Wie verantwoordelijk, pakket kwijt.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kipje39
Berichten: 3868
Geregistreerd: 03-02-05

Wie verantwoordelijk, pakket kwijt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 22:27

Hai,

Van de week iets verkocht via marktplaats, koper wilde verzenden ipv afhalen.

Pakket met track en tracé verzonden, staat ook dat er geleverd is op kopers adres echter geeft koper aan dat er niet geleverd is.

Wie is er verantwoordelijk hierin?
Ik ben namelijk nogal snel geneigd toe te geven en geld terug te storten maar wie zegt dat het pakket echt niet aangekomen is? Product wat ik verzonden heb ben ik ook kwijt.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Wie verantwoordelijk, pakket kwijt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:31

Hoe reageerd de koper verder?
Ik zou een onderzoek starten via post NL en zeker t geld nog niet terug overboeken jij kunt er tenslotte ook jiets aan doen

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:33

Track en tracé zegt afgeleverd. Voor hetzelfde geldt proberen ze je op te lichten.

Kipje39
Berichten: 3868
Geregistreerd: 03-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 22:34

Gentlegiant schreef:
Hoe reageerd de koper verder?
Ik zou een onderzoek starten via post NL en zeker t geld nog niet terug overboeken jij kunt er tenslotte ook jiets aan doen


Wil het zelf met PostNL oplossen als ze er niet uitkomen via mij.

Kipje39
Berichten: 3868
Geregistreerd: 03-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 22:34

zonnebloem18 schreef:
Track en tracé zegt afgeleverd. Voor hetzelfde geldt proberen ze je op te lichten.


Hier ben ik ook bang voor dus.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:35

Niet toegeven, jij hebt voldaan aan je verplichtingen.

Prima dat ze het via PostNL op wil lossen, maar vooral geen geld terugstorten..

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:35

Als verzender ben jij opdrachtgever aan het postorderbedrijf dus jij kunt een onderzoek laten starten. Of jij ook degene bent die aansprakelijk is, durf ik niet te zeggen.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:36

PostNL stelt alleen een onderzoek in bij een verzekerd pakket. Als het pakket zoek is, dan is de verkoper verantwoordelijk.

Je zou via de app kunnen kijken of het pakket elders is geleverd. Anders wordt het toch terugbetalen vrees ik..

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:37

Tallie1979 schreef:
PostNL stelt alleen een onderzoek in bij een verzekerd pakket. Als het pakket zoek is, dan is de verkoper verantwoordelijk.

Je zou via de app kunnen kijken of het pakket elders is geleverd. Anders wordt het toch terugbetalen vrees ik..

Nee hoor, de koper kiest er toch zelf voor om het te versturen?!
Als je de track en trace code kan overleggen heb jij aangetoond dat je het pakket verstuurd hebt!

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:38

Tallie1979 schreef:
PostNL stelt alleen een onderzoek in bij een verzekerd pakket. Als het pakket zoek is, dan is de verkoper verantwoordelijk.

Je zou via de app kunnen kijken of het pakket elders is geleverd. Anders wordt het toch terugbetalen vrees ik..


Waarom terug betalen? Onzin. Pakket is toch op papier geleverd. Garantie tot aan postnl.. onderzoek prima. Maar ze kunnen niet bewijzen dat er niet geleverd is, misschien is het gewoon niet zoals gehoopt?

Kipje39
Berichten: 3868
Geregistreerd: 03-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 22:39

Tallie1979 schreef:
PostNL stelt alleen een onderzoek in bij een verzekerd pakket. Als het pakket zoek is, dan is de verkoper verantwoordelijk.

Je zou via de app kunnen kijken of het pakket elders is geleverd. Anders wordt het toch terugbetalen vrees ik..



Pakket staat geleverd op hun adres.

Nou terug betalen was ik niet van plan, ik kan aantonen dat ik verzonden heb naar hun adres en ben de spullen ook kwijt.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:41

Een verkoper is volgens de wet altijd verantwoordelijk voor correcte levering. Als het pakket niet verzekerd is verzonden, gaat PostNL gewoon 0 komma 0 doen.

Dat verkoper denkt dat koper de kluit belazerd is een ander verhaal. Verkoper zal moeten aantonen dat het pakket wél is geleverd. Maar gok zomaar dat er niet voor getekend is, dus zal lastig worden.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:42

Sowieso eerst een onderzoek starten via PostNL. Mijn ervaring is dat dan vaak het pakket toch boven water komt.
Vraag ook aan de koper of het niet bij de buren is afgeleverd, briefje in de bus daarbij wordt nogal eens vergeten door bezorgers en ook wordt niet altijd vermeld dat het bij de buren is afgegeven in het systeem van PostNL.
Mocht het niet meer opduiken (en niks vergoeden tot het onderzoek van PostNL is afgerond, kan een paar weken duren), dan ben je wettelijk zeker niet verplicht het te vergoeden. Jij hebt aan je leveringsplicht voldaan, heb bewijs van verzenden, en bewijs van aflevering.

Ik verstuur wekelijks pakketten, wel bedrijfsmatig en daar gelden iets andere wetten voor, maar het aantal mensen wat claimt iets niet gekregen te hebben wat na onderzoek toch echt gewoon aangekomen blijkt te zijn is behoorlijk hoog....

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:44

Tallie1979 schreef:
Een verkoper is volgens de wet altijd verantwoordelijk voor correcte levering. Als het pakket niet verzekerd is verzonden, gaat PostNL gewoon 0 komma 0 doen.

Dat verkoper denkt dat koper de kluit belazerd is een ander verhaal. Verkoper zal moeten aantonen dat het pakket wél is geleverd. Maar gok zomaar dat er niet voor getekend is, dus zal lastig worden.

Nee hoor, dat zo stellig melden is wel heel overmoedig.

Klopt namelijk helemaal niet.

Citaat:
Hierop zijn echter uitzonderingen. Zo ligt het bij particuliere verkopers, bijvoorbeeld via marktplaats, iets genuanceerder. In dit geval is het van belang wie de verzendmethode heeft gekozen en of er vooraf iets is afgesproken over de verzendkosten en aansprakelijkheid.

http://www.wvtadvocaten.nl/post-niet-aangekomen/
Laatst bijgewerkt door upendo op 03-03-18 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:46

Tallie1979 schreef:
Een verkoper is volgens de wet altijd verantwoordelijk voor correcte levering. Als het pakket niet verzekerd is verzonden, gaat PostNL gewoon 0 komma 0 doen.

Dat verkoper denkt dat koper de kluit belazerd is een ander verhaal. Verkoper zal moeten aantonen dat het pakket wél is geleverd. Maar gok zomaar dat er niet voor getekend is, dus zal lastig worden.


Klopt, voor professionele verkopers, niet voor particulieren. En zelfs voor professionele verkopers is een bewijs van afleveren genoeg om te bewijzen dat aan de leveringsplicht is voldaan. Dat veel bedrijven alsnog zullen vergoeden is om goede naam te beschermen, niet omdat ze het volgens de wet verplicht zijn als ze kunnen aantonen dat ze aan de leveringsplicht hebben voldaan.

Als particulier heb je aan je leveringsplicht voldaan op het moment dat je het overhandigt aan een met de koper overeengekomen 3e partij, PostNL dus.

Kipje39
Berichten: 3868
Geregistreerd: 03-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 22:47

Supertje schreef:
Sowieso eerst een onderzoek starten via PostNL. Mijn ervaring is dat dan vaak het pakket toch boven water komt.
Vraag ook aan de koper of het niet bij de buren is afgeleverd, briefje in de bus daarbij wordt nogal eens vergeten door bezorgers en ook wordt niet altijd vermeld dat het bij de buren is afgegeven in het systeem van PostNL.
Mocht het niet meer opduiken (en niks vergoeden tot het onderzoek van PostNL is afgerond, kan een paar weken duren), dan ben je wettelijk zeker niet verplicht het te vergoeden. Jij hebt aan je leveringsplicht voldaan, heb bewijs van verzenden, en bewijs van aflevering.

Ik verstuur wekelijks pakketten, wel bedrijfsmatig en daar gelden iets andere wetten voor, maar het aantal mensen wat claimt iets niet gekregen te hebben wat na onderzoek toch echt gewoon aangekomen blijkt te zijn is behoorlijk hoog....


Bij de buren schijnen wel pakketjes te zijn afgeleverd maar niet dit pakket.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:49

Oh, en PostNL stelt zeker wel onderzoek in naar standaard pakketten! Niet alleen verzekerde of aangetekende pakketten. Een onderzoek stellen ze altijd in, het is de vergoeding bij kwijtraken of beschadigen die afhankelijk is van het soort pakket.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:52

https://zakelijk.infonu.nl/juridisch/18 ... elijk.html

Waarschijnlijk is het pakket elders gedropt, of misschien staat het pakket achter een container/ in een tuin of is gestolen.

Ik zal nog meer artikelen trachten te vinden waarin mijn eerdere uitspraken worden bevestigd, indien gewenst..

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:57

Tallie1979 schreef:
https://zakelijk.infonu.nl/juridisch/18 ... elijk.html

Waarschijnlijk is het pakket elders gedropt, of misschien staat het pakket achter een container/ in een tuin of is gestolen.

Ik zal nog meer artikelen trachten te vinden waarin mijn eerdere uitspraken worden bevestigd, indien gewenst..

Het onderstreept je punt niet, het zegt precies hetzelfde over particuliere verkoop als in mijn quote. :Y)

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:58

Supertje schreef:
Oh, en PostNL stelt zeker wel onderzoek in naar standaard pakketten! Niet alleen verzekerde of aangetekende pakketten. Een onderzoek stellen ze altijd in, het is de vergoeding bij kwijtraken of beschadigen die afhankelijk is van het soort pakket.

Zeker niet, hier weleens een zadel verloren via postNL en ze wilden er niets voor doen want het was niet verzekerd.
Ik was als verkoper zowel zadel als geld kwijt. Nu verzend ik niets meer zonder af te spreken dat risico bij de koper ligt.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:58

Ik denk dat je weinig kunt doen, jij hebt immers bewijs dat je wel een pakketje hebt afgegeven. Het probleem ligt dus bij PostNL of bij de ontvanger. Maar het gebeurt regelmatig dat pakketjes niet worden ontvangen. Als particulier weet ik niet hoe het zit...

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:59

upendo schreef:
Tallie1979 schreef:
https://zakelijk.infonu.nl/juridisch/18 ... elijk.html

Waarschijnlijk is het pakket elders gedropt, of misschien staat het pakket achter een container/ in een tuin of is gestolen.

Ik zal nog meer artikelen trachten te vinden waarin mijn eerdere uitspraken worden bevestigd, indien gewenst..

Het onderstreept je punt niet, het zegt precies hetzelfde over particuliere verkoop als in mijn quote. :Y)


Verzender draagt het risico tot er geleverd is, wat in dit geval dus (nog) niet het geval is.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:02

Tallie1979 schreef:
Verzender draagt het risico tot er geleverd is, wat in dit geval dus (nog) niet het geval is.

Dat is helemaal niet duidelijk, kijk maar naar mijn quote.
Dat is volledig afhankelijk van de gemaakte afspraken tussen koper en verkoper.

Edit: daarom zet ik altijd in onderhandelingen dat verzenden voor risico van de koper is.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:04

Tallie1979 schreef:
upendo schreef:

https://zakelijk.infonu.nl/juridisch/18 ... elijk.html

Waarschijnlijk is het pakket elders gedropt, of misschien staat het pakket achter een container/ in een tuin of is gestolen.

Ik zal nog meer artikelen trachten te vinden waarin mijn eerdere uitspraken worden bevestigd, indien gewenst..

Het onderstreept je punt niet, het zegt precies hetzelfde over particuliere verkoop als in mijn quote. :Y)


Verzender draagt het risico tot er geleverd is, wat in dit geval dus (nog) niet het geval is.[/quote]

Dit gaat echt over zakelijke verkopers, voor particulieren gelden deze regels niet, voor hen is de leveringsplicht en bewijsplicht veel beperkter.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:06

Kijk, dat het een vervelende situatie is, is wel duidelijk. En ik zou hetzelfde idee hebben als TS, dat er kwade opzet in het spel is.

De koper zou even een ronde langs de buren kunnen maken om te zien of het elders ligt. En wie weet is het een manier om geld terug te krijgen (aannemelijk)

TS, bel maandag de post even, geld krijg je er niet mee terug, maar dan heb je er alles aan gedaan.