Wie heeft ze; Natural Balance ijzers???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Wie heeft ze; Natural Balance ijzers???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 21:03

Mirage heeft vandaag op de kliniek in Bodegraven Natural Balance ijzers gekregen, een vrij nieuw soort ijzer in Nederland.

Wie kent ze/ heeft ze en wat zijn jullie ervaringen?
ik hoor alleen maar goede, maar ben benieuwd naar alle verhalen erover.

En wie kent al wat vee-artsen in Nederland die deze ijzers onderleggen?

LINK:
http://users.knoware.nl/users/veldman/natpaard/nb.htm
Laatst bijgewerkt door IngridM op 07-11-02 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 22:11

Ik ben ook erg benieuwd. Navy heeft hoefkatrolontseking aan beide voorbenen, zwaarste fase. Nooit meer kreupel gelopen na de eggbars, maar ben ook erg benieuwd naar deze nieuwe methode. De site ben ik even kwijt, als ik iets vind hoor je het..

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 22:20

Een paar maanden geleden heeft er in Bit een heel stuk over in gestaan. Ik wil wel een kopietje voor je maken. Ik heb ook nog een artikel uit een Engels tijdschrift als je wilt ?
Bij Oberon wilden ze ook natural balance ijzers eronder doen. Heb ik niet gedaan. Heb 'm nu echt 'natural': zonder ijzers. Even afwachten, maar dat lijkt heel goed te gaan.

Sterkte met Mirage !

Astrid

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 00:32

Ja hoor, moet Frans weer van stal getrokken worden.
Niks mis met deze manier van beslaan, maar zo revolutionair is ie nou ook weer niet. Het is al jaren bekend dat een paard beter loopt als je de ijzers meer ronding geeft aan de voorkant. Door die voorkant verder naar achteren te halen krijg je een nog betere afwikeling, is de redenatie erachter. Tot op zekere hoogte klopt die redenatie ook wel, alleen weet niemand te vertellen waar die grens nou precies ligt.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 09:35

ikke schreef:
Ja hoor, moet Frans weer van stal getrokken worden.
.


Sorry hoor maar dit snap ik ff niet Verward

en ik heb toch niet gezegd dat het zo spectaculair en/of revolutionair was???

Belker

Berichten: 15302
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 10:11

Hoi, Katja heeft ze onder Vlek zitten. Ik had ze onder mijn merrie zitten maar die heb ik toch moeten afmaken. Ik kan er zelf weinig over zeggen. Ze heeft er te kort opgelopen. ik ken nog wel wat paarden die ze hebben. Stuur anders een PB naar Katja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 13:00

Onze Leonardo loopt er al een half jaar op. Bevalt erg goed.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:17

Sonja, Leo heeft toch niet de officiele? Die zijn nog ronder, en er hoort ook een andere manier van bekappen bij.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 15:38


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 18:41

Miran schreef:
Sonja, Leo heeft toch niet de officiele? Die zijn nog ronder, en er hoort ook een andere manier van bekappen bij.


Idd niet de officiële ijzers, deze zijn 20 euro goedkoper. Zelfde manier van bekappen, til volgende keer maar een voetje op en vergelijk het maar met Mileen, dan zie je duidelijk het verschil.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:36

Ik heb een natural balance hoefsmid. Ze heet Joke Nibbelink. Ze staat op paarden.pagina.nl Ik heb geen ijzers onder mijn pony maar laat hem wel via deze natuurlijke manier bekappen. Hij heeft wat last van artrose maar het gaat prima. Mijn veulens zullen ook op deze manier bekapt worden.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 22:41

MirageGidran"]
[quote="ikke schreef:
Ja hoor, moet Frans weer van stal getrokken worden.
.


Sorry hoor maar dit snap ik ff niet Verward

en ik heb toch niet gezegd dat het zo spectaculair en/of revolutionair was???
[/quote]

De link die je gebruikt is van een goede kennis van mij, ook NVVR-lid. En aangezien ik zijn link al eens vaker heb zien passeren, die reactie.
Niks mis met Frans overigens, gelukkig voor een aantal heeft ie Bokt nog niet ontdekt }>
Je hebt inderdaad niet gezegd dat het spectaculair en/of revolutionair is en zeg ook niet dat jij het zegt, het is de ondertoon waarmee deze nieuwe visie in de markt wordt gezet.

KC

Berichten: 917
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Abcoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 04:53

hoi mijn paarden zijn ook op NB bekappt en ik ben er erg blij mee.
Joke is ook mijn hoefsmid ze is echt top.
http://www.home.zonnet.nl/joke_nibbelink/
de hoefen zijn sterker en krachtiger geworden, geen brokkelhoef meer, geen stalbenen meer, aktiefer lopen en makkelijker te rijden mijn dressuur en mijn springtrainer viel het ook op Lachen.http://www.home.zonnet.nl/joke_nibbelink/
je hebt ook neg. berichten maar ja 100 mensen 200 meningen Lachen
joke is trouwens net zo duur als alle anderen hoefsmiden bij ons op stal ( er komen heel veel verschillende en zij hoort bij de goedkoperen Lachen
in de bit van laatste jaar stond een bericht over NB. en op jokes page vindt je nog uitgebrijde info en ze s super ardig je kunnt haar gewoon mailen en vragen wat je wilt weten.
groetjes kc

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 08:09

he wat interessant om te lezen! Ik dacht nl. altijd dat het paard op de draagrand liep. Maar de paarden die bij mij zonder ijzers lopen hebben idd een hardere zool en een soort verdikking waar de voet afrolt. Ik concaaf juist de zool zodat ze op hun draagrand lopen. Tja, zolang mijn paarden comfortabel lopen en zonder ijzers buitenritten van 12 uur over de rotsen kunnen maken, maak ik me geen zorgen over mijn manier van bekappen.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 09:57

Toen ik er voor het eerst van hoorde leek het mij ook erg raar, voor mijn gevoel gingen ze dan veel meer op de straal lopen, en dat leek meminder prettig, daar dit het enige gevoelige is in de paardenhoef.
Ik lees geen reactie´s van mensen die op deze manier bekappen/beslaan om hoefkatrolontsteking te verminderen. Iemand hier ervaringen mee? En zo niet, wat was dan de reden NB te gaan?

KC

Berichten: 917
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Abcoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 10:52

hoi, de straal wordt juist erg hard en krijgt een sort eelt erop zitten en omdat de paarden meer druk op de straal overnemen is de druk op de hele hoef verdeelt en de straal zorgt door de druk voor een betere doorbloeding ( pompwerking ) de hoef is flexibel en werkt (heel overdreven uitgedrukt) als een sort pomp tijdens het loopen en zo ook voor een betere affalstoffen afvoer dus werkt het ook beter bij paarden met hoefkatrolontsteking omdat de druk/gewicht beter verdeelt is en de doorbloeding beter is.
ik heb NB ijzers omdat ik het toen in de bit had gelezen en heel wat mensen had gevraagt ( kliniek in emmeloord is er erg goed te spreken over, utrecht heb een eigen afdeling erover eigen hoefsmiden, hoefsmeden school geeft lezingen erover ben ik naar toe geweest... ) dus er gingen een paar maanden in zitten tot dat ik genoeg wist om het te duurfen uitproberen en joke had gevonden.
ik heb een paardje een ruin van 10 jaar nu en hij had twee en een half jaar geleden een ongeluk en is op zijn rug en nek gevallen nu is ie wel helemaal genezen maar zit de pijn nog steeds in zijn hoofd en is ie moerlijk met rijden ( teugelkreupel, hoofdschudden hoofd scheef houden, net ontspannen, racen ... noem maar op ) hij gaat regelmatig naar de physiotherapeut ( henrie prins heet ie is echt top ) en het mankeerd hem echt niets. toen ik in de bit las dat de paarden hun rug beter gebruiken en makkelijker afrollen ... dacht ik het is het proberen ward. en ik ben echt blij want hij keek wel even raar toen hij zijn erste pasjes liep maar toen ik hem los liet lopen maakte hij een paar bokjes en liep dan lekker ( ik huilde echt van geluk ) met zijn neus door de zand te snuffelen en drafde lekker rond en dat doet hij nu nog, ik les weer en spring ook weer met hem en het gaat geweldig.
verder heb ik hed gebruikt bij mijn hegst en hij is er veel makkelijker door geworden is een groot sterk paard en ik maar een klein meisje Haha! dus ik was blij toen hij een aktiefer achterbeen kreeg, mooi afrolde en een veel beter ruimer voorbeen kreeg omdat hij nu niet meer zo platvoeten had
ik heb ook nog een merrie van 7 jaar ze was vreselijk misshandelt overal kneuzingen en de hoefen waren een nachtmerrie niet bekappt, ingegroid, van binnen gekneusd... te erg om te noemen, en met de NB bekapping werd er de druk vande hoef gehaald en geneesden de hoefen en beenen veel beter en sneller ze duurfde al na een keer bekappen weer voluit haar benen belasten en had geen kleine trippelpasjes meer maar echte stappen...
ik kan zo wel doorgaan hoor Lachen
de stalbenen van mijn 16 jaarige fokmerrie ( welke ze bijna alltijd had waneer ze in de winter op stal moest ook al probeerde ik van alles ) zijn nu verdwenen, ...
maar ik heb ook gehoord van paarden waar het geen succes is geweest en heb het ook zelf gezien dat het niet goed voor ze was, niet dramatisch hoor maar je moet er gewoon de tijd voor nemen en langsaam overstappen ( neem een goede hoefsmid die de tijd neemt om goed te kijken hoe je paard staat en loopt ... ) en ik denk dat er bijna ieder paard baat bij heb.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 11:24

Zijn dat die ijzers waar geen lippen aanzit? MIjn buurmeisje gebruikt ze voor een paar van haar paarden. Bevalt haar erg goed.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 20:26

Hebben jullie paarden ook opnieuw moeten leren lopen? Ik heb er aardig wat gelezen over, en dat is wat mij eigenlijk tegenhoudt. Bijna elk paard schijnt een paar weken alleen te kunnen strompelen.

KC

Berichten: 917
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Abcoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 22:58

nee hoor, bij mijn paarden duurde het een paar min. maar waneer het een groote omstelling is moet je je paard de tijd geven om eran te wennen is net zo als wzneer je alleen op hoge hacken loopt en je gaat in eens op sportschoenen lopen je spieren moeten even er aan wennen.
ik heb de eerste dag gestapt de tweede en derde dag aan de longe en dan weer gewoon gereden.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 12:36

Bij Mirage is het ook niet zo erg als verwacht. We mogen alleen stappen om andere redenen maar dat doet ze goed hoor!!!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 14:57

Miran schreef:
Hebben jullie paarden ook opnieuw moeten leren lopen? Ik heb er aardig wat gelezen over, en dat is wat mij eigenlijk tegenhoudt. Bijna elk paard schijnt een paar weken alleen te kunnen strompelen.


Valt in de meeste gevallen erg mee. Wel moeten de sprieren zich aanpassen dus moet je in de training even een stapje terug doen.