Wie heeft de gouden tip? Graasmasker omhouden..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
larissa96
Berichten: 591
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Zaanstad

Wie heeft de gouden tip? Graasmasker omhouden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 18:14

Hoi Bokkers,

Momenteel rijd ik een té slimme New-Forest Pony die mee doet aan het kampioenschap "zo snel mogelijk graasmaskers afwerpen". Nou is het zo dat hij al dik van lucht wordt helaas, dus moet ik een methode zien te vinden waarmee hij die korf wel om houdt.

We hebben al van verschillende merken graasmaskers geprobeerd en ook de genen die je los aan een halster vast kan maken met klittenband. Echter krijgt hij alles af.. Heeft ie eenmaal de tactiek bij dat betreffende halster/korf gevonden hebben lukt het hem daarna steeds binnen 5 minuten.. Hem een tijdje afhouden en daarna weer een periode om doen werkt helaas ook niet.

Op bokt had ik de tip nog gevonden om een schoenveter aan het halster te maken en dat mee te vlechten in zijn manen. Hij had van de week weer een korf gesloopt dus ik had een korf heel stevig aan een goed passend halster gemaakt + de schoenveter met vlecht en was er heilig van overtuigd dat hij dit toch echt niet af zou krijgen:

Afbeelding

Tot ik vanochtend alweer een appje kreeg van een stalgenoot:


Afbeelding


Nu ben ik een soort van wanhopig hoe ik dat ding nou toch eens om kan houden..

Over een paar weken heb ik weer tentamens en iets minder tijd om fanatiek te rijden, dus het zou fijn zijn als ik daarvoor iets vindt waarmee hij hem wel om houdt..

Wie o wie heeft DE gouden tip voor mij? Jullie zouden mij er heel erg mee helpen! _/-\o_

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:16

Tja, halster hangt veel te laag en te los. Graasmasker met langere riempjes aan het halster maken, en zorgen dat de neusriem van het halster veel hoger zit en de keelriem echt in de keelgroeve.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:17

Ik heb er ook zo een, lastig is het.
Het beste gaat het greenguard halster met keelriem, als die goed strak zit krijgt meneer het niet af tot nu toe.
Maar hij probeert het nog met liefde. :x
Deze, de keelriem is de trick, maar het blijft lastig.
Mijne rolt hem af, schuurt zijn hoofd over de grond met zijn kop om het kopstuk over zijn oren te krijgen.
Maar dat moet écht strak zitten anders is het alsnog bye bye masker.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 06-03-18 18:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28542
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:20

is het niet interessanter om het hooiaanbod te slowen met slowfeedernetten en gras in strookbegrazing aan te bieden?

larissa96
Berichten: 591
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 18:22

Ibbel schreef:
Tja, halster hangt veel te laag en te los. Graasmasker met langere riempjes aan het halster maken, en zorgen dat de neusriem van het halster veel hoger zit en de keelriem echt in de keelgroeve.



Bedankt voor je reactie!

De neusriem zit juist expres laag, had ik er misschien even bij moeten zetten. Met langere riempjes krijgt hij de korf over zijn neus heen waarna die dus onder zijn mond hangt en nog geen toegevoegde waarde heeft. Vraag me niet hoe want zelfs als ik het halster zo strak doe dat er geen meer ruimte tussen zijn mond en korf zit lukt het hem nog.. Terwijl ik het dan echt voor geen mogelijkheid meer voor elkaar krijg bij het testen.

De keelriem ga ik wel nog proberen te verstellen, bedankt voor de tip.

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:24

Als de pony er zo'n hekel aan heeft, verwacht ik niet dat nog steviger vastbinden echt een oplossing zal zijn. Dat levert alleen maar meer frustratie op.
Het lijkt mij beter om de pony in een zandpaddock te zetten en hooi aan te bieden.
Kort gras maakt de kans op zandkoliek groot.

larissa96
Berichten: 591
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 18:28

Duhelo schreef:
is het niet interessanter om het hooiaanbod te slowen met slowfeedernetten en gras in strookbegrazing aan te bieden?


Hij staat in een kudde met slowfeeders. De mazen kunnen niet kleiner omdat er ook paarden zijn die hun hooi wel hard nodig hebben. Ze kunnen het hooi met korf nog goed eten, dus vandaar dat de dikkere paarden gewoon met korf lopen. Hij stond tot 3 weken terug apart met 2 anderen waar we "beperkt" voerden in netten met hele kleine mazen. Dat gint wel heel goed. Helaas red ik dat momenteel niet meer naast mijn studie en de eigenaresse ook niet, het werk wat daarbij kwam kijken kost enorm veel tijd. Nog een maandje zo en dan gaan ze het land weer op met idd strookbegrazing. Tot die tijd zal ik toch iets moeten vinden waarmee hij zijn korf omhoudt.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:28

Duhelo schreef:
is het niet interessanter om het hooiaanbod te slowen met slowfeedernetten en gras in strookbegrazing aan te bieden?


Ja, dat zou ook mijn voorkeur hebben. een graasmasker is ook om gras te eten, ik heb het idee dat er nu weinig gras staat op de plek waar de pony staat.
Dan is het voerbeleid aanpassen misschien wel een vriendelijker manier

larissa96
Berichten: 591
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 18:31

moonfish13 schreef:
Ik heb er ook zo een, lastig is het.
Het beste gaat het greenguard halster met keelriem, als die goed strak zit krijgt meneer het niet af tot nu toe.
Maar hij probeert het nog met liefde. :x
Deze, de keelriem is de trick, maar het blijft lastig.
Mijne rolt hem af, schuurt zijn hoofd over de grond met zijn kop om het kopstuk over zijn oren te krijgen.
Maar dat moet écht strak zitten anders is het alsnog bye bye masker.

[ [url=m/kiVz3T.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bedankt voor je reactie! Ja het is echt hopeloos.. Ik ga eens kijken voor zo een keelriem! Hopen dat het werkt!

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:34

De keelriem los is er niet.
Voordeel van het halster is dat ook de kaakriem verstelbaar is, het is het geld waard.
En strak doen die keelriem. In neutrale houding moet je denken dat ie net té strak zit.
Zodra het koppie naar de grond gaat komt er ruimte genoeg.
Doe je hem losser kun je het net zo goed niet doen, het moet zo strak zitten, óp het kopstuk strak vast dat het halster met geen mogelijkheid nog over de oren kan.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:55

Het is natuurlijk heel vervelend, maar ik moest stiekem wel even grinniken om die tweede foto, zo met dat masker nog aan zijn manen hangend :') .

Zelf heb ik gekozen voor een graasmasker met een diepe korf (en dan een ruime maat gekocht), daardoor is het mijns inziens een stuk lastiger om hem af te krijgen. Plus dan inderdaad de keelriem en andere riempjes zo afstellen dat de keelriem echt achter de kaak hangt en daar ook blijft (goed op maat maken dus).
Ik heb in het begin ook een vlecht gemaakt in de manen, waar ik het kopstuk doorheen haalde zodat het minder makkelijk over de oren kan maar dat blijkt bij mijn pony niet nodig *even afkloppen*.


Ik heb gekozen voor de BEST FRIEND HAVE-A-HEART GRAASKORF, bij paardeerlijk gekocht.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Wie heeft de gouden tip? Graasmasker omhouden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:14

Dit topic komt op net het juiste moment. Ik ben ook op zoek naar DE manier. Zijn er lensen die fotos hebben van hun constructie?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:26

Afbeelding

Dit is een foto van internet geplukt en het halster zit hier helemaal niet goed afgesteld als je een pony hebt die hem af probeert te krijgen, maar het is wel goed te zien dat de graaskorf zelf veel hoger komt en daardoor veel minder makkelijk af te krijgen is. Dit is de gewone best friend graaskorf (dus niet de have a heart-versie).

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Wie heeft de gouden tip? Graasmasker omhouden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:37

Ik vlecht de graaskorf in de manen vast. Dus een pluk van de manen en een pluk van de voorpluk en dat om het kopstuk van het halster heen vlechten. Het kopstuk zit dan dus in de vlecht zegmaar. Zo krijgt die van mij 'm echt niet af.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:39

Afbeelding
Afbeelding
Keelriem moet inderdaad achter de kaak, ik heb er zoals te zien een oud halster voor gesloopt en een paar karabijnhaakjes gebruikt om masker en halster aan elkaar te maken. Bij mijn andere moeten er haakjes op met zo'n buisje met schroefdraad er in, die drukt bij het rollen deze haken anders alsnog open. Trucje heeft meneer aangeleerd ooit toen er nog gewone maskers zonder kunstgrepen aan konden en klittenband door rollen vol kwam te zitten (en dus niet meer werkte). Nog steeds is rollen bijna het eerste wat hij er mee doet, eten gaat er prima mee.

RickC
Berichten: 32
Geregistreerd: 17-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:18

Zelf ben ik vanuit veiligheidsoverwegingen geen voorstander van vastzetten..
Mijn ervaring heeft mij geleerd dat een "losse graaskorf" die je vastmaakt aan eigen goed passend en afgesteld halster veel lastiger af te krijgen is dan een graaskorf met geïntegreerd halster! (Voorbeelden van losse graaskorven: Best Friend Standaard graaskorf of As-das-pferd graaskorf). Kies altijd een graaskorf van rubber of leder om tandschade te beperken. En gebruik altijd een veiligheidshalster die losschiet in panieksituaties. Kies voor een halster met ruime afstel mogelijkheden en stel het halster altijd goed aangesloten af.

Wat soms ook kan helpen is om de dikke pluk manen achter de oren kort weg te knippen. Als je meer vragen hebt hoor ik het graag! Denk graag met je mee!

larissa96
Berichten: 591
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 20:23

RickC schreef:
Zelf ben ik vanuit veiligheidsoverwegingen geen voorstander van vastzetten..
Mijn ervaring heeft mij geleerd dat een "losse graaskorf" die je vastmaakt aan eigen goed passend en afgesteld halster veel lastiger af te krijgen is dan een graaskorf met geïntegreerd halster! (Voorbeelden van losse graaskorven: Best Friend Standaard graaskorf of As-das-pferd graaskorf). Kies altijd een graaskorf van rubber of leder om tandschade te beperken. En gebruik altijd een veiligheidshalster die losschiet in panieksituaties. Kies voor een halster met ruime afstel mogelijkheden en stel het halster altijd goed aangesloten af.

Wat soms ook kan helpen is om de dikke pluk manen achter de oren kort weg te knippen. Als je meer vragen hebt hoor ik het graag! Denk graag met je mee!



Bedankt voor je reactie! De losse korf met een goed passend halster krijgt hij helaas af. Hij heeft eigenlijk voor alles wat ik nieuw verzin of verstel wel een oplossing. We hebben meerdere halsters daarbij geprobeerd. Ook is het stuk al weggeknipt, maar helaas mag dat ook niet baten. Ik ben ook geen voorstander van "vastzetten", maar ik zie dat toch nog als enige optie helaas.. Mocht je nog wat anders weten hoor ik het graag!

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:01

Mijne doet een korf met extra halster eraan vast ook af.
Kost m 30 seconden. :+

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:13

Dit topic is voor mijn pony gemaakt -O-

Ik heb ook alles al geprobeerd en hoeveel foto's ik wel niet heb dat hij weer zonder stond, ongelooflijk.
Zit er voor dit jaar aan te denken hem maar zonder masker op het land te gooien wat een frustratie.
Leverde bij die van mij soms ook gevaarlijke situaties op. Stond ie opeens op 3 benen met 1 achter been vast in het masker. Ja vraag me niet hoe maar mijn pony kan dat :D