Is fokken wel iets voor mij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Calipsoxx
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-03-18

Is fokken wel iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 21:11

Dag allen,

Even de situatie schetsen... Ik ben al even geïnteresseerd in de fokkerij. In 2017 kreeg ik mijn eerste zelfgefokte veulen. Heel het proces (van hengstenkeuze, scannen, afwachten, hopen, slapeloze nachten in de stal en uiteindelijk het resultaat bewonderen) was een ongelooflijke ervaring. Van het begin werd ook reeds besloten dat dit veulen niet voor verkoop zou zijn. Maar, de kriebels om een alsmaar beter veulen zelf te fokken zit in mij, dus ben ik stilaan op zoek naar een interessante fokmerrie. De bedoeling zou dan ook wel zijn om niet alle veulens zelf aan te houden, maar dus ook te verkopen. Toch stel ik me vragen bij of ik het veulen waarnaar je hebt uitgekeken en waarmee je een band kreeg na de geboorte, zou kunnen verkopen. Hoe pakken de ervaren fokkers dat hier aan? Of hoe zorg je dat je niet te gehecht geraakt? Of heb ik gewoon een slechte mentaliteit om eraan te beginnen?

MVG

Anomien

Berichten: 7382
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Is fokken wel iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:13

Een goede fokker is juist verbonden met zijn fokproducten. Dus nee ik denk niet dat je de verkeerde mentaliteit hebt.
Maar je zult altijd veulens hebben waar je meer of minder mee hebt. Alles aanhouden gaat niet.

Heb je eerder paarden verkocht? En hoe ging dat qua gevoel?

pillow
Berichten: 7796
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:17

Als je direct besluit dat ze verkocht worden hecht je je er vanzelf minder aan. Ik wel 20 gefokt en op 2 na allemaal verkocht. Op het moment dat ze weggaan is het wat lastig, maar na een paar dagen is dat weer over.

Calipsoxx
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 21:19

@ Knert : Enkel toen ik jong was, zijn mijn B- en C-pony's verkocht geweest toen ik te groot werd. Ik herinner me enkel dat er wel wat tranen gevloeid zijn...

Doezenbende

Berichten: 145
Geregistreerd: 01-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:21

Ik heb maine coons gefokt, ( even iets anders dan paarden haha).
Mijn motto was altijd, als het mij geen pijn meer doet als ze weggaan, stop ik accuut met fokken
want dan zit mijn hart er niet meer in.
Afscheid nemen doet soms pijn, maar als je ziet hoe gelukkig nieuwe eigenaren er mee zijn maakt dat alles goed. En dat zal bij paarden niet anders zijn lijkt me.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70530
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:24

Aangezien dit topic is geopend met een niet toegestaan schaduwaccount plaats ik hier een slotje.