Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 23:34

Voor zover ik kon vinden is er nog geen topic geopend over het referendum waar we op 21 maart a.s. voor gaan stemmen en ik vind het altijd wel handig om eens te lezen hoe menig bokker hierover denkt.
Ik heb zelf net hier eea gelezen;
Referendum WIV 2017
En deze test ingevuld, dan blijkt voor mij ook hoe weinig ik er eigenlijk maar van weet;
Wat weet jij over de Sleepwet?

Barst los!


Ladyson

Berichten: 3221
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:39

Top topic.. Ik heb uberhaupt gemist dat ik hierover ook moest stemmen. Ga me even inlezen. :D

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:39

Ik moet zeggen dat ik het referendum niet zo had gevolgd tot nu toe, maar ik had maar 1 vraag fout bij de test, valt me nog mee!

Dorien66

Berichten: 1639
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:41


instagram: @dorien_66

Ladyson

Berichten: 3221
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:59

Vooralsnog ben ik voor de wet. Ik ben van mening dat de AIVD etc meer rechten moeten krijgen om Nederlanders goed te kunnen blijven beschermen. Het heeft inderdaad ook consequenties die ik een grensgeval vind, maar daarin zie ik het meer als voordeel van de twijfel. Als deze nieuwe bevoegdheden echt uit de hand gaan lopen of toch misbruikt blijken te worden in de toekomst dan kan de wet dan weer aangepast worden.

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:31

We mogen toch enkel maar raadgeven. Ze kunnen dan alsnog doen wat ze willen toch?

KimD

Berichten: 20398
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:32

Kan iemand me vertellen wat ik moet stemmen, dan hoef ik me niet in te lezen. :+ :')


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Karl66

Berichten: 29726
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:41

Op het moment dat wij met z'n allen bereid zijn om onze eigen privacy op te offeren, dan hebben de terroristen al gewonnen. Dan hebben ze namelijk de rechtstaat verslagen. De overheid heeft gewoon mijn privacy te respecteren, ik ben geen crimineel en weiger dan ook bij voorbaat als potentiële verdachte behandeld te worden. Dat recht heb ik namelijk als burger in een rechtstaat.

senna21

Berichten: 11810
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:56

De antwoorden op de stellingen lijken geruststellend, maar ze zijn het niet.
De ruimte voor interpretatie is groot, dus een vrijbrief. Ook als de overheid miskleunt of een onbetrouwbaar blijkt.
Dat is ook de reden dat een gerenommeerd instituut met kennis van mensenrechten als Amnesty international tegen deze wet is.
Helaas zal het referendum weinig uithalen (schijndemocratie), maar dat kleurt ook de hedendaagse politiek.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.


Karl66

Berichten: 29726
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 01:05

Als het ze niet uitkomt, dan lapt de politie met goedkeuring van het ministerie van veiligheid en justitie de uitspraken van de Raad van State (ons hoogste rechtscollege) gewoon aan hun laars. Dat is best wel bedenkelijk, een politie-organisatie, die de rechtspraak een dikke vinger geeft, omdat ze vinden dat hun eigen interpretatie van de wet beter is. En dan willen we dat soort organisaties nog meer vrijheid geven om alle Nederlanders als verdachten te behandelen?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 08:22

KimD schreef:
Kan iemand me vertellen wat ik moet stemmen, dan hoef ik me niet in te lezen. :+ :')

Ja hoor, dat wil ik je best vertellen. Stem tegen.

AIVD heeft al bewezen een onbetrouwbare bende te zijn, dus die hebben niks te zoeken in de gegevens van onschuldige mensen.

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-18 09:24

Zou er ergens een artikel zijn van Amnesty over de sleepwet?

Anoniem

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 09:32

Jep.
https://www.amnesty.nl/wordt-vervolgd/de-sleepwet

Ik ben niet in NL maar vraag mijn ouders namens mij tegen te stemmen. Ik vind het een kwalijke zaak dat de overheid zo veel grip op onze privacy als burger krijgt en hoop dan ook dat er iets gedaan wordt mocht de uitslag tegen zijn. Overigens ben ik normaal gesproken tegen raadgevende referenda. Vind dat het een vorm van democratie in waarin je burgers het idee geeft dat ze inspraak hebben terwijl ze dat eigenlijk niet hebben. En daar krijg je standaard hommeles over, kijk bijvoorbeeld naar het Oekraïne-referendum. Uiteindelijk niks mee gedaan door de politiek en tegelijkertijd hebben veel mensen om verkeerde redenen tegen gestemd. Hier is dat wellicht iets anders, maar alsnog. Bindende referenda zouden een oplossing zijn maar ik denk dat de NL'se democratie op dit punt niet geschikt is voor dat soort zaken. We kiezen volksvertegenwoordigers zodat we ons zelf niet met dit soort dingen hoeven te bemoeien, dan lijkt het me dat zelf nog een keer stemmen over iedere wet ook niet praktisch is.

Dorien66

Berichten: 1639
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 09:42

Dank voor de link naar het Amnesty-artikel @Emmaa_.
En gelukkig is dit het laatste (raadgevende) referendum waar we voor opgeroepen zijn, want ik ben net als jij erg tegen, om dezelfde redenen :j

instagram: @dorien_66

purny

Berichten: 27453
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 09:50

Ik stem tegen. Ik vind het belachelijk dat we straks nog minder te vertellen hebben.
Maar we zullen er wel niets mee opschieten aangezien we toch al niks meer mogen vertellen in ons land

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 09:51

Ik ga even meelezen.
Ik dacht eerst voor te stemmen. Misschien dat ze met dat beetje extra misschien wel dingen op kunnen lossen. Privacy hebben we toch nuet meer tegenwoordig :)

Maar ga even meevolgen misschien bedenk ik me

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 09:58

Ik stem absoluut tegen. Waarom zouden we in vredesnaam onze eigen privacy zover willen opgeven??

Ik snap echt niet dat er mensen geen problemen hebben met het inleveren van alle privacy :n

[o]

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 09:59

Alsof tegen stemmen nut heeft.
Onze regering luistert echt niet naar wat de Nederlanders willen.
Mensen die dat wel denken zijn erg naïef al je dat mij vraagt.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:03

bruintje123 schreef:
Alsof tegen stemmen nut heeft.
Onze regering luistert echt niet naar wat de Nederlanders willen.
Mensen die dat wel denken zijn erg naïef al je dat mij vraagt.


Ik denk ook niet dat het nut heeft, maar je bent er toch om voor de gemeente te stemmen, en niet je stem kenbaar maken heeft sowieso geen nut :=

[o]

rien10
Berichten: 14564
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:04

Tja. Ik ben tegen referenda. Dus of ik ga stemmen?

Bovendien weet vadertje staat alles al van mij. En van jou. En van iedereen.

purny

Berichten: 27453
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:05

bruintje123 schreef:
Alsof tegen stemmen nut heeft.
Onze regering luistert echt niet naar wat de Nederlanders willen.
Mensen die dat wel denken zijn erg naïef al je dat mij vraagt.

Het gaat juist toch om de opkomst? Dus daarom stemmen ook al heeft het geen nut

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Anoniem

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:07

Maar ook als er genoeg opkomst is en de uitslag is tegen, heeft de regering geen verplichting om naar het advies van de burgers te luisteren (daarom is het ook raadgevend en niet bindend). Grote partijen kijken nu ook echt wel uit met toezeggingen doen dat ze gaan luisteren naar het referendum want Rutte is daar echt nat mee gegaan in het vorige referendum.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:08

senna21 schreef:
De antwoorden op de stellingen lijken geruststellend, maar ze zijn het niet.
De ruimte voor interpretatie is groot, dus een vrijbrief. Ook als de overheid miskleunt of een onbetrouwbaar blijkt.
Dat is ook de reden dat een gerenommeerd instituut met kennis van mensenrechten als Amnesty international tegen deze wet is.
Helaas zal het referendum weinig uithalen (schijndemocratie), maar dat kleurt ook de hedendaagse politiek.


Inderdaad, op basis van die stellingen lijkt het allemaal wel mee te vallen, maar die controle op wat proportioneel en wat buitenproportioneel is zal in de praktijk waarschijnlijk weer tekort schieten.

Ik vind in deze: 'Het OM in de fout' van Ton Derksen een aanrader, hoewel het hier nu over de AIVD gaat en niet specifiek het OM.
bruintje123 schreef:
Alsof tegen stemmen nut heeft.
Onze regering luistert echt niet naar wat de Nederlanders willen.
Mensen die dat wel denken zijn erg naïef al je dat mij vraagt.


Waar lees je dat iemand dat denkt? Mensen die hun stem uitbrengen hebben niet per se de illusie dat dat iets beïnvloed.
rien10 schreef:
Tja. Ik ben tegen referenda. Dus of ik ga stemmen?

Bovendien weet vadertje staat alles al van mij. En van jou. En van iedereen.


Landelijke referenda zijn momenteel toch al afgeschaft.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:08

Al zou de opkomt 100% zijn en al stemt dan de meerderheid tegen, doen ze nog steeds wat ze willen.
Ze zullen er eerst een half jaar omheen draaien, beloftes doen dat ze eruit zijn voor datum x en dat 10 keer opschuiven, dure vergaderingen met dikke lunches op onze kosten houden om uiteindelijk te zeggen dat het toch moet vanwege veiligheid.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Anoniem

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:10

Voor iedereen die denkt dat privacy er niets toe doet kan ik trouwens 'Je hebt wel iets te verbergen' aanraden. Kort boekje over waarom inbreuk op je privacy ook een probleem is als je denkt dat je niets te verbergen hebt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dido2316, Eelmo, esje01, juval, LieveLoes, Nathalie18x, Telpeva, Tieneke en 59 bezoekers