig veilig.
Misschien kun je op fb of andere site voor vermiste dieren iets vinden over ze in de tussentijd?
Misschien heb je iets waar ze toch op naar de wc kunnen, desnoods krantensnippers..