Toeristische paardenkoetsen verdwijnen uit Amsterdam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Toeristische paardenkoetsen verdwijnen uit Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 06:29

*at5
Overige

Afbeelding
Foto door Klien

De toeristische paardenkoetsen verdwijnen vanaf april 2019 uit het straatbeeld. Het is de Partij voor de Dieren in de allerlaatste raadsvergadering voor de verkiezingen gelukt hun gewenste voorstel er doorheen te krijgen.

Het college liet in januari al weten het voorstel van de PvdD te steunen. Vandaag kwam daar de gemeenteraad op de VVD en CDA na bij. 'Dit dierenleed midden in de stad was mij al jaren een doorn in het oog', zei Johnas van Lammeren vanavond.

Ongeluk op de Dam
'Afgelopen zomer stonden deze paarden zelfs met gevoelstemperaturen van boven de 30 graden midden op de Dam in de volle zon. Het werd hoog tijd om als gemeente in te grijpen.' In 2016 trokken twee plots op hol geslagen paarden midden op de Dam nog een koets omver. De schade bleef beperkt tot enkele schaafwonden maar het incident was de druppel.

'Paardenkoetsen kunnen gezien hun omvang in combinatie met de beperkte snelheid een belemmering vormen voor de doorstroming van het verkeer en dat kan bij drukte leiden tot verkeersonveiligheid', schreef de gemeente al eens.

De koetsen verdwijnen dus niet meteen, de huidige vergunningen lopen nog tot mei 2019 en kunnen niet zomaar beëindigd worden.

Lees hier het voorstel.

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Toeristische paardenkoetsen verdwijnen uit Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 07:25

Goeie zaak.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:00

Absoluut. En ook niet over jaren maar vanaf volgend voorjaar. Het is niet eens dat de dieren het slecht hebben en niet goed verzorgd worden. Maar er is gewoon te druk.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:05

Ik vind het onzin. De paarden lopen al 800 jaar met de koets door Amsterdam.

De koetspaarden worden goed verzorgd. En ze werken een paar uur per dag in stap. Echt geen zwaar werk.
Juist beter voor de gezondheid van de paarden dan een paard dat maar een uurtje per dag loopt.

Echt onzin in mijn ogen. Ik had liever dat de Partij voor dieren zich hard hadden gemaakt voor het redden van de grote grazers in de oostvaardersplassen, maar daar houden ze zich stil.

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Toeristische paardenkoetsen verdwijnen uit Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:07

Heel positief nieuws, en ook dat het vanaf volgend jaar al is.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:08

Maar het gaat er helemaal niet om dat de dieren het slecht hebben. Het gaat er om dat het veel te druk is geworden.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:14

Jennyj01 schreef:
Maar het gaat er helemaal niet om dat de dieren het slecht hebben. Het gaat er om dat het veel te druk is geworden.


Volgens mij was het ingediend onder het mom van dierenleed.
En dat vind ik onzin. De paarden zijn gewend aan de drukte van de stad.

En het is nu ook niet zo dat het verbieden van koetsen in het centrum de doorstroming van het verkeer gaat verbeteren. In het centrum gaat alles stapvoets als je al vooruit komt.

Janouk vindt het prachtig om door de stad te rijden met de koets. Vooral alle aandacht van de kinderen vindt ze geweldig. Ze staat het liefst stil om alle knuffels in ontvangst te nemen.

En de Nachtrit door Amsterdam met traditionele koetsen en kaarslicht in de lantaarns is ieder jaar een genot om te rijden en naar te kijken. En de meeste paarden vermaken zich prima in de colonne.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:18

De partij van de dieren vond het dierenleed. De andere partijen vonden het niet veilig meer. En niet alleen voor de mensen maar ook voor de koetsen en paarden.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:19

Jennyj01 schreef:
De partij van de dieren vond het dierenleed. De andere partijen vonden het niet veilig meer. En niet alleen voor de mensen maar ook voor de koetsen en paarden.


In het centrum van Amsterdam ben je als voetganger en fietser ook niet veilig :D :D

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:30

Je hebt je punt gemaakt hoor. Overbodige regel. Belachelijk besluit.

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: Toeristische paardenkoetsen verdwijnen uit Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:36

Ik vind het erg jammer!
De dieren worden onwijs goed verzorgd en er word echt wel goed op ze gelet.

Te druk?
Politie paarden lopen (dagelijks?) ook uren door de drukte..

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Toeristische paardenkoetsen verdwijnen uit Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:38

Wat fijn voor die koetsiers; hoeven ze niet meer in die drukte en de volle zo'n te werken

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:43

Cerastes schreef:
Ik vind het erg jammer!
De dieren worden onwijs goed verzorgd en er word echt wel goed op ze gelet.

Te druk?
Politie paarden lopen (dagelijks?) ook uren door de drukte..


Die worden daar speciaal voor opgeleid.

Dat één paard het leuk vindt betekent niet dat dit voor de rest ook maar geldt.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Toeristische paardenkoetsen verdwijnen uit Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:49

Dat ze zich eerst eens bezig houden met dingen die er echt toe doen...

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:49

De Shires van Heineken lopen ook gewoon voor de koets (en onder de man) door de stad en die zijn zelfs nog een slagje groter :+

Paarden zien er altijd relaxt uit, slecht zullen ze het niet hebben. Vind het wel jammer, als het om veiligheid gaat hadden ze ze toch ook in minder drukke delen van de stad kunnen laten rijden. En niet overal in het centrum is het altijd even druk.
Dan heb ik liever minder auto's in de stad :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:52

Fenrir schreef:
De Shires van Heineken lopen ook gewoon voor de koets (en onder de man) door de stad en die zijn zelfs nog een slagje groter :+

Jaaaa <3 machtig gezicht is dat.
Ik vind het jammer. Ik zie daar geen zielige paarden staan. Ze staan er behoorlijk relaxed bij, genieten van eten, drinken en ontzettend veel aandacht en knuffels en lopen af en toe lekker een rondje. En in de volle zon? Ze staan in de schaduw van het paleis.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:26

Wicky schreef:
Wat fijn voor die koetsiers; hoeven ze niet meer in die drukte en de volle zo'n te werken


Ja, de partij voor de mensen maakte zich daar ook al druk over.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Toeristische paardenkoetsen verdwijnen uit Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:41

Goede zaak voor zowel paard als koetsier. Ik ben wel benieuwd wat er nu met de paarden gaat gebeuren

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Toeristische paardenkoetsen verdwijnen uit Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:59

Je baan kwijtraken is inderdaad een goede zaak....

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:00

Nabster schreef:
Je baan kwijtraken is inderdaad een goede zaak....

Precies.
En paarden afdanken ook.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Toeristische paardenkoetsen verdwijnen uit Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:12

Ze kunnen zich beter eens druk maken over wat er in de Oostvaardersplaasen gaande is!

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Toeristische paardenkoetsen verdwijnen uit Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:27

Dat ze er niet met spandoeken rondrennen wilt niet zeggen dat ze er niet mee bezig zijn.

En die koetsen in de binnenstad... dat was 800 jaar en 100 jaar geleden misschien nog leuk, maar nu niet meer.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:44

Amaris schreef:
Dat ze er niet met spandoeken rondrennen wilt niet zeggen dat ze er niet mee bezig zijn.

En die koetsen in de binnenstad... dat was 800 jaar en 100 jaar geleden misschien nog leuk, maar nu niet meer.


Spreek voor jezelf. Ik vond het wel leuk.

Ik hoop dat de PvdD zich dan ook gaat inzetten voor dieren die minder in de schijnwerpers staan.

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:52

Rocamor schreef:
Amaris schreef:
Dat ze er niet met spandoeken rondrennen wilt niet zeggen dat ze er niet mee bezig zijn.

En die koetsen in de binnenstad... dat was 800 jaar en 100 jaar geleden misschien nog leuk, maar nu niet meer.


Spreek voor jezelf. Ik vond het wel leuk.

Ik hoop dat de PvdD zich dan ook gaat inzetten voor dieren die minder in de schijnwerpers staan.


PvdD is ook tegen slachten en jagen, dus ja

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:55

janouk schreef:
Jennyj01 schreef:
Maar het gaat er helemaal niet om dat de dieren het slecht hebben. Het gaat er om dat het veel te druk is geworden.


Volgens mij was het ingediend onder het mom van dierenleed.
En dat vind ik onzin. De paarden zijn gewend aan de drukte van de stad.

En het is nu ook niet zo dat het verbieden van koetsen in het centrum de doorstroming van het verkeer gaat verbeteren. In het centrum gaat alles stapvoets als je al vooruit komt.

Janouk vindt het prachtig om door de stad te rijden met de koets. Vooral alle aandacht van de kinderen vindt ze geweldig. Ze staat het liefst stil om alle knuffels in ontvangst te nemen.

En de Nachtrit door Amsterdam met traditionele koetsen en kaarslicht in de lantaarns is ieder jaar een genot om te rijden en naar te kijken. En de meeste paarden vermaken zich prima in de colonne.


Geloof het of niet, maar er zijn mensen die zich ergeren aan het trage tempo van de paarden en de koetsen. Net als dat men zich stoort aan leveranciers die straten blokkeren met hun vrachtwagen en natuurlijk de eeuwige verhuiswagens op de grachten. Vergeet ook niet de bierfietsen en lawaaiboten! De bewoners van de binnenstad zijn in het algemeen een beetje uitgekeken op het toeristenvermaak en daar horen de koetsen helaas ook bij.

Leuk dat jouw paard de knuffels zo gezellig vindt, maar ik heb al in het voorbijgaan gezien dat koetsiers op de Dam erg onvriendelijk zijn als je even een paard wil aaien. Niet dat je ze echt zou willen aaien, want ze zijn van een afstand al te ruiken omdat ze zo smerig zijn.

De nachtrit van Hoofdstad Aanspanning is heel wat anders en heeft met de commerciele koetsen helemaal niks te maken. Het is trouwens ook niet zo dat de Damkoetsen er altijd al waren voor rondritjes, ze zijn er echt heel lang niet geweest. En ja, voor de auto werd uitgevonden waren er heel veel koetsen in Amsterdam.