[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:35

Het is idd erg moeilijk!
Weet niet meer waar ik de lijn moet gaan trekken. Als ze nou eens konden praten en vertellen wat er mankeert. Merk dat hier de focus nu ligt op het hele vochtprobleem en de koker enzo ipv de hb. En zelfs dat wordt gewoon niet duidelijk. Denk je van joh laat dan toch maar bloedonderzoek doen zodat we miss een punt hebben waaruit we kunnen gaan handelen.. maar nee hoor. Nog meer open vragen erbij ;(
Hoe langer we alles willen onderzoeken, hoe langer Blacky ook met pijn staat :(
Maar heb ook enorme moeite om de knoop door te hakken en het einde neer te leggen.

Hmm ook apart, normaal zie je echt wel een verschil in op het harde of het zachte. Het lijkt allemaal steeds vager te worden bij een paar van ons :o

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky


damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:46

Dennis schreef:
Het is gewoon zo moeilijk. Als je nu wist dat ze gingen herstellen dan wist je dat je er gewoon ff doorheen moest. Maar de pest is dat een aantal van onze pony's niet gaan herstellen.....


Dat is ook zooooo lastig. Want hoe kom je daar achter? En hoe lang moet je doorgaan?

Op het zachte loopt Bennie wel redelijk (ik zal straks eens filmen), maar op het hard gewoon echt niet goed.


mysa

Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:47

Apart, Dennis.
Yanaa, ik zou toch zeker nog op ppid testen.
Hier gaat 't redelijk. Nog wel op medicatie en schoenen. Zonder schoenen loopt ze niet goed op de stenen,zand gaat wel redelijk. Maar ze zet dan ook steeds de meest aangedane voet op rust. Dus nog niet goed.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:17

Ik zou alleen op ppid testen als je van plan bent om dan te investeren in prascend en dat dat dan ook dat anders probleem kan oplossen.

Mijn grens lag bij prascend, ik wilde het cushing traject niet in en daarom ook niet meer laten testen.
Overweeg goed wat je laat onderzoeken, soms is het hoe meer je weet hoe moeilijker het word

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:23

Ja ik wil eens met de DA overleggen over het PPID idee, heb alleen nog geen reactie van haar.
Ze zou namelijk ook het stukje rondom de lever en de 'uitdroging' uit gaan zoeken.

Ben zelf eens gaan googelen.. en vond dit over de lever en vocht:
Albumine en albuminurie
Albumine is een eiwit dat in het bloed voorkomt. Het wordt aangemaakt door de lever en is nodig om vocht in de bloedbaan te houden. Wanneer er een tekort aan albumine is, wordt het vocht aan de bloedbaan ontrokken. Zo ontstaat er oedeem. Dit zien we bij verschillende leverziekten of bij ondervoeding. Soms wordt albumine in de urine aangetroffen. Dit is het geval bij bepaalde nierziekten. Albumine in de urine wordt ook wel albuminurie genoemd.

Hoeveelheid albumine
Albumine is een eiwit dat wordt aangemaakt door de lever. Dankzij dit eiwit blijft het vocht in de bloedbaan constant. Hiermee wordt het bloedvolume gegarandeerd. Albumine is wateraantrekkend. Bij een te hoge concentratie wordt er vocht de bloedbaan ingetrokken. Er ontstaat daardoor een hogere druk in de bloedvaten. Bij een tekort aan albumine wordt er vocht onttrokken aan de bloedbaan. Er ontstaat oedeem of hongeroedeem.

Tekort aan albumine
Een tekort aan albumine kan ontstaan door een leverziekte zoals een leverontsteking, leverkanker of andere leverziekten. De lever is onvoldoende in staat om albumine aan te maken.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:07

Ik heb alvast Bennie zijn voetjes gemeten, maar hij past dus de Equin Fusions niet. Hij heeft echt minivoeten. Alleen de Easy Boots Mini zouden passen.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:11

Kan je niet eens contact met hoofwear opnemen? Die kunnen je precies adviseren hoe en wat.. zijn heel behulpzaam erin.

Heb net een berichtje van de DA gehad rondom die ene waarde die lager is:
Ze had het deels uit kunnen pluizen hoe en wat.
Ze heeft overleg gehad met een internist en deze had toch het advies om te ontwormen, dit dus net ook gedaan.
De rest wilt ze me morgen via de telefoon uit gaan leggen.
Wordt dus vervolgd :+

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:41

Ontwormen?? Huh? Waarom en wat heeft dat volgens haar met die vochthuishouding en bulten te maken en die verslechtering? Ik vind het eerlijk gezegd een raar advies op dit moment en bij een lever waar als iets niet helemaal goed is ook niet echt handig. Chemische middelen belasten de lever hoe dan ook.
Maar wat ruk joh, dat het zo slecht gaat met je ventje... wat balen dat het bekappen juist averechts leek te werken. Zijn nu even noodschoenen met piepschuim misschien een oplossing? Dat is toch anders dan de hoefschoenen en dan heb je in ieder geval het geschuur niet.

Dennis, dat ze op het harde en zachte het zelfde lopen zou ik persoonlijk als een pluspunt zien (tenzij op het zachte achteruit gegaan is en ze nu dus op beide ondergronden even beroerd loopt in plaats van 'even goed'. Het lijkt me dat dat toch een teken van herstel is en van het feit dat 'druk' geen pijn meer oplevert, dus dat de verbinding van de lamellen weer beter wordt.

Jeetje.. ik durf het nu bijna niet te melden hier, voel me een beetje soort van 'schuldig' maar het ziet er naar uit dat ik m'n avatar weer kan aanpassen. Raya gaat dus echt weer rap vooruit nu... Mentaal hebben we nog wat te doen met de prascend denk ik, kijk het morgen nog even aan maar die ga ik denk ik toch terug zetten naar 1/4, maar lopen gaat echt goed. Ik heb haar gisterennacht en vannacht van de schoenen af gelaten, gisteren overdag nog wel aan, maar vanmorgen was ze zo goed dat we gewoon 2 soepele rondjes op blote voeten gelopen hebben (meer hadden we beiden vanwege de regen geen zin in :o ) en ik daarna de schoenen maar gewoon uit gelaten heb. Laat haar nu op blote voeten nog wel even op de 2 zakjes bute maar als dit goed blijft gaan ga ik de bute verder afbouwen.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:08

Ik snap het ontworm deel ook niet helemaal. Ze gaat me morgen bellen om de rest allemaal uit te leggen. Ben benieuwd wat voor een idee hun dan nu hebben :+
Heb van een oude eczeemdeken bandages gemaakt, die om de schuurplekken heen gedraaid, deze met tape vast gezet. En daar de schoenen overheen gedaan. Dat had ik eergisteren maar eens bedacht en moet zeggen dat de plekken er niet groter van zijn geworden en er zelfs goed uit zagen toen ik de schoenen uit deed. Hij staat dus gewoon weer met zijn schoenen aan. Is alleen wel een teleurstelling dat het bekappen niet het gewenste effect heeft helaas. Hoefde dit keer ook niet te betalen, ze vond het jammer dat het geen verlichting gaf en wilde er daarom niets voor hebben.

Wow, dat is goed nieuws! Nu volhouden zo! Leuk om weer wat positiefs te lezen hier :)

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:14


Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:56

Ze is ook op t zachte niet geweldig, maar ook zeker niet meer heel slecht. Net in de paddock zitten op een emmer even haar voorvoetjes bekapt. Laag losse zool er uit, straal ff netjes, hiel wat lager en teen flink kort. Boven aan groeit de voet echt al veel mooier. Zelf was het zo zittend op een emmer met m'n gammele lijf ook goed vol te houden voor 2 voetjes bij een brave pony. Dat heeft ze ook altijd goed gekund, voetjes geven op het harde. Er zijn genoeg bevangen pony's die liever op t zachte bekapt worden.
Eerst ff laten staan en vanavond bij het binnen zetten kijken hoe ze het er op doet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:16

Oh fijn dat je iets gevonden hebt zodat hij de schoenen om kan. Kan best zijn dat het nu even heel pijnlijk is maar hij er wel vlot van op knapt hoor Yanaa, het aanpassen vergt best veel van ze, Raya was na het bekappen ook niet happy. Niet zo extreem als Blacky, maar 't kan dus best zijn dat het morgen ofzo al een stuk beter gaat weer. Maar goed, dan moet je nog steeds wat met die bulten en de rest van dat verhaal... dat blijft apart.

Aggossie Damian. Vlotte stapjes maar nog wel kort (ik neem aan dat hij normaal wel iets ruimer loopt?) maar hij stapt...

Denk dat ze dan toch langzaam wel aan't opknappen is Dennis, ondanks misschien een nog wat wisselend beeld zal de 'gemiddelde lijn' toch stijgend zijn. Fingers crossed maar weer...

Dit is Raya vandaag, op blote voeten, na weken 24/7 schoenen... https://youtu.be/SvfQW3wQGJM

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:20

Yanaa, wat vreselijk klote he dit.. ik stond vanochtend eigenlijk zo dat ik de dierenarts maar moest bellen om
haar uit haar lijden te verlossen zo vreselijk veel pijn.. de hoefsmid vond dat ik het nog wel even aan mag kijken maar echt niet als ze nog slechter wordt als dat ze nu is.. ze staat voor het eerst typisch bevangen gaat veel liggen en wil amper lopen.

Ik kan niet meer ik wil echt alles voor haar doen maar ik weet niet meer wat.

Hij heeft de zolen gevoeld en was ook niet positief erover stond druk op en linksvoor was de zool wat zacht met duim drukken voor de straal reageerde ze al en vooral op links terwijl rechts tot nu toe het slechtste is geweest ;(

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:03

Roos ging net vrolijk mee naar binnen op haar bekapt voetjes. Altijd spannend, je dan het in theorie wel goed doen, maar de praktijk kan anders zijn. Rondje stappen hebben we laten zitten, regende flink, niet verstandig met mijn zieke hoofd.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

mysa

Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 23:47

Hier gaat 't juist altijd twee weken belabberd na bekappen. (en ik heb toch heus uitstekende hoefsmeden)

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 02:38

Vosje blijft ook op en neer gaan...in de avond stokkreupel..in de middag op een drafje eraan komen...
Vanavond ging het wel...en ben inmiddels ook terug op 1/8ste prascend..
En daar hou ik het ook bij, ik maak geen uitstapjes meer naar een kwart.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:27

@ Francis:
Vandaag ging het, zoals jij al aangaf, iets beter met Blacky. Hij loopt weer wat rond!

@ Daphne:
Ja echt verschrikkelijk, je voelt je opgegeven moment zo machteloos :(
Hoop voor je dat het ook bij jou langzaam aan weer wat beter zal gaan!
Sterkte!


Heb net overleg gehad met de DA.
Het is dus een te kort aan albumine. Precies wat ik zelf al tegen was gekomen op internet.
Ze verwacht eigenlijk dat de eiwitten dus weglopen uit de darmen. En dit kan dus komen door evt bloedworm. Die in de winter nog eitjes zijn en dan dus niet in het mest onderzoek eruit komen, vandaar dat ik dus voor de zekerheid moest ontwormen. Aan dit hele eiwit probleem is anders verder niets te doen, dat hoort eigenlijk bij de leeftijd ook wel dat dit probleem zich voor kan doen.
Verder gaat ze er vanuit dat hij eigenlijk wel IR is, wat natuurlijk ook bij hem past. Voedingsschema is hier al aangepast op suikerarm, dus dit wilde ze daarom dus niet gaan testen.
Verder ga ik iom haar beginnen met de Prascend om te zien of dit uitwerking kan hebben. We willen dit nu dus een paar weken gaan proberen om te zien of hij opknapt. Is dit niet het geval of gaat het weer slechter dan gaan we weer in overleg over hoe en wat.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:04

Wil je even een compliment geven voor je eigen research en doorzettingsvermogen Yanaa _/-\o_ .. en uiteraard dikke pluim voor je DA die écht luistert en meedenkt +:)+

Ps., ook met DA er over gehad over mogelijkheid om Probiotica na de wormenkuur te geven ?

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:20

@yana: pittig allemaal hoor. En je had in de winter nog wel met moxidectine ontwormd toch? Of las ik dat verkeerd? Want dat moet toch juist die eitjes uitroeien...

Hier ook weer een beetje een wisselend beeld. Kan niet zo goed de vinger erop leggen waar t vandaan komt. Heb hem zn ankle wraps maar weer om gedaan. Dan merk ik snel genoeg of t uit de voeten komt.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:55

@ Wanderers:
Dankjewel!
Ik heb hier nog probiotica staan van mijn KWPN'er, dus die kan ik zo opstarten!

@ Jotoma:
Heb ze in oktober ontwormd met moxidectine, en die werkingsduur is maar 12 weken. Plus dat het dit jaar nog aardig laat koud was, waardoor de eitjes langer blijven zitten en dan ook pas later uit zouden komen zei de DA. Heb hem gisteren ontwormd en over 6 weken moet hij dan nog een keer voor de zekerheid.

Heb in de ochtend onderhand al 20min werk aan alleen al alle medicatie hier :+

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:16

Ik ga ook met handen vol 'zooi' naar buiten 's ochtends.
Roos haar buut, 3x cushing pilletje (eentje in een stukje brood, 1 in een spuitje en 1 bij wat brokjes, want goh, allemaal op de zelfde manier zou wel erg makkelijk zijn :P )

Roos ging vanmorgen ff minder, maar moest snel weg, dus gewoon buiten gezet en straks maar weer ff kijken. Ze scharrelde wel van bak naar bak. Misschien toch wat reactie op het bekappen. Heb er echt niet veel aan gedaan, liever regelmatig een beetje dan 1x te veel. Maar ook dat kan te veel zijn.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Truelove2011
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:16

Hallo,
Ik heb een vraagje. Ik heb een 17 jarig paard die voor 2,5 jaar geleden hoefbevangen is geweest. Ze is nu gelukkig weer 'beter' en kan eigenlijk alles weer. Ik durf haar alleen niet meer op het gras te zetten en sport-/basisbrokken te voeren. Ze mist nu alleen energie. Heeft iemand tips om haar energie niveau omhoog te krijgen? Ik train haar op B/L niveau. Ze krijgt nu 2x daags halve schep brokken voor sobere rassen van Voermeesters en halve schep muesli van Pavo voor senioren en 100 gram pavo Eplus. Ze wordt 3 a 4 keer per week gereden en komt dagelijks in de bak met hooi. Hoor graag of jullie nog tips hebben.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:26

@yana: ik wacht idd wel altijd tot het gevroren heeft en dan pas ontwormen. Maar wellicht heeft het in oktober al gevroren. Had zelf de aanname gedaan dat als ze eenmaal weg zijn, ze ook niet zo maar terug komen. Maar dat is dus wel even goed om te weten, weer wat geleerd.

Toch bijzonder dat iedereen hier zo tegen de kou op zag, iedereen hier redelijk uit gekomen is en bij het opwarmen de paarden weer wat beginnen te kwakkelen. Wat een never ending stories zo.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:27

Truelove, is je paard ook te dun of mist ze alleen energie?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:29

Jotoma schreef:
Toch bijzonder dat iedereen hier zo tegen de kou op zag, iedereen hier redelijk uit gekomen is en bij het opwarmen de paarden weer wat beginnen te kwakkelen. Wat een never ending stories zo.

Zucht... ik snap daar dus ook niks van. De eerste dagen na de vorst ging het super en nu kwakkelt hij weer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 39 bezoekers