Volgtopic wonde voorbeen - schokkende beelden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Volgtopic wonde voorbeen - schokkende beelden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-18 13:05

10/02 is mijn grootste nachtmerrie uitgekomen. We zijn betrokken geweest in een verkeersongeval, onderweg naar een wedstrijd. Wij zijn alle drie ongedeerd gebleven maar mijn paard is er minder goed uitgekomen. Gelukkig zijn mijn 2 vrienden kalm gebleven en hebben ze goed gereageerd. Ze is met haar voorbeen uit het deurtje gegaan en heeft daarbij een grote wonde opgelopen. De DA was onmiddellijk ter plaatse en heeft een groot deel kunnen naaien. Voor het andere deel was er vel te weinig dus dat heeft hij zo gelaten. Gelukkig zijn er geen pezen geraakt en is het bot ook onbeschadigd gebleven.

Ik wil van dit topic een volg topic maken om ervaringen te delen. Dit heeft een zware indruk op mij achtergelaten en soms kan ik ook wel eens een hart onder de riem gebruiken..

De foto's kunnen als schokkend ervaren worden dus denk zeker na voor je ze aanklikt. Ik plaats dit dus ook in een spoiler.

10/02 dag van het ongeval. Ze was erg braaf tijdens het naaien. Precies of ze wist dat ze geholpen ging worden. Ze was wel erg in shock en is pas gekalmeerd toen ze thuis was bij de andere paarden. De zondag stond haar been erg dik en heeft de DA een extra verband op haar knie geplaatst. Ze heeft gemankt tot maandag.
Spoiler:
Afbeelding


13/02
Spoiler:
Afbeelding


16/02 de DA had verwacht dat het er niet zo mooi ging uitzien dus dit beeld had hij ook helemaal verwacht.
Spoiler:
Afbeelding


19/02
Spoiler:
Afbeelding


22/02 hier mochten de draadjes er weer uit.
Spoiler:
Afbeelding


25/02
Spoiler:
Afbeelding


28/02
Spoiler:
Afbeelding


03/03 hier gaat het verband eraf en moet het genezen in open lucht. Hetgeen genaaid is, is volledig genezen. Op het deeltje erboven begint wild vlees te groeien dus daar moet ik nu elke dag Vulketan aansmeren. Het probleem is dat ze er steeds aan prutst waardoor het begint te bloeden.
Spoiler:
Afbeelding


05/03
Spoiler:
Afbeelding


Ze staat nu al sinds het ongeval op stal en is het volledig beu. Ze staat vaak te kappen met haar voorbenen en te steigeren. Ik heb haar likstenen gegeven, steeds volle hooinetten met kleine mazen maar ik kan ze niet meer vermaken dan dit...

Hebben jullie tips en trics? Laat maar komen!

Siep B+10 L1+11 L2+13 M1+12 M2+0 dressuur <3


Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Volgtopic wonde voorbeen - schokkende beelden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:09

Jeetje heftig!!!!

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:10

Pff dat is een flinke wond.. Heb geen tips en trics voor je, vind het wel erg interessant om te volgen!

Succes met dit hele traject, ik duim voor jullie!

WillemijnW

Berichten: 43
Geregistreerd: 27-01-18

Re: Volgtopic wonde voorbeen - schokkende beelden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:15

zo dat is een lelijke wond, hopelijk kan je het wildvlees beperken en blijft ze een beetje rustig, veel succes! Ik volg, vind het altijd interessant om te zien hoe zulke wonden herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:16

Zo id een flinke jaap, maar het ziet er al goed uit :)

Is het geen optie om haar toch beweging te geven? Eventueel met een bandage en beenbeschermer erom? Lijkt me ook goed voor de doorbloeding dat ze in beweging komt.
Evt met muisjes of andere stressless producten haar rustig houden.

RSDICBS

Berichten: 1003
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:17

Zo dat zal schrikken geweest zijn!
Echt tips heb ik niet.. misschien toch een aantal x per dag een (kleine) wandeling maken?

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:19

Mijn 9mnd oude veulen heeft vorig jaar een wond opgelopen aan haar achterbeen van sprong gewricht naar de kogel. We hebben dit niet kunnen laten hechten door de plek waar het zat.
We hebben echt 7 wkn lang verband erom gehad zodat er geen troep inkom en ze het niet verder op kon halen. Ritueel was goed afspoelen, dikke klodder honing zalf erop gaasje erop en weer verband omheen bij haar is het super mooi genezen alleen is haar kogel wel dikker gebleven als de andere. Ik was ook bang hoe we het gingen redden ze heft dus ook echt 7 wkn binnen gestaan de eerste tijd met wat valeriaan gegeven daarna met speeltjes een snoepjes ballen opgelost.!

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Volgtopic wonde voorbeen - schokkende beelden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-18 13:41

@Joolien ze mag er absoluut niet op galopperen heeft de DA gezegd... Zolang het been dik staat, mag ze dus niet buiten :n

@RSDICBS uit de stal gaan is geen optie, helaas.

@candalisa Heb je ze wat rustig kunnen houden in die tijd?

Siep B+10 L1+11 L2+13 M1+12 M2+0 dressuur <3

Anoniem

Re: Volgtopic wonde voorbeen - schokkende beelden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:47

Mm, waarom niet dan? En waarom is stappen aan de hand niet mogelijk dan?


HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Volgtopic wonde voorbeen - schokkende beelden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-18 13:50

Geen idee. Hij zegt er niet bij waarom. Hij zegt enkel dat het been eerst moet stabiliseren.

Siep B+10 L1+11 L2+13 M1+12 M2+0 dressuur <3

Anoniem

Re: Volgtopic wonde voorbeen - schokkende beelden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:53

Mmmm lastig... Ik zou nog eens goed navragen of je niet evt kunt stappen ofzo. Lijkt me niet dat hoe ze nu doet heel veel beter is voor haar been.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Volgtopic wonde voorbeen - schokkende beelden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-18 14:00

Ik denk ook niet dat ze erg rustig naar buiten zal gaan :')

Siep B+10 L1+11 L2+13 M1+12 M2+0 dressuur <3

Anoniem

Re: Volgtopic wonde voorbeen - schokkende beelden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:01

Dat weet ik wel zeker :') Is ook niet zo gek. Dat zou ik de eerste keer evt ook met verdoving doen.

Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:12

hier bij een vergelijkbare wonde ongeveer dezelfde behandeling als bij het veulen hierboven toegepast op advies dierenarts:
2 maal per dag grondig spoelen met water, met een vrij sterke straal al het dode weefsel en etter verwijderen (vorm van aquatherapie), droogdeppen met schone handdoeken, honingzalf, geen verband. Paardje in een stal met kleine uitloop gezet, zo had ze wel nog wat contact met de andere paarden en stond ze niet de ganse dag in de mest/urinegeur.
Voer sterk aangepast: 24u/24u hooi beschikbaar, geen krachtvoer, wel vitaminekorrel (met beetje pulp en zemelen).
Toen de wondes dicht waren, paard nog 3 maand in de wei gezet met een maatje, pas daarna de training weer opgepakt. Tijdens de periode op de weide de littekens soepel gehouden met zinkzalf (1 keer in de week).

gekoppaard
Berichten: 550
Geregistreerd: 24-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:13

Lelijke wond zeg. En wat zul jij geschrokken zijn. Ik snap dat de dierenarts het zekere voor het onzekere wilt nemen en wil verkomen dat de wond opengaat. Maar als ze serieus gek gaat doen in de box is het misschien toch zinvol te overwegen waar ze zich eerder weer een blessure mee aandoet.

Mijn ervaring is dat naar buiten de beste optie is. In het begin zal ze nu inderdaad gek doen, ze heeft haar energie ook opgekropt nu, maar daarna zal ze op de weide stabiel zijn en zeker als je mogelijkheden hebt om haar bij een rustige groep te plaatsen zal ze haast niet galoperen en gek doen, maar juist rustig wat wandelen en bewegen. Misschien idd met wat sedatie in het begin, zodat t niet de spuigaten uitloopt.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Volgtopic wonde voorbeen - schokkende beelden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-18 14:16

Het grootste probleem is ook nog dat ik er niet mag aankomen. Zelfs ernaar kijken doet bij haar precies al pijn. Dus zalfjes ed smeren is met gevaar voor Eigen leven.
Ik heb ondertussen ook haar voer aangepast naar enkel hooi en vitaminekorrel en wat bietenpulp. In de hoop dat ze hier ook rustiger van wordt. Ze heeft wel contact met de rest, dat houdt ze ook rustig.

Siep B+10 L1+11 L2+13 M1+12 M2+0 dressuur <3

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:19

Toch snap ik iets niet.Er zijn geen pezen of bot geraakt?De hechtingen zijn er uit,dus waarom zou ze niet buiten kunnen.je wond is dicht verder is er geen letsel.
Tegen het dikke been is in principe alleen stappen goed er moet terug een goede doorbloeding ontstaan.Gewoon hoofdstel in en aan de hand stappen.Ik zou toch nog eens vragen waarom ze niet mag galoperen want je zit nu toch alleen nog met huidschade? Voor het dikke been kan je evt ook een kinesist vragen voor lymfedrainage. Julie hebben nog wel veel geluk gehad met het vervelende ongeluk je zal best geschrokken zijn.

Amable

Berichten: 9676
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:20

Poeh, wat een nare wond :oo

Qua entertainment, er zijn echt wel dingen waarmee je haar toch wat vermaken kan. Met de clicker kan je haar dingen leren zoals balletje-balletje, schilderen, ja knikken/nee schudden etc. Ook zijn er andere spelletjes zoals bijvoorbeeld bepaalde honden denkspelletjes die je samen met haar kan doen. De snuffelmat bijvoorbeeld kunnen paarden ook plezier aan beleven, of spelletjes met schuifjes of knopjes. Zoiets als dit bijvoorbeeld >
Afbeelding

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-18 14:57

beatje schreef:
Toch snap ik iets niet.Er zijn geen pezen of bot geraakt?De hechtingen zijn er uit,dus waarom zou ze niet buiten kunnen.je wond is dicht verder is er geen letsel.
Tegen het dikke been is in principe alleen stappen goed er moet terug een goede doorbloeding ontstaan.Gewoon hoofdstel in en aan de hand stappen.Ik zou toch nog eens vragen waarom ze niet mag galoperen want je zit nu toch alleen nog met huidschade? Voor het dikke been kan je evt ook een kinesist vragen voor lymfedrainage. Julie hebben nog wel veel geluk gehad met het vervelende ongeluk je zal best geschrokken zijn.

Ik ga er idd eens dieper op doorvragen :j

Siep B+10 L1+11 L2+13 M1+12 M2+0 dressuur <3

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Volgtopic wonde voorbeen - schokkende beelden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-18 20:24

Dit is vandaag, ze heeft er duidelijk te zien weer aan zitten likken...

Afbeelding

Siep B+10 L1+11 L2+13 M1+12 M2+0 dressuur <3

Anomien

Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Volgtopic wonde voorbeen - schokkende beelden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:27

Hersteld goed!!
Ik zou ook gaan voor wat stappen Aan de hand. Lijkt me beter dan het gedraai in stal omdat ze hef beu is.

Maar die wond an sich, denk echt dat het heel erg mooi zal bijtrekken.

Mama van mijn lieve meisjes

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Volgtopic wonde voorbeen - schokkende beelden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:31

phoa heftig

Geen tips - wil je gewoon veel success wensen

Moet zeggen dat de wonde er al een stuk beter uitziet op zo een korte tijd. Volgens mij gaat dit helemaal goedkomen.

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:37

Poeh, heftige wond! En heftig ongeluk, lijkt me doodeng!

Ik kan me goed voorstellen dat ze eraan gaat zitten, zeker gezien er weinig andere afleiding in. Kan je het been wel onverdoofd bandageren? Ik zou toch kiezen voor een beetje bescherming tegen de schade die ze onbedoeld aan kan richten door eraan te zitten.

Daarnaast, maar daar zijn de meningen over verdeeld, schijnt het beter te zijn om wonden wat 'natter' te houden zoals hierboven ook al beschreven is. Zou daar nog eens met de dierenarts over hebben, zeker omdat ze eraan zit.

Misschien zou je kleine stukjes wortel of appel oid door het stro husselen zodat ze langer bezig is met fourageren? En als je al mag stappen, muisjes of een pasta voor de eerste paar keer?

"Een draver, is gaver" :D

Paris_
Berichten: 2121
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:38

Jee wat een wond! Het heelt wel goed. Interessant om te zien!

Wat betreft het niet mogen bewegen; misschien heeft dat te maken met de huid die nu strak staat en elk moment kan openbarsten zodra er teveel druk op komt?
Weet het niet hoor maar kan het me wel zo voorstellen. :o

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-18 20:40

Dat van die stukjes wortel door het stro is een goed idee! Ze kan nog altijd contact hebben met de andere paarden, dus daar heeft een ook wat afleiding mee. Ik neem het zeker mee met de DA. Honing wil ik er even niet opdoen, dan zal ze er wellicht nog meer aanzitten?

Het zal nog de vraag zijn of ze ooit nog op de trailer zal willen. Het was heftig voor ons allen en als ze alles onthouden heeft ziet het er niet goed uit ...

Paris_ ja dat denk ik ook. Het is ook een plaats waar alles zo strak zit.

Siep B+10 L1+11 L2+13 M1+12 M2+0 dressuur <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Blacky94, ComscoreBot, lgw, Wescha, Whizz en 29 bezoekers