AOV zonder medische keuring

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

AOV zonder medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 14:19

:wave:

Puur om te oriënteren.
Zijn er bokkers bekend met AOV-verzekeringen zonder medische keuring?
Als ik als ZZP'er wil gaan werken wil ik wel verzekerd zijn voor arbeidsongeschiktheid.
Ik heb in het verleden echter een medisch traject gehad waarvan ik bang ben dat dit voor uitsluiting zou kunnen zorgen. Ik ben dus de mogelijkheden aan het verkennen voor een verzekering zonder medische keuring.

Ik ben bekend met het broodfonds/onderling regelen met andere ZZP'ers, echter wordt er bij dit type na een aantal jaar niet meer uitgekeerd bij blijvende arbeidsongeschiktheid.

Tweede optie is het UWV, is iemand hier bekend mee?

En derde optie is Movir, maar dat is bijstandsniveau, ik wil zeg maar wel mijn huis blijven betalen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: AOV zonder medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 14:24

Mocht je nu een baan hebben is het dan niet een optie om parttime zzp-er te worden?? Ik lees vaak dat die verzekeringen zo ontzettend veel kosten en er zoveel haken en ogen aanzitten voor je een uitkering krijgt dat sommige mensen achteraf zeggen dat het weggegooid geld was. Veel geld.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: AOV zonder medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 14:30

Het is voor mij de overweging waard om fulltime ZZP'er te worden omdat het financieël een stuk aantrekkelijker is. :)

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 14:34

Als je een medisch traject hebt gehad dat zou ik dat gewoon melden. Daar komen ze heel gemakkelijk achter door je medische gegevens op te vragen, als je dat weigert nemen ze je niet op in de verzekering.

Wij zijn beiden zelfstandigen. Ik heb een laag-risico beroep, ben bij Movir verzekerd, niet gekeurd en geen gegevens hoeven overleggen. Bijstandsniveau kan ik niet plaatsen, ik ben behoorlijk verzekerd. Wil ik een nog hoger bedrag gaan verzekeren dan moet ik wel gekeurd worden.

Mijn vriend daarentegen zit in de Bouw. Tijdens zijn aanvraag bij Allianz is hij bij het UWV verzekerd geweest, kale verzekering en enorm duur máár geen keuring. Deze hebben wij opgezegd na acceptatie bij Allianz. Omdat hij in een hoog risico groep zit heeft hij zijn medisch dossier moeten overleggen en heeft hij een persoonlijk gesprek gehad, daarna zonder uitsluitingen geaccepteerd. Aanvraag heeft vier maanden gelopen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: AOV zonder medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 14:38

Optie om toch dan zelf zo veel mogelijk te sparen en alsnog van een broodfonds lid te worden. Of inderdaad de premie van een verzekering te betalen. Maar er zal toch, mocht je zonder keuring niets vinden en je wel geweigerd word door alle verzekeringen , een flinke spaarpot moeten zijn igv niet meer kunnen werken.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 14:40

Dat weet ik Maiske, daarom ben ik aan het kijken naar mogelijkheden voor AOV's waar je die medische gegevens niet hoeft te overleggen. :) Dus bij Movir zit je niet per definitie op bijstandsniveau? Dat is goed om te weten!

Bigone, tegen zo'n 50 jaarsalarissen valt niet op te sparen denk ik. :)

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 14:46

Nouja UWV is dan de aangewezen plek, die accepteren je zo en is zo goed als per dag aan te vragen en op te zeggen. Kost je wel een dikke 700 per maand als je het maximum dagloon wel hebben. Geen wachtdagen meen ik maar is volgens mij wel een maximum looptijd.

Een AOV, tenminste bij Movir, kun je inrichten zoals je wil. Die van mij gaat bijvoorbeeld pas na drie maanden uitkeren, die vang ik dus zelf op. Dat icm de hoogte van het te verzekeren bedrag en jouw risico groep bepaalt de hoogte van de premie en of je wel of niet medische gegevens hoeft te overleggen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 14:48

upendo schreef:
Dat weet ik Maiske, daarom ben ik aan het kijken naar mogelijkheden voor AOV's waar je die medische gegevens niet hoeft te overleggen. :)


Maar je zult toch altijd wel meldplicht hebben lijkt me? Vaak moet je toch minstens een vragenlijst beantwoorden waar wel gevraagd wordt over je gezondheid (nu en in het verleden).

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 14:56

UWV is dus een optie.. :j Die 700 euro zal ongetwijfeld aftrekbaar zijn, dus onder de streep wordt dat wel minder.

GDG schreef:
upendo schreef:
Dat weet ik Maiske, daarom ben ik aan het kijken naar mogelijkheden voor AOV's waar je die medische gegevens niet hoeft te overleggen. :)


Maar je zult toch altijd wel meldplicht hebben lijkt me? Vaak moet je toch minstens een vragenlijst beantwoorden waar wel gevraagd wordt over je gezondheid (nu en in het verleden).

Volgens mij niet altijd. Bij UWV accepteren ze je dus sowieso en bij Movir hoef je tot een bepaald bedrag ook geen gegevens te overleggen. Ik vroeg me alleen af of er nog meer verzekeraars zijn bij wie dit mogelijk is.

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 15:07

Dan moet je gewoon een assurantie-adviseur bellen. Die heb je toch nodig als je als zelfstandige wil beginnen je zal meer verzekeringen moeten hebben... in ieder geval een WA maar waarschijnlijk meer. En pensioen? Zal je ook iets mee moeten.

Houd er wel rekening mee dat als je een AOV afsluit je ongeveer 500-700 betaald aan de adviseur voor het advies en het afsluiten. Dit geldt voor elke adviseur omdat er geen commissie meer in de premie opgenomen mag zijn. Daarna willen ze eigenlijk dat je ongeveer 350 per jaar betaald voor onderhoud zodat de polis goed aangesloten blijft bij je situatie. Ik moet bekennen dat ik dat weiger omdat ik zelf wel kan bepalen wanneer mijn polis aangepast moet worden.

Bovenstaande geldt ook weer niet voor het UWV, dat is behalve de maandpremie helemaal gratis maar ookwel heel wat minder kwa dekking.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: AOV zonder medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 15:10

Adviseurs enzo kan ik zo regelen, daar kan ik een doorlopend iets voor afsluiten. :)

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Re: AOV zonder medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 15:36

Nou dan weet je wat je moet doen, een afspraak bij een adviseur maken....

Hier moet je zelf niet mee willen goochelen, het gaat om hele grote bedragen en heel veel kleine lettertjes... Een AOV kan zowel een zegen als een vloek zijn.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: AOV zonder medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:26

Ik heb een AOV bij a.llianz en er zijn twee dingen uitgesloten van vergoeding, namelijk een polsblessure en klachten tgv van allergie/voorhoofdsholteontsteking. Bij mijn huisarts is toen ook medisch dossier opgevraagd. Goed advies is goud waard hoor en laat je zeker door die kosten niet afschrikken. Als je er inderdaad 50 jaarsalarissen mee moet doen, wat is dan eenmalig een paar honderd euro :).

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:32

UWV is dus een optie.. :j Die 700 euro zal ongetwijfeld aftrekbaar zijn, dus onder de streep wordt dat wel minder.


Volgens mij is AOV privé. Niet zakelijk. Dan gaat bovenstaande niet op.


Google is your friend. Wel dus.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: AOV zonder medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 17:43

AOV is wel zakelijk. :)

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: AOV zonder medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:46

Ja, ik zag het.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:50

movir is zeker geen bijstandsniveau. je verzekert namelijk doorgaans een op je omzet/winst gebaseerd dagbedrag wat vervolgens uitgekeerd wordt. medische controle heb je daar wel. strenge toelating, maar fair met uitbetalen. je jan daarbij evt. nog een kantoorkosten verzekering afsluiten voor de vaste lasten die kantoorgebonden zijn. die laatste verzekering kost maar een fractie vergeleken met je AOV premie overigens. waar je wel rekening mee moet houden is wát er verzekerd is. Bij Movir is dat je eigen arbeid. Bij het UWV is dat volgens mij pas wanneer je ook andere beroepen niet meer kan uitoefenen, maar dat weet ik niet zeker.

koeke

Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:15

Maiske schreef:
Dan moet je gewoon een assurantie-adviseur bellen. Die heb je toch nodig als je als zelfstandige wil beginnen je zal meer verzekeringen moeten hebben... in ieder geval een WA maar waarschijnlijk meer. En pensioen? Zal je ook iets mee moeten.
Die adviseur zal niet de UWV optie voorstellen, terwijl dat vaak een prima oplossing is. Andere mogelijkheid is MKB Vangnet. Weet niet of je daar al naar hebt gekeken?

zafan
Berichten: 90
Geregistreerd: 27-05-10

Re: AOV zonder medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:25

Grote kans als er vooraf niet gekeurd er in de voorwaarden is opgenomen dat alls wat voor aanvang vd verzekering al speelde is uitgesloten. Weet niet of je medisch verleden kans geeft op opnieuw AO worden in de toekomst. Zo niet dan hoeft het niet perse een probleem te zijn.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: AOV zonder medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:53

Het ligt er ook aan wat het is he. Je kunt ook altijd je medisch dossier laten verwijderen. En dan is niets meer op te vragen. Als iets 10 jaar terug gespeeld heeft en je bent nu geheel gezond, geen nazorg, dan is laten verwijderen het beste en is het er gewoon niet. Is het medisch verjaard (iets van 15 jaar), dan hoef je het helemaal niet te melden. Ik ga er even van uit dat het nu gewoon 'genezen' is.
Het nadeel van kanker is dat je vaak een levenslang stempeltje krijgt. Maar ik denk als mij dat mocht overkomen dat ik ook mijn dossier laat verwijderen en zeg dat het nooit heeft plaatsgevonden, puur zelfbescherming. En dat verwijderen na afloop van een behandeling (evt. uitzondering is psychisch) zijn ze verplicht. Enige nadeel is dan dat er blijft staan dat het op jouw verzoek verwijderd is. Maar je hoeft dan nooit uit te leggen waarom. Heeft natuurlijk alleen nut als iets echt is afgesloten.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:59

germie schreef:
Het ligt er ook aan wat het is he. Je kunt ook altijd je medisch dossier laten verwijderen. En dan is niets meer op te vragen. Als iets 10 jaar terug gespeeld heeft en je bent nu geheel gezond, geen nazorg, dan is laten verwijderen het beste en is het er gewoon niet. Is het medisch verjaard (iets van 15 jaar), dan hoef je het helemaal niet te melden. Ik ga er even van uit dat het nu gewoon 'genezen' is.
Het nadeel van kanker is dat je vaak een levenslang stempeltje krijgt. Maar ik denk als mij dat mocht overkomen dat ik ook mijn dossier laat verwijderen en zeg dat het nooit heeft plaatsgevonden, puur zelfbescherming. En dat verwijderen na afloop van een behandeling (evt. uitzondering is psychisch) zijn ze verplicht. Enige nadeel is dan dat er blijft staan dat het op jouw verzoek verwijderd is. Maar je hoeft dan nooit uit te leggen waarom. Heeft natuurlijk alleen nut als iets echt is afgesloten.

Echt? Dat wist ik niet, goede tip. Wat bedoel je met ''evt. uitzondering is psychisch''? Igv psychische klachten kun je het niet laten verwijderen?

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: AOV zonder medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 15:35

Dat is fijn om te weten! Met psychisch mag dat dus niet?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:37

GDG schreef:
germie schreef:
Het ligt er ook aan wat het is he. Je kunt ook altijd je medisch dossier laten verwijderen. En dan is niets meer op te vragen. Als iets 10 jaar terug gespeeld heeft en je bent nu geheel gezond, geen nazorg, dan is laten verwijderen het beste en is het er gewoon niet. Is het medisch verjaard (iets van 15 jaar), dan hoef je het helemaal niet te melden. Ik ga er even van uit dat het nu gewoon 'genezen' is.
Het nadeel van kanker is dat je vaak een levenslang stempeltje krijgt. Maar ik denk als mij dat mocht overkomen dat ik ook mijn dossier laat verwijderen en zeg dat het nooit heeft plaatsgevonden, puur zelfbescherming. En dat verwijderen na afloop van een behandeling (evt. uitzondering is psychisch) zijn ze verplicht. Enige nadeel is dan dat er blijft staan dat het op jouw verzoek verwijderd is. Maar je hoeft dan nooit uit te leggen waarom. Heeft natuurlijk alleen nut als iets echt is afgesloten.

Echt? Dat wist ik niet, goede tip. Wat bedoel je met ''evt. uitzondering is psychisch''? Igv psychische klachten kun je het niet laten verwijderen?


Hier bijvoorbeeld een linkje:
https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ ... ossier.htm

Ik ben hier ooit ingedoken omdat ik namelijk dat hele EPD totaal niet vertrouw. Ik ben geheel gezond gelukkig, dus heb geen dossier zeg maar. Maar helaas is bij mij eens een onderzoek met goede uitkomst preventieve gezondheidszorg toch te lang bewaard en sindsdien ben ik hier heel alert op.

https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... ernietigen

https://www.consumentenbond.nl/je-recht ... ch-dossier

Ik kan even niet zo snel iets vinden over de psychische kant. Dat had dan te maken met evt. risico's voor anderen. Maar stel je hebt ooit de diagnose adhd gehad en jij vindt dat je dat niet hebt en je hebt geen medicijnen hiervoor, dan heb je het dus ook niet en moet het gewoon verwijderd worden.


Ben je geopereerd dan zal het operatieverslag bewaard moeten worden, maar niet meer gekoppeld aan jou.
Laatst bijgewerkt door germie op 16-03-18 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: AOV zonder medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 15:39

Goed om te weten! :)

Dan ga ik even in dat psychische stuk duiken. Ding is namelijk dat ik daar last van heb gehad n.a.v. een baan met irreële eisen aan mijn takenpakket, met daardoor psychologische begeleiding..

Zou dus betekenen dat ik voor alle psychische zaken uitgesloten zou worden.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:41

upendo schreef:
Goed om te weten! :)

Dan ga ik even in dat psychische stuk duiken. Ding is namelijk dat ik daar last van heb gehad n.a.v. een baan met irreële eisen aan mijn takenpakket, met daardoor psychologische begeleiding..

Zou dus betekenen dat ik voor alle psychische zaken uitgesloten zou worden.

Nou, volgens mij gaat het meer over gedwongen opname e.d. niet over een keertje een maandje antidepressiva.

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... ch-dossier

Citaat:
Let op: er zijn 2 uitzonderingen. Uw zorgverlener kan uw medisch dossier niet vernietigen als een voorschrift of wet bepaalt dat de gegevens bewaard moeten blijven. Of als uw gegevens bewaard moeten blijven vanwege het belang van iemand anders.
Laatst bijgewerkt door germie op 16-03-18 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt