KNHS-statement over ruitergewicht

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 12:35

Bokt.nl / KNHS

Afbeelding
Foto: Marjoow


Heb jij na drukke dag op stal ook zo’n zin in patat en cola? En heb jij ook wel eens het gevoel dat je rijbroek steeds strakker zit?

De meeste ruiters herkennen dit vast wel maar wat nou als er elk jaar een paar kilo bij komt? Is het op een gegeven moment nog wel eerlijk om op je paard te stappen? Bij de KNHS komt regelmatig de vraag wanneer een ruiter te zwaar is om paard te rijden. Dat is nog niet zo eenvoudig vast te stellen en is van veel factoren afhankelijk. De KNHS geeft hiervoor de volgende leidraad mee:

KNHS-statement over (maximum) ruitergewicht in het algemeen binnen de paardensport:
Er wordt al jarenlang onderzoek gedaan naar het effect van het gewicht van de ruiter op het paard. De rode draad in de onderzoeken is dat het paard geen probleem ervaart als hij tussen de 15 en 20% van zijn eigen gewicht draagt (inclusief het zadel). Dat is niets meer dan een leidraad, want er spelen in de praktijk veel meer factoren mee. Daarom is het ook niet zo eenvoudig om dit in de sport te reglementeren met een maximaal gewicht, ook niet als ‘vrije’ regel (hoe sympathiek het ook is). Het ene paard is gespierder of van nature beter geschikt om meer gewicht te dragen dan de ander. Denk aan een groot Gelders paard versus een ranke, kleine volbloed. Wat ook meespeelt is of de ruiter in balans zit en meegaat in de beweging. Een ruiter van 100 kg die goed in balans is, is voor een paard veel prettiger dan een ruiter van 50 kg die de paardenrug zwaar belast en tegen de beweging ingaat. Daarnaast spelen de discipline, het niveau en de intensiteit van de training of wedstrijd een rol, evenals de fitheid en gespierdheid van zowel paard als ruiter. Spring je bijvoorbeeld in de klasse B of moet je paard je over een hoge hindernis van 1.40m tillen? En in welke gang (stap, draf of galop) loopt het paard en hoe lang? Uiteindelijk staat het welzijn van het paard altijd voorop. Als sportbond proberen we ruiters te inspireren om fit te worden en blijven: dat komt bovendien de prestaties in de (top)sport ten goede. De KNHS volgt alle onderzoeken nauwlettend en zal indien daaruit blijkt dat er betere of andere methoden komen met betrekking tot een gewichtsbepaling, in welke discipline dan ook, dit zeker in een hernieuwde overweging mee nemen.

Wil je meer informatie over dit onderwerp? Lees dan dit artikel uit Paard&Sport nummer 1 uit 2017.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:26

Welk statement? Hoezo nieuws? Artikel uit 2017, het is nu 2018.

De KNHS geeft geen statement uit dat vanaf dit jaar paarden en ruiters worden gewogen en indien ruiter plus zadel > 20% van het paard wegen ze niet mogen starten... Dát noemen we een statement.
Niet: we houden de ontwikkelingen in de gaten en kijken wel wat we doen als er andere bevindingen uit onderzoek naar boven komen.

Foaly

Berichten: 4765
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:51

Ik vind die openingszin ook echt heel naar... En inderdaad, een non-statement.

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 14:12

De meeste ruiters herkennen dit vast wel :') Hoezo? Niet echt tactisch geschreven.

heb vertrouwen, houd moed

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 15:15

Er wordt gewoon niks zinnigs gezegd...

Goedgekeurd onderschrift :)

CoonArt

Berichten: 23276
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:31

Citaat:
Een ruiter van 100 kg die goed in balans is, is voor een paard veel prettiger dan een ruiter van 50 kg die de paardenrug zwaar belast en tegen de beweging ingaat.


Euhmmmm...., dus ik mag gewoon rijden met mijn 95 kg?!

Have You Hugged Your Horse Today?

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:35

Ibbel schreef:
Welk statement? Hoezo nieuws? Artikel uit 2017, het is nu 2018.

De KNHS geeft geen statement uit dat vanaf dit jaar paarden en ruiters worden gewogen en indien ruiter plus zadel > 20% van het paard wegen ze niet mogen starten... Dát noemen we een statement.
Niet: we houden de ontwikkelingen in de gaten en kijken wel wat we doen als er andere bevindingen uit onderzoek naar boven komen.


Dát zou wat zijn. Zouden er meteen minder mensen starten? Alhoewel dan mag een paard van 600kg nog steeds 120kg mee sjouwen. Daar komen toch niet veel ruiters boven?

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Supervixen

Berichten: 12750
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:52

CoonArt schreef:
Citaat:
Een ruiter van 100 kg die goed in balans is, is voor een paard veel prettiger dan een ruiter van 50 kg die de paardenrug zwaar belast en tegen de beweging ingaat.


Euhmmmm...., dus ik mag gewoon rijden met mijn 95 kg?!


Tuig komt er ook nog bij en daarbij wordt er ook nog gezegd dat het van meerdere factoren afhangt, bijvoorbeeld de hoogte van de hindernissen als je springt. Ik zou het niet doen met 95kg.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:54

Ik vind de zinsnede wel mooi "een ruiter van 50 kg die een paard ZWAAR belast"....
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 15-03-18 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO


YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:56

Selka schreef:
Ibbel schreef:
Welk statement? Hoezo nieuws? Artikel uit 2017, het is nu 2018.

De KNHS geeft geen statement uit dat vanaf dit jaar paarden en ruiters worden gewogen en indien ruiter plus zadel > 20% van het paard wegen ze niet mogen starten... Dát noemen we een statement.
Niet: we houden de ontwikkelingen in de gaten en kijken wel wat we doen als er andere bevindingen uit onderzoek naar boven komen.


Dát zou wat zijn. Zouden er meteen minder mensen starten? Alhoewel dan mag een paard van 600kg nog steeds 120kg mee sjouwen. Daar komen toch niet veel ruiters boven?


Al het harnachement bij elkaar weegt zo 15kg denk ik. Dan mag je als ruiter dus nog 105 wegen, en die zijn er sowieso. Op een paard van 600 kg dus, en ik denk dat mensen overschatten hoeveel een gemiddelde KWPN'er weegt.

Supervixen

Berichten: 12750
Geregistreerd: 28-04-11

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:58

De leidraad is dus dat er geen leidraad is..

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:45

YellowGray, jij denkt dat een gemiddelde Hollands welvaren kwpner minder weegt?

Wil er niet aan denken wat Shirelief zou mogen mee sjouwen. Arm dier.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:48

Maar met "welvaren" gaat het dus al mis. Als het paard zelf al overgewicht heeft, kan hij volgens de richtlijn een zwaardere ruiter dragen. Terwijl natuurlijk eerder het tegenovergestelde waar is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 18:20

Er moet uit gegaan worden van wat een gezond gewicht is voor het paard. Maar dat lijkt me vanzelfsprekend.
20% vind ik teveel.
Tussen de 15 en 17% meer realistisch.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 18:25

Overgewicht mag inderdaad niet meegerekend worden. Je moet uitgaan van het ideaalgewicht van het paard, of van het huidige gewicht indien dit onder het ideaalgewicht ligt, en als je al wat wilt met het overgewicht, dan moet je het van het ideaalgewicht aftrekken en er dan mee rekenen. Dus stel het paard hoort 550kg te wegen (gemiddelde kwpn'er) en hij weegt 600kg, dan is het het veiligst om met 500kg te rekenen (550-(600-550)=500).

En ja, ik denk dat je, mits je geen uren achter elkaar rijdt (of uitgebreid gaat springen), inderdaad uit kan gaan van maximaal 20% belasting. Maar veel mensen vergissen zich in hoeveel ze inclusief harnachement wegen, die gaan uit van bloot op de weegschaal 's ochtends.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Bonita_Bon

Berichten: 3238
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:03

Wat een slap 'statement', klasse KNHS, knap om met zo veel woorden zo weinig te zeggen en de kans te laten liggen iets voor paardenwelzijn te betekenen...

Ik denk dat ik 'maar iemand van 50 kg die niet meezit is veeeeel erger dan iemand van 100kg die wel mee zit' nog wel het allerergste wat ze kunnen verklaren. Dat is hetzelfde zeggen als "doodgaan aan verbranding is veeeeel erger dan verdrinking" ...

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:17

YellowGray schreef:
Al het harnachement bij elkaar weegt zo 15kg denk ik. Dan mag je als ruiter dus nog 105 wegen, en die zijn er sowieso. Op een paard van 600 kg dus, en ik denk dat mensen overschatten hoeveel een gemiddelde KWPN'er weegt.


Mensen zitten er inderdaad vaak naast wat gewicht betreft. Ik kwam er overigens een tijd terug achter dat ik het gewicht van mijn paard onderschat heb. Luxe type tinker, ziet er ‘sportief’ uit qua bouw, 1.56 hoog. Woog als 6 jarige 495 kg (weegschaal). Laatbloeier en later behoorlijk uitgezwaard, had hem altijd rond de 550 max geschat. Die blijkt in goede conditie dus gewoon 600 kg te wegen. De KWPNers op stal van rond de 1.65 wogen minder, gemiddeld rond de 550 kg en eentje met gezond gewicht maar 520 kg zelfs, niet eens een overdreven rank paardje. De 600 kg paarden waren er maar 2, beide 1.70+.

Maar een van die 1.70+ paarden zou ik geen flink gewicht op durven zetten, rug als een badkuip en zichtbaar moeite met een ruiter van rond de 90 kg. Terwijl mijn uk met dezelfde ruiter geen enkele moeite heeft, en ook met een nog zwaardere ruiter (iets boven de 100 kg, flinke vent) heel makkelijk loopt. Maar het verschil in rugvorm en lendenen tussen deze 2 paarden is enorm. Lange weke rug vs kortere zwaar bespierde rug, en weke lendenen vs brede lendenen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 07:09

Zo mooi om een percentage van het lichaamsgewicht van het paard te nemen, terwijl half Nederland dit niet kan inschatten +:)+

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 08:32

CoonArt schreef:
Citaat:
Een ruiter van 100 kg die goed in balans is, is voor een paard veel prettiger dan een ruiter van 50 kg die de paardenrug zwaar belast en tegen de beweging ingaat.


Euhmmmm...., dus ik mag gewoon rijden met mijn 95 kg?!

Ja, waarom niet? Sommige mensen zijn niet te dik en hebben toch dat gewicht. Moet je dan je hobby opzij zetten? Dan koop je gewoon een paard van 1.70 en go.
Mijn paard is 1.72 met een relatief korte rug, is niet breeds, maar zwaarder dan 600 kg. Dus daar past een ruiter van 100kg zonder problemen op. Zelf ben ik dat gelukkig niet. Het maakt echt uit of je vet bent of gewoon een zware massa hebt. Hoe lenig ben je? enz.
De bmi van mensen mag al niet meer officieel gebruikt worden omdat het van geen kant klopt, hoe wil je dan een paard en ruiter g aan inschatten?
Een bodybuilder mag niet paardrijden? En iemand die wat te vet is dus ook niet? Maar als die wat te vette ruiter dus nu gaat rijden omdat het een leuke hobby is, en daardoor dus vet verbrandt, dat mag niet?

De knhs had best kunnen stellen >120kg incl. tuig mag niet meer, maar je mag mensen niet zomaar wegen. Dan zit je ook met privacy en dat soort dingen.
Ze hadden beter niets kunnen zeggen dan dit nietszeggende.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:11

Zoals in het artikel gezegd zou 95 kilo wel kunnen, maar alleen als je goed kunt rijden.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Ninx

Berichten: 14563
Geregistreerd: 19-07-05

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:13

Wat een gejengel..... als je te zwaar bent ga je gewoon eerst afvallen. Een paard is fragiel, kwetsbaar, en afhankelijk van jouw goede verstand.
Als het gewicht er niet af kan, dan ga je mennen.

Tuurlijk jammer wanneer je er even niet op kunt, maar fantastisch om een mooie stok achter de deur te hebben om weer lekker fit te worden!

soloro

Berichten: 2302
Geregistreerd: 18-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:18

Nabster schreef:
Zoals in het artikel gezegd zou 95 kilo wel kunnen, maar alleen als je goed kunt rijden.


En het hangt er natuurlijk ook vanaf of je lang bent en 95 kilo. Of kleiner en 95 kilo ;) Dus het maakt ook uit waar je vet zit en of het om vet gaat of juist om spieren.

So far you've survived 100% of your worst days. This Too Shall Pass :(:) [o]

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:26

Citaat:
Een ruiter van 100 kg die goed in balans is, is voor een paard veel prettiger dan een ruiter van 50 kg die de paardenrug zwaar belast en tegen de beweging ingaat.

Citaat:
Euhmmmm...., dus ik mag gewoon rijden met mijn 95 kg?!
(...) Sommige mensen zijn niet te dik en hebben toch dat gewicht. Moet je dan je hobby opzij zetten? Dan koop je gewoon een paard van 1.70 en go.
Mijn paard is 1.72 met een relatief korte rug, is niet breeds, maar zwaarder dan 600 kg. Dus daar past een ruiter van 100kg zonder problemen op.


Een breed gebouwd paard met een lage stokmaat en een korte rug is ideaal om gewicht te dragen.

Een ruiter van 95 kilo mag van mij best rijden, maar zit hij of zij 1 centimeter zijdelings uit het lood is dat voor een paard van 1.70 veel belastender dan voor een paard van 1.50.
Denk ook aan opstijgen! (3x 95 kilo= er drukt op dat moment 285 kilo op 1 plek...)

Gebruik je gezonde verstand en vraag het even na bij je leraar natuurkunde (hefboom werking)
...en laat dat dier van 1.70 met rust als je 95 kg weegt.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:32

Wat ik vaak zie bij ruiters die zwaarder zijn is dat ze niet meer in het zadel passen.
Ik ben ook te zwaar, mijn "geluk" (geluk is het niet want het is heel ongezond) zit mijn gewicht voornamelijk rond mijn buik. Waardoor ik ondanks overgewicht nog ruim in een 17,5 inch zadel pas.
Omdat mijn kont en benen niet erg dik zijn.
Maar vaak zie je ruiters achter in de lepel zitten. Dan maakt het gewicht niet meer uit, maar dat is echt een reden om niet te rijden. De druk word dan echt zo verkeerd verdeeld in het zadel.
Dus ook een licht persoon in een te klein zadel valt daar onder.

En daarnaast goed kijken naar het paard zijn bouw.
Geen lange weke rug, maar een stevig korter gebouwd paard. Brede boeg, brede knieen en hoeven.
Dan is stokmaat iets minder van belang.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:33

Ninx schreef:
Wat een gejengel..... als je te zwaar bent ga je gewoon eerst afvallen. Een paard is fragiel, kwetsbaar, en afhankelijk van jouw goede verstand.
Als het gewicht er niet af kan, dan ga je mennen.

Tuurlijk jammer wanneer je er even niet op kunt, maar fantastisch om een mooie stok achter de deur te hebben om weer lekker fit te worden!

En wat als je nu gewoon van jezelf zwaar bent? Die mensen zijn er. Die zijn niet te dik, of te vet of onfit, die zijn gewoon zwaar. Daar ligt dus het probleem.
Is iemand te dik of is iemand gewoon fit en wat zwaar?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alecks, ComscoreBot, kevinsky, MarinkeB, Miekie74, Mnoonn, rosak, Switch2016, Tzatziki, Ubermetrics, willemijn_T en 44 bezoekers