Verkoop van paard met lage overhoef - Help!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Felien1988
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-03-18

Verkoop van paard met lage overhoef - Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 13:15

Hallo Lieve bokkers!

Al jaren lees ik mee en vind op dit forum bijna alle antwoorden op mijn vragen. Dank daarvoor! :D
Nu genoodzaakt een profiel aan te maken om jullie advies te kunnen vragen met mijn brandende vraag waar ik niet helemaal uit kom.

Ik ben Feline, 29 jaar en eigenaar van een superknappe, lieve en sensibele merrie van bijna 10 jaar (1,60m).
Ik woon samen met mijn vriend van 36 in Rotterdam.

Na een dik jaar twijfelen en alles tot de bodem uitgezocht te hebben willen mijn vriend en ik gaan proberen een kindje te krijgen.
Als dit ons lukt betekend dat dat ik parttime wil gaan werken (werk nu fulltime) en zonder fulltime baan zal het niet lukken mijn paard te houden.
Daarbij denk ik dat ik de combinatie baan, paard en kindje voor mij te veel zal zijn.

Nu het probleem:
Mijn paardje betekend verschrikkelijk veel voor mij en natuurlijk wil ik dat zij het mooiste plekje krijgt waar ze kan komen te staan.
Wat mij een probleem lijkt is dat ze lage overhoef heeft in beide voorbenen.
Dit is 3 jaar geleden geconstateerd dmv foto’s en 2 jaar geleden voor het laatst behandeld.
Met speciaal beslag, een supplement en correct rijden(heel belangrijk!) heeft zij hier helemaal geen last van.

Dressuurmatig kan ze heel fijn gereden worden,ze echt een knapperd en is een kroel op stal.
(ben nog een beetje aan het uitzoeken hoe ik eventueel een foto of video kan bijvoegen)

Nu vind ik het echt heel belangrijk dat ze goed terecht komt en vind ik dat vele malen belangrijker dan een prijs.
Maar denken jullie dat er wel interesse zal zijn voor een paard met deze bemerking?
En hebben jullie nog tips om te voorkomen dat ze bij een handelaar of manege terecht komt?


Anoniem

Re: Verkoop van paard met lage overhoef - Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:22

Poeh lastig. Het is altijd een tricky iets om zo'n paard te verkopen. er moet maar net iemand zijn die door de bemerking heen kijkt en die rijtechnisch handig genoeg is. En het risico dat ze wordt doorverkocht houd je altijd.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:24

Haar houden en een betalende bijrijdster zoeken?
Alleen dan voorkom je dat je haar uit het oog verliest...

Maar eerst maar eens kijken hoe eea verloopt, zou ik adviseren :o
Ik lees nog veel onzekerheden in je post, dus waarom wel nu al zoiets definitiefs als verkoop overwegen?

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:25

Dat is inderdaad een lastige situatie zeg! :(:)

Toevallig niet iemand in jouw directe omgeving die haar goed kent en wil/kan overkopen?
Of is een bijrijder / leaser geen optie? Hoef je het paard niet weg te doen maar heb je nog steeds alle touwtjes zelf in handen.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:27

Ik zou het risico niet willen lopen om te verkopen. Kans is altijd aanwezig dat ze toch last gaat krijgen, wellicht door verkeerd rijden en dan de handel in gaat en in het ergste geval voor export weg..
Er zijn vandaag de dag zo ontzettend veel paarden op de markt..
Ik zou echt aan het paard denken en het dier niet verkopen. Wellicht een leaser zoeken die je alle kneepjes uitlegt om haar geen pijn te bezorgen..
Zou haar in ieder geval de verkoop besparen. Mocht er echt geen andere keuze zijn zou ik er zelf voor kiezen haar weg te brengen. Hoe cru het ook klinkt.
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 08-03-18 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair


Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:27

Dat zijn nogal wat "maren"...

Wat gebeurd er als ze niet correct gereden word, en geen speciaal beslag en supplement krijgt? en wil je dat je paard aandoen?

Sowieso denk ik niet dat je dit dier met al deze maren voor fatsoenlijk geld kan verkopen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Verkoop van paard met lage overhoef - Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:29

En het dier verleasen bij jou op stal voor enkele dagen in de week?

Be happy eat a snackkie

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:30

Ik volg mijn voorganger.

Een kindje willen is een iets.
De een is zwanger in 1 ronde,een ander doet er 6 jaar over....

Vooral als je zegt dat je paard zoveel voor je betekend,zou ook ik nog wachten met de verkoop.
Stel dat alles niet verloopt zoals je verwacht,kan jr paard een prima afleiding zijn.

Eens zwanger heb je nog 9 maanden te tijd om haar te verkopen.
Vooral met zo'n paard is zoiets niet evident.eens verkocht heb je er niets meer over te zeggen.
Als 'correct rijden' bij de koper iets helemaal anders betekent dan voor jou,heb je veel kans dat ze niet voldoet en afgeschreven wordt,weer verkocht wordt,.....

Net daarom zou ik ze,zo lang mogelijk gewoon zelf houden.
Zoek idd anders een bijrijder.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:30

Enige tip die ik heb om te voorkomen dst ze niet bij een handelaar of manege komt is: niet verkopen. Je weet gewoon niet wat ermee gebeurt en vaak zijnmensen hier niet helemaal eerlijk in.En eenmaal verkocht heb jij er niets meer over te zeggen. Daarnaast overschatten mensen zich nogal snel: velen zeggen haar correct te kunnen rijden, maar dit kan nog vies tegenvallen.

Misschien kan je haar te lease aanbieden? Is het wel nog jou paard en heb je geen tijdgebrek meer en ook financieel scheelt het.

Succes.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Verkoop van paard met lage overhoef - Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:05

Ik zou ook eerder opteren voor een betalende bijrijder, of te kijken op welke andere dingen je kan besparen om het paard zelf aan te houden (indien mogelijk uiteraard, wij kunnen niet je rekening maken!).
Verkoop kan je alleen maar je best doen om een goed tehuis te vinden, maar alles daarna heb je zelf niet meer in handen, als de nieuwe eigenaars bezuinigen op beslag of verkeerd rijden, zit er kans in dat je paard kapot gaat, de handel in gaat, en met veel omwegen uiteindelijk bij de slager terecht komt. Daar kan je dan helemaal niks aan doen, kan je niet voorspellen en heb je niet in de hand. Je moet voor jezelf uitmaken of je wel of niet kan lezen met de "kans op ".

Is er een mogelijkheid om te kijken naar je stalling? Hier in de buurt is volpension 250-320 euro, dan komen hoefsmid, tandarts, DA etc er nog bij.
Ikzelf hou voor die prijs per maand (gemiddeld over het jaar) twee trekpaarden incl hoefsmid, tandarts, dierenarts en osteopaat+nieuwe nodige spullen.
De keuze van stal kan natuurlijk ook een hoop uitmaken, als je nu op een stal met binnenpiste etc staat, met het kindje erbij is er kans dat je minder kan rijden, dus dan is een stal met enkel buitenpiste misschien ook al voldoende, etc, of eerder naar een doe het zelf stal, als je teruggaat naar parttime werken is dat misschien dan wel combineerbaar, ...

Felien1988
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 14:22

Joolien: Dat hoop ik ook :(

Shirley: Het is hier in de Randstad behoorlijk duur een paard te houden en te stallen. Met alle bijkomende kosten zal ik mij dood schamen om het bedrag die ik de bijrijdster zou moeten vragen.
Daarbij is er inderdaad nog niets zeker, maar ik ben wel bang straks met een paard, kind en fulltime baan te zitten.

Paris_: Dankje lief! Als dat zou kunnen gaf ik haar nog gratis weg, echt! Dat zou ik kunnen proberen :)

_Dracarys: Dat komt hard aan maar je hebt misschien wel gelijk. Weet even niet hoe ik erop moet reageren.

Elisa2: Met correct rijden bedoel ik van haar voorhand af. Zou voor een wat ervaren ruiter geen problem moeten zijn. Zonder supplement of speciaal beslag weet ik niet wat er gebeurd.
Fatsoenlijk geld hoef ik niet, alleen een goed plekje voor haar.

speedfiets_2: Sta op een privestal + zie reactie aan Shirley

tengeltje11: Is inderdaad iets waar ik mee in mijn hoofd blijf stoeien. Moet ik wachten tot het echt zover is of moet het nu omdat ik anders misschien met kind/paard/fulltime baan zit.
Een bijrijdster kan, maar dan zit ik nog met veel kosten en verantwoordelijkheid. En ik weet gewoon zeker dat ik haar niet kan loslaten.

fohadie: Je hebt gelijk en dat maakt het ook zo moeilijk. Dankje!

Duhelo: Naar de goedkoopste optie zoeken om haar te stallen etc is ook wel een goede optie maar niet ideaal. Ik ben echt heel bang straks te weinig tijd te hebben. En aangezien ze niet graag (te lang) op de wei staat of paddock is de beweging wel erg belangrijk, wat het nog een stukje moeilijker maakt.

Bedankt!

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Verkoop van paard met lage overhoef - Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:43

te lang op de weide of paddock staan zal wel meevallen met de goede omstandigheden (vriendje, voldoende ruimte, onberkt ruwvoer).
Het kan even wennen zijn, maar vooral in een nieuwe omgeving gaan ze zo wel mee gaan doen met de groep.
succes met de keuze!

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verkoop van paard met lage overhoef - Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:49

Wanneer je echt het beste voor je paard wil, je er zeker van wil zijn dat ze niet in de handel terecht komt, dat ze gereden en behandelt word zoals het haar recht doet dan zijn er imo drie opties. En misschien geen van drieen goed voor jou, houden of op pensioen zetten ergens waar er goed voor gezorgd word maar waar je ook voor moet betalen of hemelen. Dat laatste lijkt heel erg maar dat is (door veertig jaar tussen de paarden wijs geworden) echt de enigste manier om te voorkomen dat ze nu of in de toekomst de handel in gaat. Of wanneer ze word afgedankt op transport naar een slachthuis gaat.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Verkoop van paard met lage overhoef - Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:54

Ik zou zo'n paard nooit en te nimmer verkopen, of het moet aan iemand zijn die je goed kent.

Wat hierboven al staat, kijk eerst eens hoe het leven loopt. Zwanger willen worden is 1 ding, zwanger worden is punt 2. En dan heb je nog negen maanden de tijd om een goed plekje voor haar te vinden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Verkoop van paard met lage overhoef - Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:00

Alle verhalen over het weggeven/verkopen van dieren met een "bemerking" die ik ooit heb gehoord lopen slecht af. Ik zou kijken of je een bijrijder kunt vinden. Anders goedkopere stalling waar ze veel buiten komen in een omgeving die niet verveeld. En anders misschien nog eerder wegnrengen dan verkopen.

Roodvos

Berichten: 6650
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:02

Eerst maar eens een lans breken voor het feminisme: Jij gaat je paard, je carrière en waarschijnlijk je financiële zelfstandigheid opgeven voor een kindje. Wat gaat je vriend opgeven? Waarschijnlijk minder dan jij. Kan dat niet wat eerlijker verdeeld worden zodat jij naast een kindje ook je paard kan houden?
En "hij verdient meer" is geen reden. Werk is namelijk meer dan alleen het inkomen.

On topic: Ik zou iedereen afraden een paard met een dergelijke aandoening te kopen. Het is een enorm risico, waarvan je niet weet hoe lang het nog goed gaat. En weggeven is ook zo'n ding. En als het paard op het eerste oog redelijk loopt is het kandidaat voor het louche handelscircuit.
Nee, ik zou hier nog maar eens goed over nadenken.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Re: Verkoop van paard met lage overhoef - Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:10

Ik geloof niet dat het hier eerder stond, maar is adoptie niet wat? Zo is ze altijd nog in jouw handen, kan ze niet doorverkocht worden, maar hoef je haar niet meer te verzorgen rijden etc.

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:15

Lastig dit! Omdat het om een vorm van arthrose gaat, weet je in elk geval dat het in de toekomst ooit erger gaat worden. Nu is het stabiel, maar ik zou zelf niet snel aan een paard beginnen met deze klachten. En speciaal beslag en supplementen zijn ook gewoon een stuk prijziger, dus het paard zal elke maand in elk geval meer kosten dan een gezonde.
Maar, je kunt natuurlijk altijd een advertentie maken met leuke foto's en het eerlijke verhaal erbij. Prijs in overleg bijv. En dan kijk je toch wie er op af komt? Voorkomen dat ze de handel ingaat kun je nooit. Wel kun je bij de nieuwe eigenaar aangeven dat jij haar graag terug wilt bij een eventuele verkoop. Dan kun je altijd nog kijken of dat ook echt haalbaar is. In tegenstelling tot hier op bokt, heb ik toch wel een aantal paarden goed terecht zien komen die helemaal niet rijdbaar meer waren of ook iets mankeerden. Gratis zou ik juist niet doen, dan heb je juist kans dat mensen erop willen verdienen door haar weer door te verkopen.

Felien1988
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-03-18

Re: Verkoop van paard met lage overhoef - Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 10:31

Lieve bokkers!
Erg bedankt voor jullie reacties, dit heeft mijn zicht echt totaal veranderd en ben hier erg mee geholpen.
In eerste instantie zal ik kijken of er iemand is in mijn buurt/kring die haar wilt wilt overnemen.

Zo niet, zal ze naar een rusthuis gaan.
Vind het wel erg jammer als ze naar een rusthuis zou gaan omdat ze zo fijn te rijden is en ze daar erg van geniet en heel graag leert.
Maar dat heb ik veel liever dan dat ze (misschien) in de verkeerde handen zou belanden.

Nogmaals bedankt!!

Anoniem

Re: Verkoop van paard met lage overhoef - Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:40

En een bijrijder een (groot) deel van de kosten laten betalen?

Justico
Berichten: 107
Geregistreerd: 02-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:07

Vrienden van ons hebben een aantal paarden die niet meer gereden kunnen worden of toe waren aan pensioen naar een (Nederlandse) kleinschalige stal gebracht in Frankrijk.
Hier staan ze in een natuurlijke omgeving op een heel groot oppervlakte met mogelijkheid om te schuilen.
Ze komen elke avond op stal en weten dit precies, het is een prachtige natuurlijke omgeving met beekjes en veel grond.

Misschien kan zoiets zijn? Ik dacht dat de kosten iets van 100 euro waren ex. hoefsmid en dierenarts.

Enjoy the beauty in life

Felien1988
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 11:27

Amy schreef:
En een bijrijder een (groot) deel van de kosten laten betalen?


Per maand ben ik aan stalling + service 510 EUR kwijt.
Hoefsmid is 1 keer in de 7 weken 140 EUR.
Is inderdaad een enorm bedrag (Randstad), maar zo weet ik zeker dat ze niets te kort komt.

Een optie zou zijn om een goedkopere stal te vinden.
Maar bij goedkoper word er ook minder voor je paard gedaan waardoor je meer tijd kwijt bent en vaker erheen zou moeten. En je hebt natuurlijk minder faciliteiten.
Dat zou de bijrijdster dan ook moeten willen.
In dat geval zou het paard helemaal afhankelijk worden van de bijrijdster, andere mensen van die stal en ik.

Felien1988
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 11:33

Justico schreef:
Vrienden van ons hebben een aantal paarden die niet meer gereden kunnen worden of toe waren aan pensioen naar een (Nederlandse) kleinschalige stal gebracht in Frankrijk.
Hier staan ze in een natuurlijke omgeving op een heel groot oppervlakte met mogelijkheid om te schuilen.
Ze komen elke avond op stal en weten dit precies, het is een prachtige natuurlijke omgeving met beekjes en veel grond.

Misschien kan zoiets zijn? Ik dacht dat de kosten iets van 100 euro waren ex. hoefsmid en dierenarts.


Ja, dat klinkt echt geweldig.
Alleen zo ver weg! :o
Dan zouden de mensen die daar werken de paarden in de gaten houden en de afspraken maken met de DA en hoefsmid neem ik aan?

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:34

Als lease paard is wellicht nog een optie? Wel met de optie tot verplaatsen, anders wordt het lastig denk ik. En anders lekker ergens op de wei zetten. Als je dat bv in friesland zou doen zijn de prijzen nog wel te overzien.. Met lease blijf jij eigenaar en heb je dus altijd een vorm van controlle.

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Justico
Berichten: 107
Geregistreerd: 02-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:48

Felien1988 schreef:
Justico schreef:
Vrienden van ons hebben een aantal paarden die niet meer gereden kunnen worden of toe waren aan pensioen naar een (Nederlandse) kleinschalige stal gebracht in Frankrijk.
Hier staan ze in een natuurlijke omgeving op een heel groot oppervlakte met mogelijkheid om te schuilen.
Ze komen elke avond op stal en weten dit precies, het is een prachtige natuurlijke omgeving met beekjes en veel grond.

Misschien kan zoiets zijn? Ik dacht dat de kosten iets van 100 euro waren ex. hoefsmid en dierenarts.


Ja, dat klinkt echt geweldig.
Alleen zo ver weg! :o
Dan zouden de mensen die daar werken de paarden in de gaten houden en de afspraken maken met de DA en hoefsmid neem ik aan?


Klopt hoor. Zij doen alles. Maken dus de afspraken met de hoefsmid en zo nodig met dierenarts.

Enjoy the beauty in life


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 65 bezoekers