Hoe reageer jij op diefstal? (Tijdens je werk)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Hoe reageer jij op diefstal? (Tijdens je werk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 11:41

Ik twijfelde of hij hier moest of bij LZP, dus alvast sorry als hij toch ergens anders moest :+

Ik heb altijd geroepen dat ik wel ingrijp als ik het zie gebeuren, maar als het dan daadwerkelijk zo is loopt het toch altijd ff anders.

Ik moet het even van me afschrijven want stond echt te shaken en dacht dat het misschien ook wel een leuk/leerzaam topic zou zijn.

Ik ben werkzaam als hoofdcassiere in een supermarkt. Dit houd in dat ik een leidinggevende functie heb en zorg dat alles loopt zoals het hoort. Even kort samen gevat. Wij hebben zelfscan tunnels waar klanten zelf hun boodschappen kunnen scannen. Met het bonnetje kunnen zij het poortje openen en naar buiten.

Zojuist een meneer op een scootmobiel, ramt tegen dat poortje aan waardoor hij open gaat. Op de herrie reageerde ik want ik was bezig. Wilde meneer aanspreken dat hij zijn bonnetje moest scannen maar meneer hoorde mij niet (dacht ik). Ik roep nogmaals; meneer! Toen hij weer niet reageerde, en gas bij gaf op zijn scootmobiel realiseerde ik me dat meneer niet netjes zijn 3 4packs cola had afgerekend. Ik schoot binnendoor om hem bij de uitgang te pakken maar meneer racete er vandoor. Omgeroepen dat er wat aan de hand was maar helaas was het vogeltje al gevlogen en ging hij er vol gas vandoor. Het scheelde maar een haar of ik had zijn stuur om kunnen trekken of de sleutels eruit oid.

Achteraf had ik direct moeten omroepen maar in zo'n situatie schrik je/ word je overdonderd en handel je in een reflex. We hebben hem helaas niet kunnen pakken maar op de camerabeelden is duidelijk te zien wat er gebeurde. Ik weet dat ik het uiteindelijk goed gedaan heb, maar baal dat we hem niet hebben kunnen pakken want had hem persoonlijk uit zn scootmobiel getrapt :+

Dus, hoe handel jij in zo'n situatie? Hoe denk je dat je zou handelen en hoe heb je gehandeld toen het daadwerkelijk gebeurde. Ik ben wel benieuwd naar of mensen denken dat ze op een bepaalde manier reageren en uiteindelijk heel anders gereageerd hebben. Nu had ik te maken met een scootmobiel die met 25 km/u de winkel uit racete dus onmogelijk bij te houden maar ik vraag me echt af hoe raar het is dat ik gewoon echt even niet wist wat te doen :+

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!


Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoe reageer jij op diefstal? (Tijdens je werk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:45

Nou.. dat is ook wel even wat anders dan iemand die stiekem was in zn zakje steekt. Kan me voorstellen dat je even niet weet wat te doen omdat je wellicht ook overdonderd bent omdat je niet verwacht dat iemand dit doet?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:48

"Uit zijn scootmobiel getrapt." Je klinkt niet erg professioneel . Ik hoop dat je werkgever dit niet te lezen krijgt.

Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben. Personeel waarschuwen waarschijnlijk.
Laatst bijgewerkt door Liebeskind op 04-03-18 11:53, in het totaal 2 keer bewerkt

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:50

Je eigen veiligheid gaat altijd voor in zo'n situatie. Vraag het maar aan je ABL na wat er kan gebeuren als je dat niet doet ;) Die is ook een keer de hal doorgeslingerd omdat ze een dief tegen wilde houden. Toen de politie kwam bleek hij zelfs drugs spuiten in zn zak te hebben. Je moet er niet aan denken dat hij die tevoorschijn had getoverd.

Het blijft lastig. Er wordt meer gejat dan je zelf denkt/weet. Je kan niet iedereen pakken :)

En in je achterhoofd houden dat je deze beste man hebt laten weten dat je hem hebt gezien en dua een volgende x flink in de gaten houdt :)


Overigens wat je de volgende keer kan doen is ook een andere cassiere de code voor diefstal om laten roepen. Dan kan jij de meneer in de gaten houden/proberen te laten staan en hoef je zelf niet na te denken over mensen erbij roepen.
Laatst bijgewerkt door Olympia op 04-03-18 11:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:50

Juist dat soort mensen moet je in de gaten houden is mijn ervaring en niet eens omdat ze het express doen (of vaak ook wel) maar dan hebben ze hun mandje vol de tas bij de voeten en zetten ze (toevallig altijd de duurdere producten) naast hun of achter hun rug omdat er geen “plek” is

Als je dan vraagt weet u zeker dat u niets vergeet zeggen ze eerste instantie nee en daarna oh toch wel als je raar kijkt of door vraagt

De man is die te herkennen op de beelden? Worden dure flessen cola ivm diefstal en vernieling

Bij mijn partner op de zaak word ook regelmatig wat gestolen gewoon flinke dozen spullen ook nog ook
Als wij in andere filialen zijn houden we dan ook altijd een oogje in het zeil het is zo gepiept
Meestal rennen we erachter aan en vaak hebben we ook beet Maargoed dat moet idd maar net kunnen

Freedom's Total Eclipse S dressuur (DE)
Freedom's Shadow2 S dressuur (DE) Z2+17
Freedom's Alona avalon B dressuur
Freedom's Gentlegiant's Lancelot

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:52

Nabster schreef:
"Uit zijn scootmobiel getrapt." Je klinkt als een leuk mens. Professioneel ook. Ik hoop dat je werkgever dit niet te lezen krijgt.

Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben. Personeel waarschuwen waarschijnlijk.


Ik snap jou reactie maar snap ook ts haar gedachte. Het is zo asociaal. Dat je geen respect voor iemand heb. Steelt iemand een pak brood en melk dn denk je misschien nog oké eten...
Maar cola is een luxe product. En hij is ook gewoon een mens of hij nou in een scoot mobiel zit of niet.
En iedereen die steelt zou je graag willen pakken.
Maar ben het ook met je eens, heel netjes geformuleerd is het niet :p

Naomie

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:53

Nabster schreef:
"Uit zijn scootmobiel getrapt." Je klinkt als een leuk mens. Professioneel ook. Ik hoop dat je werkgever dit niet te lezen krijgt.

Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben. Personeel waarschuwen waarschijnlijk.

TS kan het ten minste ook nog op een humoristosche manier bekijken, ik kon wel lachen om die zin :+ Ik neem aan dat je begrijpt dat TS die man niet letterlijk eruit zou schoppen?

Nu zou ik zeggen dat ik hetzelfde zou doen als jij, er achteraan gaan en er alles aan doen om hem te pakken. Maar het zou me niks verbazen dat ik op zo'n moment bevries of gewoon niet weet wat ik moet doen, en dus niet achter hem aan ga. Lastig zeg, maar jij hebt sowies goed gehandeld!

*pum*

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:56

Danielleeee_ schreef:
Nabster schreef:
"Uit zijn scootmobiel getrapt." Je klinkt als een leuk mens. Professioneel ook. Ik hoop dat je werkgever dit niet te lezen krijgt.

Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben. Personeel waarschuwen waarschijnlijk.

TS kan het ten minste ook nog op een humoristosche manier bekijken, ik kon wel lachen om die zin :+ Ik neem aan dat je begrijpt dat TS die man niet letterlijk eruit zou schoppen?

Nu zou ik zeggen dat ik hetzelfde zou doen als jij, er achteraan gaan en er alles aan doen om hem te pakken. Maar het zou me niks verbazen dat ik op zo'n moment bevries of gewoon niet weet wat ik moet doen, en dus niet achter hem aan ga. Lastig zeg, maar jij hebt sowies goed gehandeld!


Ik zie de humor niet nee. Maar misschien is het een Haags dingetje.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

FennyPower

Berichten: 1456
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe reageer jij op diefstal? (Tijdens je werk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:00

Ik als onzeker persoon zou niet zo goed weten wat ik op zo'n moment zou moeten. Melden bij de leidinggevende.
Ik ga dit topic volgen.

En ga het ook eens navragen bij mijn baas met hoe je het beste kunt handelen in zo'n situatie.

Ts jij hebt wel goed gehandeld.

Mijn Nummer: o611derestkomtvanzelf /

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:01

Nabster schreef:


TS kan het ten minste ook nog op een humoristosche manier bekijken, ik kon wel lachen om die zin :+ Ik neem aan dat je begrijpt dat TS die man niet letterlijk eruit zou schoppen?

Nu zou ik zeggen dat ik hetzelfde zou doen als jij, er achteraan gaan en er alles aan doen om hem te pakken. Maar het zou me niks verbazen dat ik op zo'n moment bevries of gewoon niet weet wat ik moet doen, en dus niet achter hem aan ga. Lastig zeg, maar jij hebt sowies goed gehandeld![/quote]

Ik zie de humor niet nee. Maar misschien is het een Haags dingetje.[/quote]

Er staat een :+ achter, beetje humor mag wel lijkt me ;)
Ik vind ook dat TS goed gehandeld heeft en ik durf te wedden dat ze nooit daadwerkelijk iemand uit een scootmobiel zou schoppen.

Zelf heb ik ooit een soort van diefstal mee gemaakt in de videotheek tegenover waar ik woonde waar ik regelmatig kwam (zat ook een winkeltje bij), 's avonds laat stond nog even na te praten was vlak voor ik zou verhuizen daar weg naar de andere kant van de stad, stormt er ineens een man met bivakmuts binnen en rukt iets van de toonbank weg en is weer weg. Ging echt bizar snel, hij had zo'n loten automaat ofzo gepakt waar ie achteraf niks aan zou hebben maar toch. Had heel anders kunnen gaan. Ik durfde daarna even niet meer alleen naar huis te lopen en het enige wat de medewerkster uit kon brengen was HEE! maar toen was ie ook al weg. Ik verstijfde compleet..

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:01

Hmm misschien heb ik gewoon slechte humor. :') Maar meningen verschillen natuurlijk, ik begrijp aan de andere kant ook waarom je de humor er niet in ziet.

*pum*

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:04

Als ik dit zou zeggen en mijn werkgever zou het lezen kon ik per direct vertrekken. Maar zoals gezegd, TS komt uit Den Haag. Misschien is dat het :)

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:05

Nabster schreef:
Als ik dit zou zeggen en mijn werkgever zou het lezen kon ik per direct vertrekken. Maar zoals gezegd, TS komt uit Den Haag. Misschien is dat het :)


Wat heeft Den Haag daar mee te maken? Ik kom uit Groningen en zie ook wel dat het sarcastisch bedoeld is..

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:14

Annet_Dottie schreef:
Nabster schreef:
Als ik dit zou zeggen en mijn werkgever zou het lezen kon ik per direct vertrekken. Maar zoals gezegd, TS komt uit Den Haag. Misschien is dat het :)


Wat heeft Den Haag daar mee te maken? Ik kom uit Groningen en zie ook wel dat het sarcastisch bedoeld is..


De toon. In Den Haag is het taalgebruik m.i. wat grover. Wellicht is deze 'humor' daar normaal.
Zullen we on topic blijven nu?
Laatst bijgewerkt door Liebeskind op 04-03-18 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:15

Nabster schreef:
Als ik dit zou zeggen en mijn werkgever zou het lezen kon ik per direct vertrekken. Maar zoals gezegd, TS komt uit Den Haag. Misschien is dat het :)


omyngod zeg! :')
altijd de azijnpissers die weer over iets moeten zeuren waar het totaaal niet om gaat. :roll:
Maak je is druk om andere dingen ipv op alles te letten en overal een punt van te maken.
soms word ik echt moedeloos van dit soort reacties......... -O-


Oke dat was mijn frustratie.
OT: ik denk dat iedereen even overdondert zou zijn en je hebt toch altijd even nog een moment van besef nodig voor je gaat handelen. Ik zeg goed gedaan en ik zou van de man op de camerabeelden een foto maken en deze in de ruimte voor personeel ophangen zodat iedereen hem herkent. Zodra meneer in de winkel is een winkelontzegging geven :wave:

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Hoe reageer jij op diefstal? (Tijdens je werk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:19

Je moet jezelf nooit in gevaar brengen, zeker niet voor wat boodschappen. Kan de politie niets met de camerabeelden? Misschien is deze meneer wel heel bekend qua diefstallen.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

jahoorisgoed

Berichten: 392
Geregistreerd: 12-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:20

Ik heb als eerste medewerkster van de kassa afdeling gewerkt (nu nog steeds kassa maar als gewone hulpkracht). Dus helaas al een aantal winkeldiefstallen meegemaakt.

Tijdje geleden stond ik bij de ingang van de winkel de mandjes op te ruimen. Achter het tourniquettepoortje, dus in de winkel, zat een mevrouw in haar scootmobiel, met het stuur richting de ingang. Ze had al allemaal boodschappen in haar mandje dus ik vond het gek dat ze dan weer bij de ingang stond, maar ik dacht dat ze misschien problemen had met haar scootmobiel. Dus ik vroeg aan haar: ‘Gaat alles goed?’ Op dat moment kwam er iemand anders de winkel in waardoor het poortje open ging en die mevrouw op volle snelheid via de ingang de winkel uit. In de eerste instantie stond ik daar een beetje van :? Raar ze kan toch ook gewoon via de kassa’s de winkel uit dat is toch veel makkelijker :? Toen ik mevrouw in de verte het hoekje om zag rijden, viel bij mij pas het kwartje dat ze dus haar boodschappen had gestolen :+
De eerst volgende keer dat mevrouw kwam hebben we haar meteen een winkelverbod gegeven.

Verder eigenlijk alleen maar situaties waarin er vanuit de winkel wordt gezegd: ‘Hou die en die even in de gaten, die deed net iets in z’n rugzak of die deed raar.’ Zodra ze dan voorbij de kassa’s zijn (en de kans hebben gekregen om te betalen maar dit niet gedaan hebben), vragen of we in die persoons tas mogen kijken. Als iemand dan inderdaad iets gestolen heeft, meenemen naar het kantoor, 112 bellen en wachten op de politie.
Ik heb er zelf weinig moeite mee, maar ik snap heel goed dat collega’s dit spannend vinden. In dat geval mogen (moeten) ze altijd mij of een andere leidinggevende roepen, wij weten wat we moeten doen en hoe we het aan moeten pakken :)

Be curious, not judgmental

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:23

Ik weet niet hoe ik zou reageren. Wel denk ik dat het goed is om in de gaten te houden wat de gevolgen kunnen zijn: als je iemand fysiek tegen probeert te houden is de kans dat je een fysieke reactie terugkrijgt groot, en dat kan toch makkelijk uit de hand lopen. Stuur omtrekken is gevaarlijk. Sleutels uit de scootmobiel = zelfde en kans dat het sleuteltje afbreekt, in welk geval jullie als bedrijf vermoedelijk opdraaien voor de schade.

En dat voor 3 4-packs cola. Dat is het, puur vanuit bedrijfsresultaat, waarschijnlijk niet waard.

Een alternatief is om die man de volgende keer dat hij bij de winkel komt alsnog aan te spreken, hem bewust in de gaten te houden, en duidelijk te maken dat hij bij een volgende keer een winkelverbod krijgt. Het tweede voordeel daarvan is dat je geen wedstrijd krijgt waarbij hij gewonnen heeft als hij weg weet te komen, maar alsnog later geconfronteerd wordt.

En aangifte doen natuurlijk als dat jullie beleid is.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:25

marindexo schreef:
Verder eigenlijk alleen maar situaties waarin er vanuit de winkel wordt gezegd: ‘Hou die en die even in de gaten, die deed net iets in z’n rugzak of die deed raar.’ Zodra ze dan voorbij de kassa’s zijn (en de kans hebben gekregen om te betalen maar dit niet gedaan hebben), vragen of we in die persoons tas mogen kijken. Als iemand dan inderdaad iets gestolen heeft, meenemen naar het kantoor, 112 bellen en wachten op de politie.
Ik heb er zelf weinig moeite mee, maar ik snap heel goed dat collega’s dit spannend vinden. In dat geval mogen (moeten) ze altijd mij of een andere leidinggevende roepen, wij weten wat we moeten doen en hoe we het aan moeten pakken :)


Maar als iemand nu agressief wordt? Iemand aanhouden na de kassa die zich herleidbaar opstelt is niet zo'n uitdaging. Als diegene zich verzet? Wat doe je dan?

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.


Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:26

De politie komt alleen als je iemand op heterdaas betrapt. En een winkelverbod mag je altijd geven. Dus dat zou ik goed met je manager overleggen wat hij wil.als deze beste man weer komt.

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:29

Stuur omtrekken, sleutels eruit halen, uit z'n scootmobiel trappen, mag dat allemaal?
Ik neem aan dat er bij zo'n functie bepaalde regels of protocollen zijn waar je je aan moet houden?
Geen idee wat dat is, misschien is het inderdaad wel geoorloofd om iemand hardhandig tegen te houden.

Maar door de camera beelden weet je nu wel wie het is.
Dan kun je hem meteen in de gaten houden, als hij weer komt.
En hem misschien eens aanspreken?

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Hoe reageer jij op diefstal? (Tijdens je werk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:39

Stel, je had bij deze man zijn stuur wel te pakken gekregen en daardoor was de scootmobiel omgekiept. Meneer valt op de grond en loopt daar schade bij op ? Of, de scootmobiel valt op jou en jij loopt daar schade bij op? Ik snap dat je een dief tegen wilt houden maar ik zou dit eerder doen door hem te waarschuwen, een winkel verbod te geven of de politie in te schakelen.

purny

Berichten: 27459
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Hoe reageer jij op diefstal? (Tijdens je werk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:42

Ik snap je impulsiviteit maar als je hem idd tegen had gehouden en hij was ongevallen had het misschien je baan gekost.
Zelf nooit meegemaakt. Hoop het ook nooit mee te maken

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Hoe reageer jij op diefstal? (Tijdens je werk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:47

Wie zegt dat die man niet al die pakken frisdrank bij zich had bij het betreden van de winkel?

purny

Berichten: 27459
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:50

Tazzey schreef:
Wie zegt dat die man niet al die pakken frisdrank bij zich had bij het betreden van de winkel?

Daarom is het niet toegestaan om artikelen die je al ergens anders hebt gehaald mee te nemen in de winkel.
Even afgeven bij de balie of doorgeven dat je ze al hebt gekocht ergens.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 bezoekers