Paard probeert weg te lopen bij aandoen hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Karen_enter
Berichten: 487
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Limburg

Paard probeert weg te lopen bij aandoen hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-18 22:19

Dag allemaal :)

Ik heb sinds september een leuke 9-jarige BWP ruin. Het is een heel leuk dier, maar wel eentje met karakter en die graag uittest. Voordat ik hem kocht ben ik een heel aantal jaren uit de paardenwereld geweest waardoor ik in het begin wat onzeker was in de omgang. Dit heeft hij uiteraard gevoeld en maar al te graag gebruik van gemaakt. Ondertussen is het evenwicht wat hersteld en luistert hij beter naar me, toch blijft hij graag nieuwe leuke trucjes proberen.


Toen ik hem kocht was hij al niet de supergemakkelijkste met het aandoen van het hoofdstel, hij gooide zijn hoofd soms omhoog maar in het algemeen ging het nog wel vlot. Nu heeft hij de laatste tijd bedacht dat het leuk is om te gaan lopen zodra ik het halster afdoe. En dat kan behoorlijk gevaarlijk worden aangezien ik altijd opzadel op een poetsplaats en er dan een loslopend paard door de gang loopt. Ik zou hem als oplossing kunnen opzadelen in de stal, maar dan ontloop ik de situatie in plaats van het op te lossen. Ik heb reeds geprobeerd om hem te belonen met snoepjes (een snoepje op mijn hand onder het bit). Dit zorgde ervoor dat hij niet meer ging wandelen (wie wandelt er nou weg van snoepjes?! :roll: ) maar zorgde voor een ander probleem. Omdat hij wist dat hij een snoepje kreeg werd hij erg opdringerig, hij drukte zijn hoofd zo hard tegen mijn jas aan dat het ook zeer moeilijk werd om zijn hoofd weer 'los te krijgen' _O- van mijn jas om zo degelijk het hoofdstel aan te doen. Afin, daar ben ik dus mee gestopt. De laatste tijd zette ik hem met zijn hoofd in de hoek van de poetsplaats, en dit hielp wel. Maar de poetsplaats is vrij nauw en ik heb sinds afgelopen weekend een splinternieuw zadel waarvan ik niet wil dat het beschadigd geraakt door tegen de wand te schuren. Ik wil gewoon een paard hebben dat netjes blijft stilstaan, ook als ik het halster afdoe.

Wie o wie heeft er tips of een gelijkaardig probleem en hoe heb je het opgelost? _/-\o_
Groetjes


cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:25

Kan je de poetsplaats “afsluiten” voor het paard door de twee kettingen/touwen aan elkaar vast te maken?

Ik zou hem leren om zijn hoofd te laten zakken op druk.

Wanneer is hij voor het laatst naar de tandarts geweest?

Misschien eerst iets lekkers (stroop of zo) op het bit doen zodat hij zelf het bit opzoekt?

Clickertraining?

[o]

Goof

Berichten: 28754
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:27

Halster niet af doen, maar om de nek doen en dan je hoofdstel om.

Karen_enter
Berichten: 487
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-18 22:29

cobiie schreef:
Kan je de poetsplaats “afsluiten” voor het paard door de twee kettingen/touwen aan elkaar vast te maken?

Ik zou hem leren om zijn hoofd te laten zakken op druk.

Wanneer is hij voor het laatst naar de tandarts geweest?

Misschien eerst iets lekkers (stroop of zo) op het bit doen zodat hij zelf het bit opzoekt?

Clickertraining?


Ik kan inderdaad 2 touwen aan elkaar vastmaken, ik heb dit echter nog niet geprobeerd omdat hij het typetje is 'ik banjer lekker door alles heen' en ik schrik heb dat hij gewoon super hard tegen die touwen gaat lopen duwen. Zijn hoofd zakken op druk kent hij, echter bij het hoofdstel aandoen lijkt hij dit ' vergeten'. Tanden zijn enkele maanden geleden gecontroleerd en in orde. Die tip van stroop kan ik inderdaad wel eens proberen!

FokkoGVR

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-10-16
Woonplaats: Noordwest Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:33

Ik gebruik een halsband ipv halster om hem vast te zetten. Als hoofdstel om is, als ik van de poetsplaats ga, maak ik de halsband pas los.
Verder veel geduld en consequent blijven; op de duur moet hij toegeven.

Kkkaren

Berichten: 2441
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:41

Dat doe ik ook. Poetsen met halster om, dan halsband om, halster af, hoofdstel in, halsband weer af. Anders loopt ze ook weg als ik het hoofdstel om doe. Of inderdaad op stal opzadelen.
Veel op getraind eerder, maar dit werkt toch gewoon veel rustiger. Ik denk als je dit een tijdje doet, dat de associatie met weglopen zodra het hoofdstel ingaat vanzelf weg gaat omdat ze nu direct leren dat weglopen geen zin heeft. Wie niet sterk is moet slim zijn :D .
Laatst bijgewerkt door Kkkaren op 12-03-18 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Paard probeert weg te lopen bij aandoen hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:44

Je kunt proberen om je paard op het moment dat hij wil gaan lopen een paar passen terug te duwen. Dit doe je door met je duim precies in de gleuf te duwen bij de aanzet van zijn hals. Als je hier consequent in bent, heb je kans dat dit gaat helpen.

Farah L2 + 20 / M1 + 12 / M2 + 5

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:45

Als je voor je paard staat, loopt hij dan gewoon door je heen?

Dan eerst wat meer grondwerken, zodat hij je persoonlijke ruimte leert respecteren. :o

[o]

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:48

https://www.paardendrogist.nl/product/h ... 071/58281/

Dit halster kan ook nog een optie zijn als niks gaat werken. Zo kan hij gewoon vast blijven staan en kan je ‘snel’ het hoofdstel om doen. Met dit halster zit je dan in ieder geval niet zo te klooien met alle gespjes los maken.

:)

Anoniem

Re: Paard probeert weg te lopen bij aandoen hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:33

Je kunt idd halster om de nek doen, touwtjes ervoor, halsband om. Maar feit blijft dat hij geen respekt voor je heeft en dat lijkt mij het eerste waar je mee moet werken.
Daarnaast kun je je ook even afvragen waarom hij niet zo dol is op het bit. Misschien haken ander ongemak in zijn mond.
Ik ben bang dat als je hem vast gaat zetten je juist ongelukken krijgt. Hij moet gewoon respekt voor jou krijgen, en het is voor jou van belang dat je zelfverzekerder wordt. Als je hier niet mee aan de gang gaat, ben ik bang dat hij je op andere vlakken ook gaat ondermijnen.

Karen_enter
Berichten: 487
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-18 22:37

Joolien schreef:
Je kunt idd halster om de nek doen, touwtjes ervoor, halsband om. Maar feit blijft dat hij geen respekt voor je heeft en dat lijkt mij het eerste waar je mee moet werken.
Daarnaast kun je je ook even afvragen waarom hij niet zo dol is op het bit. Misschien haken ander ongemak in zijn mond.
Ik ben bang dat als je hem vast gaat zetten je juist ongelukken krijgt. Hij moet gewoon respekt voor jou krijgen, en het is voor jou van belang dat je zelfverzekerder wordt. Als je hier niet mee aan de gang gaat, ben ik bang dat hij je op andere vlakken ook gaat ondermijnen.


Inderdaad, wat je zegt klopt wel. Hij toont soms wat weinig respect naar mij toe. Zo heeft hij me al eens serieus gebeten bij het aandoen van zijn deken. Ik doe soms aan grondwerk maar weet niet goed welke oefeningen ik allemaal kan doen. Ik ben op dat vlak zelf nog vrij groen. Haken is hij 4 maanden geleden nog op nagekeken, ik ben van plan om dit over 2 a 3 maanden opnieuw te doen.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Paard probeert weg te lopen bij aandoen hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:47

Hoe corrigeer je?
Sommige paarden kunnen prima doen alsof ze gek zijn ;)
Ruin van een vriendin had ook dit kwaaltje, op een gegeven moment was ze het zo zat dat ze een brul gaf en hem resoluut op zijn plek zette.
Paard was daarna doodbraaf, had toen ook door wie er de leiding had.
Was er ook 1 van jengelen, doordrammen en bijten.
Grondwerklessen etc gehad, maar soms zijn het net dwarse pubers :D

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:57

Als ik jou was zou ik iemand zoeken die je een paar lessen in grondwerk kan geven. Ik heb een paard dat vrij drammerig kan zijn, maar we hebben inmiddels duidelijke afspraken :)
Ho is ho en druk betekent daarvoor wijken. Wijken voor druk is echt een waardevol iets om je paard aan te leren.
In eerste instantie kun je goed met hem in de bak werken bijvoorbeeld, door hem te leren hoe je wilt dat hij zijn lichaam gebruikt. En ten tweede weet hij dan ook met poetsen en dergelijke : hand op de borst = stapje terug, of wat je dan ook wilt. Je paard wordt er echt fijngevoeliger van. Het vereist wel consequent gedrag van jou als eigenaar : dit wil ik, en dat wil ik niet.

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Paard probeert weg te lopen bij aandoen hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 23:08

Een halster kopen dat op de neus opent? En vastzetten met 2 touwen, elke kant 1. Zo hoef je het halster niet uit te doen bij het optuigen en kan hij niet weglopen. Zet hij een pas naar voor, corrigeer je hem, zet je hem weer terug.

Een halster dat op de neus opent, kan je zo aandoen dat je ook weer niet eerst het hoofdstel moet uitdoen bij het aftuigen. Je maakt eerst de nekriem vast en vervolgens steek je elk uiteinde van de neusriem onder het hoofdstel door en maak je de neusriem vast. Het halster zit dan onder het hoofdstel dat je nu kan uitdoen zonder dat je paard los staat.

Euh, begrijp je het zo een beetje? %)

Don't take anything for granted

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Paard probeert weg te lopen bij aandoen hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 23:21

Kan je met poetsen wel aan zijn hele hoofd komen? Dus ook achter de oren kriebelen?

Mijn pony heeft een tijdje een stijve atlas gehad waardoor ik moeilijk aan zijn oren mocht komen. Misschien kan zoiets ook de oorzaak zijn bij jou.

Karen_enter
Berichten: 487
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-18 23:29

minikatje schreef:
Hoe corrigeer je?
Sommige paarden kunnen prima doen alsof ze gek zijn ;)
Ruin van een vriendin had ook dit kwaaltje, op een gegeven moment was ze het zo zat dat ze een brul gaf en hem resoluut op zijn plek zette.
Paard was daarna doodbraaf, had toen ook door wie er de leiding had.
Was er ook 1 van jengelen, doordrammen en bijten.
Grondwerklessen etc gehad, maar soms zijn het net dwarse pubers :D


Ik brul wel eens op hem maar dat maakt maar weinig indruk... Ik heb dan ook geen zware stem en dat lijkt hem helemaal niks te doen -O-

Karen_enter
Berichten: 487
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-18 23:31

Mona81 schreef:
Als ik jou was zou ik iemand zoeken die je een paar lessen in grondwerk kan geven. Ik heb een paard dat vrij drammerig kan zijn, maar we hebben inmiddels duidelijke afspraken :)
Ho is ho en druk betekent daarvoor wijken. Wijken voor druk is echt een waardevol iets om je paard aan te leren.
In eerste instantie kun je goed met hem in de bak werken bijvoorbeeld, door hem te leren hoe je wilt dat hij zijn lichaam gebruikt. En ten tweede weet hij dan ook met poetsen en dergelijke : hand op de borst = stapje terug, of wat je dan ook wilt. Je paard wordt er echt fijngevoeliger van. Het vereist wel consequent gedrag van jou als eigenaar : dit wil ik, en dat wil ik niet.


Over het algemeen is hij heel braaf op de poetsplaats. Als ik hem vraag om aan het halster achteruit te gaan doet hij dat heel netjes, ook op zijn flank een duwtje geven en hij schuift meteen. Dus dat kent hij allemaal wel en daar luistert hij ook wel goed naar. Maar van het moment dat het halster af gaat neemt ie een loopje met mij.. }:0

Karen_enter
Berichten: 487
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-18 23:32

Lukasje schreef:
Een halster kopen dat op de neus opent? En vastzetten met 2 touwen, elke kant 1. Zo hoef je het halster niet uit te doen bij het optuigen en kan hij niet weglopen. Zet hij een pas naar voor, corrigeer je hem, zet je hem weer terug.

Een halster dat op de neus opent, kan je zo aandoen dat je ook weer niet eerst het hoofdstel moet uitdoen bij het aftuigen. Je maakt eerst de nekriem vast en vervolgens steek je elk uiteinde van de neusriem onder het hoofdstel door en maak je de neusriem vast. Het halster zit dan onder het hoofdstel dat je nu kan uitdoen zonder dat je paard los staat.

Euh, begrijp je het zo een beetje? %)


Ik begrijp het! Iemand hierboven liet me ook al zo een halster zien. Toch maar eens aanschaffen en kijken of het zo wel lukt. Al ontloop ik zo natuurlijk wel het feit dat hij lekker zn zin doet en gaat lopen als hij daar zin in heeft.

Karen_enter
Berichten: 487
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-18 23:33

xLiez schreef:
Kan je met poetsen wel aan zijn hele hoofd komen? Dus ook achter de oren kriebelen?

Mijn pony heeft een tijdje een stijve atlas gehad waardoor ik moeilijk aan zijn oren mocht komen. Misschien kan zoiets ook de oorzaak zijn bij jou.


Kan hem overal aanraken inderdaad, heeft hij geen last van!

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 23:42

Karen_enter schreef:
Lukasje schreef:
Een halster kopen dat op de neus opent? En vastzetten met 2 touwen, elke kant 1. Zo hoef je het halster niet uit te doen bij het optuigen en kan hij niet weglopen. Zet hij een pas naar voor, corrigeer je hem, zet je hem weer terug.

Een halster dat op de neus opent, kan je zo aandoen dat je ook weer niet eerst het hoofdstel moet uitdoen bij het aftuigen. Je maakt eerst de nekriem vast en vervolgens steek je elk uiteinde van de neusriem onder het hoofdstel door en maak je de neusriem vast. Het halster zit dan onder het hoofdstel dat je nu kan uitdoen zonder dat je paard los staat.

Euh, begrijp je het zo een beetje? %)


Ik begrijp het! Iemand hierboven liet me ook al zo een halster zien. Toch maar eens aanschaffen en kijken of het zo wel lukt. Al ontloop ik zo natuurlijk wel het feit dat hij lekker zn zin doet en gaat lopen als hij daar zin in heeft.


Ja, dat is waar maar je doorbreekt wel een beetje het patroon. Het lukt hem niet meer!
Deze halsters hebben wij. Oersterk zijn ze en dus ook erg praktisch!: https://www.ems-webshop.com/a-21937538/ ... headstall/

Don't take anything for granted

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 23:48

Buiten de algemene tip om grondwerk te doen, raad ik je niet aan om allerlei soorten halsters te kopen of verschillende capriolen uit te halen om te voorkomen dat hij weg loopt. Zoals je zelf al zegt, dan los je het symptoom op maar niet het probleem.

Het probleem in dit geval is dat hij niet stil staat als het halster af gaat. Waarom leer je hem dan niet gewoon stilstaan zonder halster?
Zet hem op de poetsplaats zonder halster, zorg eventueel dat er mensen bij zijn om hem op te vangen als het mislukt, zweepje of stick mee ter verlenging van jouw arm en laat hem maar staan.
Of je nou aan het poetsen bent op opzadelt, hij staat waar jij hem hebt neergezet. Zet hij een stap naar voren? Diezelfde stap weer achteruit, en gauw ook! Zet hij een stap opzij? Weer de stap terug zetten.

Dit geldt voor in alle richtingen, reageer op het moment dat hij zijn hoef bij de eerste stap neer zet. En dan niet een stap terug laten zetten "omdat het moet". Laat hem maar eventjes "schrikken" zodat hij eens na gaat denken over zijn gedrag.

Is hij braaf en staat hij netjes stil? Beloon hem dan uitgebreid! Blijf ten alle tijden de nadruk leggen op de beloning en niet op de correctie
Laatst bijgewerkt door Yacintha op 13-03-18 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 23:48

Goof schreef:
Halster niet af doen, maar om de nek doen en dan je hoofdstel om.


Zo doe ik het ook vaak. Werkt prima!

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 23:54

Veraaaaah schreef:
Goof schreef:
Halster niet af doen, maar om de nek doen en dan je hoofdstel om.


Zo doe ik het ook vaak. Werkt prima!

Dat is gewoon symptoombestrijding.

Je paard weet kennelijk niet wat het commando ho of wachten betekend, zorg dat je dat erin krijgt en je bent er.
Dat kan door een brul en hem blokkeren, dat kan door grondwerk.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:23

Ik heb een zeugenband. Dat is alleen een halsband. Die hoef je pas af te doen als je klaar bent met opzadelen. Alle paarden kunnen daar hier prima aan vast staan. Vind het ook gewoon fijn dat er niets in de weg zit als ik het hoofd wil poetsen.

Dan kun je in de tussentijd verder werken aan luisteren naar jou met alleen de teugels om de hals. Maar dat kun je dan ook los van het hoofdstel aandoen oefenen. Dus: kun je je paard verplaatsen en stil laten staan met alleen een touwtje om zijn hals.

zoiets: https://www.agradi.nl/kerbl-halsband-ko ... t-ring.htm

BE_STABLE
Berichten: 9
Geregistreerd: 12-03-18

Re: Paard probeert weg te lopen bij aandoen hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:52

wat je heel makkelijk kunt doen is een halster om doen en daarover een ander halster. Je kunt je paard dan gemakkelijker leren stil te staan bij het af doen. Je haalt het eerste halster eraf en kunt bijvoorbeeld een brokje geven. Als je paard weg loopt houdt je de lijn gewoon vast tot hij weer stil staat dan beloon je hem. Zo kun je een nieuw ritueeltje trainen bij het afdoen van het hoofdstel zonder al te veel risico's te lopen met een loslopend paard :)
groetjes Michelle


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 39 bezoekers