Maatvoering myler bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Maatvoering myler bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-18 07:30

Ik kom er niet helemaal uit...
Als je van een gewone dubbelgebroken trens maat 12,5 hebt, hoe breed moet dan een myler bit zijn recht gemeten?
Ook gewoon 12,5 of breder?
En wat is dan de aangegeven (verkoop) maat van deze breedte?

Ik lees dat een myler ruimer moet vallen/uit moet steken aan de zijkanten.
Is dat ook echt zo en hoeveel?
Betekent dat dan dat een myler breder moet zijn (recht gemeten) dan een gewone trens?

En heb je van een level 2 dezelfde breedte als van een level 1?
(Hoe is de ervaring met verschil in inwerking level 1 en 2.)


Even als voorbeeld, ik heb onderstaande bitten beide als 12,5 gekocht:

Afbeelding

Afbeelding

De onderste heb ik nu in gebruik, die zit zo:
(Dat is de 12,5 gemeten en dat is dezelfde breedte als mijn gewone bitten)

Afbeelding


Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Maatvoering myler bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 07:34

Ik volg even. Wil waarschijnlijk voor mijn onbeleerde paard beginnen met een level 1 d-trens. Was van plan om de 12,5 en de 13,5 te kopen bij de paardenschuur, want je mag ze terug sturen. Je krijgt dan gewoon na gebruik je geld terug - 10 euro. Maar als ik door jouw topic precies de juiste maat kan achterhalen is dat nog makkelijker.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Maatvoering myler bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 07:52

Ik volg mee. Ik heb ook een Myler bit gekregen maar betwijfel of het wel de goede maat is.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-18 07:54

Haha dan was ik in ieder geval niet de enige met twijfels... :D

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Maatvoering myler bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 08:33

Ik heb de paardenschuur een mailtje gestuurd toen ik mijn myler level 2 wilde aanschaffen over de maat. Kreeg mailtje terug met advies over maat heb die besteld en paste perfect.
Dus als je twijfeld kan je altijd mailtje sturen. Vriendelijke mensen die je snel te woord staan.


Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Maatvoering myler bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 08:50

Mijn paard heeft normaal gesproken maat 13,5 en met haar Myler bitje ook!

xJolijn

Berichten: 2932
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 08:52

Over de maatvoering kan ik je helaas niet helpen, heb alleen een myler bit voor mijn paard en geen “gewone” om de maat mee te vergelijken. Je stukje over het “uitsteken” klopt, het gebogen stuk van myler bitten steekt inderdaad wat verder uit dan normale bitten. Daardoor lijkt het er in eerste instantie soms op alsof ze net iets te groot zijn, maar dat hoort zo. Aan de binnenkant van het bit zitten koperen streepjes, de eerste (vanaf buiten gezien) mag net wel of net niet zichtbaar zijn. Zo heb ik het altijd begrepen :)
Mijn bit steekt volgens mij nog een klein stukje meer uit dan op jouw laatste foto, maar dit kan ook vertekenen door de sperriem. Ik gebruik geen sperriem. Het ziet er in ieder geval niet verkeerd uit!

https://www.instagram.com/brunosbelevenissen/

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Maatvoering myler bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:06

Ik had altijd een 13.5 watertrens en de 13.5 myler was veel te groot. 12,5 was eigenlijk ook ruim zat...

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Re: Maatvoering myler bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:10

Mijn ervaring met de level 2 is dat het voor meerdere paarden altijd 1 maatje groter viel. Dus als je paard normaal 13.5 heeft past ie de 12.5.
Dat was tenminste hier bij de comfort level 2. Andere types weet ik niet of die anders zijn.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-18 12:53

Bedankt voor alle reacties en ervaringen!

Is de maat van een myler, zoals je ‘m koopt, ook de breedte die je op meet?
Dus als ik een 12,5 koop, meet ik dan ook 12,5 cm als ik er een meetlint langs leg zoals op mijn foto’s?

Ik vind het zo gek dat ik van iemand een 12,5 koop en deze 14,5 meet.
Verkoper geeft aan dat dit hoort omdat myler anders valt.
Dat zou betekenen dat de level 1 die ik er nu in heb veel te klein zou moeten zijn...

xJolijn

Berichten: 2932
Geregistreerd: 15-03-09

Re: Maatvoering myler bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:00

Als je wilt kan ik zo mijn bit wel even voor je opmeten. Ik gok dat mijn paard een 12,5 maat heeft (vrij standaard hoofd/mond)!

https://www.instagram.com/brunosbelevenissen/

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Re: Maatvoering myler bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:45

Door de vorm van de level 2 vallen ze idd ruimer uit. Dus maat 12,5 meet je idd niet als 12,5 cm weet ik nog wel. Heb 'm nu helaas niet meer want rijd niet meer ohz maar dat weet ik nog wel.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:56

MelanieB schreef:
Mijn ervaring met de level 2 is dat het voor meerdere paarden altijd 1 maatje groter viel. Dus als je paard normaal 13.5 heeft past ie de 12.5.
Dat was tenminste hier bij de comfort level 2. Andere types weet ik niet of die anders zijn.

Mijn ervaring met level 2 is anders dan de jouwe Melanie :-)
Mijn merrie had bij een gewone bustrens 11,5 en bij onze Myler level 2 heeft zij ook 11,5 en past haar mooi.

TS? Waarom bel je niet even met De Paardenschuur, ze kunnen je heel veel info geven over de Myler bitten, maar ook antwoorden op je vragen. Mijn ervaring met De Paardenschuur is dat zij vriendelijk, duidelijk en ophelderende info geven en met de mee denken.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-18 14:05

Ja dat kan ik ook doen, maar ik dacht misschien heeft zo iemand het verlossende antwoord toevallig.

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:26

Oja hier was het met 3 paarden (alle 3 13,5 normaal) dat ze alle 3 de 12,5 van myler level 2 (de eggbutt comfort) hadden.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-18 16:30

Nou ik ben eruit geloof ik!

Ik kreeg heel keurig dit terug van de paardenschuur:

Citaat:
Het klopt dat de maatvoering bij Myler iets anders is. Een maat 12.5 is bij Myler 13.3 cm en bij een Myler maat 13.5 meet je ruim 14.3 cm. Vermoedelijk heb je dus een maat 12,5 en een maat 13.5 van myler. Of het een Myler level 1 of 2 is heeft niks met de maat te maken.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 17:24

Mylers worden in inches gemeten en niet in centimeters. Dus als jij een maat 5 hebt komt dat ongeveer overeen met 12,5 cm. De producent kan er natuurlijk ook niks aan doen dat Europese verkopers de maten afronden.

Mijn paard heeft een level 1 en een level 2 myler. Die zijn even breed als bij voorbeeld de bustrenzen die ik voor hem gebruikt heb. Hij heeft namelijk altijd een even brede mond :+ Het is onzin dat een myler "hoort" uit te steken aan de zijkanten. Dat schuift juist alleen maar onnodig heen en weer in de mond.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Anoniem

Re: Maatvoering myler bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 21:11

Dus als je paard normaal 13,5 cm bitjes heeft... zou je dan op die 13,3 uitkomen?
Of weer een hele maar groter?

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 21:25

Ik zou gewoon die van 13.3 pakken :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 21:31

Nouvel schreef:
Nou ik ben eruit geloof ik!

Ik kreeg heel keurig dit terug van de paardenschuur:

Citaat:
Het klopt dat de maatvoering bij Myler iets anders is. Een maat 12.5 is bij Myler 13.3 cm en bij een Myler maat 13.5 meet je ruim 14.3 cm. Vermoedelijk heb je dus een maat 12,5 en een maat 13.5 van myler. Of het een Myler level 1 of 2 is heeft niks met de maat te maken.

Jup, dus het valt idd bijna een maatje ruimer tegenover een 'gewoon' 13,5 bit bijv.

Mooi dat je eruit bent!
Ik ga wbt het uitsteken mee met Koper, ik had ze hier ook niet zoveel uitsteken.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-18 21:46

De 12,5 normale maat is dan een 13,3 van myler volgens hun, dat zou moeten kloppen met het kleine stukje uitsteken.

Die 14,5 is dus gewoon een grotere maat, en helaas dus verkeerd aan mij verkocht...

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Re: Maatvoering myler bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 21:54

Maarja, bijna een hele centimeter groter, is toch bijna een reguliere maat groter, dus voor sommigen kan ie dan idd ruimer uitvallen als je het uitsteken niet wenst, 4mm aan elke kant is nog best wat op sommige bekkies. Maar fijn dat je nu qua maatvoering duidelijkheid hebt, maar wel balen van die 14,5.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Lys_PPA, SentiBot en 16 bezoekers