Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Babootje

Berichten: 26186
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:07

Some have no fun at all...


Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:33

jannico schreef:
Interessant artikel, had het al is gelezen in de originele publicatie. De auteur zelf tjah ik wel benieuwd wat jullie daar van vinden:

[ Video ]

Deze man richt mooi af !!! Ik zie een africhter aan het werk, niet een klaar paard. Ik denk dat daar ook het probleem zit.
Als men alleen uitgaat van één benadering van rijkunst, dan moet een combinatie op een bepaald moment [tijd van africhting, leeftijd paard, kunde ruiter, et cetera] er op een bepaalde manier uitzien. Aangezien tegenwoordig de 'wedstrijdsport' veelal als 'leidbilder' worden gebruikt, voldoen veel de 'beelden' van veel alternatief werkende africhters niet. Maar wat uiteindelijk telt is het resultaat [inzover dat het niet verkregen wordt door aperte dierenbeulerij] .
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 27-02-18 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:36

knollentuin schreef:
Hoe gaat 't nu met je paard herfstdraad?
Mooie posts fsca en jannico, duidelijke info


Paard staat stil, ik ben naar Wolvega geweest voor onderzoek en ga misschien nog voor second opinion naar De Bosdreef in Moerbeke. Niet omdat ik twijfel aan de diagnoses, maar wel aan de prognose en behandelmethodiek die is geopperd in Wolvega.

Het verhaal heeft een staartje, ben benieuwd wat voor staartje precies.

knollentuin
Berichten: 10385
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:09

Ok, wat hebben ze gevonden dan? & wat raden ze aan?

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 00:19

knollentuin schreef:
Ok, wat hebben ze gevonden dan? & wat raden ze aan?


Zodra het allemaal wat rustiger is en ik zeker weet dat ik kundig genoeg ben om mijn paard te revalideren. Mocht het een optie zijn voor het paard om uberhaupt te revalideren. Dan plaats ik een update maar wellicht netter om hierover verder te gaan in pb. Het is namelijk niet topic gerelateerd imo.

knollentuin
Berichten: 10385
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 00:25

Ik denk eigenlijk wel, jij vroeg je mening over 't bewegen va je paard en toen zijn er verschillende meningen gepost, ik vermoed dat er een aantal gelijk hebben gehad en je paard dus niet goed is, ik zie daar een les in voor degenen die zeiden dat het allemaal wel meeviel, als ik het mis heb ook prima dan per pb, maar ik doe weinig met pb, ik heb momenteel weinig tijd om alles bij te houden

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 01:05

knollentuin schreef:
Ik denk eigenlijk wel, jij vroeg je mening over 't bewegen va je paard en toen zijn er verschillende meningen gepost, ik vermoed dat er een aantal gelijk hebben gehad en je paard dus niet goed is, ik zie daar een les in voor degenen die zeiden dat het allemaal wel meeviel, als ik het mis heb ook prima dan per pb, maar ik doe weinig met pb, ik heb momenteel weinig tijd om alles bij te houden


Er is zeker iets wat niet klopt, er is alleen nog niet compleet duidelijk wat. Vind het zelf prettiger een goede en volledige diagnose te delen dus wacht nog even de andere kliniek af. Met name omdat de geluiden vanuit de ene kliniek totaal niet stroken met de geschetste prognose/behandelswijze. Het is verder geen staatsgeheim hoor; maar er is nog weinig rijkunstigs aan zo.

Ben wat dat betreft niet van plan mijn ‘case’ te laten gebruiken om mensen een ‘lesje’ te leren. Mensen hebben vanuit hun oprechtheid hier advies gegeven. Wanneer mensen blijven posten en volgen, lezen ze vanzelf dat ze het toch niet helemaal bij het juiste eind hadden. Misschien dat iemand er wel net zoveel van leert als ik, maar dat is hun keuze. Ik heb mijn eigen twijfels gevolgd en ben toch nog eens naar een dierenarts geweest. Je hoeft niet te vermoeden dat het paard niet goed is, want dat is inderdaad het geval. Echter speelde bij mij de twijfel nog steeds (na een jaar omdokteren) of dit kwam door een lichamelijk probleem waarbij het paard alleen een ander lichaamsgebruik aan moest leren óf een lichamelijk probleem wat met juiste training niet op te lossen valt. Er was mij namelijk door een dierenarts geadviseerd ‘hem erdoorheen’ te rijden waar ik mijn twijfels bij had als juiste oplossing. Deze twijfels bleken gegrond na al het commentaar hier, overigens denken een aantal mensen in mijn omgeving nog steeds dat ik harstikke gek ben en er niets mis is met mijn paard.

Heb nooit filmpjes gepost met de vraag; beweegt dit paard wel goed? Wel met de vraag; wat valt hier rijtechnisch aan te verbeteren.

knollentuin
Berichten: 10385
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 01:19

Ah duidelijk, wat ik altijd belangrijk vind bij dit soort gevallen dat je je onderbuik gevoel volgt en als je twijfelt door gaat zoeken. Er is helaas geen toets manier om de juiste weg te kiezen, je gaat ergens aan beginnen en de tijd wijst uit of het de beste optie was, best moeilijk ook omdat die dieren het gewoon niet zeggen.
Daarom zie ik er juist wel een les in omdat gewoon niet alles met rijden op te lossen valt, een beetje stijf, spierpijn, struikelen, zijn signalen die je in mijn ervaring altijd serieus moet nemen en uit moet zoeken of het paard wel fysiek ok is. Is je paard fysiek ok kun je met gerichte training aan de slag.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

pien_2010

Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:19

Sterkte Herfstdraad, klinkt niet leuk!

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:41

ik volg dit topic al een tijd mee (in stilte). ik ben het ermee eens dat het een heel interessant artikel is. er wordt te weinig ingezet in de paardensport (naar mijn mening) op het fun gehalte. vaak krijg je dan al scheve blikken en wordt je niet als serieus ervaren.

ik heb zeer lange tijd bij een 'bekende' getraind. het was elke dag "arbeiten". als ik eens een rust dag voor mijn paard opperde was dit onzin...

ik ben begonnen met springen (op die stal nog) na een halfjaar begon mijn paard met stoppen voor de sprong. dit was niet van haar gewoonte! ik moest nog veel leren met springen maar ik wist dat er iets niet juist zat. maar volgens mijn trainer was ik een slechte ruiter en moest ik ze er maar "doorheen" rijden. het resultaat: een nijdige merrie die niets meer wou...

uiteindelijk na lang twijfelen van stal veranderd (privé). de eigenaar zag mijn paard , duwde op een paar punten (onderaan de buik, bij de schouder, op de rug). mijn merrie zakte op de grond van de pijn. ik wist niet wat ik zag! conclusie: maagzweren!

nu enkele maanden later, heb ik mijn rijstijl totaal veranderd en mijn paard begint eindelijk terug wat plezier te krijgen!

om een lang verhaal kort te maken,

Just have fun!

Kira Dancer van Oz v. Esperanto van Paemel
Kitana v. Chacco boy

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:10

Nana_x0x schreef:
ik volg dit topic al een tijd mee (in stilte). ik ben het ermee eens dat het een heel interessant artikel is. er wordt te weinig ingezet in de paardensport (naar mijn mening) op het fun gehalte. vaak krijg je dan al scheve blikken en wordt je niet als serieus ervaren.

ik heb zeer lange tijd bij een 'bekende' getraind. het was elke dag "arbeiten". als ik eens een rust dag voor mijn paard opperde was dit onzin...

ik ben begonnen met springen (op die stal nog) na een halfjaar begon mijn paard met stoppen voor de sprong. dit was niet van haar gewoonte! ik moest nog veel leren met springen maar ik wist dat er iets niet juist zat. maar volgens mijn trainer was ik een slechte ruiter en moest ik ze er maar "doorheen" rijden. het resultaat: een nijdige merrie die niets meer wou...

uiteindelijk na lang twijfelen van stal veranderd (privé). de eigenaar zag mijn paard , duwde op een paar punten (onderaan de buik, bij de schouder, op de rug). mijn merrie zakte op de grond van de pijn. ik wist niet wat ik zag! conclusie: maagzweren!

nu enkele maanden later, heb ik mijn rijstijl totaal veranderd en mijn paard begint eindelijk terug wat plezier te krijgen!

om een lang verhaal kort te maken,

Just have fun!


Mooi voorbeeld
Zonder je tegen te willen spreken, een paar opmerkingen:
-Ik heb geen rustdagen in mijn training, maar daarvoor is mijn training ook zeer ontspannen en het ínspanningsniveau is niet erg hoog en kort van duur. Waarbij ik een wandeling waar ik mijn paard stevig de pas erin laat zetten ook onderdeel van het training zie.
-Naar mijn ervaring zijn het juist de 'mindere'onder de sportstallen die voortdurend op prestaties drukken. Bij die sportstallen waar ik verkeerde werd zeer gewezen op de geestelijke ontspanning van het dier en de noodzaak om tijdens het werk het plezier erin te houden. Dus de veronderstelling dat 'werk' en 'plezier' elkaar tegengestelde moeten zijn is volgens mij niet juist. [Ik beweer niet dat Nana_x0x dat geschreven heeft, ik geef slecht mijn aanvullende mening]

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:18

Nana_x0x schreef:
ik volg dit topic al een tijd mee (in stilte). ik ben het ermee eens dat het een heel interessant artikel is. er wordt te weinig ingezet in de paardensport (naar mijn mening) op het fun gehalte. vaak krijg je dan al scheve blikken en wordt je niet als serieus ervaren.

ik heb zeer lange tijd bij een 'bekende' getraind. het was elke dag "arbeiten". als ik eens een rust dag voor mijn paard opperde was dit onzin...

ik ben begonnen met springen (op die stal nog) na een halfjaar begon mijn paard met stoppen voor de sprong. dit was niet van haar gewoonte! ik moest nog veel leren met springen maar ik wist dat er iets niet juist zat. maar volgens mijn trainer was ik een slechte ruiter en moest ik ze er maar "doorheen" rijden. het resultaat: een nijdige merrie die niets meer wou...

uiteindelijk na lang twijfelen van stal veranderd (privé). de eigenaar zag mijn paard , duwde op een paar punten (onderaan de buik, bij de schouder, op de rug). mijn merrie zakte op de grond van de pijn. ik wist niet wat ik zag! conclusie: maagzweren!

nu enkele maanden later, heb ik mijn rijstijl totaal veranderd en mijn paard begint eindelijk terug wat plezier te krijgen!

om een lang verhaal kort te maken,

Just have fun!


geniet er van, want dat is juist wat paardensport zo leuk maakt, de boog moet niet altijd gespannen moeten staan: Less is more

als humae sporter moet ik ook regelmatig even stoom afblazen waarom een paard dan niet, vanuit de ontspanning de inspanning vragen en telkens de grens een stukje verleggen, mentaal moet het paard ook in balans komen om het aan te kunnen

leuk dat je deze ervaring en beleving deelt

Babootje

Berichten: 26186
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:22

Ik hoorde van mijn instructrice dat Carl Hester zijn paarden ook maar 4 x per week gedurende een half uur echt traint. Waarbij ook veel afgewisseld wordt in het trainen van de spieren. Zo voorkom je ook blessures.

Wij rijden ook niet meer dan 4 x per week. Voor de rest longeren we wat en staat ie lekker buiten.
We oefenen ook niet eindeloos de onderdelen voor de wedstrijd en bij het losrijden al helemaal niet. Hij leert het een keer en nemen het een paar x per week door. 2 x per week wordt wat meer proefgericht gereden en de andere 2 x vwnw / ontspanning.
Ik moet zeggen dat we wel boffen met een ontzettend slim paard. Hij heeft erg snel door wat de bedoeling is en doet altijd zijn best. Daardoor is werken met hem echt een feest.

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:00

@kadankovitch ik heb ook geen rustdagen maar wel dagen waarin we voor haar "leuke" dingen doen. zoals inderdaad gewoon goed gaan wandelen (top conditie training). ik longeer ook met dubbele lijnen maar in plaats van "weer" in de piste te werken ga ik in de wei aan de slag of op een graspiste van ons (vlakbij de weides). gewoon om toch maar weer eens iets anders te doen. het gaat niet perse om de fysieke inspanning van mijn paard ( want veel "werken" doet ze wel) maar eerder de mentale belasting die is verminderd (voor haar).

Kira Dancer van Oz v. Esperanto van Paemel
Kitana v. Chacco boy


Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:03

Nana_x0x schreef:
@kadankovitch ik heb ook geen rustdagen maar wel dagen waarin we voor haar "leuke" dingen doen. zoals inderdaad gewoon goed gaan wandelen (top conditie training). ik longeer ook met dubbele lijnen maar in plaats van "weer" in de piste te werken ga ik in de wei aan de slag of op een graspiste van ons (vlakbij de weides). gewoon om toch maar weer eens iets anders te doen. het gaat niet perse om de fysieke inspanning van mijn paard ( want veel "werken" doet ze wel) maar eerder de mentale belasting die is verminderd (voor haar).

Ik ben het met uw standpunt eens. Ik geloof ook niet dat ik ergens heb gesteld dat het om fysieke inspanning draait.

ik was juist van plan mevr. Babootje te antwoorden dat hetgeen zij buiten het werk rekent, ik ook 'werk' noem, zoals spelen op de wei, een buitenwandeling, hem/haar gecontroleerd eens lekker laten vetzen, waarbij het dier niet de indruk krijgt dat het 'werk' is, maar ik het wel zo bedoel. Ook het verkrijgen van een fijne verstandhouding tussen paard en ruiter zie ik als werk. Ik heb daar geen tijd op, maar ik streef erna om elke dag met mijn paard op een of andere manier bezig te zijn.
Ik ben over de jaren tot het inzicht gekomen dat mijn paarden niet fijner aanvoelde als ze 1 à 2 dagen [laat staan langer] rust kregen, dus dat ik helemaal niets met ze doe. Sterker nog, van mij laatste drie paarden heb ik notities bijgehouden, waaruit duidelijk blijkt dat dagelijks rijden, hoe kort ook, de beste resultaten, ook qua, ontspanning, opleverde. En ik vind het ook nog logisch; stel dat een paard beter wordt door rust, dan mag men aannemen dat het rijden voordien erg, wellicht 'te' inspannend is geweest. Idealiter zou een paard door regelmatige training gestaag beter moeten worden.
Begrijp mij goed; ik beweer nu het omgekeerde; dat een dag rust per definitie slecht is. Wel beweer ik, dat ik persoonlijk heb gemerkt dat mijn paarden het best waren als ze elke dag gewerkt werden, en dan bij voorkeur 'gereden'.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Babootje

Berichten: 26186
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:12

Ik ben het wel met je eens dat een gelijkmatige hoeveelheid dagelijkse beweging het beste is. History lijkt het nu prima te doen op het schema dat we nu voor hem hebben.
Maar dat kan best voor ieder paard weer anders zijn.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:18

Mijn paard is vaak beter na 2 dagen 'nadenken' MAAR hoe minder hij in de hand is, hoe minder gemanierd hij is. Dat bedoel ik niet negatief als strict genomen stout, maar eerder onoplettender. Ik heb helaas niet iedere dag de tijd om te gaan (daarom staat hij ook in een volpension met veel supervisie en weidegang), maar ik voel wel dat ik in de dagen dat hij niet dressuurmatig getraind wordt, toch best kan zorgen dat hij in de hand komt, al is het een keer poetsen. Dat is dus een gelijkaardige ervaring.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Babootje

Berichten: 26186
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:31

Wij hebben een "stalpaard"; met alleen in de zomer beperkt weidegang. Wel kan hij een paar uur per dag in de paddocks, samen of naast vriendjes. Naast dat hij in de paddock komt wordt hij ook altijd nog even gelongeerd. Al is het maar een kwartier even lekker bewegen want in zo'n paddock doen ze ook niet veel meer dan staan of een rondje spelen. Wij zijn niet anders gewend dan elke dag het paard beweging te geven. Kan mijn dochter niet, dan ga ik. Dat dagelijks in de hand zijn, spreekt voor mij dus voor zichzelf.
Met alles wat we doen, of het nu longeren is of aan de hand stappen; doen we nooit "zomaar". Ik maak er altijd een "leermomentje" van. Daarom vind ik ook alles leuk om te doen. Longeren verveelt me ook nooit.

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:48

daar ben ik het zeker mee eens. mijn paard komt ook zeker elke dag in de hand of onder het zadel. de andere paarden om de dag om dat dit anders praktisch niet is bol te werken. ze gaan wel elke dag op de wei. ik heb nog een interessante stelling. Mijn vorige trainer was van mening dat als je paard niet zweet je niet goed gewerkt hebt. Mijn trainer nu zegt dat als je paard zweet je slecht gewerkt hebt :+ buiten als het 30°C is of op wedstrijd natuurlijk. Wat vinden jullie hiervan?

Ik ben nu eerder geneigd om eens te zijn met het laatste.

Kira Dancer van Oz v. Esperanto van Paemel
Kitana v. Chacco boy

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:53


Kira Dancer van Oz v. Esperanto van Paemel
Kitana v. Chacco boy

Babootje

Berichten: 26186
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:23

Vwb het zweten ben ik geneigd om mee te gaan met de eerste trainer.
Maar wel genuanceerd. Als bv een paard bepaalde spieren goed heeft aangesproken (bv de broekspieren) dan zie je dat het daar heeft gezweet. Maar het wil niet zeggen dat je moet rijden tot het zweet eraf druipt natuurlijk. Het heeft geen zin hem over zijn conditie heen te trainen (dat is dan misschien wat je andere trainer bedoelt). Dus in die zin hebben ze beide gelijk :D
Wij trainen niet elke dag het schuim tussen de billen. Meestal wordt met les wat intensiever getraind.
En het ene paard is natuurlijk het andere niet. Als een paard overmatig zweet tijdens werken (zeker in de zomer) moet je opletten dat het geen tekorten krijgt. Door het zweten verliest het paard essentiele zouten (mineralen). Die kun je weer aanvullen door het voeren van elektrolyten.

Babootje

Berichten: 26186
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:31

Leuk artikeltje. Paardrijden is natuurlijk in hoge mate een "gevoelssport". Ik denk dat teveel denken / analyseren tijdens het rijden dat wel in de weg zou kunnen zitten. Ook heeft je gemoedstoestand veel invloed op je rijden. Als je boos of geirriteerd of moe op je paard stapt, krijg je dat in de regel meteen terug te horen van je paard. Goed als je je daar bewust van bent en leuke tips om het te beinvloeden.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:52

Babootje schreef:
Vwb het zweten ben ik geneigd om mee te gaan met de eerste trainer.
Maar wel genuanceerd. Als bv een paard bepaalde spieren goed heeft aangesproken (bv de broekspieren) dan zie je dat het daar heeft gezweet. Maar het wil niet zeggen dat je moet rijden tot het zweet eraf druipt natuurlijk. Het heeft geen zin hem over zijn conditie heen te trainen (dat is dan misschien wat je andere trainer bedoelt). Dus in die zin hebben ze beide gelijk :D
Wij trainen niet elke dag het schuim tussen de billen. Meestal wordt met les wat intensiever getraind.
En het ene paard is natuurlijk het andere niet. Als een paard overmatig zweet tijdens werken (zeker in de zomer) moet je opletten dat het geen tekorten krijgt. Door het zweten verliest het paard essentiele zouten (mineralen). Die kun je weer aanvullen door het voeren van elektrolyten.


Ik wil vooral de nadruk leggen op 'het ene paard is het andere niet'. Ik vind zelf dat er over zweten weinig zinnigs gezegd kan worden (of ik heb het nog niet gehoord, is zeker een optie haha) omdat dat zooo verschilt per paard. De mijne zweet eigenlijk bijna altijd alleen onder het zadel. Ik heb hem nog nooit weten druipen van het zweet, maakt niet uit hoe warm het is. Ik kan dus absoluut niets zeggen over welke spieren aangesproken zijn op deze manier. Ik had eergisteren les en we hebben hem 1,5u gewerkt, met veel stappauzes. Het was fysiek dus niet per se erg intensief, eerder mentaal, maar toch zou menig paard al goed gezweet hebben na die les.
Aan de andere kant van de schaal zijn er paarden die zo snel zweten dat je nauwelijks onderscheid kan maken tussen 'veel' en 'weinig' zweten op bepaalde lichaamsdelen.

Ik ben uiteraard benieuwd naar andere mensen hun ervaringen, maar ik geloof er persoonlijk niet zo in. Ik geloof op zich wel dat er zo'n mechanisme kan zijn, maar niet dat dat in veel gevallen een nuttige tool is voor mensen, omdat de gevallen gewoon te sterk uiteen lopen om een patroon vast te stellen.

edit: babootje was niet je belangrijkste opmerking, maar ik vond het leuk erop in te pikken

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:58

Ik denk dat de belangrijkste boodschap is; ken je paard.

Als de mijne kletsnat is na het rijden, heb ik hem zeker overvraagd. Als je paard altijd kletsnat is na een halfuur, zal je een andere manier moeten vinden om de grens van je paard aan te voelen. Er zijn er genoeg, vertrouw op je eigen gevoel en kennis op dat gebied, iemand die 1 maal per week komt, tenzij al jaren, kan jou dat niet vertellen :)

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:04

Nana_x0x schreef:
Dit kwam ik ook nog tegen. eentje om over na te denken of juist niet :o

https://www.dressuur.nl/berichten/beter ... nken/1829/



Ik wil hier ook wel even op ingaan; Ik vind de titel niet juist... in de meeste gevallen wordt er te weinig nagedacht.
Een betere insteek zou voor mij zijn: 'Er wordt te veel nagedacht op voorhand.'

Ik vind dat je niet kan zeggen: vandaag ga ik hieraan werken en morgen daaraan. Je moet werken met wat je hebt, maar wel steeds systematisch! Dus als je op je paard stapt en hij is niet scherp aan je been, dan spendeer je daar een halfuurtje aan en als hij dan fijn voelt dan kan je werken aan de oefening die je graag wil aanleren. Als hij na een halfuur niet fijn aanvoelt, dan is dat zo en werk je door op scherpte aan het been en wacht je tot er zich een gelegenheid aanbiedt om wel aan die oefening te werken.

Maar stoppen met nadenken en alles op gevoel doen is voor mij wat er in veel gevallen misgaat. Dus deels eens met het artikel, deels oneens.

Maar goed, kennis wordt altijd alleen vergaard door de goede lezers :) iedereen haalt er wat anders uit, daarvoor niet minder nuttig.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers