Vraag aanhangwagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lisa2802
Berichten: 2
Geregistreerd: 07-03-18

Vraag aanhangwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-18 19:25

Dag iedereen

Ik heb een tweepaardsvanne die 970kg weegt (met hengstenschot dat er eventueel nog uit kan gehaald worden).
Op het gelijkvormigheidsattest van mijn wagen vind ik volgende getallen:

Eigen massa voertuig: 1875 kg
Technisch toelaatbare maximummassa in beladen toestand: 2320 kg.
Technisch toelaatbare maximummassa van de voertuigcombinatie: 4320 kg
Niet geremde aanhangwagen: 750 kg
middenasaanhangwagen: 2000kg

Mijn trekhaak is gekeurd en ik mag 2000 kg. trekken (ik heb een BE-rijbewijs).
Nu vroeg ik me af of dit voldoende is voor 2 paarden te trekken? Ik vind het moeilijk om in te schatten hoeveel de paarden wegen, ik gok tussen de 550-600 kg.

Alvast bedankt!



cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Vraag aanhangwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:35

Kwestie van op de weegbrug zetten. Trailer los en met de paarden wegen, dan weet je het.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Lisa2802
Berichten: 2
Geregistreerd: 07-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-18 19:37

cissy schreef:
Kwestie van op de weegbrug zetten. Trailer los en met de paarden wegen, dan weet je het.


Oké, en nog een vraagje, klopt het dat je ong. 10% overladen mag zijn met paarden omdat men ervan uitgaat dat het moeilijk in te schatten is hoeveel ze wegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:41

Je geeft jou antwoord zelf al :) Trailer is 970 en jou paarden zitten tussen de 550-600. Dus dan is jou combi minstens al 2070 en eventueel zelfs 2170, als jou paarden al niet wat meer wegen. Dan nog een hooinet eventueel of wat bodembedekking, als er een zadelkamer inzit stop je er sowieso ook nog tuig bij. Je zit er dus eigenlijk sowieso al over :) Verder, ik spreek uit ervaring, moet je het echt niet willen om zo op jou maximum van trekvermogen te zitten. Als je plots moet remmen is de kans veel groter dat de trailer jou auto vooruit duwt. Wij hebben het voorgehad en geloof mij, dat wil je dus niet.

Maar wil je zeker zijn, dan moet je jou paarden wegen :)

Op jou vraag: Nee, dat klopt niet.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Vraag aanhangwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:43

Soms hanteren ze de 10% regel uit coulance maar ga er maar niet van uit. Beter 10% eronder dan erover zitten.
Als het fout gaat ben je niet verzekerd.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:50

Dat gewicht van de trailer lijkt me nogal hoog. Ik zou deze inderdaad laten wegen.

Het gewicht van de paarden kun je ook vrij nauwkeurig inschatten met een speciaal meetlint dat je in de paardenhandel (of via Internet kan kopen) of via deze methode https://www.paardendrogist.nl/blog/hoe-bereken-je-het-gewicht-van-je-paard/

Of 10 % overladen "toegestaan" zou zijn dat weet ik niet. Als je een overijverige agent tegenkomt kan het zijn dat hij/zij zich aan de papieren houdt.

Aan de woorden die je in je post gebruikt (zoals: gelijkvormigheidsattest) schat ik in dat je in België woont, maar ik weet natuurlijk niet of dat klopt. Het kan zijn dat de wetshandhaving in België anders is dan in Nederland.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

Anoniem

Re: Vraag aanhangwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:53

pjotrg: Onze trailer weegt zelfs 1000 kilo, een volpolyster bockmann. Gewicht klopt ook, is dus perfect mogelijk hoor.

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Vraag aanhangwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:59

je mag niet overladen zijn.

ze kunnen je makkelijk meenemen naar de weegbrug,ben je overladen,krijg je allereerst al een serieuse boete,en moet je lossen(dus paard eruit alvoor je verder mag rijden)

niet aan te raden dus....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers