No meat week

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:11

Ik hou nog steeds vol hier! Hoewel het, gek genoeg, ineens moeilijker blijkt te zijn dan gedacht. Normaal eet ik 2 of 3x vlees in de week, nu mag ik het niet van mezelf en heb ik juist trek in een stukje vlees! :')

Raakt kant noch wal, haha! :))

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 01:19

Ik vind het echt top hoeveel mensen zo goed hun best doen deze week! Zelfs met een week geen vlees eten maak je al heel veel verschil, en het zou helemaal top zijn als dit iedereen inspireert om een nog groter verschil te maken :D

Zelf eet ik al 10 jaar vegetarisch en nu zo'n 9 maanden veganistisch. Mocht iemand nog tips of inspiratie nodig hebben dan deel ik dat met alle liefde! Ook als je op zoek bent naar een vervanging voor iets. Ik plaats trouwens behoorlijk regelmatig foto's van mijn eten in het 'Show jouw maaltijd!' topic en op mijn Instagram. Mijn vriend en ik zijn enorme foodies en maken dus bijna alles zelf, sauzen, soepen, curries, boemboes, taarten, saucijzenbroodjes enzovoort :)

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 07:56

Ik weet niet wie de tip gaf ergens aan het begin van het topic, maar ik heb gisteren behalve zongedroogde tomaatjes ook een hand cashew noten door de stamppot ijsbergsla gedaan.
Dat is een blijvertje, dit was heel erg lekker +:)+

Vandaag gaat mijn man waarschijnlijk zelf een burger maken van iets van kikkererwten als basis en dan wordt het broodje vega-burger wat we zullen eten.

Morgen maak ik de doet-je-goed pannenkoek van Rudolph van Veen (https://www.24kitchen.nl/recepten/doet- ... pannenkoek)

Zondag en maandag moeten we nog even verzinnen.

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 08:34

Super goed bezig iedereen!
Ik moet wel toegeven dat de eerste week of weken juist het moeilijkst is om geen vlees te eten dus dat je pas merkt hoe veel je het zou missen na een aantal weken vegetarisch eten :) Tenminste zo lag het bij mij en al de mensen die ik ken die vegetarisch zijn.

deksel

Berichten: 3782
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 08:36

Waaar ik wel benieuwd naar ben; wat doen jullie op brood? Ik kan geen hagelslag en chocopasta eten, pindakaas vind ik echt echt echt heel vies en kaas vind ik alleen lekker met komkommer/tomaat... Vaak doe ik kipfilet op brood maar ik wil ook graag een keer geen vlees op brood doen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 08:40

Er bestaan heel veel veganistische spreads die ik wel lekker vind. Humus, avocado kunnen ook.

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 08:43

Vegetarische paté en vegetarische boterhamworst enzo bestaat ook. Ik eet ook graag (halva)jam, anijshagel, muisjes, speculaasjes (of schuddebuikjes), houmous met wortel of komkommer. 's Middags neem ik vaak droog brood met een soepje ernaast.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 08:47

Humus?
Die met zongedroogde tomaat of met kerrie is erg lekker!

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:06

Petit filet van de vegetarische slager, of 1 van de vele andere vervangers. Houmous, vind zelf de pikante van AH of de Lidl erg lekker.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:14

@Drumsheep: wat is 'boemboe(s)'?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:17

Sharani schreef:
Petit filet van de vegetarische slager, of 1 van de vele andere vervangers. Houmous, vind zelf de pikante van AH of de Lidl erg lekker.


Ja holy crap... Ik was gisteravond mijn brood aan het smeren, beetje geproefd... Heaven <3

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:20

Ik heb gisteren spaghetti with No meatballs gemaakt :p
Lekker met de vega balletjes. Ik had dit al eens eerder gemaakt en vond dit zo lekker! Het is dezelfde pastasaus die ik maak als ik gehakt gebruik.


Afbeelding

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:30

Wat ontzettend leuk om te lezen dat er een heleboel mensen meedoen deze week om eens te proberen hoe het is en zich bewuster met hun voeding bezig te houden!

Voor mij is het lastig om zo recepten te noemen. Ik eet al 18 jaar vegetarisch en kan moeilijk alles benoemen... er is gewoon verschrikkelijk veel te vinden als je even google gebruikt.

In veel recepten voor stoofpotjes kun je vlees prima vervangen door paddestoelen.

De jus en boulion van maggi in een potje met gele deksel zijn ideaal te doseren en helemaal plantaardig.

Voor degene die dat stapje naar een veganistische maaltijd willen maken:

Ik gebruik als yoghurtvervanger tegenwoordig alpro go-on.

In stampotten kun je ook edelgistvlokken en cashewnoten (even hakselen in een keukenmachine) doen om een hartige kaasachtige smaak te krijgen.

Oatly barista is enorm geschikt om cappucino's te maken. Maar alpro heeft bij de groothandel ook een speciale barista versie die goed werkt.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:51

Leuk dat er zo veel mensen mee doen inderdaad!
Ik eet zelf al ruim 20 jaar vegetarisch, maar vind het wel handig dat overal de vleesvervangers in de aanbieding zijn. Met de 1 euro actie bij Coop loont het zich om daar een stukje voor te rijden, als je een grote vriezer hebt :D
Ik ga vandaag bij de AH wat Alpro inkopen. De yoghurt met vruchten vind ik heerlijk, en de Alpro Go-on gebruik ik om creme fraiche van te maken (beetje citroensap en zout er doorheen roeren).

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:20

Ik ga net naar de kantine om een broodje te halen (vrijdag is vaak de dag dat ik wat lekkers mag kopen van mezelf). Heb maar 1 pauze, dus niet veel momenten om wat te halen en de kantine is ook weinig open. Is er letterlijk 1 optie die vegetarisch is om 10.30 uur. -O- Gevraagd om een alternatief, maar dat was niet mogelijk. Moest later maar terugkomen. Gaat lekker makkelijk als je van 11 tot 14 les hebt en de kantine sluit om 14.00. 8)7 Heb maar niks genomen en gelukkig last de docent een kleine pauze in, zodat ik wat kan halen.

Ik mis de moderne, hippe kantines van de hbo-scholen waar ik op gezeten heb in het verleden. ;(

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:55

@PeerAppel: dat is wel heel karig en zeker deze week. Kan me je teleurstelling voorstellen.

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:01

Ik heb altijd een vlees zonder week (en zuivel). Jullie moeten echt allemaal dat recept van die stoofpot van Poes gaan maken. Wáánzinnig lekker is die, ik heb hem met kerst gemaakt en mijn schoonmoeder heeft het er nog steeds over.

Wat ook heel lekker is op brood is veganistisch kip kerrie.
- 1 bakje vivera kipstuckjes
- 150 gram Alpro Go On
- 2 eetlepels plantaardige mayo (Mayolijn gebruik ik)
- Kip kruiden
- Kerrie kruiden
- Peper en zout

Snijd de vegan kip in kleinere stukjes, gooi het in een pan en bak het op met olijfolie en kip kruiden. Laten afkoelen. Meng de Alpro en de Mayo met de kruiden, dit zou ik persoonlijk in etappes doen en naar smaak. Al laatste de kip erbij en eten maar!

Anoniem

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:06

Nu ik al die tips lees over de hummus etc. ben ik toch nieuwsgierig geworden en even gaan kijken. :D

Bij Albert Heijn zijn de meeste spreads in de aanbieding. Maar is dat nou deze week, of volgende week?
https://www.ah.nl/producten/product/wi2 ... gde-tomaat
En waar doen jullie het op? Brood? (Zo ja wat voor soort brood), crackers, etc.?

Ik merk dat ik door de dag heen toch nog te weinig écht voedende maaltijden heb, waardoor ik constant een lichte honger heb. Dit ligt niet aan de week zonder vlees, maar gewoon aan mijn eetpatroon dat ik wil omgooien naar gezond (en wellicht zelfs vegetarisch). Dus ik ben benieuwd of de hummus echt voed :P (of evt. andere tips!)

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:24

Janneke2 schreef:
@Drumsheep: wat is 'boemboe(s)'?


Een boemboe is een kruidenpasta, wordt in de Indonesische keuken gebruikt om gerechten mee te bereiden. Je hebt ze bijvoorbeeld voor soto, nasi goreng, sajoer boontjes enzovoort :D

YellowLeaf schreef:
Ik heb altijd een vlees zonder week (en zuivel). Jullie moeten echt allemaal dat recept van die stoofpot van Poes gaan maken. Wáánzinnig lekker is die, ik heb hem met kerst gemaakt en mijn schoonmoeder heeft het er nog steeds over.

Wat ook heel lekker is op brood is veganistisch kip kerrie.
- 1 bakje vivera kipstuckjes
- 150 gram Alpro Go On
- 2 eetlepels plantaardige mayo (Mayolijn gebruik ik)
- Kip kruiden
- Kerrie kruiden
- Peper en zout

Snijd de vegan kip in kleinere stukjes, gooi het in een pan en bak het op met olijfolie en kip kruiden. Laten afkoelen. Meng de Alpro en de Mayo met de kruiden, dit zou ik persoonlijk in etappes doen en naar smaak. Al laatste de kip erbij en eten maar!


Held! Dat ga ik proberen <3

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 15:00

deksel schreef:
Waaar ik wel benieuwd naar ben; wat doen jullie op brood? Ik kan geen hagelslag en chocopasta eten, pindakaas vind ik echt echt echt heel vies en kaas vind ik alleen lekker met komkommer/tomaat... Vaak doe ik kipfilet op brood maar ik wil ook graag een keer geen vlees op brood doen.

Ik eet wel veel pindakaas of hagelslag. Maar heb deze week ook een bakje humus met tomaat meegenomen om te proeven, en echt verrassend lekker :)

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:26

Wij doen ook mee :j. Ik at altijd al weinig vlees dus het kost mij niet veel moeite. Voor mijn vriend was het met name zoeken naar alternatieven voor hartig broodbeleg.
Qua broodbeleg:
- vega filet americain (AH)
- broodbeleg van vegetarische slager
- hummus (vooral die van de AH versafdeling met gegrilde groenten of avocado!)
- pompoen-mango beleg van de kleine keuken :')
- plak gegrilde aubergine met hummus
- cottage cheese met augurk en sla

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:48

Deetjeeuh schreef:
Nu ik al die tips lees over de hummus etc. ben ik toch nieuwsgierig geworden en even gaan kijken. :D

Bij Albert Heijn zijn de meeste spreads in de aanbieding. Maar is dat nou deze week, of volgende week?
https://www.ah.nl/producten/product/wi2 ... gde-tomaat
En waar doen jullie het op? Brood? (Zo ja wat voor soort brood), crackers, etc.?

Ik merk dat ik door de dag heen toch nog te weinig écht voedende maaltijden heb, waardoor ik constant een lichte honger heb. Dit ligt niet aan de week zonder vlees, maar gewoon aan mijn eetpatroon dat ik wil omgooien naar gezond (en wellicht zelfs vegetarisch). Dus ik ben benieuwd of de hummus echt voed :P (of evt. andere tips!)

Wij gebruiken het op brood, dipper voor ships en groente. Eingenlijk alles waar we het door kunnen gooien of op kunnen smeren.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:02

Oeps wij zijn gister uit eten geweest... maar heb nu wel voor mijzelf het inzicht dat ik vlees alleen eet als het écht een toevoeging is aan het gerecht en niet voor de moet.

Zo was de Carpachio gister heeerlijk. Sorry haha we gaan vandaag weer vrolijk door met No meat week.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:13

Maartje1990, mag ik vragen waar je de "gehaktballetjes" van gemaakt hebt? Het ziet er heerlijk uit!

Ik ben dit weekend alleen en hou niet van koken dus gisteren verse pizza op van de jumbo. Er was geen vegetarische dus tonijn genomen.

Vanavond erwtensoep zonder worst.

En zoals eerder gezegd wil ik 1x per week wel vlees eten, dus dat wordt zondag kip met appelmoes en patat.

Maar maandag ga ik voor de no meatballs spaghetti!!!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:18

ClauH schreef:
Maartje1990, mag ik vragen waar je de "gehaktballetjes" van gemaakt hebt? Het ziet er heerlijk uit!

Ik ben dit weekend alleen en hou niet van koken dus gisteren verse pizza op van de jumbo. Er was geen vegetarische dus tonijn genomen.

Vanavond erwtensoep zonder worst.

En zoals eerder gezegd wil ik 1x per week wel vlees eten, dus dat wordt zondag kip met appelmoes en patat.

Maar maandag ga ik voor de no meatballs spaghetti!!!


dat zijn gewoon de vegaballetjes die nu bij de coop in de aanbieding zijn :o