Paard rent mountainbiker omver tijdens marathon in Apeldoorn

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Paard rent mountainbiker omver tijdens marathon in Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-18 13:03

Algemeen Dagblad
Overige
Ingezonden door meerdere bokkers


Een op hol geslagen paard heeft zaterdag een van de koplopers van een mountainbikemarathon in Apeldoorn getorpedeerd. Het slachtoffer, toprijder Marc Bouwmeester uit Loenen, reed zijn eerste wedstrijd na in september voor het WK in Australië een wervel te hebben gebroken. Hij werd gewond naar het ziekenhuis gebracht.

Het paard had zijn berijdster afgeworpen. Volgens de organisatie negeerde de groep vrouwen waarvan zij deel uitmaakte waarschuwingen over de naderende rijders. Na het ongeval bleef zij niet om bijstand te verlenen, ondanks dat het slachtoffer urenlang op de grond wachtte op een ambulance.

De politie hield de 41-jarige vrouw uit Leiden zaterdag aan omdat ze de plaats van het ongeval verliet. Doorrijden na aanrijding, als het ware. Op aanraden van de politie deed Bouwmeester gisteren aangifte. Tegen de vrouw wordt proces verbaal opgemaakt.

De Loenenaar werd zaterdagavond uitgebreid onderzocht. Hij lijkt geen ernstig letsel te hebben opgelopen. Zijn fiets is kapot getrapt.

De acht ruiters waren bezig aan een tocht vanaf paardenhotel de Cantharel in Ugchelen door van knooppunt naar knooppunt te rijden. Volgens Cantharel-woordvoerder Herm Hullegie zagen de ruiters na het voorval dat er iemand bij het slachtoffer was en werd ervoor gekozen om achter het paard aan te gaan. Hij vindt dat de organiserende vereniging Bar End de wedstrijd beter had moeten communiceren, omdat die ook over ruiterpaden ging. ,,Wij wisten niets van deze wedstrijd. Helaas is de leer dat deze grote groepen uiterst fanatieke bikers en paarden echt niet samen gaat. Begrip voor elkaar en communicatie is helaas de les van dit voorval.''

Bar End-voorzitter Peter Nieland veroordeelt de handelwijze van de ruiters.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Paard rent mountainbiker omver tijdens marathon in Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:10

Maar sinds wanneer moet je urenlang wachten op een ambulance? Dan is er ook urenlang gewacht met bellen neem ik aan?

Wel vervelend dit zeg, maar zoals ik het lees wel een beetje eigen schuld, dikke bult.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:12

Niet handig om de aanwijzingen te negeren. Dat had ik zeker niet gedaan......en niet handig om een dergelijk ruitergebied een dergelijke wedstrijd als weken van te voren bekend te maken. Het zou zeker bij alle maneges en de Cantarel bekend moeten zijn opdat ruiters daar rekening mee kunnen houden.


Even goed heel erg vervelend voor de mountainbiker

Edit: over doorrijden na een ongeval. Ook niet handig. Ik had mij in iedergeval even persoonlijk bij het slachtoffer gemeld om te kijken of je kan helpen en je telefoonnummer achter te laten.(je zal waarschijnlijk toch echt even verzekeringszaken moeten uitwisselen)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:18

Rena waarschijnlijk dus geen spoedgeval. Hier in zeeland wordt ook niks gecommuniceerd over eventuele ‘fiets’ wedstrijden over de ruiterpaden, ik vind dat erg kwalijk en dat er dan nu zoiets gebeurdt, tja dat kan je dan verwachten.

Ik wil het ook niet goed praten hoor wat de ruiters deden, maar mijn reactie zou in eerste instantie ook zijn kijken of er iemand bij is en dan als de wiedeweer achter het paard aan voordat er nóg meer ongelukken gebeuren...

[o]

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:21

Ik heb het idee dat het wel vaker verkeerd gaat tussen wielersporters en paardensporters.
Er lijkt een slechte communicatie te zijn als het gaat om evenementen/toertochten als die elkaar kruisen of zelfs de zelfde paden moeten gebruiken. Onlangs is een endurancerit op het laatst afgelast omdat er ook een toertocht bleek te zijn in het zelfde bos.

Puntje van verbetering denk ik..?

Beterschap aan de mountainbiker! Hopelijk kunnen ze de verzekering inzetten om de schade te vergoeden.

Hopelijk heeft het paard er niets aan overgehouden.

Fleur ❤️

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:27

Djeradalover schreef:
Rena waarschijnlijk dus geen spoedgeval. Hier in zeeland wordt ook niks gecommuniceerd over eventuele ‘fiets’ wedstrijden over de ruiterpaden, ik vind dat erg kwalijk en dat er dan nu zoiets gebeurdt, tja dat kan je dan verwachten.

Ik wil het ook niet goed praten hoor wat de ruiters deden, maar mijn reactie zou in eerste instantie ook zijn kijken of er iemand bij is en dan als de wiedeweer achter het paard aan voordat er nóg meer ongelukken gebeuren...

Helemaal mee eens.

Mountainbikers hebben niets op de ruiterroutes te maken.
Ik weet zeker dat als wij op de mountainbike paadjes komen ze je flink zullen uitschelden.
Oke het is dom als het dan wel door de organisatie verteld word door te gaan, maar de organisatie kan beter volgende keer hun route anders indelen.

En ja er is hulp bij de man, wat moet je daar dan gaan staan doen terwijl je paard nog op hol door het bos gaat?
Beter die pakken lijkt mij.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:31

https://www.destentor.nl/apeldoorn/paar ... ~a5a0d763/

Hier staat het toch iets uitgebreider, ruiters werden voor aanvang van het betreden van het pad er door mensen van de organisatie op gewezen dat ze het pad niet op konden omdat er 350 mountainbikers aankwamen. En ook de ervaring van de gevallen man, snap dat ze die hebben laten liggen tot er een ambulance was.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:32

Sommige paden worden zowel door mountainbikers als door paarden gebruikt. Ook de grotere zandpaden zijn vaak voor iedere gebruiker opengesteld, dus ook fietsers, ruiters, honden en loslopende kinderen.
Paden kruisen elkaar ook vaak.

Communicatie blijkt weer het sleutelwoord
Laatst bijgewerkt door No_No op 12-03-18 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleur ❤️

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:34

bruintje123 schreef:
Mountainbikers hebben niets op de ruiterroutes te maken.
Ik weet zeker dat als wij op de mountainbike paadjes komen ze je flink zullen uitschelden.
Oke het is dom als het dan wel door de organisatie verteld word door te gaan, maar de organisatie kan beter volgende keer hun route anders indelen.

Dat klopt niet helemaal.
Mountainbikers zijn wel toegestaan op het ruiterpad, ruiters niet op MTB paden.
Dus ze hebben daar wel degelijk iets te maken en ze mogen hun route daar gewoon uitzetten.

Neemt niet weg dat inlichten van de grotere stallen/maneges wel had gemoeten. Zeker een Cantharel die veel ruiters van buitenaf krijgt, moet hun gasten kunnen waarschuwen.
Daarnaast is doorrijden van de ruiter not done. Ze had op zijn minst kunnen informeren of er hulp nodig had, gegevens achter kunnen laten en daarna pas door kunnen rijden als het niet zo was. De groep had zich kunnen splitsen, een paar bij de MTB'er en de rest achter het paard aan. Natuurlijk handel je op zo'n moment in een reflex en giert de adrenaline door je lijf. Maar het blijft niet netjes zoals het nu gegaan is.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:34

No_No schreef:
Sommige paden worden zowel door mountainbikers als door paarden gebruikt. Ook de grotere zandpaden zijn vaak voor iedere gebruiker opengesteld, dus ook fietsers, ruiters, honden en loslopende kinderen.
Paden kruisen elkaar ook vaak. Het ongeluk kan dus overal in het bos gebeurd zijn.

Citaat:
omdat die ook over ruiterpaden ging

Hierdoor trok ik de conclusie dat het op een ruiterpad was gebeurt.
Waarom zou dat er anders bij moeten staan?
Maar misschien te voorbarig van mij.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:36

Amanda schreef:
bruintje123 schreef:
Mountainbikers hebben niets op de ruiterroutes te maken.
Ik weet zeker dat als wij op de mountainbike paadjes komen ze je flink zullen uitschelden.
Oke het is dom als het dan wel door de organisatie verteld word door te gaan, maar de organisatie kan beter volgende keer hun route anders indelen.

Dat klopt niet helemaal.
Mountainbikers zijn wel toegestaan op het ruiterpad, ruiters niet op MTB paden.
Dus ze hebben daar wel degelijk iets te maken en ze mogen hun route daar gewoon uitzetten.

Neemt niet weg dat inlichten van de grotere stallen/maneges wel had gemoeten. Zeker een Cantharel die veel ruiters van buitenaf krijgt, moet hun gasten kunnen waarschuwen.
Daarnaast is doorrijden van de ruiter not done. Ze had op zijn minst kunnen informeren of er hulp nodig had, gegevens achter kunnen laten en daarna pas door kunnen rijden als het niet zo was. De groep had zich kunnen splitsen, een paar bij de MTB'er en de rest achter het paard aan. Natuurlijk handel je op zo'n moment in een reflex en giert de adrenaline door je lijf. Maar het blijft niet netjes zoals het nu gegaan is.

Sinds wanneer is dat dat een mountain biker wel op het ruiterpad mag?
Waar ik eerst reed was dat duidelijk niet de bedoeling.

Gegevens heeft ze door gegeven anders weten ze toch niet wie ze nu de boete moeten geven :+
En er waren toch al mensen bij, ze heeft niet die man aan zijn lot over gelaten, dan zou het compleet anders zijn.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 12-03-18 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:36

Staat wel dat ze ruiterpaden gebruiken zoals ik het begrijp maar dat gebeurt vaker in bossen.

Fleur ❤️

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:39

Regel van een natuurgebied waar ik wel eens kwam.



Citaat:
Mountainbiken mag alleen op MTB- en fietspaden. Draag een helm. • Paardrijden en mennen mag alleen op de speciale ruiterpaden.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Paard rent mountainbiker omver tijdens marathon in Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:41

[VN] Voelen wij ons veilig genoeg tijdens een buitenrit?

Citaat:
Veel ruiters maken gebruik van bermen waar dit kan of van het fietspad. Met een paard op het fietspad is echter niet toegestaan en kan een boete opleveren. "Wel gedogen we dit vaak", meldt een woordvoerster van de politie. "De verkeersveiligheid gaat altijd voor. Maar het mag officieel niet."
Wanneer er ruiterpaden aanwezig zijn, moet een ruiter hier gebruik van maken. De antwoorden in de poll laten echter zien dat een ruiterpad niet alleen door ruiters wordt gebruikt, maar ook door wandelaars, mountainbikes of zelfs door gezinnen die midden op het pad gaan picknicken. "Het is niet verboden voor mountainbikers en wandelaars om zich op een ruiterpad te begeven. Dat is aan de wetgever om te bepalen. Mountainbikers en wandelaars zijn te gast op het ruiterpad, dus het is wenselijk om je dan ook als een gast te gedragen en ruiters voor te laten gaan."
Het Westerse verkeer is niet altijd even veilig voor paarden op de weg. "Om het voor jezelf veiliger te maken kun je gebruik maken van reflecterende kleding en/of uitrusting voor je paard. Verder is het in het verkeer belangrijk dat wij rekening met elkaar houden, met andere woorden hoffelijk zijn."

Bron: politie.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard rent mountainbiker omver tijdens marathon in Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:43

Dan is het overal anders amanda, kijk mijn eerdere bericht.
Maar goed de mountainbikers zijn te gast staat er op een ruiterpad, domme organisatie dus.
Al zou ik als ik de ruiters was ook niet perse die route zijn gaan nemen na waarschuwing.
Maar ik vind het dus nog steeds niet hun fout.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:48

Nou volgens andere bronnen is het weldegelijk verboden. (Moet ik even naar op zoek)

Als dat anders is moet het wel verboden gaan worden om met een MTB op een ruiterpad te komen.

Want dat is uiteraard erg raar dat dat zou mogen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Caesar
Berichten: 9295
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:49

Ik verbaas me een beetje over de opmerkingen hier. Betreffende ruiters hadden gewoon aanwijzingen op moeten volgen. Had heel anders af kunnen lopen. Als er een wielerronde is op de weg, hebben automobilisten toch ook de aanwijzingen te volgen, ongeacht het een autoweg is?

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:50

Communicatie is ook wel weer er te zoeken vrees ik.
Om de een af andere reden geven terreinbeheerders gerust vergunningen af voor meerdere evenementen in hetzelfde gebied.
Vorig jaar waren er een trailrunning een lange afstandswandeltoch én een endurancewedstrijd op 1 en dezelfde dag in hetzelfde hos met een groot aantal overlappende paden (en vergelijkbare kleuren lint en tape om de route in het bos te markeren :+ )

Ik kan me op zich voorstellen dat als je paard nog vrij rondloopt,je eigen prioriteit bij het vangen van je paard ligt, zéker als je ziet dat er al iemand bij het slachtoffer is.
Je wilt immers liever niet dat het paard nog meer slachtoffers maakt of zelf gewond raakt?

Mountainbikers mogen normaal alleen op de Mtb paden (bij ons in het bos dan toch, je moet er als Mtb er een vergunning voor hebben en mag dan alleen op de aangegeven paden) en ruiters op de ruiterpaden, maar soms lopen die over hetzelfde pad en dan kun je elkaar tegenkomen.

Het is stom van de groep ruiters om door te rijden als ze op het moment gewaarschuwd worden dat er een grote groep Mountainbikers aankomt.
Maar het zou beter aangegeven moeten zijn welk evenement wanneer waar plaatsvindt, en daar waar zoiets paden/routes van andere terreingebruikers kruist helemaal.

We wonen in een dichtbevolkt gebied en ene beetje rekening houden met elkaar (2 kanten op) zou de mens sieren en ervoor kunnen zorgen dat iedereen zijn hobby kan uitoefenen.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 12-03-18 13:52, in het totaal 2 keer bewerkt

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:51

NatasjavE schreef:
Nou volgens andere bronnen is het weldegelijk verboden. (Moet ik even naar op zoek)

Als dat anders is moet het wel verboden gaan worden om met een MTB op een ruiterpad te komen.

Want dat is uiteraard erg raar dat dat zou mogen.

Daar ben ik het helemaal mee eens, het levert te vaak gevaarlijke situaties op.
Maar het is dus wel wettelijk toegestaan volgens een woordvoerder van de politie. En ik ga er vanuit dat zij wel weten wat de wet op dat gebied zegt. Dat gebieden daar eigen regels op instellen kan, maar wettelijk mag het dus wel. Andersom niet. Dat is het kromme er aan.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Karl66

Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:57

Natuurpaden zijn er voor algemeen gebruik, maar de meeste paden zij voor ruiters verboden. Er zijn een aantal paden uitgezonderd en die worden ruiterpaden genoemd. Alleen zijn dat nog steeds paden voor algemeen gebruik, met als enige verschil dat er ook paarden op mogen. Het is echt een misvatting om te denken dat een ruiterpad specifiek voor ruiters is.

Alenthe05

Berichten: 1090
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:59

Misschien ook even handig om te vermelden dat er in dit bos veelal mensen rijden, als deze afkomstig zijn van de Cantarel, dat deze mensen weg nog steg kennen en dan alleen de knooppunten rijden. Dan is het makkelijk gezegd van de organisatie van dat fietsen dat ze een andere route moeten volgen. Deze mensen weten geen andere route omdat ze deze van de cantarel krijgen.

De organisatie van dat fietsen had best de Cantarel een bericht kunnen doen, ze organiseren vaak daar een wielertocht.

Hopelijk hebben ze er nu wat van geleerd.

[i]Pura Raza Espanola
Derrote II; Cautivo XIII x Cautivo VII x Pericon;
B+4, L1+6, L2+10, M1+10, M2+10, Z1+10, Z2+0 geblesseerd
Nederlands Kampioen MCI Level 1, 2019, 4x 4e op het EK MCI Iberische paarden, Parijs 2019

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:59

Caesar schreef:
Ik verbaas me een beetje over de opmerkingen hier. Betreffende ruiters hadden gewoon aanwijzingen op moeten volgen. Had heel anders af kunnen lopen. Als er een wielerronde is op de weg, hebben automobilisten toch ook de aanwijzingen te volgen, ongeacht het een autoweg is?


Hmmmm dat was zeker verstandig geweest.

Maar erg leuk dan. Je maakt meestal bij de Cantharel maanden van te voren een boeking. Kom je daar kan je niet rijden omdat er ineens een Wielerwedstrijd is.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:01

Karl66 schreef:
Natuurpaden zijn er voor algemeen gebruik, maar de meeste paden zij voor ruiters verboden. Er zijn een aantal paden uitgezonderd en die worden ruiterpaden genoemd. Alleen zijn dat nog steeds paden voor algemeen gebruik, met als enige verschil dat er ook paarden op mogen. Het is echt een misvatting om te denken dat een ruiterpad specifiek voor ruiters is.


Bij ons in het bos is dat wel het geval.

Sterker nog daar waar de ruiterpaden kruisen hebben de ruiters voorrang op de MTBers.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:06

Karl66 schreef:
Natuurpaden zijn er voor algemeen gebruik, maar de meeste paden zij voor ruiters verboden. Er zijn een aantal paden uitgezonderd en die worden ruiterpaden genoemd. Alleen zijn dat nog steeds paden voor algemeen gebruik, met als enige verschil dat er ook paarden op mogen. Het is echt een misvatting om te denken dat een ruiterpad specifiek voor ruiters is.

Toch is dit in veel gebieden anders.
https://www.fietssport.nl/magazine/id/2 ... ntainbiken
https://www.bitmagazine.nl/recreatie/mo ... gen/36907/

en zo zijn er meer te vinden

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:09

Helaas heb ik dit enkele maanden geleden ook gehad. ik maak met een vriendin een bosrit en ineens vliegen ons mountainbikers voorbij. ook op smalle paadjes in een bocht waardoor er 1 tegen het voorste paard knalt en valt en de achterop fietsende man ook erop knalt. gelukkig hadden geen van beide iets en bleven de paarden rustig.
Wij rijden elke week in dat bos, netje sop de ruiterpaden en nergens was te zien dat er die dag een wedstrijd gehouden werd en ook de mountainbikers wisten niet hoe de paden liepen dus wij hebben ze zo goed als kon ontweken. Daardoor moesten wij wel een stuk langs een drukke weg rijden met 2 jonge paarden. Niet ideaal
Het zou fijner zijn geweest ook voor ons als dit van te voren ergens aangekondigd werd.

Ik denk dat dit verhaal 2 kanten heeft. Ruiters maken een uitgestippelde tocht , zijn misschien niet uit de omgeving en komt onverwacht een wedstrijd op hun pad. Wie weet wisten ze niet hoe ze dan verder moesten en zijn ze doorgereden nadat er bij de gewonde man omstanders gingen helpen. Wat wil je dan? Met paarden in de hand erbij blijven?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Ginny135, Goldwynn, idje, ingetje3012, Jet, Knikmops57, noox, SemrushBot, Siers83, Votti, xJolijn en 41 bezoekers