De Provence, wie heeft dé tips?!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Pandakaas

Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

De Provence, wie heeft dé tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 12:52

Hoi (reislustige) bokkers! :)

Ik kan wel een beetje hulp van jullie gebruiken. Eindelijk, na 5 jaar niet op vakantie geweest te zijn, is het dit jaar weer zo ver; ik ga er weer op uit :): En wel gezellig samen met mijn zusje. De enigste periode die voor ons haalbaar is, zijn de laatste 2 weken van juni.

Een bestemming hebben we gevonden: De Provence!

We willen met de auto gaan en hebben al gelezen over de tolwegen. Deze willen we deze graag vermijden (route nationale?). We hebben geen haast om in 1 dag naar de Provence te rijden maar willen juist genieten ook van de route daarheen. Dus wellicht 1 of 2 overnachtingen onderweg zodat we op de route ook wat kunnen bekijken.

Het liefste willen we in de Provence op verschillende plekken overnachten. Bijvoorbeeld 2/3 daagjes ergens om rond te kijken en wat te doen en dan weer naar een nieuwe omgeving.

We hebben al een paar dingen die we graag willen zien:
- Lavendelvelden
- Camargue
- Dagje strand
- Wandelen of fietsen
- Authentieke dorpjes/marktjes
- Mooie bergen/uitzichtpunten
- Paardrijden
- Actieve activiteit
- Kasteel bezoeken

Nu hebben we beide geen ervaringen met Frankrijk. Uiteraard bekend dat Engels niet de favoriete taal is, maar dat komt wel goed. Dus graag zou ik tips van jullie krijgen over de route, mooie stops, leuke overnachtingen en de mooie plekken of activiteiten om te doen. Ik ben dol op fotograferen, dus foto waardige locaties hoor ik graag :D

Qua budget willen we het leuk houden. We hoeven geen luxe hotels of B&B's, maar wel netjes en schoon. Kamperen in een tentje is dan wel weer geen optie :P

Ik benieuwd of jullie ons kunnen helpen?! :j Of foto's/reisverslag zie/lees ik graag!


Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De Provence, wie heeft dé tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:03

Als je heel erg zuidelijk wilt gaan dan kan ik je de Gorges du Verdon aanraden bij Avignon. Schitterende omgeving, veel natuur en cultuur en authentieke dorpjes en stranden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 05:51

Kan daarbij aansluiten. St marie moustier is een goede uitvalsbasis voor de gorge daar kun je ook heel mooi wandelen.. Daarnaast een omweg via de mnt ventoux wel de moeite waard. Dagje monaco/zee/nice/canne

En als je naar de alpes maritime gaat en halfweg een berg stopt bij groene vlaktes en wacht grote kans marmotten te zien

Overnachtingen kan ik je niet helpen. Ben tent campeerder of camper :+

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

gaucho

Berichten: 9494
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 06:14

Koop het boekje 'natuurreisgids Provence'. Dan kun je als fotograaf je hart op halen en kom je op plekken die verder niemand kent. Gorges du Verdon is inderdaad prachtig, Castellane is een leuk dorpje aan de andere kant van de Gorges.

Life begins at the end of your comfortzone.

tones

Berichten: 5273
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 06:15

Fayence!
Een schattig bergdorpje.

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: De Provence, wie heeft dé tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 06:19

Wij zaten vorig jaar bij fayence, tourrettes. Erg mooi. Ik reageer dit weekend even uitgebreider.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: De Provence, wie heeft dé tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 07:27

Klinkt als een gave vakantie.
Aix en Provence is een mooie grote stad om mee te nemen en Carcassonne schijnt echt de moeite waard te zijn.
Qua overnachtingen weet ik dat mijn zwager en schoonzus twee jaar terug hun overnachtingen via airbnb hebben geregeld en ze dit erg goed bevallen is.
Voor wat betreft de reis naar het zuiden zou ik jullie toch aan willen raden om in ieder geval tot Parijs en eigenlijk toch wel tot orleans de tolweg te nemen. Het noorden van Frankrijk is gewoon een stuk minder mooi en het scheelt gewoon heel veel tijd en kilometers in een saai stuk.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk


JudithGigi

Berichten: 4160
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 07:55

gaucho schreef:
Gorges du Verdon is inderdaad prachtig, Castellane is een leuk dorpje aan de andere kant van de Gorges.


Deze kan ik ook aanraden :D ook voor klimmen en wandelen heel mooi!

Bloemetje75
Berichten: 1979
Geregistreerd: 19-07-11

Re: De Provence, wie heeft dé tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 08:03

Ik vind Roussilion de Provence ook een bezoek waard. Al die rode kleuren.

Als je vanaf de Veluwe komt, is wellicht via Duitsland rijden en dan Luxemburg en dan Frankrijk in ook een idee.
Langres is dan een leuk plaatsje om te overnachten en wat te zien.

Pandakaas

Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 08:51

Bedankt voor het meedenken en jullie tips +:)+ Leuk om alles wat genoemd word op te zoeken en eventueel op de lijst te zetten! Ook een goede tip om toch het eerste stuk tolweg te nemen of wellicht inderdaad via Luxemburg en Duitsland.

Wat ik me afvraag, als je zeg maar de Route Nationale neemt, verdwaal je dan snel? Het is natuurlijk geen snelweg, dus moet je echt een hele gedetailleerde route maken of word deze wel een soort van aangegeven?

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: De Provence, wie heeft dé tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:16

De route national is ook gewoon bewegwijzerd maar wel minder ver van te voren dan op de snelwegen. Vergelijk het maar met de provinciale wegen in Nederland. Een goede kaart of een navigatiesysteem is dus sowieso aan te raden.
Als je een beetje kaart kan lezen is het juist wel leuk om op de kaart te rijden omdat je dan toch vaak weggetjes neemt waar je anders niet zou komen.
Houd er wel rekening mee dat je de afstanden niet te groot maakt. De RN kost echt beduidend meer tijd en ook al mag je er 90 (vanaf 1 juli nog maar 80), vaak rijd je toch langzamer. En vergeet geen lunchtijd in te plannen. Niets zo leuk en lekker dan onderweg in een niet toeristisch plaatsje het plaatselijke restaurant (of relais) aan te doen voor een heerlijke maaltijd voor relatief weinig geld.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: De Provence, wie heeft dé tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:46

Vanaf de veluwe zijn er meer routes. Als je echt tijd hebt en niet perceesnelweg wil nemen kun je snelweg nemen tot Nancy en vandaar uit de rn via vogezen/elzas nemen tot je weer aansluiting hebt met de peage bij oxyonax. Mooie route door mooie plaatjes. Eventueel een doorsteek via gerardmer en colmar zou kunnen. Noord frankrijk is mooi als je van de snelweg afgaat en geen haast hebt.

Via dld kun je ook in die hoek uitkomen dan neem je de weg via trier freiburg of iets zuidelijker. An kun je door de eifel rijden eventueel.

De snelste maar ook duurste optie is peage afduiken tot lyon of orange of zuidelijker nog. Maar ook daar lopen de rn wegen vrij goed parallel aan de peage. Voordeel is de bison fute route alternatief van de peage is meestal wel goed aangegeven met de groene borden. Maar een goede kaart eventueel de doorgaande routekaart van de anwb waar ook de niet snelwegen doorgaand goed opstaan en een navigatiesysteem dan wel wat handig soms,

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:25

.
Laatst bijgewerkt door xXLiekeXx op 23-02-24 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

/

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:27

Mooie weg idd om te rijden, <3

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:29

Elisa2 schreef:
Als je heel erg zuidelijk wilt gaan dan kan ik je de Gorges du Verdon aanraden bij Avignon. Schitterende omgeving, veel natuur en cultuur en authentieke dorpjes en stranden.

Dit! :)

Wij hebben hier zelf toen onze vakantie vanuit Castellane gedaan. Dat lag er heel dichtbij en het is ook een gezellig dorpje.

manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: De Provence, wie heeft dé tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:39

Jaaa, du Verdon!! Een kano huren en dan tussen de machtige rotswanden roeien over het helder blauwe water, waan je je in een sprookje.....Een van de mooiste plekken waar ik ben geweest...

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: De Provence, wie heeft dé tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:42

Frederic Pignon woont ook in die regio. Je kunt kijken of hij toevallig shows of demo's doet in de periode dat je er bent :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:46

Als ik dit zo lees denk ik: Ik wil mee!

Dat is precies wat ook nog een plek heeft op mijn to go to lijst.
ik blijf volgen en sla het op voor een volgend jaar.

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: De Provence, wie heeft dé tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:50

Wij zijn vorig jaar juli naar het Zuiden gereisd, we zaten in weekje in Tourrettes sur loup, een dorpje naast Fayence, wat hier al eerder vernoemd werd. We zijn vrijdagmiddag vertrokken, uur of 4, 5uur gereden tot in Luxemburg. Daar hebben we overnacht (we hadden toen een baby van 6 maand mee). We reden hele in zo n zwart weekend, dus we wilden ten koste wat het koste files vermijden. 6u s ochtends zijn we vertrokken richting Lyon, kleine 5u rijden, waar we weer overnacht hebben. De ochtend erop weer op tijd eruit en hebben we het laatste stuk gereden, dit keer een langer stuk want ik wou heel graag ook door de camargue rijden. Wij hebben wel het grootste stuk de route de soleil gereden (wat ik op zich wel een mooie route vind, ik had een lijst met de mooiste stopplekken daar mee en die hebben we regelmatig ook bekeken of even lekker gestopt). In de camargue hebben we de zoutwinning gezien, flamingo's en camarguepaarden :P mission accomplished)
Onderweg hebben wij steeds overnacht in Ibis budget hotels, die zijn lekker goedkoop en als je de goede eruit weet te halen, zijn die ook netjes, wel basic. In lyon bv hadden we heel nette kamers, ruim, airco, schoon, die van Luxemburg wat iets minder, maar nog steeds te doen.
Lac de Sainte- Croix kom je (met een beetje omrijden) voorbij in de laatste etappe en die is heel mooi. Ook zit je dan in het gebied met de lavendelvelden (maar die waren bij ons al uitgebloeid). Zonnebloemen hebben we zat gezien in het deel tussen luxemburg en Lyon.
Wij hebben dus wel tolwegen genomen, we hebben zo n zendertje voor in de auto (plak je op je vooruit) dan hoef je niet aan te schuiven en kun je zo door het speciale tolpoortje rijden), de factuur krijg je dan achteraf.
Dit jaar niet de Cote Azur maar de omgeving van Poittiers, weer eens wat anders. Ik hou wel van Frankrijk. Hopelijk dit jaar iets minder warm, vorig jaar was het zo drukkend, dat ik blij was dat we een prive zwembad hadden. Uiteindelijk fikte de halve tuin nog af door een beginnende bosbrand, zo droog was het, we hebben in elk geval genoeg actie beleefd :')
Uitzicht vanaf het zwembad, in de verte zie je dacht ik Fayence
Afbeelding

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: De Provence, wie heeft dé tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:58

Afbeelding

Lac de saint croix

Afbeelding


Afbeelding

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

SoleroLove

Berichten: 507
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:10

Ik ben twee keer in de Provence geweest, heel erg mooi gebied. Qua accommodatie kan ik je niet helpen, maar Saint Rémy is een leuk dorpje, dat vlak bij een andere locatie ligt die de moeite waard is. Les Baux-de Provence is een bergdorpje met een Chateau en erg mooi uitzicht. Wij zijn ook bij Pont du Gard een oude Romeinse aquaduct/ brug

Solero

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:24

lizy29 schreef:
Klinkt als een gave vakantie.
Aix en Provence is een mooie grote stad om mee te nemen en Carcassonne schijnt echt de moeite waard te zijn.


Carcassonne ligt niet in de Provence maar bij het Montagne Noir, eerder richting de Pyreneeën :Y)
Op 3,5u rijden kan je wel prima van Avignon naar daar rijden. Dat hebben wij vorig jaar namelijk gedaan.
Vlakbij Avignon heb je Vierson, klein dorpje. Wij hebben daar 2 nachten geslapen in een middeleeuws kasteel met echt een prachtig uitzicht over Chateauneuf-du-pape, de Mont Ventoux en zo verder door naar Aix-en-Provence geloof ik. In het dorp zelf is betrekkelijk weinig tot niks te doen, maar ideale uitvalsbasis.

Chateauneuf-du-pape is beroemd om de wijnen. Ga het dorpje zelf in, je vindt daar alle wijnboeren lekker centraal bij elkaar met hun verkooppunten en vaak kan je gewoon gratis proeven en ter plekke aankopen. Keuze is reuze. De wijngaarden liggen buiten het dorp en is vaak enkel op afspraak. Bij de grote wijnhuizen ben je vaak niet meer dan een nummertje, bij de kleinere kan je pareltjes ontdekken op je eigen tempo. Wij hebben een hele fijne gevonden waar er ook een nederlandstalig iemand aanwezig is :)

Avignon heb je het pauselijk paleis, mooie omgeving etc. Wel toeristisch.

Uzès is een middelgroot stadje en is de "hoofdstad" van de Camargue. Ben ik als kind jaren op vakantie geweest.

Vaison-La-Romaine zit ook aan die kanten, eveneens een aanrader en zit je ook meer bij de Camargue.

To do: Pont Du Gard gaan bezoeken! De rivier de Gard kan je afvaren per kajak en bij de Pont kan je er ook gewoon in om te zwemmen. Bestaat uit rotststrand en kan bij warm weer best druk zijn. Water is helder, als je aan de branding zit komen er kleine visjes met plezier je voeten verkennen :))

Wij hebben vorig jaar een rondreis van 2 weken gedaan, telkens met 2-3 nachten tussenstop. Het noorden van Frankrijk is inderdaad saai, grauw en grijs. Daar heb je niks aan de nationale wegen, autosnelweg is best aan te raden. De tol valt ook prima mee hoor, je bent er normaal geen fortuin aan kwijt. Kijk vooral goed welke rij je neemt ivm betaling. Waar er muntjes afgebeeld staan zit er iemand in het hokje en kan je zowel cash als met visa betalen, staan er kaartjes kan het alleen met de kaart. Niet elke bankkaart werkt hier! Visa is aan te raden.

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: De Provence, wie heeft dé tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:31

Je hebt gelijk varekaj. Ik weet dat mijn zwager en schoonzus via Carcassonne naar een oom en tante in de Provence zijn gereden maar had er even niet bij stil gestaan dat die niet de meest directe route hebben genomen := :+

Wij wonen in de buurt van Limoges en zitten dus nog een stukje noordelijker. Schitterende omgeving maar weer heel anders dan de Provence.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:19

Limoges passeren wij altijd op weg naar beneden, ik heb familie in Mirepoix :D

Ik ben vorig jaar na lange tijd dus nog eens in de Provence geweest en hoewel ik de natuur er wel kan waarderen vind ik het toch iets gezelliger waar mijn tante woont. Veel groener vooral. Minder droog. En even warm :Y)

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:37

Ik heb zelf drie maanden in aix-en-provence gewoond voor stage. Dus heb je daar vragen over, stel maar! Erg mooi en vol met geschiedenis. Daarbij vind ik zelf monaco ook mooi om een keer te zien. Ik ga dit jaar in mei weer naar de provence.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _AB_, Albertina71, Amparo, Antonius, Babootje, ellen05, Maanon_, Nanu, Nathalie18x, secricible, Sneeuwmaan en 85 bezoekers