Paard accepteert geen druk, welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 20:11

Na lang zelf dingen proberen (uiteraard in overleg met instructrice) wil ik toch even kijken of jullie nog wat bitjes kunnen aanraden.

Wat over het paard:
Merrie van 14 jaar, heeft gekoerst op de renbaan. Hartstikke lief maar rijden is lastig. Niet alleen omdat ze soms de hele tijd onder je uit wilt lopen, maar vooral omdat ze geen druk accepteert in haar mond. Als ik mij teugels aanneem (nog niet eens contact maak) gooit ze dr hoofd in de lucht en drukt ze haar rug weg. Soms loopt ze alleen de laatste 10 minuutjes (van 30/45min rijden) fijn. Al een aantal bitjes geprobeerd: dubbelgebroken watertrens, trust flexi soft bustrens (accepteerde ze al wat beter maar verder niet veel fijner, niet hét ideale bit), dubbelgebroken bustrens met gold brass, en nu hebben we een ongebroken watertrens (heel flexibel, namaak van de trust flexi soft watertrens). Hier merk ik tot nu toe niet zoveel verschil mee... nog steeds geen fijn contact.

Omdat ik weet dat er veel mensen zijn die gaan zeggen dat ik bitloos moet: heb in geprobeerd (sidepull, kaakgekruist, kingekruist) maar reageerde ze niet fijn op. En daarbij wil ik als ze gaat rennen, bokken, springen wel nog iets van controle hebben.

Zadel ligt goed, is pas na de tandarts geweest. Had wat haken maar zijn nu weg.

Ik wil zondag nog een keer sidepull, dubbelgebroken bustrens en de ongebroken watertrens proberen die ik al heb om te kijken waar ze van die 3 het beste op loopt, maar voor op de lange termijn zoek ik een fijn bitje waarmee ik met licht contact kan rijden en hopelijk een wat stabielere aanleuning kan krijgen.

Wie kan er een fijn bit aanraden?



Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:18

En een dik enkelgebroken bit? Als mijn paarden slecht contact willen maken probeer ik er altijd zo 1

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 20:23

Jester_ schreef:
En een dik enkelgebroken bit? Als mijn paarden slecht contact willen maken probeer ik er altijd zo 1


Ik ben geen fan van enkelgebroken bitten, omdat die in het gehemelte prikken...

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:31

Is het een draver?

Hoe regeert ze op longeren?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:33

Is ze wel goed omgeschoold?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:36

Ik vraag me inderdaad ook af of het een draver is :)

"Een draver, is gaver" :D

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 20:37

fransje23 schreef:
Is het een draver?

Hoe regeert ze op longeren?


Nee, een engels volbloed. Heeft op de galopbaan gelopen.
Longeren doet ze goed, maar ik gebruik meestal wel iets van een hulpteugel. Ik vind touwtjes met een longeersingel (tussen de benen vast maken en dan door het bit, naar het onderste ringetje) het fijnst, ik doe hem helemaal niet strak, maar meer dat ze wel dr rug goed gaat gebruiken.


Koper schreef:
Is ze wel goed omgeschoold?


Dat weet ik eerlijk gezegd niet, is niet zoveel over bekend.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:39

Hackamore met korte scharen, leren bit.

Kin en kaakgekruist heb ik zelf nooit iets gevonden omdat het een aansnoer systeem is, tenminste zo zie ik het.

Sommige paarden lopen fijn op een touwhalster maar dat is niet mijn idee, misschien in de rijbak maar niet buiten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 20:47

Cowgirl schreef:
Hackamore met korte scharen, leren bit.

Kin en kaakgekruist heb ik zelf nooit iets gevonden omdat het een aansnoer systeem is, tenminste zo zie ik het.

Sommige paarden lopen fijn op een touwhalster maar dat is niet mijn idee, misschien in de rijbak maar niet buiten.


Hackamore vind ik er zo heftig uit zien.. en ik gok dat zij dat ook te heftig vindt. Maar zal er is over nadenken. Leren bit ben ik niet bekend mee, ik ga is wat opzoeken.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:47

Ik denk dat het de moeite waard is om iemand te zoeken die ervaring heeft met het omscholen van ex-renpaarden. Het "probleem" is zo te lezen niet het type bit maar het verschijnsel bit in algemene zin.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:55

Ik geloof niet dat dit op te lossen is met het soort bit.
Het paard moet gewoon ongeschoold worden en de hand leren vertrouwen en dat is niet zo heel simpel.
Het is daarbij heel belangrijk dat je een hele constante verbinding hebt ongeacht waar het hoofd op dat moment is.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:57

Hier een soortgelijk probleem gehad. Ik kreeg mijne ook alleen de laatste 10/15 minuten 'goed'. Ben overigens geen held van een ruiter, maar ik kan wel zeggen dat het een stuk beter is al.
Het paard moet leren contact te nemen op het bit en vertrouwen te krijgen in je hand. Mijn instructrice noemt het altijd een onderdeel van ontspanning (wij rijdne via het skala). En dan bedoelt ze ontspanning in de kop: zich "overgeven" aan jouw hulpen (en deze accepteren). Wij zijn eerst bezig geweest met aandacht bij de ruiter (dus niet compleet alle kanten op kijken) en zo rustig uitgebouwd. En nog steeds wanneer ik iets lomp ben, of aan het begin van het rijden zit je soms echt op een hertje. Merk ook dat het bij mij beter gaat dan wanneer ik er een random persoon op zet (dan loopt ie echt nog met zijn oren in jouw neus).
Ik raad je aan om iemand op te zoeken die je in dit traject kan begeleiden, want het is belangrijk om niet zelf die druk op te zoeken, maar het paard dat te laten doen. Hij moet jouw hand en het bit accepteren en daar zelf "druk" op gaan zetten, niet doordat jij je handen ergens vast zet :).

Overigens rijd ik met een enkel gebroken bitje, heb ook weleens met dubbelgebroken gereden maar dat beviel niet echt. Gaat bij mij om een halve EV (xAV), niet van de renbaan :)

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 20:59

Ze is al heel lang onder het zadel, en kan ook echt wel fijn lopen. Ik weet niet wat en hoe ze is omgeschoold, maar wel dat ze goed omgeschoold is.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 21:02

LoveBodin schreef:
Hier een soortgelijk probleem gehad. Ik kreeg mijne ook alleen de laatste 10/15 minuten 'goed'. Ben overigens geen held van een ruiter, maar ik kan wel zeggen dat het een stuk beter is al.
Het paard moet leren contact te nemen op het bit en vertrouwen te krijgen in je hand. Mijn instructrice noemt het altijd een onderdeel van ontspanning (wij rijdne via het skala). En dan bedoelt ze ontspanning in de kop: zich "overgeven" aan jouw hulpen (en deze accepteren). Wij zijn eerst bezig geweest met aandacht bij de ruiter (dus niet compleet alle kanten op kijken) en zo rustig uitgebouwd. En nog steeds wanneer ik iets lomp ben, of aan het begin van het rijden zit je soms echt op een hertje. Merk ook dat het bij mij beter gaat dan wanneer ik er een random persoon op zet (dan loopt ie echt nog met zijn oren in jouw neus).
Ik raad je aan om iemand op te zoeken die je in dit traject kan begeleiden, want het is belangrijk om niet zelf die druk op te zoeken, maar het paard dat te laten doen. Hij moet jouw hand en het bit accepteren en daar zelf "druk" op gaan zetten, niet doordat jij je handen ergens vast zet :).

Overigens rijd ik met een enkel gebroken bitje, heb ook weleens met dubbelgebroken gereden maar dat beviel niet echt. Gaat bij mij om een halve EV (xAV), niet van de renbaan :)


Bedankt voor je reactie! Ik wil wel even duidelijk maken dat ik mijn handen juist niet vastzet, omdat ze dan alleen maar haar hoofd verder de lucht in gooit. Ik probeer altijd in het begin in te draven met lange teugel en niks vragen. Dan vrij snel al galopperen zodat ze los wordt en daarna ga ik wat van haar vragen, stelling en buiging (dus veel voltes etc) en bijv wijken.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:04

SGorter schreef:
LoveBodin schreef:
Hier een soortgelijk probleem gehad. Ik kreeg mijne ook alleen de laatste 10/15 minuten 'goed'. Ben overigens geen held van een ruiter, maar ik kan wel zeggen dat het een stuk beter is al.
Het paard moet leren contact te nemen op het bit en vertrouwen te krijgen in je hand. Mijn instructrice noemt het altijd een onderdeel van ontspanning (wij rijdne via het skala). En dan bedoelt ze ontspanning in de kop: zich "overgeven" aan jouw hulpen (en deze accepteren). Wij zijn eerst bezig geweest met aandacht bij de ruiter (dus niet compleet alle kanten op kijken) en zo rustig uitgebouwd. En nog steeds wanneer ik iets lomp ben, of aan het begin van het rijden zit je soms echt op een hertje. Merk ook dat het bij mij beter gaat dan wanneer ik er een random persoon op zet (dan loopt ie echt nog met zijn oren in jouw neus).
Ik raad je aan om iemand op te zoeken die je in dit traject kan begeleiden, want het is belangrijk om niet zelf die druk op te zoeken, maar het paard dat te laten doen. Hij moet jouw hand en het bit accepteren en daar zelf "druk" op gaan zetten, niet doordat jij je handen ergens vast zet :).

Overigens rijd ik met een enkel gebroken bitje, heb ook weleens met dubbelgebroken gereden maar dat beviel niet echt. Gaat bij mij om een halve EV (xAV), niet van de renbaan :)


Bedankt voor je reactie! Ik wil wel even duidelijk maken dat ik mijn handen juist niet vastzet, omdat ze dan alleen maar haar hoofd verder de lucht in gooit. Ik probeer altijd in het begin in te draven met lange teugel en niks vragen. Dan vrij snel al galopperen zodat ze los wordt en daarna ga ik wat van haar vragen, stelling en buiging (dus veel voltes etc) en bijv wijken.


Dat is al het eerste begin!
Want met handen vastzetten maak je het alleen maar erger, quick fixes bestaan niet.
Het klinkt echt heel afgezaagd: maar heb je les?
Ik zag namelijk echt het licht tijdens de les (en kan het nog steeds niet goed zelf uitleggen haha)

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 21:05

Ja ik heb les :o

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:14

SGorter schreef:
Jester_ schreef:
En een dik enkelgebroken bit? Als mijn paarden slecht contact willen maken probeer ik er altijd zo 1


Ik ben geen fan van enkelgebroken bitten, omdat die in het gehemelte prikken...


Ik

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:14

SGorter schreef:
Jester_ schreef:
En een dik enkelgebroken bit? Als mijn paarden slecht contact willen maken probeer ik er altijd zo 1


Ik ben geen fan van enkelgebroken bitten, omdat die in het gehemelte prikken...


Ik ook niet maar toxh werkt het wel

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 21:22

SGorter schreef:
Jester_ schreef:


Ik ben geen fan van enkelgebroken bitten, omdat die in het gehemelte prikken...


Ik ook niet maar toxh werkt het wel


Dan nog, ik wil niet dat er iets in haar gehemelte prikt, en ik denk ook niet dat ze hier goed op gaat reageren.

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:38

Heb je al een ongebroken bit geprobeerd? Mijn paard had ook moeite toen ze jong was en toen heb ik een ongebroken appelbit gebruikt, was het rustigste in de mond

[o]
Winchester Z1* 14/03/2003-28/06/2012
Als ik Winchester heet, waarom noem je me dan altijd Chesniedoen??

[RIJ-ITP] Winchester@Fotoshoot meeting Zuid-Holland [RT-HAW] Winchester @ debuut L2
Evanity (Uphill x Farrington)

faunty

Berichten: 1790
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:42

Hackamore al gebrobeerd ?

Heb hier een merrie die met zo veel druk vroeger is gereden (oa verkeerd gebruik slof ) en die loopt super nu met de hackamore !

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:49

Wat voor bit had ze in op de baan? Is ze buiten hetzelfde als in de bak?

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:50

Ik heb ook een volbloed gereden die op de baan gelopen heeft. Die ben ik gewoon met een dubbelgebroken KK ultra blijven rijden. Het probleem is namelijk het bit niet maar de manier van rijden. Waarschijnlijk is je paard ook vlug(terig) op je been?
Bij dit paard was de oplossing om juist je been eraan te houden en heel, heel gedoseerd hulpen te geven.
Dit wel onder begeleiding van een goede instructie.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 22:08

Chessie schreef:
Heb je al een ongebroken bit geprobeerd? Mijn paard had ook moeite toen ze jong was en toen heb ik een ongebroken appelbit gebruikt, was het rustigste in de mond


Bedoel je zo een?
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... n_408.html

Ik heb nu een ongebroken watertrens, maar die is wel heel flexibel. Die Happy Mouth schijnt harder te zijn, is dat ook zo of is hij wel wat te buigen?

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 22:09

Wildgirl schreef:
Wat voor bit had ze in op de baan? Is ze buiten hetzelfde als in de bak?


Voor zover ik op de foto's kan zien een watertrens, geen idee of het een enkelgebroken of dubbelgebroken bit was. Buiten is ze echt heel erg druk, drammerig en wilt alleen maar hard. Als ze vervolgens niet hard mag, gaat ze bokken ed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eowyn_95 en 90 bezoekers