Opnieuw aandacht voor sluiproute couperen trekpaarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13983
Geregistreerd: 20-04-16

Opnieuw aandacht voor sluiproute couperen trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-18 14:15

NPO Radio 1
Medisch

Afbeelding
Foto door Amanda

Trekpaarden hebben als ze geboren worden een staart, maar die staart wordt er soms afgeknipt. Uit onderzoek van Reporter Radio blijkt dat ondanks het verbod op couperen uit 2001, er in 2017 nog 6 Nederlandse en 20 Belgische trekpaarden op een keuring zijn verschenen zonder staart. Dat is uitzonderlijk veel zegt hoogleraar Marianne Sloet van Oldruitenborgh van de Universiteit Utrecht. In de afgelopen 20-30 jaar bleek dat het hooguit één keer in de twee jaar voorkomt dat er een veterinaire indicatie is voor een staartamputatie. Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlandse eigenaren naar het buitenland gaan om hun paarden te couperen.

Ofschoon couperen al 15 jaar verboden is, was er in 2016 nog een uitzending van Reporter Radio voor nodig om de handhaving daarop te verscherpen. Daar kwam de Koninklijke Vereniging voor Trekpaarden en Haflingers (KVTH), tegen in het geweer maar ze verloor de rechtszaak. Trekpaarden zijn ongeveer 700 kilo zware grote en vriendelijke paarden die vroeger op het land werkten. Toen was het argument om de staart eraf te halen dat staarten verstrikt zouden kunnen raken in de leidsels van de ploeg. Nu hebben we tractoren en worden trekpaarden gehouden als hobby.

Toen in 2016 het toezicht verscherpt werd, was er in het besluit van de voorzieningenrechter een kleine ontsnapping ingebouwd: als er een medische noodzaak is, een ontsteking of een breuk, mag er nog wel gecoupeerd worden. Sloet van Oldruitenborgh veronderstelt dat er bij 26 gecoupeerde veulens hoogstwaarschijnlijk gecoupeerd is om cosmetische redenen. Ze is van mening dat er misbruik wordt gemaakt van de ontsnappingsregeling. Uit het onderzoek van Reporter Radio blijkt dat het buitenlandse dierenartsen zijn die couperen. Vier eigenaren noemden de naam van een Belgische dierenarts. Betrokkene zegt dat hij tientallen keren heeft gecoupeerd, altijd vanwege een medische noodzaak.

Minister van Landbouw en Visserij, Carola Schouten is op de hoogte van het feit dat het coupeerverbod overtreden wordt. De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA), maakt een analyse van de resultaten van hun inspecties op keuringen. Minister Schouten wacht die analyse af en zal in de herfst een besluit te nemen.

Gerelateerde berichten:
[VN] D66 wil handhaving coupeerverbod paarden
[VN] België wil einde aan couperen bij paarden
[VN] NVWA gaat controleren op couperen van paardenstaarten
[VN] KVTH verliest rechtszaak coupeerbeleid keuringen
[VN] Opnieuw aandacht voor verbod op couperen staart
[VN] Staatssecretaris Van Dam wil geen gecoupeerde staarten
[VN] Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.



Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Opnieuw aandacht voor sluiproute couperen trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:40

Gewoon alle gecoupeerde paarden uitsluiten vd keuringen. Helaas voor die enkeling waarbij het echt medische noodzaak was maar goeden moeten altijd onder de kwaden lijden. Dat Couperen is toch niet meer van deze tijd. Bij de hondenshows ben je echt niet welkom op show als je hond om wat voor reden ook gecoupeerd is hoor, dan is het zo over met dat dieronvriendelijke gedoe.

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Opnieuw aandacht voor sluiproute couperen trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:50

Eens met Tinkermuts.

Couperen= niet naar de keuring. Simpeler valt het niet te maken.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:39

Medische reden=veulentje ff met de staart tussen de staldeur ofzo.

Idd gewoon geen gecoupeerde dieren meer op de keuring...hoe moeilijk kan dat toch zijn zeg. 8)7

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Zinzi_jewel

Berichten: 8767
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Opnieuw aandacht voor sluiproute couperen trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:01

Precies
Gecoupeerde dieren zijn niet meer keuringswaardig
Simpel genoeg .
Snap niet dat er al.17 jaar toegelaten wordt op keuringen .

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:06

Cowgirl schreef:
Medische reden=veulentje ff met de staart tussen de staldeur ofzo.

Idd gewoon geen gecoupeerde dieren meer op de keuring...hoe moeilijk kan dat toch zijn zeg. 8)7


Tja zolang de keuringsmeesters zelf paarden inbrengen die gecoupeerd zijn, is het dweilen met de kraan open zeg maar...

kinel
Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Opnieuw aandacht voor sluiproute couperen trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:50

Wat blijven ze toch lameteren over dat couperen. Gewoon niet meer toelaten. Ni eens de koe bij de horen vatten.

Hobbyhorse

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:21

Tinkermuts schreef:
Gewoon alle gecoupeerde paarden uitsluiten vd keuringen..


Dit. Ik verbaas me er telkens over dat dit nog niet gewoon al lang zo is?
Iemand op Bokt uit de trekpaardenwereld die dat misschien aan ons kan uitleggen waarom dat nog steeds toegelaten is op de keuring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:22

Hobbyhorse schreef:
Tinkermuts schreef:
Gewoon alle gecoupeerde paarden uitsluiten vd keuringen..


Dit. Ik verbaas me er telkens over dat dit nog niet gewoon al lang zo is?
Iemand op Bokt uit de trekpaardenwereld die dat misschien aan ons kan uitleggen waarom dat nog steeds toegelaten is op de keuring?


Paar jaar geleden was daar een topic over en het komt erop neer dat de keuringmeesters en het stamboek zelf ze liever zien zonder staart.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:25

Joolien schreef:
Cowgirl schreef:
Medische reden=veulentje ff met de staart tussen de staldeur ofzo.

Idd gewoon geen gecoupeerde dieren meer op de keuring...hoe moeilijk kan dat toch zijn zeg. 8)7


Tja zolang de keuringsmeesters zelf paarden inbrengen die gecoupeerd zijn, is het dweilen met de kraan open zeg maar...


En daarom moeten ze gecoupeerde paarden dus op keuringen verbieden. Ik krijg altijd braakneigingen van dat ouderwetse trekpaardenvolk. Bah.

Anoniem

Re: Opnieuw aandacht voor sluiproute couperen trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:27

inderdaad gewoon verbieden op keuringen. Maar er lopen echt nog wel meer gecoupeerde paarden rond dan die enkeling nog op de keuringen (al is 1 al teveel maar dat ter zijde). Op ringrij wedstrijden lopen er veeeeel meer rond met gecoupeerde staart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:27

Nja het komt er op neer dat het hele stamboek op de schop moet volgens mij. Weet dus niet of dat nog steeds zo is, maar een paar jaar terug was dat dus wel zo.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Opnieuw aandacht voor sluiproute couperen trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:33

Niks op de schop, verbieden. Dan zullen ze moeten luisteren óf oprotten. Het moet niet vanuit het stamboek worden verboden, maar vanuit de overheid.

Anoniem

Re: Opnieuw aandacht voor sluiproute couperen trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:35

hoezo moet heel het stamboek dan op de schop?

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:46

tis heel simpel. Gewoon een verbod op deelname aan keuringen EN wedstrijden....

Kortom met gecoupeerde staart kun je alleen nog thuis aan de slag.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Opnieuw aandacht voor sluiproute couperen trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:58

In Engeland werkt dit al zo. Gevolg: daar scheren ze de staartharen gewoon af en lopen z rond met een 'blote' staartwortel.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Opnieuw aandacht voor sluiproute couperen trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:18

Grappig je ziet maar weinig warmbloedpaarden zonder staart. Medische oorzaak of niet het blijft wel bijzonder dat het erg veel voorkomt bij de trekpaarden.......

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:25

Ik kan echt niet snappen dat je een paard mooier vind zonder staart.
Maar dat is MIJN mening.

Mijn mening is ook alle gecoupeerde staart uitsluiten van de keuringen.

@ lianne ik denk dat het stamboek op de kop moet omdat daar nog een heleboel van de "oudere garde" zitten die juist graag een gecoupeerde staart zien.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 21:16

MariekeTV schreef:
Ik kan echt niet snappen dat je een paard mooier vind zonder staart.
Maar dat is MIJN mening.

Mijn mening is ook alle gecoupeerde staart uitsluiten van de keuringen.

@ lianne ik denk dat het stamboek op de kop moet omdat daar nog een heleboel van de "oudere garde" zitten die juist graag een gecoupeerde staart zien.


Helemaal mee eens. Ongelooflijk

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Arlette1991, ComscoreBot, OmgiliBot en 82 bezoekers