Ontwormen ondanks schoon mestonderzoek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Ontwormen ondanks schoon mestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 13:16

Hallo,

Ik heb voor mijn 14 jarige paard het afgelopen jaar elke twee maanden een mestonderzoek laten doen. Ook is er in juni 2017 bloed getrokken (voor de apk 8-) ) en had hij geen bloedwormen of afwijkende bloedwaarden. Het laatste mestonderzoek is in november 2017 geweest en was ook deze keer de mest schoon.

Het afgelopen jaar is hij dus niet ontwormd, maar begin te twijfelen of het misschien niet verstandig is dit alsnog te doen vanuit een preventief standpunt. Ook zat maar een geringe hoeveelheid zand in de mest bij alle checks.

Hij stond op een pensionstalling waarbij de zandpaddocks elke dag gemest worden en er altijd vaste zandpaddocks voor de paarden waren. Ook is hij dat jaar niet op de weide geweest. Ben inmiddels gewisseld van pensionstalling die dezelfde systemen hanteert en elke keer wanneer er een ander paard in de paddock komt eerst de vorige mest word weggehaald.

In mijn beleving is het uitvoeren van een mestonderzoek om ervoor te zorgen dat je je paard niet te vaak onnodig ontwormd zodat er geen resistentie optreed in de wormpopulaties. Maar hoe betrouwbaar is dat nu eigenlijk? Is het beter alsnog preventief te ontwormen?


ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:20

Ik heb ook mestonderzoek laten doen bij mijn merrie.
was schoon,maar er gaat eind van deze maand wel een equest pramox in
Er zit altijd wel wat, ingekapselde wormen in de darmwand zie je niet in de mest .
en niet elke worm geeft elke keer eitjes

dus gaat er bij mijn dieren voor de zekerheid een kuur in.
wij ontwormen op stal 2x per jaar, voorjaar en najaar :j

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 13:22

ellepel schreef:
Ik heb ook mestonderzoek laten doen bij mijn merrie.
was schoon,maar er gaat eind van deze maand wel een equest pramox in
Er zit altijd wel wat, ingekapselde wormen in de darmwand zie je niet in de mest .
en niet elke worm geeft elke keer eitjes

dus gaat er bij mijn dieren voor de zekerheid een kuur in.
wij ontwormen op stal 2x per jaar, voorjaar en najaar :j

Dank voor je antwoord.

Heb ontwormen nog nooit zelf hoeven doen, heb jij misschien een handige link waarmee ik kan uitzoeken welke ontwormingen wanneer gegeven moeten worden en met welke werkzame stof?!

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:32

Laatst bijgewerkt door ellepel op 06-03-18 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ontwormen ondanks schoon mestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:37

Ik ontworm zelf standaard in de winter, ergens tussen november en februari in. Grote dieren met equest pramox, kleine dieren (tot 250kg) met equimax.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Ontwormen ondanks schoon mestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:54

Preventief ontwormen bestaat niet. Je kunt pas ontwormen als er wormen zijn. Het is niet zo dat wanneer je ontwormt dat je paard dan geen wormen krijgt oid.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:00

Een paard heeft altijd wormen ....

Ik vraag me alleen nog steeds af hoeveel zin het heeft om te ontwormen in de winter ?! Wormen gaan toch in winterslaap ( ze kapselen zich in in de darmwand ) ? Dus dan komt het antiwormmiddel toch niet bij die wormen ? Of vergis ik me nu super ?

Ik ontwormde altijd in het voorjaar en najaar, rest mestonderzoek.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ontwormen ondanks schoon mestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:02

Alleen bloedwormen kapselen zich voor een deel in in de darmwand, en zowel moxidectine als 5 dagen fenbendazol komen daar wel bij terecht en doden dan de ingekapselde bloedwormen. Daarnaast kapselt maar een deel van de bloedwormen zich en gebeurt dit voornamelijk bij hogere besmettingen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Ontwormen ondanks schoon mestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:13

Als mijn paarden schoon zijn geef ik ze in het najaar toch een wormenkuur.
Een mestonderzoek blijft toch een momentopname.
Je kan dit ook met je dierenarts bespreken hoor, die van mij wel iig.
Vroeger moesten ze elke zes tot acht weken, (deed ik toen ook al niet) dat hebben ze toen veranderd omdat dat belachelijk was, maar 1x per jaar is natuurlijk wel iets anders.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:13

Als je paard schoon getest word waarom dan ontwormen?? Wat heeft het nut van testen dan als je er toch een pak hem beet equest (Pramox) in stopt??
De testen zijn toch juist bedoeld om resistentie tegen te gaan middels onnodig ontwormen?

Je krijgt toch ook advies bij de uitslag van de test, wat zegt die dan?

Ik l*l niet met de wind mee nee...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ontwormen ondanks schoon mestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:17

Het advies is om in de winter altijd een keer met pramox te ontwormen.
Dit voor lintworm, ingekapselde bloedworm en horzellarf. Dit omdat die niet te zijn in het onderzoek.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 14:25

isabel_94 schreef:
Preventief ontwormen bestaat niet. Je kunt pas ontwormen als er wormen zijn. Het is niet zo dat wanneer je ontwormt dat je paard dan geen wormen krijgt oid.


Dat begrijp ik, wellicht het verkeerde begrip gebruikt om te omschrijven. Wellicht was ‘het zekere voor het onzekere nemen’ een betere omschrijving geweest.

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 14:27

Popstra schreef:
Als je paard schoon getest word waarom dan ontwormen?? Wat heeft het nut van testen dan als je er toch een pak hem beet equest (Pramox) in stopt??
De testen zijn toch juist bedoeld om resistentie tegen te gaan middels onnodig ontwormen?

Je krijgt toch ook advies bij de uitslag van de test, wat zegt die dan?


Beste, zoals in de openingspost beschreven is het paard schoon volgens de mestonderzoeken en ben ik juist op zoek naar ervaringen hoe hierin te handelen. Omdat naar mijn weten er ook wormtypen zijn die niet aangetoond kunnen worden middels mestonderzoek zoals een aantal bokkers hierboven al beschrijven.

Het advies bij schone mest is niet ontwormen.

marije1109

Berichten: 1134
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:31

Was laatst bij een lezing van dierenarts van kliniek Emmeloord (gerenommeerde kliniek) en hij raadde aan in najaar dan equest pramox te geven. Rest van het jaar was dan niets nodig.
Mijn paarden zijn ook al jaren "schoon" tijdens mestonderzoek.

Life is good, Marie mijn topper!

faunty

Berichten: 1790
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Ontwormen ondanks schoon mestonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:37

Hier zijn ze al 5 jaar schoon en al 5 jaar geen kuur erin , en ze doen het alle 10 nog gewoon !
Met toch toevoegen gooi je 9 Vd 10 keer geld weg want als er niet teveel wormen zijn doet het middel niks.

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:38

Indien paard herhaaldelijk schoon is, bloed goed is en er klinisch geen aanwijzingen zijn voor wormen, dan is alleen in het najaar met brede past (equest pramox, equimax) voldoende en noodzakelijk. Dit inderdaad omdat zoals eerder genoemd, je in mestonderzoek alleen bloedworm, en in jong dier, spoelworm eieren ziet. Lintworm scheidt geen eitjes uit in de mest, en horzellarven bijten zich vast in de maagwand en zie je dus ook niet terug in de mest.

Lintworm is een bekende veroorzaker van koliek, horzellarven kunnen logischer wijs maagklachten geven.

Chester (Special D x Houston) Z2+11, B+3

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:53

Ik heb er wel ervaring mee dat een mestonderzoek niet altijd helemaal betrouwbaar is. Bij mijn paard had dat vrij ernstige gevolgen, maar ik heb begrepen dat het wel een heel uitzonderlijk geval was.
Mestonderzoek gaf aan geen wormen, geen indicatie voor ontwormen dus. Ik vond hem echter wat mager worden, niet helemaal in orde, vaak diarree, en na wat testen door de da (bloedonderzoek gaf ook geen 100% uitsluitsel) besloten hem toch te ontwormen met moxidectine, 2x met 2 maanden ertussen was de bedoeling. Lang verhaal kort, paard bleek enorme hoeveelheden ingekapselde bloedwormen in de darmwand te hebben en is er héél erg ziek van geweest. Koliek, bloedarmoede, darmontstekingen en als klap op de vuurpijl nog een salmonella besmetting erbij. Hij is er helemaal bovenop gekomen, maar de da vertelde wel dat het zeker net zo vaak verkeerd afloopt in zo’n geval.

Hij had blijkbaar zoveel ingekapselde larven in de darmwand dat zelfs moxidectine niet voldoende hielp (dood 80-90% van de larven) om nare gevolgen te voorkomen. Ondanks negatief mestonderzoek.
Hij wordt dus echt ieder jaar aan het einde van het weideseizoen ontwormd met moxidectine, en dat zou ik persoonlijk echt bij ieder paard doen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 14:55

Mloui schreef:
Indien paard herhaaldelijk schoon is, bloed goed is en er klinisch geen aanwijzingen zijn voor wormen, dan is alleen in het najaar met brede past (equest pramox, equimax) voldoende en noodzakelijk. Dit inderdaad omdat zoals eerder genoemd, je in mestonderzoek alleen bloedworm, en in jong dier, spoelworm eieren ziet. Lintworm scheidt geen eitjes uit in de mest, en horzellarven bijten zich vast in de maagwand en zie je dus ook niet terug in de mest.

Lintworm is een bekende veroorzaker van koliek, horzellarven kunnen logischer wijs maagklachten geven.


Klinisch geen aanwijzingen nee, hoevaak is het verstandig om bloed te trekken op bloedwormen om daar zeker van te blijven dat deze niet in (grote getale) het lichaam aanwezig zijn?

Ben ik dan nu niet al te laat voor een bredere pasta zoals equest paramox of equimax?

Supertje schreef:
Ik heb er wel ervaring mee dat een mestonderzoek niet altijd helemaal betrouwbaar is. Bij mijn paard had dat vrij ernstige gevolgen, maar ik heb begrepen dat het wel een heel uitzonderlijk geval was.
Mestonderzoek gaf aan geen wormen, geen indicatie voor ontwormen dus. Ik vond hem echter wat mager worden, niet helemaal in orde, vaak diarree, en na wat testen door de da (bloedonderzoek gaf ook geen 100% uitsluitsel) besloten hem toch te ontwormen met moxidectine, 2x met 2 maanden ertussen was de bedoeling. Lang verhaal kort, paard bleek enorme hoeveelheden ingekapselde bloedwormen in de darmwand te hebben en is er héél erg ziek van geweest. Koliek, bloedarmoede, darmontstekingen en als klap op de vuurpijl nog een salmonella besmetting erbij. Hij is er helemaal bovenop gekomen, maar de da vertelde wel dat het zeker net zo vaak verkeerd afloopt in zo’n geval.

Hij had blijkbaar zoveel ingekapselde larven in de darmwand dat zelfs moxidectine niet voldoende hielp (dood 80-90% van de larven) om nare gevolgen te voorkomen. Ondanks negatief mestonderzoek.
Hij wordt dus echt ieder jaar aan het einde van het weideseizoen ontwormd met moxidectine, en dat zou ik persoonlijk echt bij ieder paard doen.


Dat is ontzettend schrikken. Mijn paard heeft klinisch niet echt zaken waarvan ik denk dat hij problemen zou kunnen ondervinden van ingekapselde wormen. Hij blijft sinds aankoop al arm in de bovenlijnbespiering maar dit blijkt een andere (blessure)oorzaak te hebben.
Laatst bijgewerkt door Herfstdraad op 06-03-18 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:57

Paar jaar geleden had ik een interessant onderzoek uit Canada of de VS gelezen. Volgens mij komt daar de hype van ontwormen na mestonderzoek vandaan. De uiteindelijke conclusie was dat 2x per jaar ontwormen, in het voorjaar voordat de paarden de wei opgaan en in het najaar na de 1e nachtvorst, het meest veilig was. Daarnaast het voorjaar en zomer ontwormen op basis van mestonderzoek. Ik houd dit schema nu aan. In het najaar ontworm ik met equest pramox en voorjaar een goedkope spuit met alleen ivermectine. En paard doet het er super op. In het verleden wel problemen gehad met wormen, maar nu al jaren niet meer gelukkig.
Ik heb ook al eens een vals negatieve wormtest meegemaakt, 3 weken later alsnog veel wormeneieren aangetroffen in een volgende test. En die zijn niet in die 3 weken ontstaan lijkt mij ;). Ik durf daar niet 100 % op te vertrouwen, daarvoor zijn de gevolgen van een wormbesmetting toch net te ernstig.

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 14:59

Diddykong schreef:
Paar jaar geleden had ik een interessant onderzoek uit Canada of de VS gelezen. Volgens mij komt daar de hype van ontwormen na mestonderzoek vandaan. De uiteindelijke conclusie was dat 2x per jaar ontwormen, in het voorjaar voordat de paarden de wei opgaan en in het najaar na de 1e nachtvorst, het meest veilig was. Daarnaast het voorjaar en zomer ontwormen op basis van mestonderzoek. Ik houd dit schema nu aan. In het najaar ontworm ik met equest pramox en voorjaar een goedkope spuit met alleen ivermectine. En paard doet het er super op. In het verleden wel problemen gehad met wormen, maar nu al jaren niet meer gelukkig.
Ik heb ook al eens een vals negatieve wormtest meegemaakt, 3 weken later alsnog veel wormeneieren aangetroffen in een volgende test. En die zijn niet in die 3 weken ontstaan lijkt mij ;). Ik durf daar niet 100 % op te vertrouwen, daarvoor zijn de gevolgen van een wormbesmetting toch net te ernstig.


Jij ontwormd dus niet tegen (ingekapselde) bloedwormen wanneer ik het zo begrijp?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:59

Herfstdraad schreef:
Hallo,

Ik heb voor mijn 14 jarige paard het afgelopen jaar elke twee maanden een mestonderzoek laten doen. Ook is er in juni 2017 bloed getrokken (voor de apk 8-) ) en had hij geen bloedwormen of afwijkende bloedwaarden. Het laatste mestonderzoek is in november 2017 geweest en was ook deze keer de mest schoon.

Het afgelopen jaar is hij dus niet ontwormd, maar begin te twijfelen of het misschien niet verstandig is dit alsnog te doen vanuit een preventief standpunt. Ook zat maar een geringe hoeveelheid zand in de mest bij alle checks.

Hij stond op een pensionstalling waarbij de zandpaddocks elke dag gemest worden en er altijd vaste zandpaddocks voor de paarden waren. Ook is hij dat jaar niet op de weide geweest. Ben inmiddels gewisseld van pensionstalling die dezelfde systemen hanteert en elke keer wanneer er een ander paard in de paddock komt eerst de vorige mest word weggehaald.

In mijn beleving is het uitvoeren van een mestonderzoek om ervoor te zorgen dat je je paard niet te vaak onnodig ontwormd zodat er geen resistentie optreed in de wormpopulaties. Maar hoe betrouwbaar is dat nu eigenlijk? Is het beter alsnog preventief te ontwormen?


Het is niet betrouwbaar op individueel niveau. Het antwoord is volledig afhankelijk van hoe je paard gehuisvest wordt. Als je paard altijd met dezelfde paarden staat (paarden ouder dan drie jaar) en zeker als ze nooit op de wei staan en er goed uitgemest wordt, dan is de meting betrouwbaar. Zeker als je het elke twee maanden hebt laten doen, dan krijg je een mooi beeld. Bedenk wel dat als jouw paard nu wel op de wei gaat komen, met andere (vooral jonge) paarden, dat hij wel vaker een hogere ei-telling kan hebben. Je zal dan weer elke twee maanden moeten testen om zeker te zijn hoe hij reageert.

Ik geef zelf altijd één equimax in het najaar, voor de eventuele horzels, lintwormen. Dan heb je ook gelijk een eventuele bloedworm te pakken. Pramox geef ik liever alleen aan jonge paarden in het najaar, zeker als ze die zomer weinig ontwormt zijn geweest.

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 15:03

sanne83 schreef:
Het is niet betrouwbaar op individueel niveau. Het antwoord is volledig afhankelijk van hoe je paard gehuisvest wordt. Als je paard altijd met dezelfde paarden staat (paarden ouder dan drie jaar) en zeker als ze nooit op de wei staan en er goed uitgemest wordt, dan is de meting betrouwbaar. Zeker als je het elke twee maanden hebt laten doen, dan krijg je een mooi beeld. Bedenk wel dat als jouw paard nu wel op de wei gaat komen, met andere (vooral jonge) paarden, dat hij wel vaker een hogere ei-telling kan hebben. Je zal dan weer elke twee maanden moeten testen om zeker te zijn hoe hij reageert.

Ik geef zelf altijd één equimax in het najaar, voor de eventuele horzels, lintwormen. Dan heb je ook gelijk een eventuele bloedworm te pakken. Pramox geef ik liever alleen aan jonge paarden in het najaar, zeker als ze die zomer weinig ontwormt zijn geweest.


Paard(hengst, nu inmiddels ruin) heeft altijd alleen gestaan.

Hij gaat nu misschien op een weide met andere paarden, maar dat is de vraag. Allen zijn boven de 3 jaar naar het schijnt.

Wat maakt dat jij liever geen pramox geeft en de voorkeur hebt aan equimax? Zou ik de equimax nu alsnog kunnen geven ook al is het het voorjaar?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:18

Als het niet nodig is, dan altijd liever ivermectine in plaats van moxidectine. Moxidectine geeft een hoger risico op resistentie.

Jonge paarden hebben nog weinig afweer (eitelling kan heel snel en rap omhoog gaan), dus als je weinig ontwormt hebt in de zomer, dan kan je voor de zekerheid Moxidectine geven om het risico op problemen door ingekapselde wormen in de winter voor te zijn. Als ik een jong paard zou aankopen na de zomer waarvan de ontworming onbekend is, zou ik altijd voor de zekerheid pramox geven bijv.

Bij oudere paarden die helemaal goed getest zijn de hele zomer en altijd schoon testen en niet wisselen van groep, zou ik gewoon alleen ivermecine geven tegen de horzels en dan equimax omdat dat ook werkt tegen lintwormen.

pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:25

Mijn tip is Herfstdraad om begin april te ontwormen met equest pramox. Alle vliegen leggen eitjes en die eitjes komen dus ook in jouw paard. Polie heeft vroeger lang geleden de ingekapselde rode bloedwormpjes gehad. De kak zag er schoon uit maar de dierenarts vertrouwde het toch niet. Gelukkig maar. Er kwam behoorlijk wat troep uit.
Tegenwoordig heb ik het volgende ontwormingsschema voor mijn paarden:
januari → equest pramox (pramox ook voor de lintworm die hier welig tiert en dit dus op advies van de dierenarts). Deze kuur pakt in principe alles.
begin april → equest (pakt ook de ingekapselde rode bloedwormpjes zo aanwezig) en gezien de grote hoeveelheid rode eitjes op de benen van de paarden in het najaar ga ik daar wel vanuit
juni + september → ivertmectin

Succes er mee.

Dit schema heb ik van de dierenarts in Nederland waarin ik alleen de pramox nu in januari doe (op advies van dierenarts hier, ipv begin april) vanwege de lintworm die hier zoveel blijkt voor te komen.


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:58

pien_2010 schreef:
Mijn tip is Herfstdraad om begin april te ontwormen met equest pramox. Alle vliegen leggen eitjes en die eitjes komen dus ook in jouw paard. Polie heeft vroeger lang geleden de ingekapselde rode bloedwormpjes gehad. De kak zag er schoon uit maar de dierenarts vertrouwde het toch niet. Gelukkig maar. Er kwam behoorlijk wat troep uit.
Tegenwoordig heb ik het volgende ontwormingsschema voor mijn paarden:
januari → equest pramox (pramox ook voor de lintworm die hier welig tiert en dit dus op advies van de dierenarts). Deze kuur pakt in principe alles.
begin april → equest (pakt ook de ingekapselde rode bloedwormpjes zo aanwezig) en gezien de grote hoeveelheid rode eitjes op de benen van de paarden in het najaar ga ik daar wel vanuit
juni + september → ivertmectin

Succes er mee.

Dit schema heb ik van de dierenarts in Nederland waarin ik alleen de pramox nu in januari doe (op advies van dierenarts hier, ipv begin april) vanwege de lintworm die hier zoveel blijkt voor te komen.


Je gooit hier heel veel verschillende dingen op een hoop :) Vliegen zorgen niet voor ingekapselde bloedwormen. Paarden hebben wormen. Deze scheiden eitjes uit. Deze liggen in de wei, worden daar larven en worden dan weer opgegeten door de paarden. Je bedoelt horzeleitjes, denk ik, die zitten op de benen.
Als je ingekapselde wormen hebt, dan komt er niets naar buiten als je ontwormt ;) De wormen die je ziet, zijn volwassen wormen.

Met de pramox pas in januari ben je eigenlijk wat aan de late kant. Je hebt genoeg gevallen al eind december van wormen die uit hun winterslaap komen, dus als het nodig is, dan zou ik dat echt uiterlijk in november doen. In april pramox gebruiken is wat overbodig. Je kan dan prima af met ivermectine. Als je op een plek woont die hoog besmet is met lintwormen, kan je één of twee keer per jaar ontwormen met equimax (of pramox, als je moxidectine nodig hebt).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 bezoekers