Steeds minder paarden in België geslacht voor consumptie

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Steeds minder paarden in België geslacht voor consumptie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 14:20

De Standaard
Overige

Afbeelding
Foto door Amanda

Omdat we een paard als elegant beschouwen, staat het amper nog op het menu van de Vlaming. "Vreemd, want hert wordt wel met veel smaak gegeten", vindt Marie-Anne De Nil, zaakvoerder van de gelijknamige slagerij. "Elke dag breek ik er mijn hoofd over: hoe kan ik paardenvlees aan jongeren verkopen? Oudere generaties eten het, maar de kinderen niet."

De Nil gaat wel langs op beurzen en markten, maar paard blijft een moeilijk te slijten eindproduct. "Ook mijn vader en grootvader kampten met hetzelfde probleem", zegt ze. "En ik denk niet dat het meteen gaat stabiliseren."

Dat lijken ook de cijfers van Statbel te suggereren. Volgens de statistische dienst van de FOD Economie werden in België vorig jaar 5.585 paarden geslacht voor menselijke consumptie. Dat is bijna 8 procent minder dan in 2016. Wat verklaart die terugval? "Het chippen van paarden", zegt Jos Van Thielen, van de groep Dier & Welzijn van de KU Leuven. "Wordt een veulen geboren en opgekocht, dan moet de nieuwe eigenaar in het eerste jaar nog beslissen (en de keuze is definitief) of het beest op zijn oude dag mag genieten van een natuurlijke dood, dan wel of het in de voedselketen moet verdwijnen. Maar omdat een paard aanschaffen een emotioneel moment blijft, kiezen de meeste eigenaars voor een natuurlijke dood of een spuitje. Soms is het gevolg dan wel dat paarden de rest van hun leven eenzaam verkommeren op een veld, als de interesse in het dier eenmaal verdwenen is."

In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië is de emotionele betrokkenheid nog sterker. Paardenvlees eten geldt er zelfs als een heus taboe. Hans Dagevos, als consumptiesocioloog verbonden aan de Nederlandse universiteit van Wageningen, spreekt in dat opzicht over een ‘moreel ongemak’, door de proporties die het paard in de verbeelding inneemt. Het heet een intelligent en elegant dier te zijn, met bijna menselijke kenmerken. Maar Dagevos vindt die redenering inconsequent. "Een restaurant dat een even gracieus wezen als hert serveert, moet zich minder verantwoorden."
Wat de impopulariteit betreft, wijst Dagevos ook naar de schappen in de slagerijen of winkels. "Die bieden amper nog zichtbaar paardenvlees, terwijl aanbod wel vraag creëert. En zo verdwijnt het idee uit het collectieve geheugen, dat paard ook lekker en gezond kan zijn."
Dagevos wijst erop dat paardenvlees dan weer geen ‘moreel ongemak’ vormt als het ‘versneden en onherkenbaar’ geserveerd wordt, zoals in bitterballen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


kally
Berichten: 5239
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Steeds minder paarden in België geslacht voor consumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:29

Dat ze vaak in bitterballen en snacks zitten en dat wel gegeten wordt is omdat mensen daar
niet vaak de ingriedientenlijst van leest of het gewoon niet willen weten..

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Steeds minder paarden in België geslacht voor consumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:52

Begrijp ik uit de tekst dat je tegenwoordig bij het chippen moet aangeven of je paard geschikt is of gebruikt mag worden voor consumptie? Daar had ik nooit eerder van gehoord, of is dat alleen in België?

Ik denk dat de daling beter te verklaren is door de economie.. Er is minder werkeloosheid dan in 2016, mensen hebben meer te besteden, en dus zullen er ook meer paarden worden verkocht, hogere prijzen, ook minder populaire rassen als trekpaard en shet hengstveulentjes worden makkelijker verkocht.. en dus minder dieren die naar de slacht hoeven.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

tengeltje11
Berichten: 7078
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Steeds minder paarden in België geslacht voor consumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:57

is al lang zo.

bij de registatie van je veulen kan je invullen dat je paard bv niet geschikt is voor consumptie(en paarden/veulens die later geregistreerd worden dan 6(?dacht ik?) maanden),worden automatisch uitgesloten voor consumptie.

staat volgens mij los van de cijfers en vind ik enorm scheef.
zo komen veel oudere paarden van de regen in de drup,want ze mogen niet meer geslacht worden,dus worden alsnog verkocht,of worden ter adoptie aangeboden en eindigen meestal niet zo vrolijk....

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Steeds minder paarden in België geslacht voor consumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:21

Heerlijk hoor, paardenbiefstuk!
Maar dan wel van een Nederlands paard. Niks mis met paard consumeren. Dat zorgt dat een paard altijd een waarde behoudt en dus verzorgd of gedood wordt. Een paard dat geen enkele waarde meer heeft, loopt de kans verwaarloosd te worden. En dat zie je dan dus ook in Amerika gebeuren. Paarden zonder waarde worden gewoon losgelaten in de wildernis, verwaarloosd of gaan op dramatisch transport naar Mexico of Canada waar slachten wel is toegestaan.
Beter dood, dan een slecht leven. Een paard beseft van te voren niet dat hij gaat sterven, zoals een mens dat bij bijvoorbeeld doodstraf of euthenasie wel beseft.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Steeds minder paarden in België geslacht voor consumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:01


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Steeds minder paarden in België geslacht voor consumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:21

Het aangeven of je hem niet of wel voor consumptie geregistreerd wil hebben heeft te maken met de medicatie die dan verstrekt kan worden.ik had mijn veulen geregistreerd staan als consumptie dier maar doordat ze ziek werd en bepaalde medicatie moest hebben is dat veranderd. Dat doet de DA trouwens.


Zinzi_jewel

Berichten: 8693
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Steeds minder paarden in België geslacht voor consumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:36

De da vult liever t blad in t paspoort in
Ipv een hele administratieve extra rompslomp bij te houden van medicamenten .
Er is maar weinig wat echt uitsluiting tot consumptie dier tot gevolg heeft .
Wel wacht tijd .
Mijn paard mag hachee van gemaakt worden .
Mijn veulen niet daar overblufte ze me.wat mee bij de kliniek
Veel sport paarden worden automatisch uitgesloten door de kliniek anders beginnen ze niet eens aan behandelen

Chasing Dreams ...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie