Zorggroep zet paardje in bij ouderen met dementie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

Zorggroep zet paardje in bij ouderen met dementie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 09:09

Facebook
Overige
Ingezonden door JPitty

Afbeelding

Op 27 februari maakten de bewoners van Pachterserf (één van de locaties van Zorggroep Apeldoorn e.o.) voor het eerst kennis met Bambi het therapiepaardje. Het was prachtig om te zien hoe de bewoners reageerden op dit paardje. Van bedachtzaam en voorzichtig aaien tot een stevige knuffel. Bambi liet zich dit allemaal welgevallen.

"Het was erg ontroerend dat dit paardje herinneringen bij verschillende bewoners naar boven haalde. Herinneringen die terug gingen naar hun jeugd. Zij hadden vroeger ook pony’s of paarden, of zij wisten wel iemand die ook paarden had", aldus de organisatie.

Therapiepaardje is een non-profit onderneming, die opgeleide minipaarden een ondersteunende rol geeft aan mensen in de zorg.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zorggroep zet paardje in bij ouderen met dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:33

Een mooi initiatief :j
Mijn oma's en opa's zijn ook met paarden opgegroeid en hadden zoiets ook geweldig gevonden :D

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Zorggroep zet paardje in bij ouderen met dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:40

Oh dat zou ook wel wat voor Bliksem zijn! Die houdt wel van veel aandacht en knuffels!

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Zorggroep zet paardje in bij ouderen met dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:42

Is therapiepaardje niet van bokker Annebe?

Mooi dat het zo kan in verzorgingshuizen

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Zorggroep zet paardje in bij ouderen met dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:59

Waarom wordt er eigenlijk voor een paard gekozen en niet voor een stel honden of katten? Genoeg asielhonden die aandacht kunnen gebruiken. Een pony in een tehuis/gebouw vind ik zelf niet zo logisch.
Vind het initiatief wel leuk maar ik heb er wel vragen bij.

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:05

chimello schreef:
Waarom wordt er eigenlijk voor een paard gekozen en niet voor een stel honden of katten? Genoeg asielhonden die aandacht kunnen gebruiken. Een pony in een tehuis/gebouw vind ik zelf niet zo logisch.
Vind het initiatief wel leuk maar ik heb er wel vragen bij.


Misschien denk ik te simpel, maar een pony is letterlijk wat groter en misschien ''tastbaarder/zichtbaarder'' voor mensen?

En ten tweede, de meeste honden die in een asiel zitten lijken mij niet geschikt als hulphond (tenzij er training aan vooraf gaat), die kunnen dus niet zomaar ingezet worden. Verder zijn ''echte'' hulphonden best wel duur/schaars. Een bomproof paard is misschien makkelijker te vinden

Colien

Berichten: 1293
Geregistreerd: 29-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:08

chimello schreef:
Waarom wordt er eigenlijk voor een paard gekozen en niet voor een stel honden of katten? Genoeg asielhonden die aandacht kunnen gebruiken. Een pony in een tehuis/gebouw vind ik zelf niet zo logisch.
Vind het initiatief wel leuk maar ik heb er wel vragen bij.

Ik praat vanuit de gehandicaptenzorg dan welliswaar, maar bij ons komen er regelmatig therapie honden en katten. Paarden/pony's zijn vaak minder gebruikelijk inderdaad omdat honden en katten makkelijker zijn in zo'n gebouw.
Zelf heb ik al een aantal keer mijn cliënten (die het leuk vinden) meegenomen naar mijn pony's om eens lekker te knuffelen en te borstelen, maar dat is dus minder gebruikelijk.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:50

chimello schreef:
Waarom wordt er eigenlijk voor een paard gekozen en niet voor een stel honden of katten? Genoeg asielhonden die aandacht kunnen gebruiken. Een pony in een tehuis/gebouw vind ik zelf niet zo logisch.
Vind het initiatief wel leuk maar ik heb er wel vragen bij.


Het ís ook minder gebruikelijk (jammer genoeg), maar sommige mensen hebben nu eenmaal wel iets met paarden en niks met honden of katten, ook niet als ze bejaard zijn.. Zo raar vind ik het dus helemaal niet :n

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Zorggroep zet paardje in bij ouderen met dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:57

Of als je bewoners hebt met allergie voor honden en of katten

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:04

Dit gun je toch elke oudere (die het wil)/persoon met een handicap/zorgbehoevenden (in de ruime zin van het woord)! Wat mooi om te zien!

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:09

Bij ons zijn ook al honden,katten en pony's geweest.



Afbeelding

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Zorggroep zet paardje in bij ouderen met dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:19

Ik volg Chimello ergens wel hoor....

Iedereen wil paarden zo natuurlijk mogelijk houden,24/7 in groep buiten,.....
Maar zoiets wordt dan aangemoedigd en fantastisch gevonden.
Maar een pony gaat niet uit zichzelf bij mensen in een gebouw leven,een lift in stappen,naast de koffietafel blijven staan,....laat staan een hele dag van de ene mens naar de ander huppelen....

Een hond en een kat kunnen wel prima in een huis leven,hebben genoeg aan mensengezelschap,.....

Dus ook ik snap het pony-gedoe niet...

Tuurlijk kan iemand allergisch zijn voor katten en honden,maar kan evengoed voor pony's.
Tuurlijk kan iemand niets hebben met katten en honden,maar wel met paarden/pony's,maar dit is nog meer can toepassing omgekeerd(volgens mij hebben/hadden nog meer mensen een kat of hond dan een pony)

Laat een pony pony zijn,ga met die bejaarden op bezoek bij de pony in de weide,zo komen ze ook nog eens buiten,maar die dieren daarheen brengen,daar heb ik ook vragen bij....

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:21

tengeltje11 schreef:
Ik volg Chimello ergens wel hoor....

Iedereen wil paarden zo natuurlijk mogelijk houden,24/7 in groep buiten,.....
Maar zoiets wordt dan aangemoedigd en fantastisch gevonden.
Maar een pony gaat niet uit zichzelf bij mensen in een gebouw leven,een lift in stappen,naast de koffietafel blijven staan,....laat staan een hele dag van de ene mens naar de ander huppelen....

Een hond en een kat kunnen wel prima in een huis leven,hebben genoeg aan mensengezelschap,.....

Dus ook ik snap het pony-gedoe niet...

Tuurlijk kan iemand allergisch zijn voor katten en honden,maar kan evengoed voor pony's.
Tuurlijk kan iemand niets hebben met katten en honden,maar wel met paarden/pony's,maar dit is nog meer can toepassing omgekeerd(volgens mij hebben/hadden nog meer mensen een kat of hond dan een pony)

Laat een pony pony zijn,ga met die bejaarden op bezoek bij de pony in de weide,zo komen ze ook nog eens buiten,maar die dieren daarheen brengen,daar heb ik ook vragen bij....


Hoe kom je erbij dat die pony’s in het bejaardentehuis moeten leven? _O-
Die zijn er hooguit een uurtje ofzo hoor.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:23

Juist omdat het niet zo gebruikelijk is vind ik het wel leuk!

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:24

Zo ver was ik nu ook wel hoor,maar die brengen daar zeker meerdere uren door,je ziet ze op de foto letterlijk in de lift staan.....
Waarom moeten die pony's perse zo'n gebouw binnen?
Is alles behalve hun natuur.
Neem daar idd een hond of kat voor,en ga met de mensen de pony's opzoeken waar ze thuishoren,buiten.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:26

Een uurtje in een bejaardentehuis is toch niet gekker dan een uurtje in een binnenpiste?
de mensen die nu in een home wonen hebben vaak in hun jeugd nog veel paarden in het straatbeeld geweten. Dus kan dat ook leuke herinneringen oproepen.
Met een hond naar een home kan ook prima, wordt ook gedaan. Maar dat met een asielhond doen gaat waarschijnlijk niet lukken. Als een hond in het asiel zit waar je dat vlot mee zou kunnen doen zal die echt niet lang in het asiel zitten.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:29

tengeltje11 schreef:
Zo ver was ik nu ook wel hoor,maar die brengen daar zeker meerdere uren door,je ziet ze op de foto letterlijk in de lift staan.....
Waarom moeten die pony's perse zo'n gebouw binnen?
Is alles behalve hun natuur.
Neem daar idd een hond of kat voor,en ga met de mensen de pony's opzoeken waar ze thuishoren,buiten.


Vele paarden staan ook regelmatig een uur in een trailer, of onder een solarium, of zelfs in een waterbak ivm blessures.. Over natuurlijk gesproken :D

Met gewoon een bomproof paardje die alles wel best vind zie ik écht het probleem niet.
En de meeste asielhonden waar ik mee in aanraking ben gekomen zijn echt niet zo geschikt om bij een kwetsbare doelgroep (ouderen) te zetten.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Zorggroep zet paardje in bij ouderen met dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:34

En daarom is het ok?
Veel paarden staan 23 uur op stal.
Dus dan is het ok om ze 20u op stal te houden,want er zijn er slechtere?

Waarom moet dat paardje zich aanpassen en gaan de mensen niet naar hem toe?
Dat is mijn grote vraag.

Tuurlijk kan een standaard asielhond dit niet doen,net alsof je geen lukrake pony de wei uitplukt en in een lift stopt.
Beiden hebben training nodig.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:37

tengeltje11 schreef:
En daarom is het ok?
Veel paarden staan 23 uur op stal.
Dus dan is het ok om ze 20u op stal te houden,want er zijn er slechtere?

Waarom moet dat paardje zich aanpassen en gaan de mensen niet naar hem toe?
Dat is mijn grote vraag.

Tuurlijk kan een standaard asielhond dit niet doen,net alsof je geen lukrake pony de wei uitplukt en in een lift stopt.
Beiden hebben training nodig.


Omdat die mensen zich niet zo makkelijk voortbewegen?

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Zorggroep zet paardje in bij ouderen met dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:41

En daarom moeten ze maar binnen blijven?
Rolstoelen zat,buitenlucht is gezond,dus neen,dat zie ik niet als 'uitvlucht'.

Hier gaan ze bv 2/week met een hoop vrijwilligers wandelen met de bejaarden,net om ze de buitenlucht te gunnen,er gaan zelfs mensen met een beperking mee om rolstoelen te duwen,ook voor hen een leuke bezigheid die extra sociaal contact oplevert.

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: Zorggroep zet paardje in bij ouderen met dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:45

En niet iedereen heeft de mogelijkheden om met een groep naar een locatie toe te gaan. Vaak geeft dit genoeg stress aan cliënten die nadien overstuur zijn.

Paarden vallen eerder in de smaak vanwege dat veel mensen vroegeruit boer waren en paarden in het bezit hadden.

Hier was dit ook een succes voor de mensen. Die honden zien ze iedere week met een aai clubje maar een pony binnen bij een veilige omgeving die ze (her)kennen bied meer dan naar een vreemde omgeving toe waar veel voor geregeld moet worden..

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Zorggroep zet paardje in bij ouderen met dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:50

En om nou met 3 bussen bejaarden naar een manege te gaan....

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:52

Afbeelding
Afbeelding
Wij gaan dan wel niet naar binnen, maar wij doen dat ook af en toe. Met een paard of pony naar de dementerende. Alleen als het paardje er schikt in heeft. We doen het alleen als we ponys vinden die nieuwsgierig zijn, kroelen, aaien en aandacht heerlijk.

Niet iedere oudere houdt er natuurlijk van, maar er zijn veel mensen in die generatie die vroeger ook paarden thuis hadden. Er waren namelijk nog niet zoveel auto's en op het land moest ook gewerkt worden.
Het is geweldig als je ogen ziet gaan stralen en om je heen enkel mensen ziet lachen. En meestal heeft het paard ook een leuke verwen middag gehad !

En inderdaad, je kunt bij kleinschalig wonen, (JOehoe :-( ) vaak geen kant op omdat je alleen bent op 8 tot 10 mensen. Die mag en kan je niet mee uit wandelen nemen. En niet iedereen Kan mee, ook al ben je met meer. Buitenshuis zijn vaak zoveel prikkels of herinneringen waar mensen geen weg mee weten dat het ze meer onrust brengt dan plezier. Maar ook dat geld natuurlijk niet voor iedereen.

nuka

Berichten: 994
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: Snelrewaard

Re: Zorggroep zet paardje in bij ouderen met dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:17

Ik deed dit 10 jaar geleden al met minn shetlander Smeagol. Geweldig vonden de mensen dit.
Nu gaat mijn hondje elke dag mee als ik moet werken bij de dementerende ouderen, geeft net iets meer een huiselijke sfeer

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:23

tengeltje11 schreef:
En daarom is het ok?
Veel paarden staan 23 uur op stal.
Dus dan is het ok om ze 20u op stal te houden,want er zijn er slechtere?

Waarom moet dat paardje zich aanpassen en gaan de mensen niet naar hem toe?
Dat is mijn grote vraag.

Tuurlijk kan een standaard asielhond dit niet doen,net alsof je geen lukrake pony de wei uitplukt en in een lift stopt.
Beiden hebben training nodig.


Je bent een pony die één uurtje in een bejaardentehuis komt aan het vergelijken met paarden die 23u per dag op stal staan..? Dat slaat als een tang op een varken :')

En ouderen zijn vaak nou eenmaal niet zo mobiel meer dat je ze even in een busje kunt hijsen en op een manege kunt droppen.
Brave pony even een uurtje naar binnen is dus naar mijn inziens een prima oplossing. Pony staat daarna waarschijnlijk gewoon weer op de wei.