Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
x_Rebecca

Berichten: 5794
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 08:52

Met wassen bedoel ik doordrenken met sebacil. Ik weet wat jij vindt van het behandelen op de manier van sokken er af en alles, dat laat je vaak genoeg weten.

Ik vroeg om de ervaring van BoRo die het paard wel heeft laten inspuiten.

You breathe oxygen? Oh my! We have so much in common! :')



Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 10:15

Ik ben blij dat ik mijn merrie 6 maanden geleden met pour-on van onze koeien heb behandeld. Werkte als een tierelier :)
Maar daarvoor had ik wel even een gesprekje met onze DAP, zij hadden het nog nooit gebruikt bij paarden. Hij wou het ook niet voorschrijven ivm ons bedrijfsbehandel- en bedrijfsgezondheidsplan. Gelukkig hadden we nog voorraad :D Vorige maand kwam de veearts langs om onze kalfjes te enten en toen hebben we het er nog uitgebreid over gehad, ze vond het helemaal geweldig en zou het ook gaan toepassen bij paarden waarbij niets lijkt te helpen :)

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 12:31

ik zal vanavond de namen even opschrijven. We hebben soort van "behandelplan" gekregen.
Vorige week zondag gewassen met bye-mite, gisteren weer. Vorige week buik en benen eerst gewassen met betadine shampoo. Toen was ze al lekker nat. Met zweetmes drooggegetrokken, daarna overspoeld met bymite. Lekker onder het solarium drogen. Deze week alleen bymite. Vrijdag moet ik haar buik en benen dan wassen met die andere shampoo (naam volgt iets voor katten/honden). 2 weken lang 2 x per dag smeren met een spray. Maar goed ik kom er nog op terug! Het ziet er in ieder geval al een stuk rustiger uit, behalve de 2 plekken op haar voorbenen.

Those we love don’t go away, maar wat mis ik haar ons Kwinneke. 24.05.2007 - 13.07.2023

Tinker Kwiny
Sindy
Now I am a warrior!
- demi lovato-

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:49

Fijn dat het al beter gaat!
Heb je het behandelplan van de dierenarts gekregen, en staat daar echt om de 7 dagen behandelen?
Het beste is om precies 10 dagen tussen de behandelingen aan te houden. Dat heeft met de levenscyclus van de mijten te maken. Na 10 dagen zijn de meeste eitjes uitgekomen, maar hebben de oudste mijten nog geen nieuwe eitjes gelegd waardoor je zo veel mogelijk mijten tegelijk doodt.

Waar zitten de plekken op de voorbenen? Als je in de kootholte voelt, is deze dan dun en glad, of voel je daar een rimpel of een plooi? Wondjes kunnen namelijk ontstaan door het bijten aan de benen door de jeuk van de mijten, maar kunnen ook ontstaan door slecht werkende lymfeklieren wat heel veel voorkomt bij tinkers. Als je de oorzaak weet dan kun je wat gerichter behandelen :)

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

BoRo

Berichten: 283
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:48

x_Rebecca schreef:
BoRo schreef:
Lastig al die mijten! Ik heb mijn paard wel laten spuiten..... Op advies van de da. Ik ben ook benieuwd welke shampoo en smeersels!


Wat is jouw ervaring daar mee?
Mijn pony wordt helemaal gek van de jeuk aan haar achterbenen vooral. Het lukt me niet om het onder controle te krijgen. Al heel vaak gewassen, sokken er af gehaald, smeerseltjes, DA er al meerdere keren bij gehad. Ben ondertussen aardig moedeloos...


Tja ik heb positieve ervaring met spuiten. Ik weet dat, wat je ook spuit, spuiten altijd een risico is. Maar wat voor mij belangrijk is, is dat ik weet dat de da de juiste dosering spuit. Als je dat middel voor schapen en runderen gebruikt, weet ik niet zeker of je de juiste dosering voor een paard gebruikt. Ook voor gevolgen langere termijn. Dus ik ben blij met spuiten tegen mijt, sokken scheren en dan meerdere malen wassen met hoe heet dat spul ook alweer.. :-)

BoRo

Berichten: 283
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:50

het enige probleem wat ik nu heb is dat mijn beenbeschermers allemaal zakken door de gladde geschoren beentjes!!

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:33

Hallo allemaal, gezien ik weinig ervaring heb met alles wat in de topictitel staat, kom ik hier even langs voor advies. Wellicht kan iemand het herkennen.

Afgelopen najaar kreeg mijn paard rasp (?) op een been, na een bezoek van de osteopaat gingen we een aantal dagen aan de hand stappen en bij het terugzetten in de box ging ze stampen. Korstjes en dik been en behandeling gehad daarvoor. De jeuk bleef en uiteindelijk met sebacil gewassen. Daarna bleef de jeuk wel, maar veel minder erg naar mijn gevoel. Afgelopen weekend een wondje aan haar andere been, hoog op het binnenbeen. Zat een net korstje op en goed schoon gehouden, gewassen en honingzalf gesmeerd. Ook hier is de veearts voor langs geweest.

Nu kwam ik gisteren op stal, even de modderbenen spoelen en been controleren en zie ik dat er grote plekken kaal zijn rondom het wondje. Het haar valt er zo in plukjes vanaf. Ik heb al veel contact gehad met de huidige veearts, maar die wil het vooral aankijken.

Temperatuur is goed, energie is goed, eet voldoende en is een warmbloed. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik overweeg een second opinion te gaan nemen, want ik wil haar echt van de jeuk af helpen.

Ik ga ook even een vitamineboost halen en haar op vitaminebrokken zetten.

Hierbij een foto:
Spoiler:
Afbeelding


Linksboven zit een kale plek en midden naar rechtsonder ook.

BoRo

Berichten: 283
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:05

Tja ik zou een andere da hier naar laten kijken........ Mijt kan kale plekken veroorzaken... Als het mijt of mok oid is, lijkt mij aankijken niet hepen. Jeuk stampen etc lijkt mij niet prettig voor het paard.

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 09:59

Iemand hier ondertussen al meer ervaring met finecto+ of dat nieuwe spul van galopping goop voor de mijten?

Brandon :+:

DeCobvan

Berichten: 562
Geregistreerd: 10-10-10
Woonplaats: Kerkwerve

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:15

Hoi Sakura, ik kan helaas je foto niet bekijken, laad maar voor een klein stukje...
Maar hoe vaak heb je gewassen en hoeveel dagen heb je tussen de eerste wasbeurt en de tweede wasbeurt gelaten?

plukken haar die je er makkelijk uit kan trekken, lukt meestal rond rasp plekken maar gezien ik je foto niet kan openen wil ik me er niet teveel over uitweiden.

mijten veroorzaken de jeuk dus die moeten bestreden worden.

Nieky, Ik hoor geen positieve ervaringen over Finecto, zelf ook niet van plan om te proberen. ;)
Andere middel bij mij ook nog onbekend., dus daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Tot nu toe nog steeds tevreden over Cydectin pour on.

DalaRuanDenzel O'SheaHolly Of FinlaystablesGlendaloughFenore's Hugo Cava
De Cob van Schouwen
https://www.facebook.com/decobvanschouwen

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 14:23

helaas gevonden dat mijn paard luizen heeft :\

Mijn eigen da doet geen runderen meer, zo kan ik ook niet aan cydectine komen helaas... heeft iemand nog iets staan dat ik over kan kopen?

Anders moet ik een dierenarts van veraf laten komen volgende week

x_Rebecca

Berichten: 5794
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 15:17

Kun je niet een veeartsenpraktijk opbellen? Ik krijg het altijd mee zonder dat ze ooit bij mijn paard zijn geweest.

You breathe oxygen? Oh my! We have so much in common! :')


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:10

Ik heb er twee gebeld, ze geven het niet mee zonder bezoek- dat waren de enige twee die ook daadwerkelijk open waren (en de praktijken bij ons in de buurt behandelen geen runderen, dus hebben het niet).

Ik mag spul gebruiken van een goede vriendin, dus ik ben even onder de pannen, hoop ik :)

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:25

Agradi verkoopt spotinor, heb het ook gebruikt bij 2 tinkers. Werkt ook prima!
Wel even er bij vermelden dat mijn merrie allergisch er op reageerde en er wat plekken van kreeg,.
maar daar geen verdere schade van heeft ondervonden.
Werkt trouwens niet tegen mijt!!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:48

Dat heeft ze inderdaad, dus de volgende fles die op stal komt, betaal ik :) (wel zo eerlijk)

marley93

Berichten: 6018
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:14

Beetje late reactie, maar wat ik bij luizen doe is helemaal goed insprayen met Veerust (deken ook als paard die om heeft) en dan na 10 dagen de behandeling herhalen ivm neten die dan uitkomen. Werkt ook super!

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Pikachu2004
Berichten: 121
Geregistreerd: 15-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:23

Hoi iedereen

Weet iemand toevallig wat dit is?

Afbeelding

Ik heb het haar wat daar zat wat weggeknipt

Afbeelding

x_Rebecca

Berichten: 5794
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:31

Lijkt haast wel ringworm.

You breathe oxygen? Oh my! We have so much in common! :')


Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:31

Hooi, ik kom even binnen vallen. Ik ben op zoek naar dé oplossing voor 4 tinkers met mok. Het zijn niet mijn eigen paarden en het is dus niet een oplossing om even de sokken af te scheren in dit geval. Wat zijn vandaag de dag alle mogelijkheden op een rijtje? Wat werkt het beste? (Referentie naar een dergelijke post is ook prima).

De tinkers staan het grootste deel van de tijd op dit moment in r paddock, als het land het toelaat staan ze even op de weide. Ze krijgen een mix van hooi en kuil en 1x per week een vitaminebrok. Het land is van origine koeiengrasland maar wordt niet meer als dusdanig onderhouden.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:13

Ik zou allereerst proberen het kuil volledig te vervangen door hooi. En grote kans dat ze ook mijten hebben want mok komt vaak door mijten. Het is er de tijd voor. Er zijn verschillende middeltjes tegen mijt, o.a. Bye-Mite.

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:20

Hoi, ik meld me ook. Denk niet dat ik hier ooit gepost heb maar zit dus met een probleem (anders was ik hier niet natuurlijk haha)

Kleine situatieschets;
Ik heb 2 Clydesdales, eentje van 10 jaar die is hier nu 3,5 jaar. En eentje van bijna 2 jaar, die is hier nu 1,5 jaar.
De oudste heeft perfect gladde, gezonde benen en heb ik echt nog nooit problemen mee gehad.
De jongste... die heeft het ene probleem na het andere.
Dit is nu de tweede keer dat hij zijn volledige achterbeen heeft open geschuurd... Het lijkt telkens te komen nadat hij binnen heeft gestaan. In januari is hij met zijn been in de draad vast komen te zitten (ja ook dat nog, vraag me niet hoe) en kwam hij op boxrust. Na 3 weken mocht hij terug buiten en nog geen week later was 1 achterbeen helemaal opengeschuurd.
Door het stro? Door de voeding? Ik weet het niet, dit kwartje is pas sinds vorige week gevallen bij mij. Daarvoor was het altijd een vraagteken wat de oorzaak was.

Ik heb hem vandaag voor de tweede keer gewassen met sebacil maar merk echt totaal geen verbetering sinds die eerste keer vorige week, het was gewoon open en zelfs aan het bloeden vandaag..
Hij heeft dectomax gekregen afgelopen zaterdag, ook hiervan nog weinig te merken maar hij moest sowieso ontwormd.
Ik twijfel nu heel erg of het wel mijt is, omdat: het maar op 1 been blijft, het niet weg gaat door de sebacil en omdat zijn weidemaatje totaal nergens last van heeft.
Vorige keer waren het ook enkel de twee achterbenen, nu zelfs maar 1 achterbeen.
Dit was zijn been vorige week net voor de eerste behandeling. Ik had hem hiervoor al eens behandeld met vlooiendruppels voor honden op aanraden van iemand. Omdat het zo stijfhard aan het vriezen was en ik wou hem niet helemaal wassen met dat weer (dom dom dom zo blijkt nu, spijt komt altijd te laat)

Afbeelding

Ik wil wel scheren maar op dit moment is het been precies nog meer geïrriteerd als voor de behandeling en is er maar weinig haar meer over om te scheren :(
Heb er honingzalf op gedaan maar die heeft niks gedaan, vandaag groene leem zalf er op hoop dat dat wat doet.

Maar ik ben nu vanalles aan het proberen en wordt plat gegooid met tips die blijkbaar niet werken. Ik wil alles proberen als ik weet dat het helpt, maar krijg zo het idee dat ik alle opties zowat heb gehad en niks lijkt te helpen.
Ben ik te snel? Misschien moet de sebacil nog werken, de dectomax... Zijn het wel mijten?

Sorry, ik kan geen korte verhalen schrijven. Heb de akelige gewoonte van de eerste keer zo volledig mogelijk te willen zijn :P

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:09

Wat voer je? Luzerne, zetmeel, suiker, eiwitten, voordroog kunnen allemaal jeuk veroorzaken.

Hoe heb je de benen met Sebacil gewassen en heb je ook dekens, borstels en stal(wand) gedaan. Hoeveel tijd tussen 1e en 2e behandeling.
Op open wonden zou ik trouwens geen Sebacil doen.
Laatst bijgewerkt door Mara2000 op 21-03-18 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:10

subli zonder + onbeperkt hooi..

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:16

Mara2000 schreef:
Wat voer je? Luzerne, zetmeel, suiker, eiwitten, voordroog kunnen allemaal jeuk veroorzaken..


Hoe heb je de benen met Sebacil gewassen en heb je ook dekens, borstels en stal(wand) gedaan. Hoeveel tijd tussen 1e en 2e behandeling.
Op open wonden zou ik trouwens geen Sebacil doen.

In Subli Zonder zit luzerne en 33% zetmeel dus dat zou je eens kunnen veranderen om te kijken of dat verschil maakt. Mijn Tinker krijgt geen luzerne meer

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:20

Ik heb hem volledig met sebacil gewassen, hij draagt geen dekens en komt niet op stal, heb hem bewust dus ook niet geborsteld.. Er zat een week tussen de behandelingen in overleg met de DA..
Dat van die open wonden hoorde ik gisteren inderdaad ook pas, raar dat mijn DA dat dan voorstelde want die heeft wel gewoon de wonde gezien :(
Morgen ben ik pas weer vrij, dan wil ik een DA terug laten langs komen..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bronsveen, Earth, Googlebot, Iejoorr, M_Vainqueur en 29 bezoekers