Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ECM

Berichten: 659
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Omgeving Amsterdam

Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 21:36

Ik stel deze vraag naar aanleiding van het feit dat ik even een beetje tegen de lamp aanloop qua motivatie en manier van leren.
Ik ben nu tweedejaars HBO-Rechten student en heb hoogstwaarschijnlijk gewoon even een dipje als het gaat om mijn studie.
Vorig jaar wilde ik mijn P halen in één jaar, wat mij overigens ook is gelukt, maar hierna viel de stok achter de deur weg.
Ook merk ik dat het niveau verschil tussen jaar 1 en 2 best wel groot is. Waar ik mij eerst op de HAVO en in jaar 1 prima kon redden met het alleen alles doorlezen van de stof, merk ik dat ik nu wel echt een andere leerstrategie moet toepassen. Misschien dat Bokt mij inzichten kan geven! :D

Dus: Wat motiveert jou om tóch te gaan leren/iets te maken? En wat is jouw leerstrategie?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:42

Het motiveert mij om mijn opleiding af te maken omdat ik straks een fatsoenlijk leven wil hebben. Dat papiertje is dus enorm belangrijk.

School zelf geeft mij weinig tot geen voldoening. Ik wil gewoon dit papiertje halen om terug te kunnen naar mijn oude werkplek waar ik het rot ding voor nodig heb. :+

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:47

Op wat voor manier onthoud jij dingen het beste? En hoe leer je nu? Ik heb heel lang samengevat een onderstreept, maar wat me uiteindelijk echt hielp was het inspreken van de samenvattingen en die lekker afluisteren terwijl ik bijvoorbeeld in de auto zat of leuke dingen deed :). Zo herhaalde ik alles veel en veel vaker.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:54

ECM schreef:
Ook merk ik dat het niveau verschil tussen jaar 1 en 2 best wel groot is. Waar ik mij eerst op de HAVO en in jaar 1 prima kon redden met het alleen alles doorlezen van de stof, merk ik dat ik nu wel echt een andere leerstrategie moet toepassen. Misschien dat Bokt mij inzichten kan geven! :D

Dus: Wat motiveert jou om tóch te gaan leren/iets te maken? En wat is jouw leerstrategie?


Ik houd van puzzelen.
De meeste leerboeken sla ik halverwege open - en uiteraard staat daar van alles dat minder helder is.
Vakterm 1 - naar de index, inhoudsopgave, etc.
Vakterm 2 idem.
Na enige tijd: 'Hm, ik denk dat hier zo ongeveer dit en dat bedoeld wordt'.
Dat controleer ik door de inleiding van het hoofdstuk in kwestie op te zoeken.
Daarna ga ik er over nadenken: werkt dit altijd zo? Of zijn er uitzonderingen? Zou ik toevallig een belangrijk iets hebben opgeslagen of is dit een bijzaak...? Trouwens, als dit zo werkt, op basis waarvan dan precies...? (Ik blader naar de inleiding van het boek. Bekijk de verschillende hoofdstukken.)
...en dan eens kijken wat ik komende week gelezen moet hebben.
Binnen die portie sla ik weer een willekeurige bladzij op - en begin opnieuw.

...en ondertussen maak ik wat aantekeningen. Dingen die ik opschrijf, lekker met de hand blijven makkelijker in t hoofd hangen. Dan is stampen niet nodig.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:47

Kennis. Ik wil weten, en dat motiveert me. Ik heb ook altijd extra vakken gedaan die ik niet echt nodig had maar omdat ik ze leuk vond. Ethiek in de gezondheidszorg bijvoorbeeld, of speltheorie. Het is nooit een issue geweest, maar ik vind het ook wel een doel om alle vakken in één keer te halen. Het lijkt me heel naar om een vak opnieuw te moeten doen, of een tentamen opnieuw te moeten leren. Heb je immers al eens gedaan, dus zonde van je tijd, goed beschouwd. En tegenwoordig: ook van je geld.

Ik heb altijd geleerd door tijdens het lezen al samenvattingen te maken, met de hand, want dan plakt het inderdaad beter in mijn hoofd. In de voorbereiding voor een tentamen las ik mijn aantekeningen nog eens door en maakte vooral oefenvragen.

Maar één vak heb ik riant gehaald zonder de stof te lezen. Daarbij wist ik van te voren al dat het een openboektentamen zou zijn, dus toen heb ik mijn collegeaantekeningen gepakt, plakkertjes in de corresponderende stukken van het boek gedaan en ter plekke de antwoorden opgezocht. Scheelde bakken met tijd, omdat ze twee dikke Engelstalige pillen hadden voorgeschreven. Ook nooit meer open gehad. Zonde van het geld...

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 08:44

Ik motiveer mezelf met werkervaring uit het verleden. Heb een tijdje een fulltime baan gehad waarbij ik geestdodend werk deed en geen uitzicht had op een betere functie. Dat wil ik niet nog een keer, dus dat is voor mij de belangrijkste motivatie om een papiertje te halen zodat ik straks werk kan vinden dat ik wél leuk vind.

Qua leerstrategie werkt het voor mij het beste om de stof met iemand anders door te nemen. We maken dan eerst allebei een samenvatting en overhoren elkaar. Vaak kom je er dan achter dat je toch nog wat zaken hebt gemist of dat de ander iets anders interpreteert. Daarbij krijg je ook vaak de kans om iets aan de ander uit te leggen, waardoor je de kennis veel beter verwerkt en opslaat. Werkt voor mij perfect, want heb in drie jaar nog geen enkel vak hoeven herkansen! :)

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 08:54

Ik deed het hetzelfde als Prrrr. Boek open, lezen en de belangrijkste punten in een samenvatting opschrijven. Hier begon ik al mee tijdens de lessen zodat ik het niet meerdere malen hoefde te lezen. Ik schreef dan wel geen beknopte samenvattingen. Sommige delen wilde ik ook wel eens gewoon overpennen zodat het bleef plakken.

Voordeel hiervan is wel als je een keertje een her zou hebben dat je voor jezelf een beknopte samenvatting hebt en je weer niet door die dikke boeken heen moet :)

En inderdaad het behalen van dat papiertje dat is je drijfveer.

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:02

xSwanHeart schreef:
Ik motiveer mezelf met werkervaring uit het verleden. Heb een tijdje een fulltime baan gehad waarbij ik geestdodend werk deed en geen uitzicht had op een betere functie. Dat wil ik niet nog een keer, dus dat is voor mij de belangrijkste motivatie om een papiertje te halen zodat ik straks werk kan vinden dat ik wél leuk vind.


Hier hetzelfde. Ik heb 4 jaar fulltime gewerkt en ik zou nooit meer terug willen naar dat werk. Ik doe het nu alleen nog op zaterdag als bijbaantje en dat is prima. Maar fulltime: no way.

Daarbij komt dat ik mijn opleiding echt heel erg leuk vind. Zo'n beetje al mijn vrije tijd die ik over heb, besteedt ik weer aan school waardoor het voor mij geen moeten is.

Ik merk wel dat nu ik wat ouder ben dan toen ik net van de HAVO kwam, ik ook beter kan studeren. Verbanden leggen en hoofd en bijzaken scheiden lukt me beter.

Wat voor mij werkt is een planning maken dat ik niet blijf hangen op 1 ding en zeker weet dat ik alles gezien heb voor een examen en er voldoende tijd in gestoken heb.
En probeer voldoende te herhalen.

Ik (ja heel nerd) bereid mijn lessen voor als dit kan (PowerPoint eens doornemen meer niet).
Dan in de lessen goed luisteren, schrijven (werkt voor mij beter dan typen) en actief meedoen en meedenken. Liever daar een fout antwoord dan dat het als foute kronkel on mijn hoofd blijft zitten.
Daarna dezelfde dag of de dag erna een samenvatting maken van de les/hoorcollege.
Vaak komt het nog een keer aanbod in een opdracht of in praktijk, dus dat is dan de 4e keer dat ik iets met de leerstof doe. Wij werken met een probleem gestuurde onderwijsmethode. Ook onderzoekend/puzzelen en zelfstandig te werk gaan En daarna bespreken in de groep.
En dan probeer ik het voor mijn examen nog 2x door te nemen (met een paar dagen er tussen) en met een marker de kernwoorden te markeren. En nog 1x snel mocht ik daar behoefte aan hebben, dat gaat dan ook makkelijk door die kernwoordjes.

En dan heb ik toch al snel alles vaak herhaalt en blijft het (in de meeste gevallen) wel zitten.

Daarbij komt dat als je snel je samenvatting maakt het nog vers in je geheugen zit. Als je nog moet samenvatten op het moment dat je er voor wil leren, is het vaak al een tijdje geleden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:06

Ik ben best wel perfectionistisch wat schoolwerk betreft en vind het tot nu toe ook redelijk simpel, maar ik hoef niet echt veel kennis te leren, en de kennis die ikmoet leren deze periode gaat over motivatie van leerlingen/studnten, haha.
Zelf komt mijn intrinsieke motivatie bijn helemaal omdat ik perfectionistisch en competetief ben, i kwil betere cijfers halen dan de vorige keer, of beter dan een bepaald persoon.
Stof leren doe ik door te lezen, maar ik onthoud echt verschrikkelijk veel van wat ik lees haha. Als dat niet genoeg is maak ik een samenvatting, kleur de belangrijke dingen met een marker en maak er zelf een begrippenlijst van. Deze begrippenlijst ga ik dan weer 100x doorlezen, dit zou je ook kunnen stampen of er je eigen verhaal/ezelsbruggetjes van te maken. Als je wil: ik ben nu bezig met een onderzoeksverslag over motivatie, ik kan (als je dat fijn vind) wel kijken wat voor soort dingen in de literatuur staan over leermanieren etC?

GrumpyCat

Berichten: 2082
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:17

Mijn belangrijkste motivatie is het doel dat ik voor ogen heb, namelijk een mooi diploma halen en het werk kunnen doen waar ik altijd al van heb gedroomd!

Ik ben heel gestructureerd (misschien soms een beetje té gestructureerd :o) Ik maak ik elke week weekplanningen waarin ik opsom wat ik voor die week moet doen om de hoor- en werkcolleges voor te bereiden. Deze planning vertaal ik vervolgens in een planning app (Todoist). Het afvinken van deze taken werkt voor mij heel rustgevend. :D

Als ik tentamens moet voorbereiden, begin ik ruim van te voren met samenvatten van het boek (meestal een maand of 2/3 van tevoren). Deze samenvatting maak ik eerst digitaal, print hem uit en markeer dan de belangrijkste dingen. Van die markeringen maak ik weer een handgeschreven, korte samenvatting. Als ik belangrijke termen moet onthouden, maak ik flashcards met aan de ene kant de term en aan de andere kant de definitie. Vanaf ongeveer drie weken voor het tentamen lees ik dagelijks mijn handgeschreven samenvatting door, maar elke keer in een andere volgorde, zodat het beter blijft hangen. Aan de hand van de leerstof maak ik ook nog vragen waarvan ik denk 'dat kunnen ze wel eens vragen op het tentamen'. Dit is voor mij de beste leerstrategie, ondanks dat het best wel wat tijd in beslag neemt.

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Re: Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:54

Bij mij is het eerder andersom, ik heb nog geen flauw idee wat ik met mijn studie wil gaan doen, maar ben wel intrinsiek gemotiveerd om nieuwe dingen te leren (daar heb ik wel geluk mee, het lijkt me heel zwaar om jaren te moeten studeren zonder dat ook ergens leuk te vinden).

Ik studeer zelf natuurkunde dus dat is meer oefenen en minder lezen, maar ik heb wel wat vakken filosofie gedaan, en wat ik daar wel eens deed is een welwillend slachtoffer uitzoeken en daaraan de stof uitleggen :D Dan kom je er heel snel achter wat je zelf nog niet scherp hebt, en het kan nog gezellig zijn ook.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 00:38

Ik was in het eerste jaar van mijn HBO studie elke les aanwezig en haalde goede punten. Had echter zeer weinig vrije tijd en het sloopte me echt. Na een jaar had ik door dat ik zeer veel opstook van de hoorcolleges van bepaalde docenten (die moest je volgen om fe handouts te snappen). Andere hoorcolleges kon je gewoon letterlijk volgen vanaf de handout. De werkcolleges deden voor mij helemaal niks en heb ik dus ook vaak geskipt.
Hierin werd dan nogmaals de stof uit de hoorcolleges herhaalt en vervolgens ging je er met je studiegenoten over discusseren of een praktijkopdracht over maken waarbij de helft op hun telefoon zat en de rest lekkere broodjes ging halen in de kantine. Daar was ik gauw mee klaar. Ik zat dus veel thuis achter mn pc en boeken. Ik leerde alle info die voor de tentamens aangegeven stonden altijd uit mn hoofd.
Ik schreef dan alle info op op lege a4tjes en legde hier ook verbanden op en maakte extra aantekeningen. Dit hield in dat ik een heel semester lang met een pak a4tjes rondliep. En constant nieuwe aantekeningen maakte aan de hand van de colleges die ik volgde of wat ik meekreeg in de lessen. Hierdoor had ik aan het eind een complete set leerstof en wist ik eigenlijk alles al. Ik focuste me daarna op de verslagen en praktijk tentamens.
Die leertentamens gingen altijd prima.
Ik deed veel zelf. Dit tot frustratie van mn klasgenoten want ik was er helft van de tijd niet en haalde toch 8en en 9s. Echter geloofde niemand me dat ik thuis zat te studeren en het zelf deed. Alleen was ik in de praktijk ook goed en lag daardoor goed bij de docenten. Ook al was ik er niet vaak, ze zagen wel dat ik mn best deed en verraste hen ook aangenaam met mn tentamens.

ECM

Berichten: 659
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Omgeving Amsterdam

Re: Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 13:35

Wat enorm interessant om ieders motivatie en manier van leren te zien! Hier zitten echt wel handige dingen tussen die ik graag wil en ga proberen, altijd goed om af en toe te vergelijken met een ander hoe hij/zij dingen aanpakt.

Ik lees ook dat het meerendeel van jullie echt plezier haalt uit het studeren, wat doe je als je écht geen zin hebt maar toch écht iets moet doen?
Dat blijft voor mij vooral een knelpunt. Tuurlijk is het puur discipline en een kwestie van gewoon doen, en dit valt aan te leren. Maar misschien heeft iemand tips?

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:37

Ik heb ook altijd motivatie issues gehad, maar daar heb ik nu iets voor. Ik heb gewoon een ticket geboekt naar Canada voor 2 juni, en voor die tijd moet ik mijn diploma hebben anders mag ik niet weg. Dat is een beste stok achter de deur, haha!

Anoniem

Re: Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:45

Ik leer door alles op te schrijven. Aantekeningen van lessen, maar ook al lezend samenvatten als ik teksten moet lezen. Ik onthoud alles dan een stuk beter en ik vind het prettig om te doen, ook als het soms wat meer tijd kost.

Qua motivatie wisselt het. In Nederland was ik totaal niet gemotiveerd, doe al aardig lang over mijn studie en ben ondertussen ook al freelancer in mijn eigen werkveld waardoor ik er echt geen zin in heb om straks een half jaar stage te moeten lopen etc. Ik ben nu tijdelijk in Zuid Afrika en wat me hier motiveert is (heel stom) huiswerk. Ik krijg voor elk vak elke week een opdracht mee, moet een paar artikelen/hoofdstukken lezen en moet daar dan vaak een mini-essay over schrijven. Dat telt gewoon mee voor mijn eindcijfer, behoorlijk veel zelfs. Ik wil dat goed doen en ik weet hoe veel het scheelt als ik straks op 50% van mijn cijfer al een 8 heb staan en dan iets meer speling heb in de daadwerkelijke toets. Het is heel infantiel maar door dat huiswerk ga ik wel elke dag als ik klaar ben met m'n lessen aan school zitten en mijn leeswerk doen. In Nederland zou ik dat eigenlijk ook wel graag willen.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:50

Wat motiveert mij: dat ik toch wel graag een papiertje wil halen. En ik hou gewoon van mode, niets is leuker dan een eigen kledinglijn en dat is dan ook de droom.

Leerstijl:
Ik leer vooral door zien en doen, maar ook horen. Als ik het in de les hoor sla ik het meteen op. En als ik dan toch echt moet leren het liefst doormiddel van een samenvatting. Ik ben nooit echt een stamper geweest, ik onthoud dingen dan juist heel slecht. Dus meestal goed luisteren in de les. En uiteindelijk een samenvatting maken dag werkt hier het beste.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:49

ECM schreef:
Wat enorm interessant om ieders motivatie en manier van leren te zien! Hier zitten echt wel handige dingen tussen die ik graag wil en ga proberen, altijd goed om af en toe te vergelijken met een ander hoe hij/zij dingen aanpakt.

Ik lees ook dat het meerendeel van jullie echt plezier haalt uit het studeren, wat doe je als je écht geen zin hebt maar toch écht iets moet doen?
Dat blijft voor mij vooral een knelpunt. Tuurlijk is het puur discipline en een kwestie van gewoon doen, en dit valt aan te leren. Maar misschien heeft iemand tips?


in mijn eerste studie vond ikndriekwart echt, echt niet leuk. Maar ik wilde niet opgeven, dus gewoon gedaan. Je hoeft geen zin te hebben om iets te doen.

ECM

Berichten: 659
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Omgeving Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 15:38

eilleen333 schreef:
Ik heb ook altijd motivatie issues gehad, maar daar heb ik nu iets voor. Ik heb gewoon een ticket geboekt naar Canada voor 2 juni, en voor die tijd moet ik mijn diploma hebben anders mag ik niet weg. Dat is een beste stok achter de deur, haha!

Wauw, dat is wel echt een hele gave stok achter de deur zeg! Super tof!
Ook erg slim om inderdaad dan zelf maar zo'n stok achter de deur te verzinnen doormiddel van iets wat heel leuk is(en duur, haha)


Sheran schreef:
ECM schreef:
Wat enorm interessant om ieders motivatie en manier van leren te zien! Hier zitten echt wel handige dingen tussen die ik graag wil en ga proberen, altijd goed om af en toe te vergelijken met een ander hoe hij/zij dingen aanpakt.

Ik lees ook dat het meerendeel van jullie echt plezier haalt uit het studeren, wat doe je als je écht geen zin hebt maar toch écht iets moet doen?
Dat blijft voor mij vooral een knelpunt. Tuurlijk is het puur discipline en een kwestie van gewoon doen, en dit valt aan te leren. Maar misschien heeft iemand tips?


in mijn eerste studie vond ikndriekwart echt, echt niet leuk. Maar ik wilde niet opgeven, dus gewoon gedaan. Je hoeft geen zin te hebben om iets te doen.


Dat is echt wel een goede uitspraak, dankje! :D

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:40

En anders is dit ook nog een optie:
Afbeelding

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:12

Ik kom hier ook eens binnenvallen!

Wat mij erg motiveert is ruim te plannen. Ik maakte altijd erg strakke planningen, waar ik me niet aan hield. Dat demotiveerde me zo dat ik maar helemaal niks meer deed hahah.
Nu kan ik vooruit werken en dat motiveert me juist erg, en kan ik ook (vooral in mijn hoofd) rust pakken!

Ook hou ik van als alles er mooi uitzien, en heb ik dus allemaal matchende schoolspullen. En ik heb pastelkleurige markeerstiften waardoor ik mijn samenvattingen doorlezen ook nog leuk vind :’)

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:50

Ook al zit ik nog op de middelbare school, motivatie en leren is wel iets waar ik (al) tegenaan loop. Vorig jaar leerde ik soms helemaal niet voor een toets, simpelweg omdat ik de motivatie niet kon vinden. Ondertussen is dat gelukkig anders en heb ik ook een doel waarvoor ik kan leren (selectie bij de studie die ik wil gaan doen), waardoor de motivatie al verbeterd. Ook het afhebben van mijn planning is een goede motivatie.

Vandaag zei een docent tegen een andere leerling 'Met zo'n instelling kan je heel ver komen!'. Toen realiseerde ik dat ik mijn instelling natuurlijk ook kan veranderen. Dus ik heb mijzelf een schop onder mijn kont gegeven en ben hard aan het werk gegaan voor mijn toetsweek :D Samenvattingen had ik 1,5 week van te voren al af, maar het echte leren heb ik altijd al lastig gevonden. Hoe leer je het dan? Stampen? Doorlezen en dan voor jezelf herhalen wat je net hebt gelezen? Een logisch verhaal maken en vervolgens verbanden leggen?
Ik probeer nu om mijn samenvatting anders te schrijven, waardoor ik de stof voor mijzelf reproduceer en de verbanden leg, dit werkt volgens mij best goed.

Verder probeer ik mijn huiswerk bij te houden en aantekeningen te maken in de les wanneer het stof is die niet in het boek staat. Vervolgens maak ik een samenvatting en probeer ik die te leren.

Macs

Berichten: 7638
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 19:09

Momenteel motiveert mij het afmaken van mijn studie zodat ik opleidingen in de paarden kan doen. Ik heb een half jaar vertraging opgelopen en wil dat graag zo houden.
Heb ook mijn P in een jaar gehaald en daarna ging het bergafwaarts. Niet vanwege de motivatie maar vanwege randje burn out. Meerdere medestudenten hebben daar een probleem mee of zijn gestopt omdat het teveel is (en dat op een lerarenopleiding:) )
Nu volg ik geen lessen maar ga 1 tot 2 dag per week naar school om gewoon verder te werken. Daar heb ik weinig afleiding, thuis lukte het niet. Ik zoek ook nog een stage voor 2 dagen in de week maar dat blijkt ineens heel lastig te zijn.
Plannen doe ik ook heel goed trouwens.
Probleem is dat ik letterlijk in slaap val tijdens het schoolwerk, heb dit ooit geconditioneerd bij mezelf door er aan toe te geven. Dus studeren=moe worden. Probeer daarom regelmatig tussendoor een rondje te lopen. Als ik thuis studeer doe ik dat niet langer dan een half uur tot uur achter elkaar.

Verder volg ik dit topic graag voor meer tips :D

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 19:17

Bij mij is het afhankelijk van wat ik moet kennen. Soms is het makkelijker of het van buiten te leren, dus echt lijstjes stampen. En soms helpt het juist om verbanden en linken te leggen en het aan iemand anders uit te leggen. (In mijn geval de kat meestal)

Zorg dat je inderdaad alles netjes en ordelijk hebt voordat je begint te leren. Zo plande ik altijd een dag (OF twee soms) om al mijn samenvattingen netjes op volgorde van 1 tot 24 te zetten. Titels duidelijk te maken wat het was en een lijstje te maken met de te leren stof zodat ik kon afstrepen wat ik al gehad had.
En dan hoef je op het moment dat je werkelijk gaat leren niet meer te zoeken waar het staat (OF vervolgens Facebook tegen te komen bijvoorbeeld).
Nu hou ik het netjes bij. Les gehad? Meteen een samenvatting maken. Scheelt superveel tijd en vooral stress!

Spoiler:
en ik neem mijn hoorcolleges op. Dat mag niet, maar het helpt enorm

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 19:23

Motivatie: ik wil zo goed mogelijke arts worden en zoveel mogelijk kennis daarvoor opdoen

Hoe ik leer? Ik maak systeem kaartjes. Werkt voor mij echt super

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:31

Mijn motivatie? Ik wil afmaken waar ik aan begonnen ben.
Mijn leerstrategie? Ik lees alles gewoon een keer goed door, zo ben ik een aantal keer het WO doorgekomen. Ik maak geen samenvattingen en geen kaartjes, gewoon goed en geconcentreerd de stof een keer lezen is voor mij voldoende (ja, het blijft goed hangen ;-) ) Een leerstrategie is heel persoonlijk.