Help ons dit ruiterpad in Kootwijk weer open te krijgen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
CarolineCF
Berichten: 700
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Help ons dit ruiterpad in Kootwijk weer open te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 13:39

Wij zoeken contact met mensen die in het verleden buitenritten gemaakt hebben in Kootwijk en met hun paard over het daarvoor bestemde pad over de Paalhoeveweg gereden zijn naar het Kootwijkerzand. Bijvoorbeeld omdat ze op camping de Paalhoeve gestaan hebben en vanaf daar te paard naar het Kootwijkerzand reden. Het pad van de camping de Paalhoeve naar het Kootwijkerzand dat er voor de paarden / ruiters gemaakt was is namelijk nu afgesloten door een nieuwe eigenaar en wij proberen o.a. via de gemeente weer voor elkaar te krijgen dat het opnieuw open gaat. Hiervoor hebben we echter meerdere getuigenverklaring nodig dat het al heel lang in gebruik is bij ruiters!

Meer info per pb!


Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Help ons dit ruiterpad in Kootwijk weer open te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:10

Een plattegrondje met welk pad precies zou handig zijn. Ik rijd er regelmatig en ik weet dat verschillende ruiterpaden afgesloten zijn helaas, maar heb met deze info geen idee waar je het over hebt.

CarolineCF
Berichten: 700
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 15:38

Het gaat over dat pad langs het weiland (op deze kaart met een stippeltje) dat van de Paalhoeveweg naar de Duinweg gaat en zeg maar naar de grote entree voor ruiters naar het Kootwijkerzand. Het pad is nu vanaf de Duinweg tot aan het dwarspad dat naar de Paalhoevweg loopt afgesloten. De nieuwe eigenaar claimt dat er al in geen jaren meer ruiters over heen gaan en voor 2014 al helemaal niet ... Uploaden afbeelding lukt niet .... maar kaartje staat hier https://www.telefoonboek.nl/bedrijven/t3331759/kootwijk/van-asselt-makelaars-b.v./

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Help ons dit ruiterpad in Kootwijk weer open te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:48

Dat is nooit een 'officieel' ruiterpad geweest dus ik geef je weinig kans.
Maar wat is er mis mee de Paalhoeveweg te volgen tot de Duinweg? :+ Het is niet dat daar 80 auto's in het uur overheen gaan en qua afstand is het zo te zien precies even ver.

CarolineCF
Berichten: 700
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: Help ons dit ruiterpad in Kootwijk weer open te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 15:52

Het was wel officieel paardenpad vanaf de camping - we hebben de hele historie omhoog kunnen halen. Er zijn alleen nog maar weinig mensen uit de tijd van de Paalhoeve in Kootwijk bereikbaar ... De Paalhoeveweg aan de zijde van de Duinweg heeft de nieuwe eigenaar tegelijk met dit pad afgesloten begin dit jaar. Daar kan je dus niet meer langs helaas. Verbodsborden erop en prikkeldraad ervoor ... Dat is deel twee van het verhaal. Ook de gemeente is van mening dat ze iets open moeten houden. De Paalhoeveweg open vinden we ook een prima alternatief als ze niet het oude paardenpad willen openhouden.

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:23

Paalhoeveweg is toch een openbare weg?
Ik zou even contact opnemen met Yvette van ruiterenenmennen, en met de lokale KNHS-recreatiecontactpersoon, of hoe zoiets ook heet. Die kunnen ongetwijfeld helpen/voor draagvlak zorgen/weten misschien de juiste wegen om te bewandelen.

Steppe

Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Help ons dit ruiterpad in Kootwijk weer open te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:29

Zou ook even contact opnemen met de NVVR daar zijn zeer veel recreatieruiters.
Ik wil het wel op hun facebook zetten als je dat goed vindt?

CarolineCF
Berichten: 700
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: Help ons dit ruiterpad in Kootwijk weer open te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 16:31

Graag Rumay - we wonen er zelf vlakbij en moeten nu een kilometer omrijden over een veel drukkere weg ... helemaal niet fijn!

scooby09

Berichten: 2200
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Help ons dit ruiterpad in Kootwijk weer open te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:37

Ik kan geen wijs worden van dat kaartje..
Maar er was daar jaren terug een pensionstal bedoel je dat pad daar heen en dan aan hun achterkant er weer uit.?

CarolineCF
Berichten: 700
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: Help ons dit ruiterpad in Kootwijk weer open te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 16:40

Yes klopt het pad dat je vanaf de pensioentak van de oude paalhoevecamping naar het Kootwijkerzand nam


CarolineCF
Berichten: 700
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: Help ons dit ruiterpad in Kootwijk weer open te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 16:41

Sorry pensioenstelsel was natuurlijk pensioenstal

scooby09

Berichten: 2200
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Help ons dit ruiterpad in Kootwijk weer open te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:58

Dacht altijd dat dat privé was met recht van over pad.
Toen ik daar op stal stond was het open idd

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Help ons dit ruiterpad in Kootwijk weer open te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:45

Goh ben er een aantal jaren nog vlakbij geweest.Kon toen dat pad al niet vinden.Er stond overal mais.
Je kon toen zo van het erf,langs de weilanden het bos in.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Help ons dit ruiterpad in Kootwijk weer open te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:55

Is er nog een stal op dat terrein trouwens?

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

CarolineCF
Berichten: 700
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: Help ons dit ruiterpad in Kootwijk weer open te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 08:39

Hoi Taverno dat klopt! Er heeft inderdaad even mais gestaan maar het paardenpad was er wel en je kon dus rechtdoor steken naar de ruiterpaden. Nu moet je 1 kilometer omrijden over de Kerkendelweg. De stal van de voormalige pensionstal staat nog steeds op de oude Paalhoeve camping maar is op dit moment nog niet in gebruik en je kan dus helaas ook geen boxen huren (maar dat komt misschien weer wel). Het is nu eigendom van een projectontwikkelaar dus even afwachten ...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Help ons dit ruiterpad in Kootwijk weer open te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 08:43

Even contact opnemen met de KNHS-regioconsulent? Wie dat is voor dit gebied kun je op de site van de KNHS vinden (en zo niet, dan weet bokker Smotz het wel).

Oy with the poodles, already

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Help ons dit ruiterpad in Kootwijk weer open te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:41

Ik heb vroeger paardgereden vanaf de paalhoeve en ik herinner mij wel dat je zo vanaf de paalhoeve via een zandpad langs mais naar de zandvlakte kon (ponylief dook namelijk het mais in en mijn lieve vader wist niet wat hij er mee aan moest gezien dat totaal geen paardenman is) Later heb ik ook wel in die omgeving gement met mijn tweespan en toen stond volgens mij onze trailer ook bij de paalhoeve.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:55

Heb je al contact gehad met de nieuwe eigenaar?

Hier bij Dieren eenzelfde situatie: wissel van eigenaar gevolgd door een sluiting van paden. Ondanks contact met de nieuwe eigenaar en het inschakelen van de gemeente is de sluiting niet ongedaan gemaakt. Hopelijk heb jij meer succes.

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:19

Dat is het pad wat vanaf de stallen aan de achterkant vanaf de Kerkendelweg langs de weilanden liep naar de Duinweg. Dat pad loopt NIET direct vanaf de paalhoeveweg rechtdoor maar dan moet je éérst linksaf en pas ná de vroegere buitenbak kon je rechtsaf het ruiterpad op.
Rechts had je draad met soms shetjes op dat land, lings had je struiken met daarachter ook weer weiland van dat landgoed met die witte hekken.
Dan kwam je op de Duinweg uit en was het een klein stukje naar het grote hek de vlakte op.


Ik heb 23 jaar op De Paalhoeve gestaan, dit pad was gemaakt door Janet /Mario omdat zij buitenritten deden vanaf hun stal. Het was geen officieel ruiterpad maar gewoon een aanrijroute.
Het is logisch dat wanneer daar al 10 jaar of zo geen paarden meer lopen dat het dichtgroeit.
Dus ja, je moet over de asfalt weg naar een van de 2 beginpunten van het zandpad om bij het grote hek te komen. Dat deden wij de laatste jaren al.

Ook toen het nog De Paalhoeve was was het niet gebruikelijk de paalhoeve weg als reguliere weg te gebruiken. Deze is altijd met een slagboom dicht geweest omdat het als sluiproute vol gas over de camping werd gebruikt. Ambulances en brandweer kon er wel over

CarolineCF
Berichten: 700
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 11:25

Ja we hebben getracht in overleg te treden met de nieuwe eigenaar (de gemeente idem) tot dusver echter zonder succes. Napie - Taverno - hullie getuigenis dat je dat zandpad naast het maisveld gebruikte is heel erg relevant om het weer open te krijgen.... Mag ik jullie even pb-en om je naam toe te voegen aan de lijst ruiters die verklaren dat ze gebruik van het pad gemaakt hebben?

CarolineCF
Berichten: 700
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 11:31

ElCamino wat je zegt klopt qua ligging - je kan overigens ook rechtdoor vanaf de oude Paalhoeve camping over de Paalhoeveweg en dan halverwege het tweede deel naar links over ons weidepad. Maar wat net iets anders zit is het volgende: het pad is al in 1967 specifiek als Paardenpad gemaakt en de ontwikkeling van dit pad was een voorwaarde tussen de buren om de Paalhoeveweg aan de zijde van de Duinweg af te sluiten. Dit is dus niet door Janet en Mario gedaan, maar al veel eerder - we hebben ook de verklaring van de familie Kleijer en Thijssen die bij het ontstaan in 1967 betrokken waren. De huidige eigenaar sluit vervolgens zonder enige vorm van overleg beide opties (openbare Paalhoeveweg en het Paardenpad) begin dit jaar na ruim 50 jaar af. Dat kan en mag helemaal niet maar gedoe is het wel.

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:55

aaahhh ik snap..... maar het is wel al járen dichtgegroeid, niemand kon er meer overheen... we reden destijds al om de punt heen omdat het niet meer bijgehouden werd sinds de camping weg was.
En onze laatste jaren op de Paalhoeve toen Janet geen paarden meer in de verhuur had was het ook al gewoon dichtgegroeid...
En toen het verkocht was en even een andere stal was hadden deze mensen ze al de uitgang bij de buitenbak dichtgegooid met draad. toen kon je er bij de manege niet meer uit.
Ik stond daar toen een keer toen ik het ruiterpad vanaf de mestput bij de Paalhoeve afkwam vanaf het dorp, wilde toen over het terrein naar de vlakt maar stond voor een hek....
Vanaf die tijd parkeer ik elders..... jammer hoor

CarolineCF
Berichten: 700
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: Help ons dit ruiterpad in Kootwijk weer open te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 15:14

Je had de laatste jaren prima kunnen komen rijden ElCamino. Wij wonen er sinds 2014 en hebben er sindsdien altijd gebruik van kunnen maken. Een andere buurman die er ook met zijn paarden overheen gaat / ging, hield het zo lang wij hier wonen 2 a 3 x per jaar bij, dus was goed te doen. Maar sinds begin dit jaar kan er dus echt niemand meer langs. Afijn - is zal jullie aangesloten houden bij de ontwikkelingen. Hopelijk kunnen we er allemaal binnenkort weer gebruik van maken.

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Help ons dit ruiterpad in Kootwijk weer open te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:28

Het zou ook leuk zijn als er in Kootwijk nog een leuk vakantieadresje bij zou komen.
Wil er graag nog een keer heen.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

CarolineCF
Berichten: 700
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 15:31



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers