Paard accepteert geen druk, welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 22:10

Ladygiroc schreef:
Ik heb ook een volbloed gereden die op de baan gelopen heeft. Die ben ik gewoon met een dubbelgebroken KK ultra blijven rijden. Het probleem is namelijk het bit niet maar de manier van rijden. Waarschijnlijk is je paard ook vlug(terig) op je been?
Bij dit paard was de oplossing om juist je been eraan te houden en heel, heel gedoseerd hulpen te geven.
Dit wel onder begeleiding van een goede instructie.


Vluchterig op mijn been valt wel mee, was heel erg idd maar is echt al heel erg verbeterd.


Anoniem

Re: Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:15

Ongebroken happy mouth is niet echt buigbaar. Heb m zelf ook gehad. Erg fijn bitje alleen was mijn paardje er allergisch voor. Paardje liep er overigens echt top op, en mijn paardje is ook heel gevoelig.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 22:17

Dan denk ik dat ik binnenkort de ongebroken happy mouth ga proberen, en evt de dubbelgebroken bustrens appel.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:45

Ik ben het met anderen hierboven eens dat het waarschijnlijk niet alleen een bitprobleem is, maar ik heb ook een paard wat qua bitten wat lastig is. Hij heeft een hekel aan alles wat teveel beweegt in zijn mond, enkel of dubbelgebroken bitten zijn dus niet zijn ding. Ik heb ook vanalles geprobeerd, happy mouth liep hij ook echt beroerd en onrustig op, myler vond hij helemaal vreselijk. Uiteindelijk erachter gekomen dat hij fijn loopt op een bit wat ongebroken is, en vooral zwaar is. Ongebroken trens, K&K correctiebit, pelham, dat zijn de bitten waar hij fijn op loopt.
Overigens is hij nooit zwaar in de hand geweest, juist licht, maar hij ging schudden, bekken trekken, omhoog tikken met het hoofd en soms hysterisch het bit ontwijken. Hackamore loopt hij ook prima op trouwens.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Re: Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:58

Misschien eens een hackamore proberen?
Gewoon eentje met korte scharen proberen om te zien hoe dit gaat?
Veel paarden reageren hier wel goed op.


Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 23:00

Spoiler:
Afbeelding

TS, ik heb geen verstand van het omscholen van paarden met renbaanervaring.
Ik wil alleen even melden dat er heel veel verschil zit in hackmores,
dit is ook een hackmore en deze werkt veel minder heftig in
dan het model waar de meeste mensen aan denken bij een hackmore.

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 23:12

Heeft het paard evt wonden/littekens in de mond door fouttief gebruik van een eerdere ruiter? Je zou de tandarts kunnen vragen of hij hier extra naar wil kijken. Daarbij natuurlijk ook de vraag... wanneer is ze voor het laatst geweest?

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 23:18

Benfan schreef:
Heeft het paard evt wonden/littekens in de mond door fouttief gebruik van een eerdere ruiter? Je zou de tandarts kunnen vragen of hij hier extra naar wil kijken. Daarbij natuurlijk ook de vraag... wanneer is ze voor het laatst geweest?


Zoals in mijn post, is ze laatst nog geweest. Als ze wondjes oid had gehad was dit wel opgevallen, ze kreeg een uitgebreide beurt. Daarnaast ben ik meestal de enige die rijdt, af en toe 1 andere persoon maar we zijn beiden bewust van haar gevoelige mondje.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 23:18

Naskapower schreef:
Spoiler:
[ Afbeelding ]

TS, ik heb geen verstand van het omscholen van paarden met renbaanervaring.
Ik wil alleen even melden dat er heel veel verschil zit in hackmores,
dit is ook een hackmore en deze werkt veel minder heftig in
dan het model waar de meeste mensen aan denken bij een hackmore.


Zoiets zou ik idd wel willen proberen... ga even kijken maar zullen wel heel duur zijn...

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 23:22

Heb even snel gekeken, ik zie dat losse hackamore bloem onderdelen wel meevallen, moet je hier een speciaal hoofdstel voor hebben of kan je hem ook aan een normaal hoofdstel vastmaken?

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 23:28

Hoi ts. Ik zat even na te denken over dat enkelgebroken bit en dat je het in het gehemelte vindt prikken. Toch vinden heel veel paarden het een fijn bit. Ik heb met mijn paard ook dubbelgebroken en ongebroken geprobeerd en dat was het allemaal niet. Toen toch die enkelgebroken geprobeerd en dat was zoveel fijner. Ik denk dat, als je netjes rijdt, dat het niet in het gehemelte zal prikken. Ik weet namelijk vrij zeker dat die van mij me dat heel erg duidelijk zou laten weten. Dus het is het proberen waard. Mijn paard vindt juist dubbelgebroken vreselijk. Al dat gerammel en gedoe in zijn mond...

Overigens heb ik hem met een leren bit ingereden en daar rij ik ook heel erg fijn mee. Ook of misschien juist wel op buitenritten. Het is per paard heel verschillend hoe erop gereageerd wordt...

Superleuk dat je een volbloed hebt. Ik vind ze prachtig. Heb er een heel aantal gereden en superfijne karakters vaak. Heel veel plezier met je puzzel. Komt vast goed...

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 23:28

SGorter schreef:
Chessie schreef:
Heb je al een ongebroken bit geprobeerd? Mijn paard had ook moeite toen ze jong was en toen heb ik een ongebroken appelbit gebruikt, was het rustigste in de mond


Bedoel je zo een?
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... n_408.html

Ik heb nu een ongebroken watertrens, maar die is wel heel flexibel. Die Happy Mouth schijnt harder te zijn, is dat ook zo of is hij wel wat te buigen?


Ja die idd. Geeft een beetje mee, maar niet enorm. Als je dat wilt zul je een rubberen moeten nemen

[o]
Winchester Z1* 14/03/2003-28/06/2012
Als ik Winchester heet, waarom noem je me dan altijd Chesniedoen??

[RIJ-ITP] Winchester@Fotoshoot meeting Zuid-Holland [RT-HAW] Winchester @ debuut L2
Evanity (Uphill x Farrington)

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Re: Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 23:36

Je kunt gewoon de scharen of een bloem kopen en een aparte neusriem met kinriem.
Deze kun je aan je normale hoofdstel bevestigen, deze zul je dan wel aan moeten passen omdat de hackamore hoger zit als een bit.

MarjanB

Berichten: 16410
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 23:40

Appelbitjes moet je erg mee opletten! Die kunnen scherpe stukken krijgen en mond beschadigen. Zou eerder beginnen met grondwerk en rustig opbouwen.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 00:15

Mag ik vragen wat je doet qua buiging en stelling tijdens het warmrijden? Misschien voorzichtig al lichte buiging vragen en lichaam losmaken gewoon in stap en van daaruit verder opbouwen, rekken en strekken hoort ook bij opwarmen toch O:) vind ik zelf over t algemeen beter werken dan aan een lange teugel gaan draven en galopperen, en dan hoef je niet bizar veel maar gewoon lichte stelling, even extra aandacht voor de hoeken dat er goed wordt ingebogen en niet over de buitenschouder, dan pak je ook gelijk stukje mee wat hierboven gezegd wordt want dankzij de oefeningen moet de aandacht bij jou :evaw:

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 00:50

Myler level 1 zou ik proberen

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 01:57

Mijn volbloed had juist heel weinig ruimte in de mond. Voor haar was de billy allen een uitkomst (lijkt op een combinatie tussen ongebroken en dubbel gebroken). In het begin gaf je volgens mij aan dat je niet wist hoe ze omgeschoold was en later dat dat goed gedaan was, klopt dat of haal ik om dit tijdstip iets voor elkaar. Loperig kan ook door het zadel komen. Kan ze zeer correct lopen en past het zadel echt probeer dan juist eens je handen omhoog te gooien als zij de kop omhoog gooit. Soms is dat de manier om onder de druk uit te komen.

PS: dat een enkelgebroken bit in het gehemelte prikt is KUL. Tenzij hij in het midden te dik is. Dit is ooit verzonnen toen het dubbelgebroken bit uitgevonden was om de verkoop van deze bitten te verhogen en met succes. Tot de dag van vandaag heeft het succes. Wil je het testen, leg je vingers in een V vorm tegen elkaar en het bit aan.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 03:41

Ik zou als ik jouw verhaal hoor ook eens een hackamore met korte scharen proberen. Het is een vrij duidelijk hoofdstel vind ik, in tegenstelling tot kaak en kingekruiste hoofdstellen. Vaak hebben die niet een perfecte release waardoor je het hoofd 'insnoert'. Mijn paard (draver kruising) is met bit erg rennerig en probeert elke druk van het bit te ontwijken. Een sidepull of hackamore werkt bij hem goed. Het is gewoon een beetje uit testen.

Ik kan je deze aanraden! Van barefoot. Twee standen heeft die. Duidelijkere fotos staan op hun site.

Spoiler:
Hij zit hier wat te laag. Maar gaat even om het soort hackamore. Afbeelding

When was the last time you did something for the first time?

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 07:21

Beste TS, ik heb een AV die op de renbaan heeft gelopen en ondanks dat hij erg sensibel is, met een trensje amper te houden was, zich er altijd vol gewicht aan gehangen had etc Een tijd lang met western kandare gelopen, maar daar kan echt niet iedereen mee omgaan.. Hij loopt sinds vorig jaar met een glucksrad/bloem hackamore en is super relaxed, licht aan de hulpen en hij voelt zich er zelf duidelijk beter bij. Hij wilde het bit vroeger niet aannemen, steekt nu zo z'n hoofdje in zijn hoofdstel, voor hem echt de beste oplossing geweest!

Voor veeeeel meer foto's, kijk op https://www.facebook.com/djerbazitouna.stables
En op http://www.djerbazitouna.com voor meer informatie over ruitervakanties bij ons met Berber- en Arabische hengsten in Tunesië :)

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 07:45

Sizzle schreef:
Ik geloof niet dat dit op te lossen is met het soort bit.
Het paard moet gewoon ongeschoold worden en de hand leren vertrouwen en dat is niet zo heel simpel.
Het is daarbij heel belangrijk dat je een hele constante verbinding hebt ongeacht waar het hoofd op dat moment is.

Daar wil ik me volledig bij aansluiten.

Je zegt dat je paard goed omgeschoold is, maar als je dit soort problemen hebt dan is dat dus niet zo. Al langere tijd onder het zadel zijn en weten wat voor en achteruit is, is wat mij betreft niet goed omscholen.

Zoek iemand met verstand van dit type paarden. Helaas hebben de meeste instructeurs totaal geen verstand van omscholen, dat wil niet zeggen dat ze 'slecht' zijn maar wel dat je die specifieke persoon nu nog niet nodig hebt.

[o]

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 09:22

Maddy_Paola schreef:
Mag ik vragen wat je doet qua buiging en stelling tijdens het warmrijden? Misschien voorzichtig al lichte buiging vragen en lichaam losmaken gewoon in stap en van daaruit verder opbouwen, rekken en strekken hoort ook bij opwarmen toch O:) vind ik zelf over t algemeen beter werken dan aan een lange teugel gaan draven en galopperen, en dan hoef je niet bizar veel maar gewoon lichte stelling, even extra aandacht voor de hoeken dat er goed wordt ingebogen en niet over de buitenschouder, dan pak je ook gelijk stukje mee wat hierboven gezegd wordt want dankzij de oefeningen moet de aandacht bij jou :evaw:


Doe ik al ;)

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 09:27

Fortitude schreef:
Sizzle schreef:
Ik geloof niet dat dit op te lossen is met het soort bit.
Het paard moet gewoon ongeschoold worden en de hand leren vertrouwen en dat is niet zo heel simpel.
Het is daarbij heel belangrijk dat je een hele constante verbinding hebt ongeacht waar het hoofd op dat moment is.

Daar wil ik me volledig bij aansluiten.

Je zegt dat je paard goed omgeschoold is, maar als je dit soort problemen hebt dan is dat dus niet zo. Al langere tijd onder het zadel zijn en weten wat voor en achteruit is, is wat mij betreft niet goed omscholen.

Zoek iemand met verstand van dit type paarden. Helaas hebben de meeste instructeurs totaal geen verstand van omscholen, dat wil niet zeggen dat ze 'slecht' zijn maar wel dat je die specifieke persoon nu nog niet nodig hebt.


Ze weet wel wat voor en achteruit is, alleen ze wilt geen druk in de mond. Ik wordt al begeleidt door de instructrice die haar heeft omgeschoold.

Kinke

Berichten: 20512
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:28

Het is volgens mij simpel, uit alles blijkt dat je paard dus niet goed is omgeschoold. Wat zegt jouw lesgever ervan?

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:29

Baanpaarden leren dat druk erop gas is, dus logisch dat je paard aan de ren gaat. Probeer te werken met zo min mogelijk druk en een bit wat uitnodigd om zelf druk te zoeken, mijn voorkeur zou uit gaan naar een bustrens, of een bit als de Stubben Golden Wings, gezien de laatste ook zijdelings druk geeft met sturen.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:50

Ik heb zelf veel koerspaarden gereden en druk op de mond is tempo maken... Ik schoolde ze altijd om met een lage neusriem hoofdstel met teugels aan de ringetjes van de neusriem en aan de bitringen. (dus door allebei tegelijk) als ze die druk accepteerden, dan over naar dubbele teugel (een aan de neusriem en een aan het bit)

Meeste paarden waren daar heel prima op te rijden

het liefst met een Stubben D trens dubbelgebroken die blokkeerd bij druk (easy control). Heel fijn dun bitje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: angrywolf en 113 bezoekers