deken ja of nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sen_char

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-08-17

deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 21:00

Hoi allemaal! Ik zit in een klein dilemma en kan wel wat hulp gebruiken :P
Mijn paardje is bijna 2 jaar oud, en met deze koude dagen zit ik toch te twijfelen om haar een ( 0 grams ) regen deken op te doen!
Ik heb al oude topics gelezen waar ik veel verschillende meningen lees, maar er zijn hier nog een paar factoren die mee spelen:
Het is een New Forest Pony, en waar deze vandaan komen vriest het vrijwel nooit, en ze staat op een grote open vlakte. Hierdoor ga ik zelf wel een beetje twijfelen met die ijskoude wind :brr:

Iemand die wat tips of ideeen heeft voor mij?
Alvast bedankt!

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:06

Heeft ze een windvrije schuilstal waar ze warm (bodembedekking en onbeperkt ruwvoer) en droog kan staan? Hoeveel haar heeft ze?

Sen_char

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-08-17

Re: deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 21:16

Ze heeft een schuilstal, maar wel gewoon op zand zegmaar!
En ook onbeperkt hooi en wat extra kuil
Haar vacht nu is bijna net zo dun als haar zomer vacht

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:18

Mocht haar schuilstal windvrij zijn dan zou ik er zelf voor kiezen om geen deken op te leggen.

Maar als jij je er niet fijn bij voelt dan kan een 0grams dekentje natuurlijk geen kwaad!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:20

Nee, een ongevoerde regendeken plet de haren waardoor de luchtkussentjes die tussen de haren zitten verdwijnen. En die luchtkusssentjes zijn nou juist wat een paard warm houdt...

mirm

Berichten: 861
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:21

Beter geen deken dan een 0 grams deken. Zonder kan ze haar haren overeind zetten om warm te blijven! Schuilen voor de wind en genoeg ruwvoer is het belangrijkste om warm te blijven.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:24

Doe dan een 200 grams op als je denkt dat hijhet koud heeft. Nooit een 0 grams krijgen ze het alleen maar kouder van.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:31

Met dit weer hebben ze niets aan een 0 grams deken omdat zo'n deken enkel de haren plat drukt, maar niet gevoerd is waardoor hij geen warmte biedt. Door een 0 grams deken zal je pony het dus alleen maar kouder gaan krijgen. Als je het idee hebt dat hij het koud heeft en je graag een deken op wil doen, zou ik voor een 100 of 200 grams deken gaan.

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:40

Bij ons staat er ook 1tje waarvan ze dus nooit een deken op doen alleen als het heel bar is en dan ook een 0 gram maar dat beestje staat altijd van ellende binnen omdat ze het zo koud heeft,heel sneu.
Zou dus of niets doen of meer dan 200gram en denk dat laatste want die bij ons staat heeft ook zo’n dun vachtje en dat arme ding heeft het niet warm en met regen staat ze ook vaak met ingetrokken staart en bibberen.

Sen_char

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-08-17

Re: deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 22:03

Oke! Super bedankt voor de tips en adviezen allemaal :) geen 0 grams en als ik haar een deken op doe word het dus 100 of 200 gram

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:42

Geen deken op doen tenzij je ziet dat ze afvalt of stijf wordt.

Met een stal en onbeperkt gped ruwvoer hoort een 2 jarige zich prima te kunnen houden. De meeste paarden hebben liever dit dat de aanhoudende regen

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:54

alice0cullen schreef:
Doe dan een 200 grams op als je denkt dat hijhet koud heeft. Nooit een 0 grams krijgen ze het alleen maar kouder van.

Dit advies lees ik vaker op bokt, maar heb in de praktijk vaak genoeg gezien dat paarden weldegelijk prima baat hebben bij een regendeken. Zeker als een tijdelijke extra bescherming.
Een gezonde tweejarige zou ik trouwens geen deken opdoen.
Ts waaraan denk je te zien dat het paard het koud heeft?

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 04:51

Ik vind het een vorm van dierenmishandeling om een paard op een open vlakte neer te zetten zonder mogelijkheid om uit de wind te staan. Een schuilstal is oke maar dan veroordeel je je paard deze winter wekenlang tot óf die stal óf ijzige wind.

Daarom dragen die van mij dekens van een STEVIGE stof. 600 denier flutsels waait het los doorheen. Nu met de kou staat mijn pony (ongeschoren shetlander) onder 200 a 300 grams (Rhino regendeken met liners) en mijn paard (IJslander, ook ongeschoren) onder een Bucas Smartex met stay dry voering (regendeken) met daaronder een wollen deken. Dit vanwege de wind, en mijn pony omdat ze het gauw koud krijgt en dan mager wordt (ze is bijna 28) en mijn ruin omdat hij met deken aanmerkelijk soepeler loopt dan zonder. Uiteraard hebben ze onbeperkt hooi.

Het is een kwestie van uitproberen. Ik heb mijn ruin jarenlang zonder deken gehad. Toen ik er een deken op gooide zag ik het verschil.

Sen_char

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 08:39

senna21 schreef:
alice0cullen schreef:
Doe dan een 200 grams op als je denkt dat hijhet koud heeft. Nooit een 0 grams krijgen ze het alleen maar kouder van.

Dit advies lees ik vaker op bokt, maar heb in de praktijk vaak genoeg gezien dat paarden weldegelijk prima baat hebben bij een regendeken. Zeker als een tijdelijke extra bescherming.
Een gezonde tweejarige zou ik trouwens geen deken opdoen.
Ts waaraan denk je te zien dat het paard het koud heeft?


Omdat ze haar haren omhoog zet, maar ze staat niet te rillen of iets dergelijks. Het is meer dat het beestje in het oorspronkelijke gebied geen vrieskou heeft en hier wel, en dan oook nog op een open vlakte met die koude wind :brr:
Ze is zeker gezond! Maar heeft een enorm groot abces gehad 3 maanden geleden en heeft daardoor een geschoren open plek van een centimeter of 8

Staypositive
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-02-18

Re: deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:43

Ik zou er geen deken op doen voor die week dat het echt koud is, paard past zich prima aan. Zorg voor voldoende ruwvoer en het komt echt goed!

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:07

Ik zou ook vooral extra voeren. Geen 0 grams deken op leggen!!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:12

LadyMadonna schreef:
Nee, een ongevoerde regendeken plet de haren waardoor de luchtkussentjes die tussen de haren zitten verdwijnen. En die luchtkusssentjes zijn nou juist wat een paard warm houdt...

Niet mee eens.
Mijn senior van 30 wilde ik zonder deken de winter in laten gaan, dus hij heeft een heerlijke dikke teddyvacht. Met die aanhoudende regen in het najaar er toch een regendeken op gedaan en die is er, omdat de wei zo nat bleef, niet meer af gegaan.
Ik voel elke avond hoe hij erbij staat en het gaat prima.
Gisteren lag er sneeuw op zijn rug, niet gesmolten, terwijl een nulgramsdeken zelf niet isoleert.
Dus dan zal zijn vacht het hebben overgenomen, want op de huid voelde hij gewoon goed warm aan.

Zijn vacht is gewoon lekker wollig onder de deken, deze is zo licht dat die alleen de snijdende wind nu buiten houdt en eronder kan zijn teddyvacht het gewoon prima regelen.

@TS Ik zou de tweejarige op zich geen deken op doen nu. Als hij de vacht opzet is dat precies waar se wintervacht voor is.
Zorgen voor genoeg ruwvoer om de kachel te stoken en dan redt die zich waarschijnlijk prima.

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:16

Ik merkte met dit weer dat mijn gezonde fjord met voldoende hooi het wel koud had. Ze is erg vroeg in de rui gegaan dit jaar en heeft bijna al geen wintervacht meer. prima voor de temperaturen van de afgelopen tijd maar met dit weer had ze het dus koud. ik heb haar een 200g winterdeken op gedaan en hier is ze zichtbaar blij mee. idd geen 0gram deken opdoen dit drukt zoals gezegd de haren plat. Gewoon kijken wat je gevoel ingeeft maar let er op dat je paardje niet gaat zweten onder een deken dan kan hij kou vatten.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:18

Het specifieke van het weer van de laatste dagen is (hier althans) de snijdende NO wind. Prima dat een paard zijn vacht opzet, normaal isoleert dat goed maar nu blaast de wind er zo door. Onze paarden staan onder dekens, maar ik merk dat ze echt de luwte opzoeken. Terwijl ze toch gewend zijn alle dagen de wei op te gaan, weer of geen weer.

AnnaGroen
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-03-18

Re: deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:57

Bij voorkeur zou ik geen deken doen, maar indien ze niet ergens warm kan staan en je denkt dat ze het koud heeft zou ik gaan voor een 200 gram deken. Een 0 gram deken zal ervoor zorgen dat ze het alleen maar kouder krijgt.

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:07

AnnaGroen schreef:
Bij voorkeur zou ik geen deken doen, maar indien ze niet ergens warm kan staan en je denkt dat ze het koud heeft zou ik gaan voor een 200 gram deken. Een 0 gram deken zal ervoor zorgen dat ze het alleen maar kouder krijgt.



Dit ging over het weer van afgelopen week, nu nog een 200gr deken op doen, smelt je paard onder uit....

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:10

Buiten met schuilhok en onbeperkt ruwvoer = beter geen deken. Met een deken maak je de temperatuursregelende eigenschap van de vacht kapot. Paarden zijn geen mensen, die kunnen erg goed tegen de kou. (oude of zieke paarden zijn natuurlijk een uitzondering).

AnnaGroen
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:27

SweetVanille schreef:
AnnaGroen schreef:
Bij voorkeur zou ik geen deken doen, maar indien ze niet ergens warm kan staan en je denkt dat ze het koud heeft zou ik gaan voor een 200 gram deken. Een 0 gram deken zal ervoor zorgen dat ze het alleen maar kouder krijgt.



Dit ging over het weer van afgelopen week, nu nog een 200gr deken op doen, smelt je paard onder uit....


Ja dat is waar, nu kan je je paard het beste zonder laten rondlopen. Maar was meer over het algemeen als het onder de 0 graden is.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:14

onder 0 graden is echt geen probleem voor een normaal gezond paard. Ze komen pas in de problemen bij -25. Hitte daarentegen is veel moeilijker te dragen. Een schuilhok is in de zomer dan ook veel belangrijker dan in de winter.

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:33

Koper schreef:
Ik vind het een vorm van dierenmishandeling om een paard op een open vlakte neer te zetten zonder mogelijkheid om uit de wind te staan. Een schuilstal is oke maar dan veroordeel je je paard deze winter wekenlang tot óf die stal óf ijzige wind.

Daarom dragen die van mij dekens van een STEVIGE stof. 600 denier flutsels waait het los doorheen. Nu met de kou staat mijn pony (ongeschoren shetlander) onder 200 a 300 grams (Rhino regendeken met liners) en mijn paard (IJslander, ook ongeschoren) onder een Bucas Smartex met stay dry voering (regendeken) met daaronder een wollen deken. Dit vanwege de wind, en mijn pony omdat ze het gauw koud krijgt en dan mager wordt (ze is bijna 28) en mijn ruin omdat hij met deken aanmerkelijk soepeler loopt dan zonder. Uiteraard hebben ze onbeperkt hooi.

Het is een kwestie van uitproberen. Ik heb mijn ruin jarenlang zonder deken gehad. Toen ik er een deken op gooide zag ik het verschil.



Dekens gebuiken kan ook gezien worden als dierenmishandeling. Ja er moet een schuilplek zijn. Paarden hebben een vacht dat zich aanpast aan de temperatuur... Eigen kacheltje. Ik heb ook een ijs. Als ik mn handen onder de vacht voel is de onderlaag en de huid heerlijk warm. Het is geen dunne ijs gewoon op gewicht tot wat dikker. Ik zou vanwege mijn ervaring dat dus niet van ze afpakken.
Maar jij hebt duidelijk een andere ervaring.