NRPS heeft er nog vijf rijpaardhengsten bij

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

NRPS heeft er nog vijf rijpaardhengsten bij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 10:06

*persbericht nrps
Fokkerij, NRPS


Op de nakeuring van het NRPS zijn nog vijf rijpaardhengsten aan de commissie gepresenteerd, die op 16 februari wel waren aangemeld maar toen om diverse redenen afwezig moesten blijven. Alle vijf hengsten zijn aangewezen voor de Hengstenshow aanstaande zondag.

Het gaat om de cat.nrs. 17, 33, 37, 51 en 57.

Cat.nr. 17 is de driejarige Rousseau x Ronaldo x Neostan van André Jurrius uit Vorden. De zwarte doet nog erg jeugdig aan maar heeft een mooi model en uitstraling, en liet zich zowel op de straat als bij het vrij bewegen en -springen goed zien.

Afbeelding

Cat.nr. 33 Spielberg x Chronos x Doruto is behalve aan de hand ook onder het zadel voorgesteld in de drie basisgangen. Hij werd geboren in 2009 en loopt onder de naam San Marino TK Z2-dressuur. Fokker en eigenaar is M.A. van den Tillaart uit Zijtaart.

Afbeelding

Cat.nr. 37 is de driejarige Chowman Z van J.H.M. Kemps uit Helvoirt. Deze voshengst maakte veel indruk tijdens het vrijspringen. Hij stamt van Chaman x Argentinus x Cor de la Bryère.

Afbeelding

Ook de driejarige cat.nr. 51 van Jos en Trudy Houwen uit Wanssum liet tijdens het vrijspringen geen twijfel bestaan over zijn capaciteiten. De Cantos-zoon reikte bij het KWPN tot de derde bezichtiging. Moeder Gin Fizz VM stamt van Cardento x Whitesnake x Stakkato.

Afbeelding

Cat.nr. 57, de zeer interessant gefokte zesjarige schimmel van de familie Van der Waaij uit Eemnes werd heel mooi onder het zadel voorgesteld door Peter van der Waaij. De netjes opgeleide hengst loopt M en is klaar voor het Z. De zoon van de NRPS-gekeurde Douglas uit een merrie van Indoctro x Mr. Blue x Quick Star werd eerder aangewezen bij het KWPN en is AES gekeurd.

Afbeelding

Het voorlopige programma voor de NRPS Hengstenshow op zondag 11 maart 2018 kunt u hier vinden.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: NRPS heeft er nog vijf rijpaardhengsten bij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:52

Ik ben benieuwd zondag ;) we gaan het zien.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:47

Mer1980 schreef:
Ik ben benieuwd zondag ;) we gaan het zien.

Ik kom ook denk ik, even de bonte kijken.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: NRPS heeft er nog vijf rijpaardhengsten bij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:50

Gezellig, kijken of je mij nog herkent na weet ik veel hoeveel jaar terug ;)

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:54

Mer1980 schreef:
Gezellig, kijken of je mij nog herkent na weet ik veel hoeveel jaar terug ;)

Dat vergeet ik niet hoor ;)

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: NRPS heeft er nog vijf rijpaardhengsten bij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:27

Stomme vraag. Wat is t verschil met nrps en kwpn. Qua bouw vrij weinig toch? Of is dit t zelfde ?

Naomie

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:08

miesnaom schreef:
Stomme vraag. Wat is t verschil met nrps en kwpn. Qua bouw vrij weinig toch? Of is dit t zelfde ?

Van oorsprong heeft het NRPS wat meer Arabisch bloed. Tegenwoordig vind ik het meer een vangnet voor KWPN-ers die best een kans handen mogen hebben dus goed dat ze er zijn.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: NRPS heeft er nog vijf rijpaardhengsten bij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:09

Oké! Dankjewel;)
En er is dus weinig tot geen verschil qua karakter of doeleinde?

Naomie

LuffB

Berichten: 1298
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:58

miesnaom schreef:
Oké! Dankjewel;)
En er is dus weinig tot geen verschil qua karakter of doeleinde?


Qua karakter wordt er bij de NRPS wat meer gescreend naar goede, werkzame en werkwillige karakters en is, voor zover ik begrepen heb, het doel om toch nog iets meer een allround paard te houden.

Nrps moet sowieso 12,5% Arabisch bloed hebben

Edit; even van de NRPS site geplukt
Het fokdoel van het NRPS is het fokken van een gezond, correct en evenredig gebouwd(e) sportpaard/sportpony met rijtypische eigenschappen. Het ideaal is een elegant(e) rijpaard/rijpony met krachtige, ruime en elastische bewegingen met aanleg voor dressuur en springen. Het fokdoel omvat ook een goed karakter, een gelijkmatig temperament, de bereidheid tot werken, uithoudingsvermogen en hardheid. Het NRPS kent aan de inbreng van Arabisch Volbloed en Anglo-Arabisch Volbloed een bijzondere waarde toe. Per fokrichting wordt het volgende minimum percentage Arabisch/Anglo-Arabisch bloed voorgeschreven:

- Rijpony's voeren minimaal 12,5% Arabisch bloed.
- Rijpaarden voeren minimaal 12,5% Arabisch of Anglo-Arabisch bloed.

Kentucky van Equi Center
Yes we Ken


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Re: NRPS heeft er nog vijf rijpaardhengsten bij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 23:29

Dat Arabische bloed gaat met een dikke natte vinger hoor, kijk Horsetelex er maar op na.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Albertina71, Bentotoet, Eefje_Sammy, Geertema, laura22, mooney, Vitas en 19 bezoekers