[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:26

Ah super lieve foto! Ik ben vandaag voor het eerst alleen de bossen in gegaan.
Afbeelding



s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:45

Wat goed van jullie Liek, het zit wel goed tussen jullie he :j

Hoe gaat het verder met jullie en de fjorden?

Ik heb het druk op school (binnenkort een muzische voorstelling, volgende week ouder contacten, veel extra uren door zieke collega's, ...) dus heb vanmiddag even lekker de tijd genomen om te ontspannen met de paarden, dat kan zo veel deugd doen :)

Heb weer les gehad met Jules, gaat steeds beter, hij begint echt door te hebben wat er gevraagd wordt, wat een fijn paard om mee te werken is hij :) Na het les heb ik even oorlog verklaard aan die dikke wintervacht, voorlopig wint de vacht nog, ik kan echt blijven poetsen, er blijft maar haar afkomen, wat ik stiekem niet heel erg vind, extra excuus voor veel tijd met de paardjes O:)

En wat doe je dan, als je baasje je zo lekker kroelt, dan ga je daarna (of als baas van kant verwisseld met het poetsen) lekker knuffelen met je vriendje <3
Afbeelding

Normaal zou hier de smid komen vandaag, maar die ligt er door een blessure een tijdje tussenuit -O- Gelukkig is mijn lesgeefster 'toevallig' ook smid en had ze morgen nog een gaatje in haar agenda om de paardjes uit de nood te helpen :D

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:04

Ja gaat zeker goed! We hebben wel moeite met de galop, ik krijg het gewoon niet voor elkaar om die goed uit te zitten maar met veel oefenen komt dat vanzelf.

Afbeelding

Lekker druk bij jou dan s_v. Wel super fijn dat de les steeds beter gaat! Zo en die vacht. Alles zit onder, mijn auto, mijn kleren en tot overmaat van ramp ook ons huis.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:07

Haha, haren in huis zijn hier ook een dingetje, paardjes staan aan huis, dus ik heb ook geen 'onderweg' om haren te verliezen, als het echt erg is, doe ik buiten mijn kleren uit voor ik binnen ga, haha :D

Galop uitzitten vond ik ook moeilijk, maar ik ben sowieso geen top ruiter :)

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:29

Hier ook eentje die moeite heeft met de galop. Zowel paard als baasje! Helpt ook niet mee dat ze er 'vroegah' ook flink vandoor kon gaan omdat ze balans miste en dan ook niet meer te stoppen was. Ik nam dus vaak al genoegen met 1 rondje (lees:volte) in galop. Daar train je de boel ook niet mee natuurlijk. Inmiddels ben ik een stuk heldhaftiger geworden en zijn we de galop echt aan het trainen. Wat maakt het voor jullie zo moeilijk? Die van mij gaat plat door de bocht en het liefst ook met flinke buitenstelling. Mist gewoon echt kracht..

Afbeelding

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:28

Dan kun je mss eerst beter de balans en kracht gaan trainen met de zijgangen.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:35

Voor Jules is het inderdaad vooral balans die moeilijk is, en dan vooral in rechtergalop. Hij valt dan heel snel terug in draf... En ik kan hem zelf ook gewoon moeilijk uitzitten, maar dat ligt eerder aan mijn capaciteiten als ruiter denk ik :o Lange rechte stukken galop gingen vanzelf, heerlijk, lekker door de weides op buitenrit, wat mis ik dat op dagen als vandaag, maar goed... Al ging dat wel echt beter en beter, van de zomer (of al sneller O:) ) hoop ik lekker te lessen & dan komen we er samen wel, wij hebben dressuurmatig ook geen hele hoge doelen ofzo, vooral werken aan een goede basis & inderdaad balans en kracht, verder is ons doel vooral plezier maken & lekker veel gaan wandelen :j

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:12

Zijn we ook zeker mee bezig hoor Fabster. Maar om galop te verbeteren moet je ook wel galopperen, dat deden we gewoon te weinig.
Ik ben ook geen Anky hoor s_v. Verreweg van zelfs haha. Maar we oefenen lekker verder. Gaat steeds beter!

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:41

In de academische rijkunst komt de galop pas ná de piaff. Dat komt, omdat voor een goede galop heel veel kracht nodig is. Het moet uit de achterkant komen en niet in galop vallen door gewoon keihard te gaan draven. En dat is nog best eens lastig en moet best wat spierkracht voor opgebouwd worden. Vanaf de grond kun je dat ook goed oefenen en rijdend kun je oefeningen doen als uit stilstand of achteruit weg draven. Dan komt de galop ook wel goed. Dan komt er vanzelf een dag dat je uit stap of stilstand weg kunt galopperen. En dan komt er ook een dag dat hij op de volte kan galopperen zonder naar binnen te vallen. En dan kun je het zelf ook beter uit zitten. Een paard steile wand race laten galopperen op de volte zou mijn keuze niet zijn.

Marcella

Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:31

Rechtergalop heb ik geen problemen mee, maar met de linkergalop trek mij rug het niet op de een of andere manier en kan ik niet lekker uitzitten (en dat terwijl de linkerkant zijn makkelijke kant is).

Zo weer eens even naar stal ben benieuwd hoe het met pony is. <3

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:45

Goede tips hier. Nu het weer beter is neem ik het er maar van, dus heb al flinke buitenritten gemaakt. Zo schattig, zijn vriendje stond hem al op te wachten toen we terug kwamen.

Afbeelding
Afbeelding

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:25

Dat is wel schattig, L_iek!

Moet toch nog even ietsover die galop kwijt (sorry dames, wil niet betweterig zijn, maar dit soort dingen blijven in mijn hoofd hangen :o ): ik ‘hoor een aantal van jullie ‘zeggen’ dat het mss meer ligt aan de ruiterkwaliteiten, dat de galop niet lekker gaat. Maar je moet wel bedenken dat ook Ankie een paard niet lekker kan uitzitten als hij eerst heel hard gaat rennen (vaak kop omhoog, dus rug lekker strak: stuiteren gegarandeerd) en dan in galop valt en steil door de bochten gaat. Dat zit niemand lekker uit. Dus niet te streng voor jezelf. Er zijn allemaal leuke oefeningen die de galop (en daarmee ook de zit van de ruiter) verbeteren. Behalve de halt/achteruit en dan wegdraven, kun je ook een hindernis gebruiken (als hij van springen houdt, tenminste. Of wel nog tr rijden valt met een hindernis in de bak. Mijn ouwe fjordenruin Leo vond springen zó leuk, dat hij vanuit elke hoek als een idioot naar de hindernis schoot om eroverheen te mogen. Niet heel praktisch om de galop te oefenen := . En mijn fjordenmerrie vindt springen echt stom. Daar heb ik echt een flink zware balk moeten neerleggen om haar zover te krijgen om haar benen op te tillen, anders ging ze er gewoon dwars doorheen. Eigenwijs een fjordentrekje? O:) ).

Dus hindernisje neerzetten. Je moet er in draf op af. Hindernis moet net hoog genoeg zijn dat ze wel gaan springen en niet er gewoon overheen draven. Dan is de hindernis je eerste ‘galopsprong’. Dan maghij nog 2 of 3 galoppassen doen, maar dan weer in draf. Dit om te voorkomen dat hij weer in de racemodus gaat enniet zijn achterbenen naar achter uitduwt in plaats van naar voren brengt voor een mooi gedragen galop. Zo train je de achterkant en kun je op een dag mss wel een heel rondje doen in galop. En dit kan onder het zadel, maar ook aan de longeerlijn.

Maar Marcella, ik voel ook met jou mee. Ik ben zelf ook scheef en dat merk je toch ook aan he paard :j . Maar ja, kan nou eenmaal niet alles hebben.

Ik zal er nu over ophouden. Tenzij mensen nog meer spelletjes voor de galop willen horen. Ik
Kan er vast nog wel een paar verzinnen :D

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:11

Hier zijn alle tips voor de galop welkom. Bij ons begint het probleem eigenlijk al bij het aanspringen. Ik geef de hulpen waarop Zorro eerst een 'aanloop' neemt. Hij springt dan aan in de goede galop maar ondertussen gaan we al zo hard dat ik de bocht niet eens door durf te gaan. Na een aantal keer proberen lukt het wel om 'netjes' zonder aanloop aan te springen echter springt hij dan in de verkeerde galop aan. Dat springen is wel een goede om eens te proberen.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:17

Wat bij mij heel erg heeft geholpen is vooral veel km maken in galop, zowel buiten als in de bak, het is meestal het gebrek aan kracht en balans wat voor racen zorgt. Als je iets verder bent zijn dingen zoals contragalop, volte 10 meter galop en overgangen draf-galop, galop-draf en stap-galop goede krachtoefeningen voor het binnen achterbeen.

Bente kon in het begin ook bijna de bocht niet om, moest hard draven om in de galop te vallen en nu springt ze netjes op de beenhulp aan met behoud van aanleuning.

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 07:58

Bedankt voor je uitleg Fabster! Dit zijn zeker dingen die we mee kunnen nemen en sommige daarvan oefenen we ook al. Het gekke is dus dat ze vanuit stap en zonder ruiter zelfs vanuit halt wel kan aanspringen! Ook merk ik gewoon dat ik, nu we meer galopperen, aan mezelf kan werken en ik voelde dus dat ik heel erg kneep en aanspande zodra we gingen galopperen. Ik kan er nu al een stuk losser opzitten en daarom weet ik dat er ook een stuk bij mij ligt.

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:12

simoneeee schreef:
Bedankt voor je uitleg Fabster! Dit zijn zeker dingen die we mee kunnen nemen en sommige daarvan oefenen we ook al. Het gekke is dus dat ze vanuit stap en zonder ruiter zelfs vanuit halt wel kan aanspringen! Ook merk ik gewoon dat ik, nu we meer galopperen, aan mezelf kan werken en ik voelde dus dat ik heel erg kneep en aanspande zodra we gingen galopperen. Ik kan er nu al een stuk losser opzitten en daarom weet ik dat er ook een stuk bij mij ligt.


Ik ben nu mijn jonkie (geen fjord) aan het doorrijden. Bij hem lukt galop ook nog niet onder het zadel. Het is voor de paarden een hele andere balans als ze ons ook nog mee moeten nemen. Zeker als je zelf ook niet lekker in balans zit (wat bij mij zo is op hem, want ik rij op een bbp, de buigingen schieten nog alle kanten op, net als zijn snelheid. Hij wil zijn rug nog wel eens vast zetten -het is een stresskip- dus ik stuiter af en toe alle kanten op. Dan is de balans ver te zoeken :D ). Dus we hebben nog iets te oefenen. Gisteren toevallig onze eerste ‘galopsprong’ gehad. Het was nogal nat en hij wilde niet door een plas draven, dus daar sprong hij steeds overheen _O- . Klinkt een beetje suf, maar dit toeval helpt ons allebei om wat meer vertrouwen te krijgen. Het is nogal een heethoofd (en ik ben dus evht meer een fjordentype), dat ik t zelf af en toe ook niet echt leuk vind. Maar het komt vanzelf goed. Veel oefenen.

En alle paarden kunnen vanuit halt aanspringen, kunnen galoppirouetten maken, kunnen piaff, passage en wissels. Moet je maar kijken wat ze doen in de wei, als ze aan het spelen zijn. De kunst is om ze uit te leggen dat ze dat ook op commando moeten doen en dan ook nog zó, dat de ruiter het paard niet in de weg zit :D

Marcella

Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:54

Pirouetten kan die van als de beste in het geval van rechtsomkeert terug naar stal baas het er niet mee die proberen lozen. :')

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:18

Marcella schreef:
Pirouetten kan die van als de beste in het geval van rechtsomkeert terug naar stal baas het er niet mee die proberen lozen. :')

_O-

Marcella

Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:40

Problemen met zitten in de galop kom zeer waarschijnlijk ook door de dubbele vergroeiing in mijn rug bij mij en is weinig aan te doen. ;)

Van 0 naar 35 zit er bij die van mij ook goed op (gemeten met pols gps) incl. pogingen baas lozen die aan de teugels hing. :')

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 16:18

Kun je wel in draf zitten, dan, Marcella? Want die vind ik zelf altijd lastiger. Je kan dan inderdaad wel gaan lichtrijden, maar dat kan in galop natuutlijk ook wel, soort van. In het begin geb ik veel in verlichte zit gegaloppeerd. En hoe beheersder de galop werd, hoe meer je kunt gaan zitten.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:00

Wat een goede tips voor de galop Fabster, leuk om zo te lezen/leren van iemand met veel ervaring, dankjewel voor het delen! :j

Heerlijke foto's komen er voorbij!

Liek, wat een mooie omgeving om te rijden, jullie genieten echt wel van elkaar he :)

Ik denk dat het moeilijke uitzitten bij mij ook eerder te maken heeft met mijn rug, nog een scheve hiero, met een flinke afwijking (bocht zit bovenaan, 37° bij de laatste foto's, torsie over de hele wervelkolom en nu dus ook een flink gekraakte wervel door de val & breuk) ...
Jules kan wel vanuit een rustigere draf aanspringen (vanop de volte om hem daarin te ondersteunen, maar ook vanaf een rechte lijn) en loopt aan de longe/los ook mooi gedragen in galop, al blijft zijn rechterhand dan ook moeilijker...

Draf doorzitten is ook lastiger hier, maar aangezien Jules zo'n 'zetel' is, lukt dat wel, beter dan de galop :) En lichtrijden biedt inderdaad ook verlichting als ik lang heb doorgezeten :)

Ben benieuwd wat het rijden gaat geven als we terug groen licht krijgen, vind dat wel een beetje spannend, maar heb er ook zo veel zin in :) !

Ik heb zo heerlijk genoten van mijn paardjes vandaag <3
Vanochtend vroeg...
Afbeelding

En vanmiddag gewoon lekker poetsen, ben ruim een uur bezig geweest, kan daar zo van genieten, lekker in het zonnetje, paardjes die elkaar beginnen kroelen, ... Jules was ook echt helemaal zen. Merk dat onze band echt zo veel sterker is geworden door alles wat we mee hebben gemaakt :+:
Afbeelding

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...


Marcella

Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:31

Doorzitten draf is helemaal een drama zullen het ook maar niet over hebben hoeveel pijn ik dan ook na afloop heb. :=

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:33

Weer ff een plaatje van Palm, bijna 4. Gisteren is tandarts geweest en zijn wolfskiesjes verwijderd. Ga hem in de zomer waarschijnlijk onder zadel rijden. Doe nu wat grondwerk en lange lijnen. Gaat best goed.
Ik twijfel erg over zijn manen, welke coupe? Ik denk toch aan een mooie boog. Omdat hij zo wit is zien veel mensen niet dat het een fjord is. Wat vinden jullie?

Afbeelding

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:59

Ik vind alles mooi. De reden dat ik lange manenheb bij mijn fjorden, is dat ik het teveel werk vind. Het gaat er natuurlijk om wat jij mooi vindt. En dat andere mensen niet zien dat het een fjord is, maakt dat uit? Jij weet toch wat je hebt? Dus lekker doen wat jij mooi vindt. Ik vind hem echt prachtig zo :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 33 bezoekers