Dressuur oefeningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
durkje2007

Berichten: 44
Geregistreerd: 09-11-16

Dressuur oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-18 12:18

Hey!

(Sorry als dit onderwerp verkeerd staat!)

Ik ben opzoek naar dressuuroefeningen die niet al te moeilijk zijn om aan te leren. Maar ook tips voor dressuur.

Ik klink misschien erg als een beginner, I know, dat ben ik ook.

Ik heb gewoon weer motivatie om erg serieus te gaan rijden. Dus kom maar op met die tips en tricks!

Als je het graag wil weten, ik heb een (bijna) 11 jarige fjord:). We rijden nog geen wedstrijden maar willen we hopelijk dit jaar in starten! Ze kent alleen de 'basis' dingen, dus B-niveau!

Ik zou haar graag wijken willen aanleren, en ben daar dus ook met mijn instructrice al mee bezig. Zelf wil ik de overgang van draf naar galop wat beter, omdat ik merk dat dat nog niet een vloeiende overgang is.

Nou, een hele hoop tekst! Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.

Groetjes
Laatst bijgewerkt door durkje2007 op 03-03-18 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Durkje is the best pony ever! Love for Shawn Mendes <3


mala26

Berichten: 4971
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Dressuur oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:22

Kan je iets meer info geven over jou en je paardje? Waar loop je tegenaan , wat vind hij moeilijk en wat vind jij moeilijk?

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

MayoNeighs

Berichten: 162
Geregistreerd: 28-07-15

Re: Dressuur oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:42

Het aanleren zou ik overlaten aan de les met je instructrice en niet zelf gaan experimenteren. Hier kan je meer fout mee doen dan goed. Wat je wel kan doen is dingen die je kent, moeilijker maken. Volte verkleinen, vergroten, door een S rijden, véél overgangen rijden zowel rechtdoor als op voltes als op kleine cirkels als op slangenvolte’s. Zo maak je jouw paardje fijner, sneller en handiger. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Dressuur oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 15:45

Ik ben nu net wel voorstander van zelf ook dingen te proberen.
De meeste mensen hebben maar 1keer in de week les en dat is wel heel weinig. Anderen rijden zo veel onder begeleiding dat de pedalen kwijt raken als ze het eens zelf moeten oplossen.

Van zelf proberen, krijg je meer ruitergevoel en ga je meer zelfstandig nadenken over je rijden. Als je ergens tegenaan loopt, vraag je het dan aan je instructeur. De meeste instructeurs vinden het wel leuk als hun leerlingen initiatief tonen.

Je mag altijd de oefeningen proberen van1 niveau hoger dan jouw wedstrijdniveau. Kijk eens in de uitgeschreven proeven van LRV dan krijg je een idee van wat je momenteel mag oefenen.
Overdrijf niet, je moet bijvoorbeeld geen schouderbinnenwaarts gaan proberen als je niet goed kunt wijken.

Leuk om dagelijks een dressuurtipje te lezen op het online "dressuurmagazines".

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Dressuur oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 15:49

Ik heb ook 1 keer per week les en de rest doe ik zelf. Wat je kunt doen is vooral veel overgangen en schakelen in het tempo.

Als je in de B gaat starten letten ze echt op ontspanning en aanleuning. Je paard moet ontspannen lopen :)

Misschien dat je instructrice je huiswerk kunt geven waarmee je zelf kan oefenen!

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017


debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Re: Dressuur oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 07:59

Als je 1x per week les hebt zou ik ertussen deze oefeningen herhalen en niet al met nieuwe oefeningen beginnen. Op deze manier zal je volgens mij ook het snelst vooruitgang boeken

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuur oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:06

Voor het wijken..voltes gaan verkleinen en openen en dan met openen steeds scherper opzij gaan zetten met je binnenbeen. {op de singel!} niet je binnenbeen naar achteren leggen. Zo leert je paard buigen om je binnenbeen en leer jij van je binnenbeen naar buitenteugel te rijden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:32

durkje2007 schreef:
Ik ben opzoek naar dressuuroefeningen die niet al te moeilijk zijn om aan te leren. Maar ook tips voor dressuur.
(...)
Ik zou haar graag wijken willen aanleren, en ben daar dus ook met mijn instructrice al mee bezig. Zelf wil ik de overgang van draf naar galop wat beter, omdat ik merk dat dat nog niet een vloeiende overgang is.


"In dressuur kun je blijven leren- dus in zekere zin ;) zijn we allemaal beginners..."

Mbt draf-galop: wat precies gaat er moeilijk aan? Ik kan mij voorstellen dat een fjord wat op de voorhand is (...ach, welk paard ook niet...) en het was mode om aan te galopperen door de draf uit te strekken (nu ja: extra snelheid maken) en dan moest het in de hoek gebeuren.
Dat is evenwicht verliezen.

Een paard galoppeert aan door het buitenachterbeen verder naar voor te brengen.
Je kunt dus dingen doen als stevig draven op de grote volte, dan op de hoefslag het tempo op zit en gewicht wat terug rijden en dan de galophulpen geven.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 14 bezoekers