Paard met kramperigheid kopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
svanhes
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-03-18

Paard met kramperigheid kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 14:53

Ik ben van de week naar een 11 jarige ruin wezen kijken, die kramperigheid vertoont aan zijn beide achterbenen. Dit paard heeft dit al vanaf 3 jarige leeftijd. Huidige eigenaar rijd m1 met het paard en hij heeft meer potentie. De kramperigheid vertoont het paard alleen bij de hoefsmid en kort draaien. En achteruit lopen onder het zadel lukt niet goed. Mijn bedoeling is om met het paard recreatief te rijden en af en toe wedstijden rijden. Ik heb geen ambities om in de Z dressuur te komen :o maar je weet het maar nooit :D.

Wie weet of de kramperigheid erger kan worden op langer termijn? Wie heeft hier ervaring mee....

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Paard met kramperigheid kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:55

Mijn paard heeft achter ook kramperigheid. Ik merk het alleen bij hoefjes uitkrabben. Hij tilt ze dan heel kort heel hoog op en vervolgens weer normaal. Voor de rest.. geen last van.

Pommier
Berichten: 3379
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:17

Hier hoeft het paard totaal geen last van te hebben. Heb er ook één met twee krampige achterbenen, dit is vooral heel lastig voor de hoefsmid. Maar met rijden totaal geen last van. En anders even met je dierenarts overleggen, want bij een klinische keuring vinden sommige dierenartsen het wel een probleem.

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:22

Laat het dier keuren en overleg met je dierenarts. Ik heb een paard met kramperigheid en ze heeft in het ZZ Licht gelopen. Ik merkte het onder het zadel alleen bij achterwaarts gaan. Echter kan ze dit wel, anders waren we nooit in het ZZL beland.

Bij het optillen van haar achterbenen moet je ook voorzichtig zijn. Als ze van de wap raakt, is ze wel haar hele coördinatie kwijt. Dan is ze opeens echt ataxtisch en gaat voornemen kruisen etc.
Laatst bijgewerkt door YellowLeaf op 12-03-18 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:23


F_inley

Berichten: 6400
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:23

Ik heb er ook eentje gehad met best een erg krambeen het enige wat veel moeite kosten was hem rechtrichten en wijken. En de smit was bij dat achterbeen wel een probleem maar met geduld ging dat ook goed. Ik zou er zeker geen paatd voor laten staan als je niet hoog de sport in wil

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:35

Ik heb er ook een gehad die het bij beide achterbenen had!
Met rijden nooit een moment last van gehad.
Alleen bij de hoefsmid kon je het merken

Die merrie heeft 3 veulens gehad die het alle 3 niet hebben gekregen

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Paard met kramperigheid kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:05

Mijn paard heeft het aan 1 been. Dit is allen een probleem met optillen. Met achterwaarts gaan heeft ie er geen hinder van en zie je niks.

Ik zou ze erop laten staan. Mijn paard heeft 2 osteopaat behandelingen nodig gehad omdat bij de hoefsmid hij eens zijn evenwicht verloor en daardoor zn heup in de knoei kwam. Vind het zelf een hoop gedoe.

Is het paard verder helemaal in orde en voldoet verder aan alle eisen, dan zou je het kunnen overwegen.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:10

Mijn merrie heeft het ook in beide achterbenen , je merkt enkel met hoeven uitkrabben.. ze is hiermee gewoon goed gekeurd voor de sport, klinisch en rontgenologisch :j

Francii
Berichten: 296
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:18

Ik weet volgens mij welk paard je bedoelt, paard sprak mij ook erg aan zo vanaf de advertentie. Lijkt me een super paard, kent veel en heeft veel gezien. Zeker als je doel niet is om er in de hoge sport mee te gaan rijden denk ik dat je nu een buitenkansje hebt. Ik ken ook een paard met krampbenen, hij is inmiddels al 26 en loopt nog steeds super

svanhes
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-03-18

Re: Paard met kramperigheid kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 22:40

Ik heb niet hele hoge ambities.. Ik wil er wel wat westrijden mee rijden in de toekomst... Maar ook gewoon recreatief...

svanhes
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-03-18

Re: Paard met kramperigheid kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 22:50

zouden jullie eventueel een klinische keuring bij een paard met krampbenen doen?

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 23:01

svanhes schreef:
zouden jullie eventueel een klinische keuring bij een paard met krampbenen doen?


Altijd je paard laten keuren ookal is hij of zij al een keer eerder gekeurd.

Francii
Berichten: 296
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 23:08

Ja ik zou ook alsnog laten keuren inderdaad. Krampbenen is rekening mee te houden, maar je wilt wel weten of de rug en nekwervels bijv. goed zijn

F_inley

Berichten: 6400
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 23:11

svanhes schreef:
zouden jullie eventueel een klinische keuring bij een paard met krampbenen doen?


Heb ik toen der tijd wel gedaan alleen dat been was niet te keuren waardoor die uitgesloten werd ik ben daar toen akkoord mee gegaan

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 23:25

Ja ik zou altijd laten keuren.
Het zou zonde zijn als je er achteraf achterkomt dat de krampbenen zijn of haar minst erge probleem is

svanhes
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-03-18

Re: Paard met kramperigheid kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 23:34

Bedankt voor jullie reactie!

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 23:42

svanhes schreef:
zouden jullie eventueel een klinische keuring bij een paard met krampbenen doen?

Dat hangt volledig van de prijs af, ik neem aan dat ze er niet meer dan een 2500 voor vragen?
Op de foto zetten bij dat soort bedragen en gezien je ambitie niet, klinisch kan het geen kwaad.
Kans is groot dat hij niet door de buigproef komt door de kramperigheid en dat geeft jou de kans nog wat van de prijs af te praten ;)
Hier ook geen slechte ervaringen met kramperigheid, enkel een paard wat vrij jong(15) met artrose stond wat mogelijk verband hield met de kramperigheid