Weinig ervaring en eigen paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Weinig ervaring en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-18 14:33

Hallo allemaal!

Zoals de titel al zegt, ik heb weinig ervaring en wil graag een eigen paard.
Ik heb 5 of 6 jaar als tienermeisje gereden. Nu ben ik 38 en heb het weer opgepikt sinds november.
Ik wil graag in het najaar rustig gaan kijken naar een eigen paard. Dan gaat mijn zoontje naar de peuterspeelzaal en heb ik dus wat meer vrije tijd. Zou er een bijrijder bij zoeken voor de andere doordeweekse dagen.
Ook stal ik m op de manege die volpension is.
Maar nu komt mijn vraag.
Ik wil me nu al inlezen en bijleren om mijn kennis uit te breiden.
Waar ga ik heen. Wat lees ik. Wat Google ik?

Bedankt! Groetjes Karin.


Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Weinig ervaring en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:39

Je zit hier al op een aardig goede plek om kennis te vergaren..

[HK] Nieuw paard kopen, deel XXI
Hier heb je een topic waar in je alles kan vinden wbt het kopen van een paard en adviezen kan vragen.

En voor de rest..wat wil je leren? wat voor een soort paard wil je aanschaffen? verdiep je in dat ras en type paard wbt voer. Zorg dat je nu alvast op zoek gaat naar een fijne instructeur en iemand met veel verstand van paarden die ook mee kan gaan bij de aankoop.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Re: Weinig ervaring en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-18 14:45

Hoi, ja de aanschaf maak ik me niet zoveel zorgen om. Neig heel erg naar een Fries. Het is vooral de eerste maanden erna. De aanschaf van de juiste spullen. Enzo.. basis verzorging

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Weinig ervaring en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:18

Juist daarom is een fijne instructeur zoeken nu al handig..wij kunnen niet zeggen welk zadel je bijv. aan moet schaffen zonder dat je het paard hebt. Want het moet passen op zijn rug en ieder paard is uniek.

Qua basisverzorging, een poetskist met borstels, hoevenkrabber manekam etc en een ehbo setje is ook wel handig. Gewoon te koop in de ruitersportzaak.

Ik zou me wel zorgen maken om de aanschaf..daar kan het meeste fout in gaan. Zeker bij een fries is het belangrijk dat het paard mok vrij is en geen CPL heeft etc.
Denk ook alvast na over leeftijd en prijsklasse..friezen zijn niet goedkoop. In jouw geval kun je beter voor een al wat ervaren paard gaan. Maar die moet gezond zijn, dus houd rekening met keuren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-18 15:28

Ja wil zeker een ervaren paard. Dacht rond de 10 plus en goed beleerd en rustig.
Mijn instructeur is de eigenaar van de manege dus dat zit wel goed.


Ik bedoel maak me geen zorgen als in dan verzamel ik wel mensen om me heen met ervaring. Tuurlijk is dat heel belangrijk. En zal daar ook zeker mijn tijd voor nemen.

Voor nu veel lezen en wijzer worden;-)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Weinig ervaring en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:29

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Anoniem

Re: Weinig ervaring en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:33

Heb je wel eens een verzorgpaard gehad? Dan zou ik daar nu eerst mee beginnen. Want als je nog nooit de verantwoordelijkheid hebt gehad over een paard, zou ik daar wel eens mee gaan 'oefenen'. Zo kun je misschien ook meekijken met de eigenaar van dat paard wat er allemaal bij komt kijken.
Verder zou ik ook goed kijken waar je je paard wil stallen. Een manege is fijn voor begeleiding, maar is vaak drukker, minder tijd om te rijden en het is op maneges niet vanzelfsprekend om paarden voldoende buiten te zetten. En dat is toch wel onwijs belangrijk.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:46

Goeie tips al. Zorg voor veel budget voor het eerste jaar.

Begeleiding.
Dit is in mijn ogen prio nr 1 als je weinig ervaring hebt (en anders eigenlijk ook). Heb je genoeg geld voor wekelijks les? Of misschien wel dagelijks of 3-4 keer per week als het mis gaat? Genoeg volgtopics op bokt waar onervaren ruiters uiteindelijk erg lang ernaast lopen juist hierdoor.Is er geld om paard desnoods een tijdje voltijds in training te zetten en dan zelf te gaan bijleren? Ik zou hiervoor makkelijk 2500 euro opzij houden het eerste jaar. Met geluk hou je over aan het eind van het jaar, met pech gaat het allemaal in 5 maand op.

Aanschaf
Een goed, braaf, geroutineerd paard vind ik voor een onervaren ruiter ideaal. Een paard wat makkelijk in de omgang is en vergevingsgezind in het rijden. Laat je niet leiden door maffe emoties of 'de klik'. Neem iemand mee die jouw kunnen goed kan inschatten en die er verstand van heeft. Dat werkt veel beter dan in een paard zijn ogen verdrinken :D Als je een Fries wil die aan bvovenstaande voldoet, en gezond is, zul je ook geld eraan uitgeven. Zoiets vind je niet voor 3500 euro.

Andere Kosten
Simpel gezegd: kun je makkelijk elke maand 500 euro missen? Ja? Doen. Nee? Niet doen is mijn advies. Paarden kosten bakken geld. Goede stalling waar je ook een goede bak hebt en waar je paard buiten komt in groep kost geld.
Je hebt ook goed tuig nodig. Zelf neem ik geen genoegen met een Wintec zadel. Voor een A-merk, zelfs tweedehands, die goed aangemeten en gecontroleerd is, zul je zo 800 euro en meer kwijt zijn. Dan een hoofdstel, bit, goed halster, wat dekjes, touw, poetsbak en EHBO kitje. Meer heb je in principe niet nodig. Dekens zijn geen must maar eigen keuze, ijzers meestal ook. Ik probeer tuig vooral functioneel te houden, mooi is mooi meegenomen, maar geen must bij mij.

Tijd: Kun je er 4-5 keer per week enkele uren voor vrijmaken?

Indien niet zou ik een bijrijdpaard zoeken. Anders best zonde van al je geld... En het moet dan maar goed gaan... Een bijrijder is leuk, maar misschien vind je geen goede of blijvende, en dan? Dan moet je wel naar je paard kunnen.

De stal die je nu op het oog hebt: komen ze daar elke dag voldoende buiten, in groep? Dat is voor mij absolute noodzaak. Voor mij geen paard op stal... Ook dat is een keuze, maar het heeft ook een grote impact op het gedrag van je paard.

Er loopt ook een heel goed topic over de kosten van een eigen paard... Zeer realistisch!

Als dit alles je geen angst inboezemt, maar net je hart sneller doet kloppen, dan veel succes en plezier :D

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Re: Weinig ervaring en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:49

Zo lang je genoeg budget hebt (ook voor eventuele dierenartskosten onverwachts) en je paard komt genoeg uit z'n stal en krijg genoeg te eten denk ik niet dat er heeeeeul veel is wat je fout kan doen. Als ik het goed begrijp komt hij op de manege te staan? Dan al helemaal zijn er meer dan genoeg mensen die je even kunnen helpen als je erom vraagt.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:54

Ik zou je vooral inlezen over de basis noden van het paard (Weidegang, hoeveel ruwvoer, etc) en of je een stal kan vinden dat hier bij aansluit.

Persoonlijk vind ik dat een paard min 8 uur op de wei moet + 3x per dag ruwvoer. En dat is best wel moeilijk te vinden op de meeste plekken in Nederland.

Het zou spijtig zijn dat je nieuwe paard mentaal en physiek achteruitgaat omdat de huisvesting niet goed zit.

Ook kan je zoeken naar de vele topics over hoeveel een paard nu eigenlijk kost. Dan kom je de meeste aspecten tegen.

Zelf heb ik ook een paard aangeschaft zonder veel ervaring. Het is vooral belangrijk dat je je eigen onkunde herkend en er een iemand bij haalt met meer kennis wanneer nodig en dan ook meteen, en niet zitten aanmodderen.

En zeker niet aarzelen om dingen te vragen op bokts. Je krijgt soms wel harde reacties, maar de meesten proberen echt wel te helpen.

Success!

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Weinig ervaring en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:12

Ik zou eerst oriënteren op het soort paard wat je wil: warmbloed/koudbloed? Dressuur? Springen? En vanuit daar verder kijken. Ik heb ook met weinig ervaring een paard gekocht, en iedereen op stal heeft me goed geholpen, kon altijd om advies e.d. vragen. Daar hoef je echt niet bang voor te zijn!

Verder zou ik het paard in ieder geval klinisch laten keuren.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

mairead

Berichten: 3213
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:14

Met het juiste paard en de juiste begeleiding (pensionstalhouder en/of stalgenoten met genoeg kennis en regelmatig paardrijles en evt grondwerkles nemen) zeker te doen.

Ik heb vanaf mn 12e tot en met mn 18e op een manege gereden. En een klein beetje ervaring met verzorgpaarden gehad. Op mn 22e weer begonnen met lessen op een manege. Op mn 24e heb ik mn eigen paard gekocht.
Een lieve Fjordenmerrie van toen 7 jaar oud. Zij is echt haar gewicht in goud waard gebleken: zo geduldig en braaf (Hoewel ze tegelijkertijd een hele sterke eigen wil heeft).
Toch bleek zelfs dit brave paard een hele andere ervaring dan het moeilijkste manegepaard. Want je moet het uiteindelijk toch zelf doen en een team met je paard gaan vormen.
Ook op het gebied van gezondheid en verzorging was er een hoop te leren.
Ik heb altijd veel kennis uit mijn omgeving gehaald: Instructeurs, Stalhouders en Stalgenoten.

Ik heb met Friezen de ervaring dat ze veel gezondheidsproblemen hebben of niet heel oud worden. Ook zijn ze niet allemaal even rustig.
Probeer je niet blind te staren op een ras. Een ouder, braaf paard waar je van kunt leren en waarmee je alles kunt doen is wat je wilt! Kleur en ras zijn minder belangrijk.
Laatst bijgewerkt door mairead op 11-03-18 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

keavyseancy
Berichten: 37
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:14

Ik heb zelf ook pas een paard gekocht met weinig ervaring, en wat ik zelf heel erg merk is dat gewoon de basisbehoeftes het belangrijkst zijn. Zolang je paard gelukkig is, en je alles kunt betalen zou ik me niet te ''druk'' maken. Merk aan mezelf nogal dat ik me overal druk om maak, terwijl paarden niet van suiker zijn, en zolang je goed begeleid wordt er niet zoveel mis kan gaan. Succes!

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:24

Harstikke leuk! Ik zou iemand met veel ervaring in de hand nemen en dan gewoon op zoek gaan naar een leuk paard, juist niet naar een bepaald ras. Niet te jong, maar een leuk nuchter, goed gereden en goed opgevoed paard. En vooral regelmatig lessen. Vorig jaar heeft een kennis van mij met 50 jaar haar eerste paard gekocht, een super lieve quarter ruin. Ze lest één keer per week met hem en verder rijd ze buiten en het gaat heel goed, ze heeft heel veel plezier van haar beslissing.

Majabeestje
Berichten: 3792
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:32

Hartstikke leuk! *\o/*

Ik heb het ook gedaan een paar jaar geleden, ben nu 36 en zo blij met mijn pony!
Na een tussenstap van de aankoop van een pony die te onervaren voor me was, vorig jaar een geweldige connemara gekocht. Ben zelf niet zo groot en voel me veel fijner op een pony dan op een paard.
Ze is 10, heeft genoeg gezien en ondanks dat ze gevoelig en voorwaarts is super meewerkend en braaf. Heerlijk dier en nog geen dag spijt van gehad. Ondanks dat het soms erg druk is naast mijn gezin en mijn baan, is het pure ontspanning.
Ze staat volpension op een manege waar ze buiten en binnen wordt gezet, wordt gevoerd en er wordt gemest. Ook kan ik mee rijden in de lessen en mee op buitenrit. Ideaal!
Met name omdat ik niet zo'n held ben en op deze manier is er altijd begeleiding indien nodig.

Onderschat dat laatste niet, ondanks dat je een braaf paard koopt, het blijft een paard. Die van mij werd bijvoorbeeld best fris in de winter. Als ik geen begeleiding had gehad, had ik de hele winter niet gereden :') Nu zijn we er samen doorheen geloodst.

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Re: Weinig ervaring en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-18 21:30

Hoi Joolien, Nee geen verzorgpony, is er nu ook niet te vinden in mijn buurt. Ook zit ik nu met een kleine thuis van 21 maanden. Die gaat in september naar de psz en geeft mij dan meer ruimte door doordeweeks 2 volle ochtenden te hebben en in het weekend. Daarbij 1 rustdag en een bijrijder voor 2 dagen moet lukken. De manege is rustig waar ik rijd. Full time een buitenbak tot je beschikking en binnenbak overdag en sommige avonden. of meelessen natuurlijk. Hebben 6 paddocks. helaas geen weidegang, maar dat ga je niet vinden in zandvoort.


@poes. Ja begeleiding is ook belangrijk. Zal ook lekker veel gaan vragen en babbelen op de manege, zo kom je vanzelf in contact met de juiste mensen. Geld is gelukkig geen probleem en wil zeker trainingen gaan volgen. Wil ik eigenlijk nu al, maar eigenlijk is dat altijd met eigen paard. Dus voor nu richt ik me op het beter leren rijden en informatie.
wat voor prijsklasse denk jij dat je uitkomt met dat eisenlijstje en een fries?
De stal heeft 6 paddocks. Mijn doel is over paar jaar een eigen huis te hebben waar ik haar natuurlijk kan houden maar dat duurt nog even. En voor nu is de begeleiding van de manege ook het beste.

@emmaa, oh dat klinkt positief haha idd op een manege met voldoende vakkundige mensen.


@fatcat ja dat zou ik ook wel willen, 8 uur weidegang, maar dat is in zandvoort helaas niet te vinden.

@veraaah Puur recreatief. Lekker naar buiten en wil samen op cursus voor grondwerk, parelli en longeren en wie weet zonder zadel en bit. Maar eerst "gewoon" lessen volgen. Over keuren las ik idd. Als ze in de advertentie zetten vorig jaar november bijvoorbeeld gekeurd kan je er wel vanuit gaan dat dat oke is, of toch opnieuw?

@mairead, oh wat leuk! Ja ik ben ook een groot fjorden liefhebber. Les nu vaak op een fjord. Vroeger ookal idd. Ik wil ook zeker geen joekel van een paard, ben zelf maar 165 en wil er eigenlijk net overheen kunnen kijken. haha maar je hebt zeker gelijk met niet blind staren op 1 ras, alhoewel in die bruine manege paarden (geen idee wat voor ras dat is) allemaal op elkaar vind lijken. Ik zal daar toch minder snel voor kiezen.

@keavyseancy ja dat geloof ik ook wel. En zeker op vol pension basis en omringt door andere zal het al snel goed gaan. Tis meer voor je eigen gevoel. Ik wil zeker niet als een dom blondje over komen die op een blauwe maandag ook heeft besloten een knol te willen. haha

@larasilver, oh dat is leuk! fijn dat je kennis zoveel plezier heeft. Ik ga binnenkort 2 keer lessen per week ipv 1 en zal dat ook zeker blijven doen.

@majabeestje oh superleuk zeg! Ik houd ook niet van die joekels van paarden.
Kan me voorstellen dat het lastig is soms met je gezin. Rijd je veel savonds bijvoorbeeld? Of gaan ze al naar school? Die van mij is 21 maanden en gaat september 2 ochtenden naar de psz. Die ochtenden en de weekenden en evt nog 1 ochtend dat mijn moeder oppast wil ik lekker eraan besteden. Dus ook pas vanaf dan gaan rond kijken. Eerder weet ik gewoon niet hoe ik het kan combineren met hem. Fijn dat je zo goed bent geholpen. Dat vertrouwen heb ik wel in deze manege trouwens. Ben er nog maar net maar het voelt zeker als een warm bad daar.

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Weinig ervaring en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:34

Het is leuk een eigen paard maar er zijn ook minder leuke kanten. Kost klauwen met geld/veel tijd en ze moeten niets gaan mankeren want dan kosten ze nog veel meer. Zoals ik jouw situatie lees dan zou ik zelf eerst een paard voor drie dagen per week gaan leasen. Dan heb je wel de voordelen en niet de nadelen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:01

Karin1310 schreef:
Hoi Joolien, Nee geen verzorgpony, is er nu ook niet te vinden in mijn buurt. Ook zit ik nu met een kleine thuis van 21 maanden. Die gaat in september naar de psz en geeft mij dan meer ruimte door doordeweeks 2 volle ochtenden te hebben en in het weekend. Daarbij 1 rustdag en een bijrijder voor 2 dagen moet lukken. De manege is rustig waar ik rijd. Full time een buitenbak tot je beschikking en binnenbak overdag en sommige avonden. of meelessen natuurlijk. Hebben 6 paddocks. helaas geen weidegang, maar dat ga je niet vinden in zandvoort.


@poes. Ja begeleiding is ook belangrijk. Zal ook lekker veel gaan vragen en babbelen op de manege, zo kom je vanzelf in contact met de juiste mensen. Geld is gelukkig geen probleem en wil zeker trainingen gaan volgen. Wil ik eigenlijk nu al, maar eigenlijk is dat altijd met eigen paard. Dus voor nu richt ik me op het beter leren rijden en informatie.
wat voor prijsklasse denk jij dat je uitkomt met dat eisenlijstje en een fries?
De stal heeft 6 paddocks. Mijn doel is over paar jaar een eigen huis te hebben waar ik haar natuurlijk kan houden maar dat duurt nog even. En voor nu is de begeleiding van de manege ook het beste.

@emmaa, oh dat klinkt positief haha idd op een manege met voldoende vakkundige mensen.


@fatcat ja dat zou ik ook wel willen, 8 uur weidegang, maar dat is in zandvoort helaas niet te vinden.

@veraaah Puur recreatief. Lekker naar buiten en wil samen op cursus voor grondwerk, parelli en longeren en wie weet zonder zadel en bit. Maar eerst "gewoon" lessen volgen. Over keuren las ik idd. Als ze in de advertentie zetten vorig jaar november bijvoorbeeld gekeurd kan je er wel vanuit gaan dat dat oke is, of toch opnieuw?

@mairead, oh wat leuk! Ja ik ben ook een groot fjorden liefhebber. Les nu vaak op een fjord. Vroeger ookal idd. Ik wil ook zeker geen joekel van een paard, ben zelf maar 165 en wil er eigenlijk net overheen kunnen kijken. haha maar je hebt zeker gelijk met niet blind staren op 1 ras, alhoewel in die bruine manege paarden (geen idee wat voor ras dat is) allemaal op elkaar vind lijken. Ik zal daar toch minder snel voor kiezen.

@keavyseancy ja dat geloof ik ook wel. En zeker op vol pension basis en omringt door andere zal het al snel goed gaan. Tis meer voor je eigen gevoel. Ik wil zeker niet als een dom blondje over komen die op een blauwe maandag ook heeft besloten een knol te willen. haha

@larasilver, oh dat is leuk! fijn dat je kennis zoveel plezier heeft. Ik ga binnenkort 2 keer lessen per week ipv 1 en zal dat ook zeker blijven doen.

@majabeestje oh superleuk zeg! Ik houd ook niet van die joekels van paarden.
Kan me voorstellen dat het lastig is soms met je gezin. Rijd je veel savonds bijvoorbeeld? Of gaan ze al naar school? Die van mij is 21 maanden en gaat september 2 ochtenden naar de psz. Die ochtenden en de weekenden en evt nog 1 ochtend dat mijn moeder oppast wil ik lekker eraan besteden. Dus ook pas vanaf dan gaan rond kijken. Eerder weet ik gewoon niet hoe ik het kan combineren met hem. Fijn dat je zo goed bent geholpen. Dat vertrouwen heb ik wel in deze manege trouwens. Ben er nog maar net maar het voelt zeker als een warm bad daar.


Kijk, en dat is dus al iets om goed te overwegen. Want hoe groot zijn de paddocks? Hoeveel paarden staan daar nu in? Krijgen ze daar de hele dag de beschikking tot ruwvoer?

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:04

Karin1310 schreef:
Hebben 6 paddocks. helaas geen weidegang, maar dat ga je niet vinden in zandvoort.


Ik kan me echt haast niet voorstellen dat dat niet te vinden is. Misschien moeilijker maar echt helemaal niet? Maar goed, ik zou dus in deze situatie helemaal geen paard kopen, hem iig niet daar zetten. Het is zo belangrijk dat je paard buiten kan lopen enkele uren op een dag!
Hoe groot zijn die paddocks en hoe lang komen ze er in? Ik vind de basisbehoefte zo belangrijk! Als die voldoen dan kun je gewoon gaan genieten en leren met je paard, Je hoeft echt niet alles gelijk goed te doen hoor, als die basisbehoeftes er maar zijn!

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-18 22:07

Kijk, en dat is dus al iets om goed te overwegen. Want hoe groot zijn de paddocks? Hoeveel paarden staan daar nu in? Krijgen ze daar de hele dag de beschikking tot ruwvoer?[/quote]


Zover ben ik nog niet met onderzoeken. Weet dat ze maximaal plek hebben voor 40 paarden. Dit is inclusief manege paarden maar die staan niet op de paddock volgens mij. Alleen maandag voor 2 uurtjes als de stallen grondig worden gedaan en ze rustdag hebben.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:12

Karin1310 schreef:
Kijk, en dat is dus al iets om goed te overwegen. Want hoe groot zijn de paddocks? Hoeveel paarden staan daar nu in? Krijgen ze daar de hele dag de beschikking tot ruwvoer?



Zover ben ik nog niet met onderzoeken. Weet dat ze maximaal plek hebben voor 40 paarden. Dit is inclusief manege paarden maar die staan niet op de paddock volgens mij. Alleen maandag voor 2 uurtjes als de stallen grondig worden gedaan en ze rustdag hebben.[/quote]

Dat is wel een hele belangrijke om je mee bezig te houden. Het gaat erom dat paarden zoveel mogelijk buiten kunnen staan(Zo lang als de zon schijnt), met meerdere soortgenoten(maar niet in een te kleine ruimte) en de hele dag toegang tot ruwvoer(hooi, gras etc). Huisvesting is eigenlijk prioriteit nummer 1. :)

Jette

Berichten: 1455
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:15

Ik denk dat ik weet om welke manage dit gaat. Prachtige facaliteiten en uitrijmogelijkheden, maar het stalgeld ligt erg hoog terwijl de paarden in mijn ogen veel te weinig buiten komen. Ze staan in hun eentje op zo’n paddock voor 2 uurtjes oid. Ik zou persoonlijk uitwijken richting Vogelenzang. Hier zijn een aantal stallen met veel weiden en hele dagen paddock in de winter.

Verder zou ik als je het financieel kan dragen en vooral voor gaan, maar investeer in goede begeleiding. Zolang je open staat en veel wil leren moet het goedkomen, zeker als je kiest voor een vergevingsgezind paard.

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-18 22:18

Jette schreef:
Ik denk dat ik weet om welke manage dit gaat. Prachtige facaliteiten en uitrijmogelijkheden, maar het stalgeld ligt erg hoog terwijl de paarden in mijn ogen veel te weinig buiten komen. Ze staan in hun eentje op zo’n paddock voor 2 uurtjes oid. Ik zou persoonlijk uitwijken richting Vogelenzang. Hier zijn een aantal stallen met veel weiden en hele dagen paddock in de winter.

Verder zou ik als je het financieel kan dragen en vooral voor gaan, maar investeer in goede begeleiding. Zolang je open staat en veel wil leren moet het goedkomen, zeker als je kiest voor een vergevingsgezind paard.


Dank je. Ja training is zeker een prioriteit.
Vogelenzang is niet naast de deur maar het uitzoeken waard. Bedankt.
Bepaal je niet zelf hoelang ze in de paddock staan?

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:20

Fleury schreef:
Hoe groot zijn die paddocks en hoe lang komen ze er in? Ik vind de basisbehoefte zo belangrijk! Als die voldoen dan kun je gewoon gaan genieten en leren met je paard, Je hoeft echt niet alles gelijk goed te doen hoor, als die basisbehoeftes er maar zijn!


Waar blijft die Like knop! 100procent me akkoord. Zeker als je het een paar weken druk heb en niet veel tijd hebt voor je paard. Kan je hem/haar gewoon met gerust hart vakantie geven.

Nu kan je wel zeggen, ik ga er elke dag naar toe, en minstens 2 uur bezig zijn. Maar er gaan gewoon momenten zijn dat je dat niet red. Bijrijders kunnen ook elk moment afhaken.

Hou er rekening mee dat 4uur paddock veel lijkt voor ons als mens - maar daai dat eens om - is nog steeds 20uur stal.

Ik lees dat je van plan ben om een woning te kopen met grond in de toekomst. Zou je hier niet gewoon op wachten en in tussentijd leasen/verzorgpaard?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:21

Ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen om op zo een plek rond te lopen, waar de paarden niet buiten komen. Ik weet dat dit persoonlijk is, maar ik vind dat gewoon dieronwaardig. Wil jij daar 4 dagen per week op kijken en kun je dan jezelf nog in de spiegel aankijken?
Hoeveel uur zou de jouwe daar op de paddock staan? En met hoeveel andere paarden samen? Moet je dan zelf binnen en buiten zetten of wordt dit gedaan?

Als geld het punt niet is, is er zeker wat beter te vinden. Misschien net wat verder weg? Misschien eerst beginnen op een trainingslocatie, en wanneer je zelf meer ervaren bent, dichter bij huis bij een kleinschaliger stal waar ze wel buiten lopen? In elk geval een volpension stal gezien je al drukke schema :j Kijk en met 4 dagen rijden per week kom je echt toe als ze verder lekker buiten staan. Ik ga ook maar 4 keer per week bij de mijne, die staat verder 24/7 buiten met een maatje.

Wat mij betreft moet welzijn van het dier voorop staan. Jouw plezier uiteraard op de tweede plek: jij moet je ook prettig voelen bij het paard en de accomodatie. Maar dat zou ik niet kunnen laten voorgaan op het welzijn van het dier. En ze horen echt geen eindeloos aantal uren alleen op een stal door te brengen...

Van Friezen ken ik geen prijzen helaas, ik weet alleen dat wat jij zoekt: geen te gekke maat, braaf, goed opgeleid en gezond, dat kost altijd geld. Ik denk dat een fjord een pak goedkoper kan uitvallen.
Ik zou laten herkeuren altijd, tenzij het om een hoger segment verkoper gaat misschien...

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Bietjah87, laura22, Mark0919, mooney en 47 bezoekers