Tuin afschermen voor kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Tuin afschermen voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 16:35

Ik wil de tuin graag katdicht maken zodat mijn kat er niet uit kan. Het is een tuin van zo'n 50 m2 en er staan schuttingen omheen van ongeveer 1.70 m hoog. Echter staat er in de hoek een boom dicht tegen de schuttingen en ik ben bang dat hij hiermee alsnog makkelijk ontsnapt door erin te klimmen en op het tuinhuisje van de buren te springen (voor foto's, klik hier en hier).

Hebben jullie tips om het hoekje van de boom goed af te schermen? Verder oriënteer ik me momenteel op de verschillende opties, waarbij een net over de gehele tuin in eerste instantie afvalt omdat ik dan de schuttingen behoorlijk op zou moeten hogen. Een stroomdraadje of PVC-buizen door een strakke draad gespannen klinken interessant, maar hoe rijmt dat met de boom? En de glazenwasser komt gewoon met zijn trap over de schutting heen, dus ik weet niet hoe blij hij wordt van een stroomdraadje wat daaroverheen loopt. :+

De kat is een erg goede en gedreven ontsnapper, dus wat werkt nou echt?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! Alvast bedankt.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:39

Misschien is dit wat: https://www.duivenpinnenwinkel.nl/duive ... n/antiduif
Moet het alleen een niet al te fanatieke kat zijn en zou ik wel de plastic variant nemen zodat, als ie blijft hangen, het afbreekt en niet spietst. Kan je rondom om de stam van je boom plaatsen en op de hekken naar binnen toe gericht (niet er bovenop, komen ze nog makkelijk tussendoor). Denk dat het zelfs de wat fanatiekere katten binnen een omheining houdt, denk alleen dat het de echte acrobaten en sloperts niet tegen zal houden :+

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:42

Ik heb het probleem gehad om katten uit mijn tuin te houden.. Ik heb toen zitten denken aan stroomdraad over de gehele schutting.. Maar heb ook zitten denken aan ductape. Dat zou misschien een optie kunnen zijn voor je boom, aan de stevige takken ductape omheen rollen (met de plakkant boven natuurlijk :+ ).
Als ze daar dan opkomen met hun pootjes kunnen ze daar van schrikken. Maar helaas werkt het alleen als het droog is.. En anders ook wat stroomdraad om de boom heen wikkelen.. Je hebt trouwens ook van die schutting rollen, die kun je heel gemakkelijk op je schutting bevestigen ;) zal even een link zoeken.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Tuin afschermen voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:44


Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:44

Ik geloof niet dat het plaatsen van schrikdraad op schuttingen mag, dit omdat het vogeltjes zou kunnen doden, maar dat heb ik slechts van horen-zeggen. Vond het wat raar maar heb het destijds maar aangenomen. Check het wel even voor je dat doet!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:46

CharmingS schreef:
http://catproofgardens.eu/nl/
Dit is een vriendelijkere oplossing ipv je kat spiesen op een duiven weg jaag systeem ;)


Ohh das handig! (Alleen wel erg prijzig) De keuze voor mij destijds was omdat ik een dakterras heb zonder hekwerk, dus ik moest iets hebben waar mijn kat niet overheen zou willen. Helaas kwam ik er na aankoop achter dat madame meer dan één ontsnapplek heeft waardoor dit systeem niet zou werken.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:47

Xyris schreef:
Ik geloof niet dat het plaatsen van schrikdraad op schuttingen mag, dit omdat het vogeltjes zou kunnen doden, maar dat heb ik slechts van horen-zeggen. Vond het wat raar maar heb het destijds maar aangenomen. Check het wel even voor je dat doet!



:') :') Want vogels gaan ook niet op hoogspanningskabels zitten?

@ TS: dit is misschien ook nog wat..
http://www.topdierenshop.nl/petsafe-omh ... okQAvD_BwE

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Tuin afschermen voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:02

Afbeelding

Dit is de lastige hoek van onze tuin; dit kun je ook om een boom heen doen lijkt me.

Wij hebben dus 4 draden (2+, 2-) zodat het goed kan aarden, en een speciaal apparaat aangesloten via stopcontact voor stroom op huisdieren-niveau.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:20

CharmingS schreef:
Xyris schreef:
Ik geloof niet dat het plaatsen van schrikdraad op schuttingen mag, dit omdat het vogeltjes zou kunnen doden, maar dat heb ik slechts van horen-zeggen. Vond het wat raar maar heb het destijds maar aangenomen. Check het wel even voor je dat doet!



:') :') Want vogels gaan ook niet op hoogspanningskabels zitten?

@ TS: dit is misschien ook nog wat..
http://www.topdierenshop.nl/petsafe-omh ... okQAvD_BwE


Nouja daarom dus :+

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Tuin afschermen voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:47

Ik heb een coniferen haag aan 1 kant van de tuin, waardoor ik daar een hekwerk van gaas het gemaakt. De hele tuin is afgezet met een stroomdraadje en een aardedraad welke tégen het hek zit, dus niet er bovenop. Van het overgebleven gaas is een "kraag" gemaakt die op bijna 2 meter hoogte om de boom heen zit. Ziet er niet helemaal mooi uit, maar was voor nu even de beste oplossing.
Het werkt in ieder geval prima; hoor s'nachts weleens "ptoing!" Als 1 van de drie aan het rondracen is, en in haar jolige bui de boom insjeest.

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:54

Ik zou dan wel je hele tuin omheinen met stroomdraadjes, wij hebben ook een houten schutting van 1.80 hoog en daar klimmen ze zo tegenop, daar hebben ze geen boom voor nodig :D

Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Re: Tuin afschermen voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 10:49

Bedankt voor jullie reacties! Hij klimt nu zo de schutting op, dus de hele tuin afzetten is wel het idee, niet alleen het stukje bij de boom. :P

De catproof gardens klinkt op zich goed, maar is wel erg prijzig - dan probeer ik het misschien liever eerst met PVC-buizen over een strakgespannen draad voor hetzelfde effect.

Petsafe omheiningssysteem, voordeel vind ik dat de glazenwasser oid niet snel last heeft van zo'n omheining, nadeel is wel dat de kat altijd zijn bandje om moet houden en dat hij al op 1.5m afstand van de omheining gaat piepen volgens de omschrijving? Dan houdt de kat weinig tuin over om rustig rond te lopen. :P

Het is trouwens dus een fanatieke kat, hij is weleens uit een zolderraam naar beneden gesprongen omdat hij zo graag naar buiten wilde, dus als ik hem in de tuin moet houden, moet hij echt geen enkel ontsnapplekje hebben.

Als het een stroomdraad wordt, dan is het eerder zoals bij Nachtlampje dat hij er echt moeilijk overheen kan klimmen.

Malyma, zou je een foto willen laten zien van hoe de boom eruitziet?

Ik ga jullie suggesties nog even wat verder laten bezinken.

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Tuin afschermen voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:58

Ik heb op de schutting dwars een stukje net door nettenlijn.nl laten spannen. Daar doorheen heb ik een stroomdraadje(en aardedraadje) gespannen, omdat ik dat toch nog had. Bij de boom kunnen zij vast ook meedenken voor een goede oplossing.

Jis_

Berichten: 11569
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:50

Ik heb een hondenkraag rondom de boom gehangen, en er zijn nog wel wat mogelijkheden. Verder heb ik netten gespannen.

Afbeelding

CharmingS schreef:
Ik heb het probleem gehad om katten uit mijn tuin te houden.. Ik heb toen zitten denken aan stroomdraad over de gehele schutting.. Maar heb ook zitten denken aan ductape. Dat zou misschien een optie kunnen zijn voor je boom, aan de stevige takken ductape omheen rollen (met de plakkant boven natuurlijk :+ ).
Als ze daar dan opkomen met hun pootjes kunnen ze daar van schrikken. Maar helaas werkt het alleen als het droog is.. En anders ook wat stroomdraad om de boom heen wikkelen.. Je hebt trouwens ook van die schutting rollen, die kun je heel gemakkelijk op je schutting bevestigen ;) zal even een link zoeken.



Ervaring met ducktape? Op een gegeven moment plakt dat niet meer lijkt me?

Ik heb een vrij jonge pruimenboom weg gehaald omdat dat niet af te zetten was.

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:13

Jis_ schreef:
Ik heb een hondenkraag rondom de boom gehangen, en er zijn nog wel wat mogelijkheden.



Geweldig praktische oplossing die hondenkraag!

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:17

Citaat:
Ervaring met ducktape? Op een gegeven moment plakt dat niet meer lijkt me?


Nee geen ervaring.. Maar inderdaad op een gegeven moment plakt het niet meer, vooral als het geregend heeft.. Maar het is te proberen kost niet veel tijd en moeite, als ze eenmaal een keer daar aan vast hebben gezeten zullen ze het niet gauw nog een keer wagen lijkt me.. Maar heb geen idee of het daadwerkelijk werkt :)

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:27

Stumper_ schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Hij klimt nu zo de schutting op, dus de hele tuin afzetten is wel het idee, niet alleen het stukje bij de boom. :P

De catproof gardens klinkt op zich goed, maar is wel erg prijzig - dan probeer ik het misschien liever eerst met PVC-buizen over een strakgespannen draad voor hetzelfde effect.

Petsafe omheiningssysteem, voordeel vind ik dat de glazenwasser oid niet snel last heeft van zo'n omheining, nadeel is wel dat de kat altijd zijn bandje om moet houden en dat hij al op 1.5m afstand van de omheining gaat piepen volgens de omschrijving? Dan houdt de kat weinig tuin over om rustig rond te lopen. :P

Het is trouwens dus een fanatieke kat, hij is weleens uit een zolderraam naar beneden gesprongen omdat hij zo graag naar buiten wilde, dus als ik hem in de tuin moet houden, moet hij echt geen enkel ontsnapplekje hebben.

Als het een stroomdraad wordt, dan is het eerder zoals bij Nachtlampje dat hij er echt moeilijk overheen kan klimmen.

Malyma, zou je een foto willen laten zien van hoe de boom eruitziet?

Ik ga jullie suggesties nog even wat verder laten bezinken.

Ik krijg het nog niet voor elkaar om een foto te plaatsen (digibeet :o )

Maar kan het wel wat uitleggen; 4 stroken gaas (ik heb van dat groen geplastificeerde gaas, maar zwart is mooier want dat valt mooier weg tegen de achtergrond) van zo'n 40/50 cm breed, dat in een vierkant op de grond leggen, in het midden een opening houden waar de stam van de boom doorheen past. Dan pas kan je zien hoe lang de stroken moeten worden om nog mooi over elkaar heen te vallen.
Metalen strips ombuigen tot een hoek van 45 graden. Deze strips (4 stuks) met geplastificeerd metaaldraad om de boom vastmaken, 1 draad onder de hoeken van de strips en 1 draad om de onderkant van de strips ook tegen de stam te drukken, zodat je een soort van draagarmpjes krijgt waar je de stroken gaas op kunt leggen.
Dan moet je de stroken ook nog aan elkaar weten vast te krijgen.

Ik moet zeggen dat ik de hondenkraag van hierboven echt een geniale oplossing vind! Veel makkelijker om dat om een boom te krijgen ook :)

Edit: bij mij zit de gaaskraag in een vierkant om de stam heen, als een soort van tafeltje zeg maar.
Laatst bijgewerkt door Malyma op 05-03-18 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:42

Langs de bovenkant van de schutting heb ik schuin ijzeren steunen geplaatst met hierop kuikengaas. Als de kat langs de schutting naar boven klimt komt hij dus het gaas tegen en kan hij niet op de schutting klimmen. Werkt al jaren prima.
Om de bomen heb ik hetzelfde gaas gedaan, zodat hij niet in de boom kan klimmen. Het gaas zit los om de stam en beweegt dus als de kat erin wilt klimmen.
Laatst bijgewerkt door Esther_ op 05-03-18 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:49

Esther_ schreef:
Langs de bovenkant van de schutting heb ik schuin ijzeren steunen geplaatst met hierop kuikengaas. Als de kat langs de schutting naar boven klimt komt hij dus het gaat tegen en hij niet op de schutting klimmen. Werkt al jaren prima.
Om de bomen heb ik hetzelfde gaas gedaan, zodat hij niet in de boom kan klimmen. Het gaas zit los om de stam en beweegt dus als de kat erin wilt klimmen.


Dat lijkt mij ook een hele goeie oplossing, net als dat net wat ook tussen zulke steunen werd gespannen? Dan heb je vast ook geen stroomdraad nodig :)

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Tuin afschermen voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:13

Wij hebben afgelopen zomer bij ons nieuwe huis de tuin afgezet met stroom. Werkt bij ons perfect!
Wij hebben 3 draadjes en een transformator voor vijverafzetting, als isolatoren hebben we gewoon 3 simpele isolatoren op een plankje tuinhout (zo'n borderrol uit elkaar gesloopt) gemaakt en met 90 ° knietjes aan de schuttingpalen geschroefd. We vonden de kant en klare sets en zeker de speciale schuttingisolatie en veel en veel te duur.
Van de drie draden zijn de buitenste stroom en de middelste aarde, die achter in de tuin met een pen in de grond gaat.
Bij ons valt het zo dus volledig binnen onze schutting, want ik vind niet dat onze buren tegen draden die boven de schutting uitsteken hoeven te kijken.
Wij hebben ook een boom redelijk dicht bij de schuur. Daar wilden we eerst van die ijzer met spikes dingen omheen doen (geen idee hoe dat heet, ook gebruikt voor het weren van ander gespuis zoals marters), zodat ze niet verder kunnen klimmen. Maar uiteindelijk eerst even aangekeken en onze katten zijn blijkbaar geen klimmers/ontsnapperig, want ze proberen niet eens in die boom te klimmen.
Op het draad staat een licht stroompje, echt enkel voor het schrikeffect. Ze hebben naar mijn weten nog nooit geprobeerd er uit te komen.